μπάχαλο-με-τα-pos-της-εθνικής-τράπεζας-φ-846823
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | 27.11.2020 | 19:10

Μπάχαλο με τα Pos της Εθνικής Τράπεζας -«Φουσκωμένα» υπόλοιπα και χρεωμένοι λογαριασμοί πολιτών

Μπάχαλο προκάλεσε η αναβάθμιση στα POS της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, η οποία έγινε προ εξάμηνου σε κάρτες – πιστωτικές, αλλά και χρεωστικές – όλων των συστημικών τραπεζών…Λίγες ημέρες πριν το θέμα δει το φως της δημοσιότητας από την ιστοσελίδα Newmoney στελέχη της ΕΤΕ, η οποία προχώρησε το προηγούμενο καλοκαίρι σε αναβάθμιση των POS, διαπίστωσαν ένα σημαντικό «άνοιγμα» στο κομμάτι της εκκαθάρισης καρτών.

Όπως γράφει η εφημερίδα “Το Ποντίκι”, κατά τη διερεύνηση του θέματος προέκυψε ότι, ενώ η ίδια είχε πιστώσει τα ποσά στους εμπόρους, οι οποίοι διαθέτουν τα τερματικά της, εντούτοις δεν είχε «περάσει» τις χρεώσεις στους καταναλωτές. Η προσπάθεια διόρθωσης του λάθους είχε συνέπεια πολλοί καταναλωτές να δουν «φουσκωμένα» τα υπόλοιπά τους ή χρεωμένους τους λογαριασμούς τους και να καλέσουν για εξηγήσεις την τράπεζά τους.

Δηλαδή, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις οι καταναλωτές έκαναν αγορές με δόσεις, το λογισμικό των τραπεζών δεν τις αναγνώριζε με αποτέλεσμα να περνάει ολόκληρο το οφειλόμενο ποσό και οι τόκοι από εκεί και μετά να δίνουν και να παίρνουν!

Σε άλλες περιπτώσεις καταναλωτές διαπίστωσαν πως στους λογαριασμούς τους έχουν προστεθεί ταυτόχρονα άτοκες δόσεις για αγορές τις οποίες είχαν πραγματοποιήσει ακόμη και έναν χρόνο νωρίτερα, με συνέπεια κάποιοι από αυτούς να κινδυνεύουν ακόμη και με πέναλτι λόγω υπέρβασης του ορίου από 2,50% έως και 5% επί του ποσού της υπέρβασης.

Το μπλοκάρισμα

Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, το πρόβλημα ξεκινά από την ΕΤΕ, η οποία προχώρησε πέρυσι το καλοκαίρι στην αναβάθμιση των τερματικών υποδοχής (POS), με συνέπεια να «μπλοκάρει» το σύστημα εκκαθάρισης των άτοκων δόσεων, και επεκτείνεται στις υπόλοιπες τράπεζες, οι οποίες δεν ενημέρωσαν – τουλάχιστον όχι εγκαίρως – τους πελάτες τους. Με αποτέλεσμα οι πελάτες των Πειραιώς, Alpha Bank και Eurobank να καλούνται να πληρώσουν τα «σπασμένα».

Απορίας άξιο είναι πάντως αν γνώριζαν ότι οι συναλλαγές με κάρτες της τράπεζας που έχει το τερματικό είθισται να εκκαθαρίζονται διαφορετικά. Όπως και να έχει, τώρα τα τμήματα εξυπηρέτησης πελατών των τραπεζών έχουν πάρει «φωτιά», ενώ δεν έχουν λείψει και οι προστριβές μεταξύ καταναλωτών και επιχειρήσεων, με τις τελευταίες να δέχονται σειρά καταγγελιών για το πρόβλημα.

Αρμόδιες πηγές πάντως εξηγούν ότι είναι σαφές πως οι καταναλωτές θα πρέπει να πληρώσουν για τις συναλλαγές που έκαναν. Ωστόσο διευκρινίζουν ότι όσοι καταναλωτές έχουν πιάσει ήδη το όριο αγορών με τις πιστωτικές τους – ή δεν έχουν χρήματα στους λογαριασμούς τους, αν πρόκειται για χρεωστικές – θα έχουν τη δυνατότητα να μην τους ζητηθεί το ποσό εφάπαξ.

Το γεγονός ότι πολλοί από τους πελάτες τους καλούνται σήμερα να αποπληρώσουν αγορές ή πληρωμές τις οποίες πραγματοποίησαν σε διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών υποχρεώνει τις τράπεζες να λάβουν άμεσα μέτρα. Ιδίως στην περίπτωση των κατόχων πιστωτικών καρτών, που, εξαιτίας της ετεροχρονισμένης εκκαθάρισης, κινδυνεύουν με επιβάρυνση από 2,50% έως και 5% λόγω υπέρβασης του ορίου.

Έτσι η λύση που προκρίνουν στο πρόβλημα τα επιτελεία των τεσσάρων συστημικών ομίλων για τις κάρτες οι οποίες χρεώθηκαν με παλαιότερες συναλλαγές, που δεν είχαν εκκαθαριστεί λόγω αναβάθμισης των POS της Εθνικής Τράπεζας, είναι ότι αρχικά δεν τίθεται θέμα διπλοχρέωσης, ενώ η αποπληρωμή μπορεί να «σπάσει» για τα συγκεκριμένα ποσά σε δόσεις.

Σημαντικό είναι να αναφερθεί ότι η ΕΤΕ διαθέτει περί τα 150.000 POS, ενώ, λαμβάνοντας υπόψη ότι μετά την πανδημία έχουν εκτοξευθεί οι e-συναλλαγές, το πρόβλημα φαντάζει τεράστιο.

Επεκτείνεται η χρήση καρτών

Σε ό,τι αφορά τα στοιχεία για POS και κάρτες, ο «χάρτης» έχει ως εξής:

Το 2019 στην Ελλάδα λειτουργούσαν περίπου 730.000 τερματικά, αριθμός αυξημένος κατά 30.000 σε σχέση με τον αμέσως προηγούμενο χρόνο. Μέσω αυτών πραγματοποιήθηκαν πέρυσι ένα δισεκατομμύριο συναλλαγές (+23% εν συγκρίσει με το 2018), αξίας 36 δισ. ευρώ (+14% σε ετήσια βάση).

Όσον αφορά στον αριθμό των ενεργών καρτών πληρωμών σε κυκλοφορία, αυτός, σύμφωνα με την Έκθεση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), ανήλθε σε 18 εκατομμύρια στο τέλος του 2019 καταγράφοντας αύξηση 5% σε σχέση με το 2018 και επιβεβαιώνοντας τον σταθερά αυξητικό ρυθμό έκδοσής τους μετά την επιβολή των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων και τις αναλήψεις μετρητών το 2015.

Αναλύοντας τις επιμέρους κατηγορίες καρτών, παρατηρείται ότι ο αριθμός των χρεωστικών καρτών αυξήθηκε κατά 7% και ανήλθε σε 15,4 εκατομμύρια. Η σημαντικότερη αύξηση καταγράφεται για τρίτη συνεχή χρονιά στην έκδοση προπληρωμένων καρτών (μεταβολή +20%). Αντιθέτως ο αριθμός των πιστωτικών καρτών στο τέλος του 2019 παρουσίασε πτώση 6% σε σχέση με το 2018 και διαμορφώθηκε σε 2,6 εκατομμύρια κάρτες.

Ο συνολικός αριθμός συναλλαγών με κάρτες πληρωμών το 2019 ανήλθε σε 976 εκατομμύρια από 924 εκατομμύρια συναλλαγές το 2018, παρουσιάζοντας αύξηση 5%.

Η συνολική μέση αξία συναλλαγών ανά κάρτα μειώθηκε κατά 5% σε 3.592 ευρώ από 3.768 ευρώ το 2018. Αναλυτικότερα, η μέση αξία συναλλαγών ανά χρεωστική κάρτα παρουσίασε μείωση κατά 7%, σε 3.798 ευρώ από 4.073 ευρώ το 2018, ενώ η μέση αξία συναλλαγών ανά πιστωτική κάρτα αυξήθηκε κατά 9%, σε 2.390 ευρώ από 2.194 ευρώ το 2018.

Η μέση αξία ανά συναλλαγή συνέχισε την πτωτική πορεία της και το 2019 και ανήλθε σε 66 ευρώ από 70 ευρώ το 2018 και 82 ευρώ το 2017. Η πτώση της μέσης αξίας ανά συναλλαγή καταγράφεται τόσο στις συναλλαγές με χρεωστικές κάρτες, όπου μειώθηκε σε 68 ευρώ από 72 ευρώ το 2018, όσο και στις συναλλαγές με πιστωτικές κάρτες, όπου μειώθηκε σε 52 ευρώ από 55 ευρώ το 2018.