σούπερ-μάρκετ-σε-αλουμινόχαρτο-πάνε-1052085
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | 23.07.2022 | 10:08

Σούπερ μάρκετ: Σε αλουμινόχαρτο & πάνες οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις

Λιγότερα τρόφιµα βάζουν πλέον στο καλάθι του σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές, καθώς οι ανατιμήσεις κατατρώνε το διαθέσιμο εισόδημα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες (22/7) η NielsenIQ.

H αξιοσημείωτη μείωση πωλήσεων σε τρόφιμα, αλλά και σε όλες τις άλλες μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, όπως είναι τα είδη φροντίδας νοικοκυριού (απορρυπαντικά κ.ά.) και τα είδη ατομικής περιποίησης (αφρόλουτρα, σαμπουάν κ.λπ.) είχε ως συνέπεια την οριακή αύξηση του τζίρου των σούπερ μάρκετ μόλις κατά 0,9% το α΄ εξάμηνο του 2022 σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2021. Αύξηση η οποία οφείλεται αποκλειστικά στη μεγάλη αύξηση τιμών, όπως επισημαίνει και η NielsenIQ.

Όσον αφορά την πορεία επιλεγμένων κατηγοριών ταχέων διακινούμενων καταναλωτικών αγαθών (FMCGs), η τάση σε αξία του +0,7% που σημειώνουν οδηγείται κυρίως από τις κατηγορίες των τροφίμων & ποτών, οι οποίες παρουσιάζουν και τις μεγαλύτερες πληθωριστικές πιέσεις, στο +4,2%, με αποτέλεσμα οι όγκοι πωλήσεων να υποχωρούν κατά -2,7%. Ωστόσο οι επιμέρους κατηγορίες εμφανίζουν εντελώς διαφορετικές δυναμικές. Ενδεικτικά, αναφέρονται οι κατηγορίες του ελαιόλαδου, του συσκευασμένου τυριού, αλλά και των αλεύρων, των οποίων οι τιμές έχουν αυξηθεί μεσοσταθμικά κατά +22,7%, +9,6% & +9,1% αντίστοιχα. Σύμφωνα με την NielsenIQ στην αύξηση αυτή έχουν συμβάλει ιδιαίτερα οι μήνες Μάιος και Ιούνιος, οι οποίοι έχουν παρουσιάσει σημαντικά πιο έντονες ανατιμήσεις, σε σχέση με το πρώτο τετράμηνο του έτους.

Αύξηση έχουν σημειώσει και το επίπεδο των τιμών για τις μεγάλες κατηγορίες της φροντίδας του νοικοκυριού, αλλά και της προσωπικής περιποίησης κατά +3,4% και +2,1% αντίστοιχα, με αποτέλεσμα η κατανάλωση να υποχωρήσει σημαντικά σε ποσοστό -5,3% & -3,6%, επίσης κατ’ αντιστοιχία. Μεταξύ των κατηγοριών που έχουν σημειώσει τις πιο υψηλές ανατιμήσεις είναι το αλουμινόχαρτο (+16,7%), αλλά και οι πάνες (+9,0%).

Μαλιστα, στο πλαίσιο των πληθωριστικών πιέσεων οι καταναλωτές προσπαθούν να εξοικονομήσουν χρήματα, επιλέγοντας όλο και περισσότερο προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία κατά βάση πωλούνται σε χαμηλότερες τιμές σε σχέση με το branded (επώνυμα) προϊόντα. Αυτό, σύμφωνα με την NielsenIQ, έχει οδηγήσει σε μια αύξηση του μεριδίου τους στην αγορά, σε σχέση με το 2021, από το +12,7 στο +13,6%. Επίσης, λιανέμποροι και προμηθευτές επίσης επιδιώκουν να διατηρήσουν ή και να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητά τους εντείνοντας την προωθητική δραστηριότητα μέσα στα καταστήματα, η οποία έχει φτάσει στο +66,4% για το σύνολο των FMCGs.