ο-εθνικός-κουμπαράς-των-50-δισεκ-και-τ-730464
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | 29.05.2020 | 10:20

Ο εθνικός «κουμπαράς» των 50 δισεκ και το στοίχημα της ανασυγκρότησης

Ο εθνικός «κουμπαράς» των 50 δισεκ και το στοίχημα της ανασυγκρότησης

Μια πρώτη «βάση» για επενδυτικό κενό της ελληνικής οικονομίας προσδιορίζεται στα 100 δισεκ. ευρώ. Αυτό έχουν επισημάνει επανειλημμένα πολλοί φορείς της χώρας σε σχέση με το τι πρέπει να γίνει στο μέτωπο της οικονομίας.

Μετά τις ανακοινώσεις της Κομισιόν, για το Ταμείο Ανάκαμψης, μαζί με τα περίπου 19 δισ ευρώ από το επόμενο ΕΣΠΑ «χτίζεται» ένα κουμπαράς περίπου 50 δισεκ. για τα επόμενα χρόνια για να μπορέσει η ελληνική οικονομία να καλύψει τα ελλείμματά της.

Στο φόντο αυτό είναι προφανές ότι αποτελεί εθνικής σημασίας ζήτημα το πώς θα γίνει η αξιοποίηση αυτών των χρημάτων για να μπορέσει η χώρα να γυρίσει σελίδα προς όφελος των επόμενων γενεών που τόσο έχουν επιβαρυνθεί με το άχθος του χρέους.

Ήδη ένα θετικό δείγμα είναι το ότι ανατέθηκε ο στρατηγικός σχεδιασμό σε Επιτροπή Σοφών, υπό το νομπελίστα οικονομολόγο Χ. Πισσαρίδη για να παραδώσει τις εισηγήσεις της στον Πρωθυπουργό μέσα στο Φθινόπωρο. Το θέμα είναι πόσο θα ανταποκριθεί το δημόσιο αλλά και κατά πόσον δε θα εμφανιστούν τα φαινόμενα διαφθοράς και κακοδιαχείρισης του χτες, όπως και κατά πόσον πραγματικά εθνικές ανάγκες ανασυγκρότησης θα προταχθούν κι όχι συμφέροντα άλλων.

Όπως χτες δήλωσε στο MEGA ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας τον Οκτώβριο θα καταθέσει η Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τις προτεραιότητές της για την αξιοποίηση των πόρων από το «Ταμείο Ανάκαμψης» που πρότεινε η Κομισιόν. Πρόσθεσε ότι οι ελληνικές προτάσεις θα έχουν δύο σκέλη: Αφ’ ενός την αντιμετώπιση των επιπτώσεων από τον κορονοϊό σε εισόδημα, απασχόληση, μικρομεσαίες επιχειρήσεις και δημόσια υγεία. Και, αφ’ ετέρου τις προτεραιότητες για την ανάκαμψη της οικονομίας τα επόμενα έτη.

Ο υπουργός είπε ότι επιδίωξη της χώρας είναι, στο πλαίσιο ιδιοκτησίας του συγκεκριμένου προγράμματος, η άμεση βοήθεια σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Ανέφερε, επίσης, πως βούληση της κυβέρνησης, και όχι μόνον της ελληνικής, είναι κάποιες εκταμιεύσεις από τους πόρους του Ταμείου να πραγματοποιηθούν εντός του 2020.

Σε κάθε περίπτωση με βάση τις κυβερνητικές εκτιμήσεις και στη βάση υφιστάμενων μελετών για τις ανάγκες της οικονομίας το βάρος θα δοθεί στον ψηφιακό μετασχηματισμό, στην στήριξη κομβικών τομέων της εθνικής οικονομίας αλλά και στον «πράσινο ενεργειακό μετασχηματισμό». Έτσι όπως φαίνεται έμφαση θα δοθεί στον Τουρισμό, στον αγροτικό τομέα με έμφαση στην καινοτομία, στη μεταποίηση, όπου η Ελλάδα υπολείπεται του μέσου ευρωπαϊκού όρου

Το ενδιαφέρον είναι ότι στις δράσεις του νέου Ταμείου θα ενταχθεί όπως φαίνεται και το σχέδιο για την απολιγνιτοποίηση της χώρας, αλλά και η προώθηση της ηλεκτροκίνησης, κάτι που ενδιαφέρει και τη … Γερμανία.  Το Σχέδιο θα περιλαμβάνει για τις περιοχές που υπάρχει λιγνιτική παραγωγή πλέγμα μέτρων και προβλέψεων που θα αφορούν, μεταξύ άλλων, επενδυτικά και φορολογικά κίνητρα, νέες υποδομές, αξιοποίηση των τοπικών φυσικών πόρων, στήριξη της αγροτικής παραγωγής και του τουρισμού, μετεκπαίδευση των εργαζομένων, εξασφάλιση των θέσεων εργασίας και δημιουργία νέων μέσω ενός ευέλικτου αναπτυξιακού μετασχηματισμού και της ανάπτυξης όλων των τομέων παραγωγής.

Σε σχέση με εκπόνηση Εθνικού Επιχειρησιακού σχεδίου για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης προβλέπεται η εφαρμογή προγράμματος κινήτρων, τον καθορισμό της χωροθέτησης και τη διαμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των ηλεκτρικών υποδομών φόρτισης. .Ως στόχοι διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης έχουν τεθεί η αύξηση του μεριδίου των ηλεκτρικών οχημάτων στην ελληνική αγορά από κάτω του 1% για το 2019 σε τουλάχιστον 8,7% επί των νέων ταξινομήσεων εντός χρονικού διαστήματος 5 ετών (2020-2024), και σε 30% το έτος 2030.

Είναι προφανές, πάντως ότι την επόμενη μέρα η χώρα χρειάζεται με βάση τις δικές της ανάγκες να «χτίσει» ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, που θα δίνει έμφαση στην καινοτομία, την εγχώρια παραγόμενη αξία, αλλά και την διασφάλιση αυτάρκειας σε τομείς «κλειδιά» όπως έχει επισημάνει και Κομισιόν αναφορικά με όλη την ΕΕ. Παράλληλα απαοτούνται κινήσεις ώστε να γίνει η σωστή προπαρασκευή και η χώρα να αντιμετωπίζει υγειονομικές απειλές και κυρίως να εμπεδώνει αίσθημα ασφάλειας στους πολίτες και στους επισκέπτες, αίσθημα αναγκαίο για την οικονομική ευημερία.

Σημειώνεται, ότι οι δημόσιες τρέχουσες δαπάνες υγείας διαμορφώνονται στο 4,7% του ΑΕΠ το 2018, έναντι 6,6% του ΑΕΠ στον ΟΟΣΑ, και 6,5% του ΑΕΠ το 2009. Στο πλαίσιο αυτό μέτρα όπως π.χ. η εξαίρεση εμβολίων από τον συνολικό προϋπολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης (συμβαίνει σε πολλές χώρες του ΟΟΣΑ), στήριξη της πρόληψης καο της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας,  η αύξηση του προϋπολογισμού της Δημόσιας εξωνοσοκομειακής Φαρμακευτικής Δαπάνης σταδιακά στα 2,3 δις, με παράλληλο εξορθολογισμό του συστήματος υποχρεωτικών επιστροφών ώστε να διασφαλίζεται η πρόσβαση όλων σε καινοτόμα φάρμακα είναι κομβικά σημεία. Επίσης η κινητροδότηση της έρευνας και την ανάπτυξης κέντρων καινοτομίας στη χώρα μπορεί να δώσει διέξοδο. Είναι χαρακτηριστικό ότι τόσο ο ΣΕΒ όσο και το ΙΟΒΕ έχουν αναφέρει ότι η αξιοποίηση της αναπτυξιακής δυνατότητας του φαρμακευτικού κλάδου στην Ελλάδα, είναι απαραίτητη. Γι’ αυτό έχουν σημειώσει ότι ο τομέας της Υγείας και του φαρμάκου έχει επιλεγεί ως ένας από τους 9 τομείς ανάπτυξης. Είναι ενδεικτικό ότι ο Φρ. Κουτεντάκης επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής έχει επανειλημμένα τονίσει ότι ως αντίδοτο στην κρίση και την ύφεση μπορεί να λειτουργήσει η επένδυση στον κλάδο υγείας της χώρας με δαπάνες καθώς είμαστε πολύ χαμηλά σε όλους δείκτες. Κάτι τέτοιο, όπως ανέφερε, θα αφήσει μια σημαντική κληρονομιά στην κοινωνία αλλά θα δώσει και ώθηση στην οικονομία.

Γιώργος Αλεξάκης