χαλάνδρι-εκτός-σχεδίου-περιοχή-9-χλμ-απ-991286
ΔΗΜΟΙ | 23.02.2022 | 07:30

Χαλάνδρι: Εκτός σχεδίου περιοχή 9 χλμ από την Ομόνοια και με… 4 σταθμούς Μετρό

Χαλάνδρι: Πρόκειται για μια περιοχή που απλώνεται σε έκταση περίπου 1.300 στρεμμάτων. Βρίσκεται εντός αστικού ιστού και σε απόσταση περίπου 9 χιλιομέτρων από την Ομόνοια, το κέντρο της πρωτεύουσας. Στην περιοχή αυτή βρίσκονται όχι ένας, αλλά τέσσερις σταθμοί του Μετρό (Νομισματοκοπείο, Αγία Παρασκευή, Χαλάνδρι, Δουκίσσης Πλακεντίας). Κι όμως αυτή η περιοχή βρίσκεται… εκτός σχεδίου πόλης έως σήμερα, στον απόηχο μιας απίστευτης υπόθεσης γραφειοκρατικής… τρέλας!

Ο λόγος για το «Πεύκο Πολίτη» που βρίσκεται στην καρδιά του Χαλανδρίου. Ενας περαστικός θα συναντήσει εικόνες που παραπέμπουν σε «παραγκούπολη», με όγκους σκουπιδιών συσσωρευμένους σε διάφορες γωνίες και χωματόδρομους. Καθώς η περιοχή είναι εκτός σχεδίου πόλης, ο δήμος δεν έχει δικαίωμα να κάνει τίποτε, όπως για παράδειγμα να ασφαλτοστρώσει τους δρόμους. Εντός της περιοχής βρίσκονται 1.180 ιδιωτικές ιδιοκτησίες, συμφερόντων χιλιάδων μικροϊδιοκτητών που πρακτικά βρίσκονται σε ένα καθεστώς ομηρίας, χωρίς να μπορούν να αποκτήσουν πρόσβαση στις ιδιοκτησίες τους, τις οποίες απλώς παρακολουθούν να παρακμάζουν. Να σημειωθεί ότι όσον αφορά τους παραπάνω τέσσερις σταθμούς Μετρό, βρίσκονται εντός αυτής της περιοχής που είναι εκτός σχεδίου πόλης, άρα είναι… «παράτυποι» υπό μία έννοια (κι εντός πολλών εισαγωγικών).

Επί δημοτικής αρχής Σίμου Ρούσσου, ο Δήμος Χαλανδρίου επέμεινε στην ένταξη της περιοχής στο σχέδιο πόλης, ολοκληρώνοντας την σύνταξη της απαιτούμενης Πολεοδομικής Μελέτης η οποία πρόκειται να συζητηθεί και να τεθεί προς έγκριση στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Πολεοδομικών Υποθέσεων και Αμφισβητήσεων (ΣΥΠΟΘΑ) που είναι προγραμματισμένη για τις 21 Φεβρουαρίου. Η υπόθεση μοιάζει να εξελίσσεται θετικά για την ένταξη της περιοχής στο σχέδιο πόλης και αν γίνει αυτό, η περιοχή θα απαλλαγεί από ένα σύνολο προβλημάτων διατηρούνται εδώ και περίπου μισό αιώνα! Όμως για να φτάσει η υπόθεση σε αυτό το σημείο, έπρεπε να ξεπεραστεί ένα σύνολο εμποδίων. Ας δούμε την υπόθεση από την αρχή…

Εκκρεμότητα 50 ετών  

Όλα ξεκινούν το 1971. Με το τότε Προεδρικό Διάταγμα το «Πεύκο Πολίτη» παρέμεινε ως περιοχή με «Ανοιχτά Οικοδομικά Τετράγωνα», εκτός σχεδίου πόλης. Αυτό συνέβη διότι στο Διάταγμα δεσμεύτηκε χώρος της περιοχής για τον σχεδιασμό της λεωφόρου «Ελευθέρας Πεντέλης», που θα συνέδεε τη λ. Μεσογείων με την οδό Δουκίσσης Πλακεντίας. Βασική προϋπόθεση για την ένταξη της περιοχής στο σχέδιο ήταν η οριστική μελέτη και κατασκευή της «Ελευθέρας Πεντέλης», οδικός άξονας που ναι μεν βρισκόταν στα διοικητικά όρια του Δήμου Χαλανδρίου, αλλά ο δήμος δεν είχε αρμοδιότητα να τον υλοποιήσει! Συνέπεια αυτής της εκκρεμότητας ήταν ένα πλήθος ιδιοκτησιών να παραμείνουν εκτός σχεδίου -είτε αδόμητες, είτε με αυθαίρετα κτίσματα- και ανεκμετάλλευτες. Από τότε η περιοχή διατηρείται σε παρακμή…

Με δεδομένη την ανάγκη λύσης των τεράστιων προβλημάτων, ο δήμος -με τη συνδρομή του τότε αρμόδιου υπουργείου- ξεκινά έναν «μαραθώνιο» για τη σύνταξη της απαιτούμενης πολεοδομικής μελέτης. Το 1987 με ομόφωνη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου ανατίθενται οι μελέτες σε μελετητικό σχήμα. Το 1989 η Πολεοδομική Μελέτη -έχοντας τηρήσει κάθε νόμιμη διαδικασία- διαβιβάζεται στο γραφείο της Επιχείρησης Πολεοδομικής Ανασυγκρότησης για τα περαιτέρω. Τον Μάρτιο του 1990 ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ υπογράφει το Προεδρικό Διάταγμα ένταξης της περιοχής στο σχέδιο πόλης και στέλνεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) για τελική επεξεργασία. Μετά τις βουλευτικές εκλογές του Απριλίου του 1990, το ΣτΕ ζητά εγγράφως από τον νέο υπουργό ΠΕΧΩΔΕ να υιοθετήσει το Διάταγμα. Δεν το υιοθετεί. Δεν ολοκληρώνεται, επομένως, η διαδικασία ένταξης στο σχέδιο πόλης…

Επόμενες προσπάθειες δημοτικών αρχών κατέληξαν επίσης άκαρπες. Στα πρόσφατα χρόνια -συγκεκριμένα το 2018- η δημοτική αρχή καταφέρνει και ολοκληρώνει τη σύνταξη της απαιτούμενης Πολεοδομικής Μελέτης, έχοντας προηγουμένως δρομολογήσει την κατάργηση της «Ελευθέρας Πεντέλης». Στις 15 Φεβρουαρίου 2018, η Μελέτη κατατίθεται προς έγκριση στη Διεύθυνση Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Αττικής. Μηχανικοί και στελέχη περιφέρειας και δήμου συνεργάζονται άψογα για τη βέλτιστη (τεχνικά και χρονικά) προώθηση της Μελέτης. Παρ’ όλα αυτά, η Μελέτη «εγκλωβίστηκε» ξανά…

Πίσω στο μηδέν

Στις 30 Μαΐου 2019 η Μελέτη τέθηκε προς συζήτηση στο ΣΥΠΟΘΑ, με θετική γνωμοδότηση της περιφέρειας. Κατά τη συνεδρίαση, υπηρεσιακό στέλεχος της περιφέρειας ζήτησε περαιτέρω διευκρινίσεις και συγκεκριμένα γνωμοδότηση της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών (ΔΟΥ) του υπουργείου Υποδομών. Αν και, σύμφωνα με τον Δήμο Χαλανδρίου, η ΔΟΥ γνωμοδοτεί για εθνικής σημασίας άξονες, ο δήμος είχε φροντίσει και της είχε στείλει τη Μελέτη. Ωστόσο δεν έλαβε απάντηση στο προβλεπόμενο χρονικό διάστημα, κάτι που βάσει νόμου θα μπορούσε να τεκμαίρει θετική στάση. Το αποτέλεσμα ήταν πάντως να παγώσει η υπόθεση. Τον Ιούλιο του 2019, το ΣΥΠΟΘΑ ενημέρωσε τον δήμο ότι αναστέλλει την απόφασή του επειδή δεν έχει γνωμοδοτήσει η ΔΟΥ και επέστρεψε τη Μελέτη στην Περιφέρεια Αττικής για να ξεκινήσει εκ νέου η διαδικασία.

Η Διεύθυνση Οδικών Υποδομών ζήτησε ουσιαστικά τον επανασχεδιασμό της Πολεοδομικής Μελέτης, προτείνοντας στο Δήμο την κατασκευή παράδρομων, οι οποίοι δεν προβλέπονται από καμία μελέτη. Για την υλοποίησή τους ο Δήμος θα έπρεπε να απαλλοτριώσει περίπου συνολικά 27.000 τ.μ. (χωρίς να υπολογίζονται τα κτίσματα) επιπλέον των προβλεπόμενων από τη μελέτη και να απομακρύνει από τα σπίτια τους σχεδόν 30 οικογένειες. Το κόστος των αποζημιώσεων εκτιμάται ότι θα ήταν της τάξης των 15 εκ. ευρώ!

Μετά τις έντονες δημόσιες διαμαρτυρίες του Δήμου Χαλανδρίου, ο περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης συγκαλεί το έτος 2020 τηλεδιάσκεψη όπου συναποφασίζεται οδικός χάρτης για την άρση του αδιεξόδου.

Λίγους μήνες αργότερα, το 2021, εγκρίνεται το νέο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της πόλης. Κατόπιν νέας απαίτησης της Περιφέρειας, ο Δήμος προχωρά σε νέα ανάρτηση της Μελέτης και την καταθέτει εκ νέου, παίρνοντας υπόψη κάθε υπόδειξη της Περιφέρειας προκειμένου να επιλυθεί το ζήτημα.

Τον Αύγουστο του περασμένου έτους, η μελέτη κατατίθεται εκ νέου στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Πολεοδομικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Αττικής, η οποία, μετά από έξι μήνες, προωθεί τη μελέτη για έγκριση από το ΣΥΠΟΘΑ (στη συνεδρίαση που έχει προγραμματιστεί για τις 21 Φεβρουαρίου 2022).

Ποια προβλήματα ζητούν λύση

Μια θετική απόφαση του ΣΥΠΟΘΑ θα «ξεμπλοκάρει» την περιοχή από ένα πλήθος προβλημάτων. Ο Δήμος Χαλανδρίου επιθυμεί να δημιουργήσει στην περιοχή χώρο πρασίνου, σε έκταση 30 στρεμμάτων που του έχει παραχωρηθεί από το υπουργείο Οικονομικών για τον συγκεκριμένο σκοπό.

Περαιτέρω θα λυθούν προβλήματα που έχουν να κάνουν με τις ιδιοκτησίες εντός της περιοχής του «Πεύκου Πολίτη». Υπολογίζονται σε 1.180 οι ιδιοκτησίες ακινήτων στην περιοχή και χιλιάδες οι μικροϊδιοκτήτες που στην πράξη βρίσκονται σε ένα καθεστώς ομηρίας καθώς αδυνατούν να αποκτήσουν πρόσβαση στις ιδιοκτησίες τους και επί μισό αιώνα τις βλέπουν να παρακμάζουν.

Ολα αυτά ενώ, όπως έχει σημειώσει ο δήμαρχος σε παλαιότερη ανοιχτή επιστολή του, η περιοχή θα μπορούσε να μετατραπεί σε μια γειτονιά ευημερούσα για κατοίκους κι επιχειρήσεις: «Μια γειτονιά-υπόδειγμα, προικισμένη, εκτός από την εύκολη πρόσβαση στο μετρό, με μεγάλους δημόσιους κοινόχρηστους χώρους πρασίνου και αναψυχής, πεζόδρομους και ποδηλατόδρομους, αθλητικές εγκαταστάσεις, σχολεία και παιδικούς σταθμούς, όπως αυτά προβλέπονται στην εμπεριστατωμένη πολεοδομική μελέτη που ομόφωνα ενέκρινε το Δημοτικό μας Συμβούλιο», περιγράφει ο κ. Ρούσσος.

Ο λόγος πλέον είναι στο ΣΥΠΟΘΑ. Η Περιφέρεια Αττικής έχει στείλει στο Συμβούλιο τον φάκελο της υπόθεσης με θετική εισήγηση από πλευράς της.