εθνική-αρχή-διαφάνειας-οσμή-σκανδάλο-91852
ΔΗΜΟΙ | 14.07.2022 | 11:00

Εθνική Αρχή Διαφάνειας: Οσμή σκανδάλου στον Δήμο Ωραιοκάστρου

Οσμή σκανδάλου στον Δήμο Ωραιοκάστρου Θεσσαλονίκης, με απευθείας αναθέσεις εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ για τη χρονική περίοδο 2019-2020, διαπιστώνει με πολυσέλιδη έκθεσή της, που ήδη πήρε την οδό για τον εισαγγελέα, η Εθνική Αρχή Διαφάνειας (ΕΑΔ).

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην έκθεση των 56 σελίδων, οι πιο σοβαρές παρατυπίες αφορούν τις διαδικασίες απευθείας ανάθεσης υπηρεσιών συντήρησης και επισκευής οχημάτων και μηχανημάτων έργου του δήμου επί των ημερών του νυν δημάρχου Παντελή Τσακίρη, τον οποίο καλεί να ασκήσει πειθαρχικές διώξεις εις βάρος επτά στελεχών του δήμου.

Αναφέρει χαρακτηριστικά: «Τρεις αναθέσεις ποσού 8.840,95 ευρώ του έτους 2019, η πληρωμή των οποίων έγινε το 2020, το σύνολο των 157 αναθέσεων υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης οχημάτων και μηχανημάτων έργου, καθώς και της προμήθειας των απαραίτητων γι’ αυτές ανταλλακτικών ποσού 226.311,82 ευρώ του έτους 2020 και οι 74 αντίστοιχες αναθέσεις ποσού 118.363 ευρώ του έτους 2021, δεν παρελήφθησαν από αρμόδια προς τούτο Επιτροπή Παραλαβής και το/α πρωτόκολλο/α παραλαβής δεν περιλαμβανόταν στα ελάχιστα απαραίτητα δικαιολογητικά για την εκκαθάριση και πληρωμή των δαπανών».

Δηλαδή, σύμφωνα με τους επιθεωρητές της ΕΑΔ, ο Δήμος Ωραιοκάστρου πλήρωσε για υπηρεσίες επισκευής και συντήρησης οχημάτων και μηχανημάτων έργου, καθώς και προμήθειας των απαραίτητων γι’ αυτές ανταλλακτικών το ποσό των 353.515,17 ευρώ, δίχως να υπάρχει η σχετική πιστοποίηση από την αρμόδια κατά τον νόμο Επιτροπή Παραλαβής για το ότι έγιναν αυτές οι εργασίες και η προμήθεια των ανταλλακτικών. Σημειώνουν, δε, ότι αυτό «συνιστά παράβαση των οριζόμενων στο άρθρο 200 του νόμου 4412/2016 όπου προβλέπεται ότι ένα εκ των απαραίτητων για την πληρωμή δικαιολογητικών είναι το Πρωτόκολλο Οριστικής Παραλαβής».

Τονίζεται επίσης, ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου δε φρόντισαν «να διενεργηθεί η παραλαβή των παρασχεθεισών υπηρεσιών από την αρμόδια προς τούτο επιτροπή και κατά την αποστολή των δικαιολογητικών στην Οικονομική Υπηρεσία για εκκαθάριση, ενταλματοποίηση και πληρωμή τους δεν απέστειλαν το ουσιώδες δικαιολογητικό της παραλαβής». Επιπλέον πως «αναιτιολόγητα κι ενώ πριν τηρούσαν την προβλεπόμενη διαδικασία, προέβησαν στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή και χωρίς να προκύπτει κάποια αλλαγή στην κείμενη νομοθεσία, στην ταύτιση ή και υποκατάσταση του εκδιδόμενου από το ιδιωτικό συνεργείο Δελτίου Τεχνικής Επιθεώρησης και Επισκευής Οχήματος, αντί του Πρωτοκόλλου Παραλαβής» που κανονικά εκδίδεται από την αρμόδια επιτροπή του δήμου.

Σύμφωνα με όσα προκύπτουν από την έκθεση, ο δήμος πλήρωνε χωρίς έλεγχο με βάση όσα ανέφερε το συνεργείο που έκανε τις επισκευές.

Ενα από τα στελέχη του δήμου που εμπλέκεται στην υπόθεση φέρεται να απαντά τους επιθεωρητές ότι «μέχρι τον Μάρτιο του 2020 συνέτασσα κανονικά Πρωτόκολλα Παραλαβής με τις γνωστές επιτροπές παραλαβής, αλλά σε κάποια φάση μας είπαν από πάνω ότι δεν χρησιμοποιείται αυτός ο τύπος παραλαβής…». Αλλη υπάλληλος αιτιολόγησε την παράλειψη των αναγκαίων εκ του νόμου Πρωτοκόλλων Παραλαβής, επικαλούμενη τη μείωση της γραφειοκρατίας!

Σύμφωνα με την έκθεση των επιθεωρητών, το 2019 πληρώθηκαν 139 αναθέσεις, εκ των οποίων οι 52 αφορούσαν το προηγούμενο έτος. Από τις 139 οι 96 υλοποιήθηκαν από αναδόχους που είχαν σύμβαση παροχής υπηρεσιών συντήρησης και επισκευής οχημάτων με τον δήμο. Μια μόνο συγκεκριμένη εταιρεία υλοποίησε τις 68, εισπράττοντας 96.132,03 ευρώ. Οι άλλες 74 αφορούσαν εργασία με απευθείας ανάθεση, εκ των οποίων οι 66 υλοποιήθηκαν από την ίδια πάλι εταιρεία, που εισέπραξε ακόμη 81.015,20 ευρώ.

Για το έτος 2021 αναφέρεται ότι έγιναν 157 αναθέσεις για συντήρηση οχημάτων και μηχανημάτων έργου από τις οποίες οι 87 ανατέθηκαν βάσει ενεργών συμβάσεων και οι υπόλοιπες 70 με απευθείας ανάθεση. Το συνολικό ποσόν ανήλθε στις 226.311,82 ευρώ ενώ και στις δύο περιπτώσεις τα περισσότερα πήρε και πάλι η ίδια εταιρεία. Την ίδια χρονιά έγιναν 74 παρόμοιες αναθέσεις, όλες εκτός συμβάσεων, με απευθείας ανάθεση και συνολικό ποσόν 118.362,95 ευρώ. Οι 65 με τζίρο 82.046,06 ευρώ, δόθηκαν επίσης στην ίδια εταιρεία.

Η έκθεση της ΕΑΔ, η έρευνα της οποίας στηρίχθηκε σε σχετικές καταγγελίες, έχει διαβιβασθεί αρμοδίως στην Εισαγγελία Εφετών Αθηνών για να διερευνηθεί αν, εκτός από πειθαρχικές ευθύνες, υπάρχουν και ποινικές τόσο υπαλλήλων όσο και αιρετών, ενώ στάλθηκε και προς τους οικονομικούς εισαγγελείς της Θεσσαλονίκης.

Τι λέει ο δήμαρχος

Ο , από την άλλη, έχει διαφορετική προσέγγιση, επιρρίπτοντας ευθύνες στην αντιπολίτευση στο δημοτικό συμβούλιο, που «έκανε καταγγελία στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας σχετικά με τις διαδικασίες ανάθεσης για τη συντήρηση των οχημάτων του Δήμου, πιστεύοντας ότι θα πλήξει τη Διοίκηση».

Υποστηρίζει μάλιστα ότι το πόρισμα της ΕΑΔ όχι μόνο δεν καταλογίζει ευθύνες στη διοίκηση, αλλά απεναντίας καλεί τον δήμαρχο ως πειθαρχικό προϊστάμενο να ασκήσει πειθαρχική δίωξη κατά επτά υπαλλήλων, οι οποίοι ενδεχομένως δεν τηρούσαν τη διαδικασία της ορθής εκκαθάρισης της δαπάνης.

«Σας αναφέρω πως η ανάθεση στα συνεργεία γινόταν και γίνεται και σήμερα στον προσωρινό ανάδοχο του διαγωνισμού, ο οποίος διαγωνισμός έχει ανασταλεί προσωρινά διότι υπάρχουν πρόσφυγες από υποψήφιους αναδόχους. Αρα για να μη μείνει ο Δήμος χωρίς οχήματα, η Διοίκηση μέχρι και σήμερα προσφεύγει σε καθόλα νόμιμη διαδικασία που επιτρέπει ο νόμος», υποστηρίζει ο κ. Τσακίρης μεταξύ άλλων.

πηγή: efsyn.gr