οι-διαδικασίες-για-καταβολή-ενίσχυσε-82216
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | 02.11.2016 | 16:05

Οι διαδικασίες για καταβολή ενίσχυσεων στους αγρότες μέσω Leader (ΦΕΚ)

Τις διαδικασίες και τους τρόπους, καθορίζει με απόφαση του που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ ο υπουργός Αγροτικής Ανάπυτξης,  για την καταβολή ενίσχυσης για την προετοιμασία των προγραμμάτων τοπικής ανάπτυξης στο πλαίσιο εφαρμογής του Μέτρου 19 «Στήριξη για τοπική ανάπτυξη μέσω του LEADER (ΤΑΠΤΚ – Τοπική Ανάπτυξη με Πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων) του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2014-2020 (ΠΑΑ 2014-2020). Συγκεκριμένα στην απόφαση αναφέρεται:

Άρθρο 1 Σκοπός

Σκοπός της παρούσας είναι ο καθορισμός των απαραίτητων διαδικασιών για την καταβολή της σχετικής ενίσχυσης στο πλαίσιο του υπομέτρου 19.1 «Στήριξη για την προετοιμασία στρατηγικής της τοπικής ανάπτυξης» του ΠΑΑ 2014-2020.

Άρθρο 2 Αρμόδιοι Φορείς

Για την εφαρμογή των ανωτέρω αρμόδιοι είναι οι εξής:

1. Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του ΠΑΑ 2014-2020 (ΕΥΔ ΠΑΑ 2014-2020) η οποία σύμφωνα με το Ν. 4314/ 2014 είναι αρμόδια για τη διαχείριση και εφαρμογή του ΠΑΑ με αποδοτικό, αποτελεσματικό και ορθό τρόπο.

2. Η Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής του ΠΑΑ 2014-2020 (EYE ΠΑΑ 2014-2020) στην οποία σύμφωνα με το Ν. 4314/ 2014 εκχωρούνται αρμοδιότητες της ΕΥΔ ΠΑΑ 20142020.

3. Οι Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης των Περιφερειών (Διαχειριστικές Αρχές Περιφερειών) οι οποίες σύμφωνα με το Ν. 4314/2014 συμμετέχουν στη διαδικασία αξιολόγησης των υποβαλλόμενων σχεδίων τοπικών προγραμμάτων.

4. Ο Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ) ο οποίος έχει ορισθεί ως ο Οργανισμός Πληρωμών για το ΠΑΑ 2014-2020.

Άρθρο 3 Δικαιούχοι

Δικαιούχοι της ενίσχυσης είναι Ομάδες Τοπικής Δράσης (ΟΤΔ) που πληρούν το σύνολο των κριτηρίων επιλεξιμότητας της εκάστοτε πρόσκλησης υποβολής προτάσεων για την επιλογή στρατηγικών τοπικής ανάπτυξης.

Άρθρο 4 Ένταξη πράξεων

Η πρόταση που υποβάλλουν οι ΟΤΔ, στο πλαίσιο της πρόσκλησης για την επιλογή στρατηγικών τοπικής ανάπτυξης με πρωτοβουλία των Τοπικών Κοινοτήτων, υπέχει θέση αίτησης στήριξης στο πλαίσιο του υπομέτρου 19.1. Για το σκοπό αυτό, οι ΟΤΔ υποβάλλουν ηλεκτρονικά μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΟΠΣΑΑ), συνοπτικά στοιχεία της πρότασης σύμφωνα με τη Διαδικασία Ι.2.1 του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου. Ο διοικητικός έλεγχος της αίτησης στήριξης ταυτίζεται με τη συνολική αξιολόγηση της αντίστοιχης πρότασης. Εφόσον η πρόταση πληροί τα κριτήρια επιλεξιμότητας, η EYE ΠΑΑ 2014-2020 την εντάσσει στο υπομέτρο 19.1, εκδίδοντας σχετική απόφαση ένταξης σύμφωνα με τη Διαδικασία Ι.1.4.

Άρθρο 5 Επιλεξιμότητα δαπανών

1. Οι επιλέξιμες για ενίσχυση δαπάνες στο πλαίσιο της προετοιμασίας των τοπικών προγραμμάτων αφορούν σε δαπάνες άυλου χαρακτήρα και μπορούν να είναι οι κάτωθι:

α. δράσεις επιμόρφωσης για τοπικούς φορείς (μέλη ή διοίκηση δημοσίων ή ιδιωτικών συλλογικών φορέων που εκπροσωπούν τις τοπικές κοινωνίες),

β. δραστηριότητες που συνδέονται με την εκπόνηση της τοπικής στρατηγικής όπως η διαβούλευση με την τοπική κοινωνία/φορείς, μελέτη οικείας περιοχής ή άλλων σχετικών μελετών, συμβουλευτικές υπηρεσίες,

γ. λειτουργικές δαπάνες της ΟΤΔ που υποβάλλει αίτηση για προπαρασκευαστική υποστήριξη με σκοπό την προετοιμασία της τοπικής στρατηγικής (π.χ. ομάδα έργου, εμπλεκόμενα στελέχη). Στις λειτουργικές δαπάνες δε συμπεριλαμβάνονται δαπάνες οι οποίες σχετίζονται με την αγορά εξοπλισμού/παγίων ή την στήριξη της ΟΤΔ σε δράσεις εκτός της προετοιμασίας.

2. Δαπάνες που αφορούν στην σύνταξη της μελέτης ανάλυσης συγκριτικών πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων (SWOT ανάλυση), καθώς και στη σύνταξη της στρατηγικής και την εξειδίκευση των δράσεων δεν αποτελούν επιλέξιμες δαπάνες. Δεν αποτελούν επιλέξιμες δαπάνες και όσες δαπάνες έλαβαν χρηματοδότηση από το ΠΑΑ 2007-2013.

3. Οι δαπάνες είναι επιλέξιμες εφόσον πραγματοποιούνται μετά από την ημερομηνία έγκρισης του Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης / ΕΣΠΑ 2014-2020 (29/10/2014) έως την ημερομηνία υποβολής του Φακέλου Β. Οι εν λόγω δαπάνες πρέπει να έχουν εξοφληθεί έως και την υποβολή των σχετικών αιτημάτων πληρωμής.

Ειδικότερα σε ότι αφορά: • στα λειτουργικά έξοδα πρέπει να υπάρχει αναλυτική τεκμηρίωση στον υπολογισμό των λειτουργικών δαπανών που βαρύνουν το ΕΓΤΑΑ. Για τη μισθοδοσία πρέπει να εφαρμόζεται πρόγραμμα χρονοχρέωσης για την απασχόληση των στελεχών που εργάστηκαν για την προετοιμασία του τοπικού προγράμματος. • στα τιμολόγια πρέπει να αναγράφεται λεπτομερώς το αναλυτικό κόστος ή εφόσον πρόκειται για παρεχόμενη εργασία, οι σχετικές ημερομηνίες παροχής αυτής και το αναλυτικό της κόστος ανά μονάδα χρόνου παροχής της και τα στοιχεία αυτά σε κάθε περίπτωση να αναφέρονται στις σχετικές συμβάσεις δικαιούχου-προμηθευτή ή παρέχοντος την εργασία. Στις περιπτώσεις που έχει εφαρμογή εξετάζεται το «εύλογο κόστος» των δαπανών.

Άρθρο 6 Παρεχόμενη ενίσχυση

Η ενίσχυση χορηγείται απολογιστικά το μέγιστο σε τρεις δόσεις με την προϋπόθεση της εμπρόθεσμης υποβολής των Φακέλων Α και Β και της τήρησης των κριτηρίων επιλεξιμότητας που καθορίζονται στην πρόσκληση. Στις περιπτώσεις πολυταμειακής προσέγγισης χωρίς τη χρήση του επικεφαλούς ταμείου ο επιμερισμός των δαπανών, που αφορούν στην προετοιμασία του τοπικού προγράμματος, μεταξύ των ταμείων γίνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 7.

Άρθρο 7 Υποβολή αιτήσεων πληρωμής

Η υποβολή των αιτήσεων πληρωμής πραγματοποιείται σύμφωνα με τη Διαδικασία Ι.6.1 του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου από το δικαιούχο μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΟΠΣΑΑ). Για τις περιπτώσεις τοπικού προγράμματος πολυταμειακής προσέγγισης χωρίς τη χρήση του επικεφαλούς ταμείου, οι επιλέξιμες δαπάνες που αφορούν και στα δύο ταμεία επιμερίζονται ανάλογα με το ποσοστό συμμετο

χής του κάθε ταμείου στον εγκεκριμένο προϋπολογισμό (Δημόσια Δαπάνη) του εν λόγω τοπικού προγράμματος. Οι δικαιούχοι της ενίσχυσης δύνανται να υποβάλουν αίτημα πληρωμής μετά και την έκδοση του Πίνακα Κατάταξης, όπως αυτός ορίζεται στην σχετική πρόσκληση. Τα όποια αιτήματα πληρωμής πρέπει να υποβληθούν εντός εννέα (9) μηνών από την ημερομηνία της απόφασης ένταξης που αναφέρεται στο άρθρο 4 της παρούσας.

Άρθρο 8 Διοικητικοί έλεγχοι αιτήσεων πληρωμής – Καταβολή ενίσχυσης

1. Οι διοικητικοί έλεγχοι πραγματοποιούνται σύμφωνα με τη Διαδικασία Ι.6.4 του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου από την EYE ΠΑΑ 2014-2020.

2. Δεδομένου ότι το σύνολο επιλέξιμων δαπανών που αφορούν στην προετοιμασία και υποβολή τοπικού προγράμματος αποτελούν άυλες ενέργειες δεν απαιτείται η διενέργεια επιτόπιας επίσκεψης κατά την πραγματοποίηση των εν λόγω διοικητικών ελέγχων.

3. Η εν λόγω Υπηρεσία, με την ολοκλήρωση του διοικητικού ελέγχου, εκδίδει απόφαση έγκρισης διάθεσης πίστωσης, στην οποία αναγράφεται το συνολικό ποσό που πρέπει να καταβληθεί στους δικαιούχους, όπως διαμορφώθηκε από τους αντίστοιχους διοικητικούς ελέγχους, η Συλλογική Απόφαση (Σ.Α.Ε.), ο ενάριθμος (Κ.Α.Ε.) και ο τίτλος του έργου του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων από το οποίο θα πραγματοποιηθεί η διάθεση της πίστωσης. Την απόφαση αυτή διαβιβάζει στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών, Διεύθυνση Οικονομικής Διαχείρισης του ΥπΑΑΤ και την καταχωρίζει στο ΟΠΣΑΑ.

4. Η καταβολή της ενίσχυσης πραγματοποιείται σύμφωνα με τη Διαδικασία Ι.6.4 του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου

Άρθρο 9 Τήρηση λογιστικών βιβλίων και άλλων στοιχείων

1. Οι δικαιούχοι υποχρεούνται για την τήρηση λογιστικών βιβλίων, όπως αυτά προβλέπονται και από το αντίστοιχο εθνικό θεσμικό πλαίσιο, για τη διακριτή, αποτελεσματική και ενιαία παρακολούθηση των λογιστικών καταχωρήσεων και ειδικότερα η λογιστική αποτύπωση των εισροών Δημόσιας Δαπάνης μετά την καταβολή της ενίσχυσης καθώς και η λογιστική αποτύπωση των επιλέξιμων δαπανών που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της προετοιμασίας.

2. Οι δικαιούχοι υποχρεούνται να τηρούν πλήρη αρχείο με το σύνολο των στοιχείων που αφορούν την προετοιμασία και την υποβολή του προτεινόμενου τοπικού προγράμματος, συμπεριλαμβανομένων και στοιχείων που δεν απαιτούνται ως συνημμένα των Φακέλων Α και Β αλλά συνδέονται με άμεσο τρόπο με αυτούς. Τα στοιχεία θα πρέπει να είναι πρωτότυπα ή ακριβή φωτοαντίγραφα αυτών.

Άρθρο 10 Δημοσιότητα

Οι δικαιούχοι του υπομέτρου 19.1 του ΠΑΑ 2014-2020 υποχρεούνται για την τήρηση των κανόνων δημοσιότη

ΕΦΗΜΕΡΙ∆Α TΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ 35881Τεύχος Β’ 3526/01.11.2016

τας όπως αυτοί αποτυπώνονται στο παράρτημα III του Κανονισμού (ΕΕ) 808/2014.

Άρθρο 11 Διενέργεια ελέγχων και επιβολή κυρώσεων

Οι δικαιούχοι οφείλουν να αποδέχονται και διευκολύνουν τη διενέργεια ελέγχων από τα αρμόδια όργανα, καθώς και να συμμορφώνονται με τα πορίσματα και αποτελέσματα αυτών. Στις περιπτώσεις που από τον έλεγχο αρμοδίων οργάνων διαπιστωθεί αχρεώστητη ή παράνομη καταβολή ποσών ενίσχυσης, τα ποσά αυτά θα ανακτώνται σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις.

Άρθρο 12 Διεκπεραίωση καταγγελιών

Η ΕΥΔ ΠΑΑ 2014-2020 είναι το αρμόδιο όργανο για να αναζητήσει και συγκεντρώσει τα απαιτούμενα στοιχεία και έγγραφα ώστε να εξετάσει το είδος της καταγγελίας, την σύνδεση της με το αντίστοιχο πρόγραμμα, την εγκυρότητα της, τα πιθανά εμπλεκόμενα μέρη. Μετά και την εξέταση της καταγγελίας η αρμόδια υπηρεσία συντάσσει σχετικό πόρισμα το οποίο και διαβιβάζει σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς συμπεριλαμβανομένου και του οργανισμού/φορέα πληρωμών.

ΦΕΚ