λέσβος-233-η-αύξηση-τούρκων-τουριστών-το-282426
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | 08.07.2012 | 10:01

Λέσβος: 233% η αύξηση Τούρκων τουριστών τον Ιούνιο σε σχέση με πέρυσι

Κατά 61% αυξήθηκαν οι αφίξεις τουριστών από την Τουρκία στη Λέσβο το πρώτο εξάμηνο του 2012, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Βορείου Αιγαίου. Το πρώτο εξάμηνο του 2011 είχαν φθάσει στο νησί 2.605 Τούρκοι τουρίστες, όταν μόνο το φετινό Ιούνιο οι αφίξεις ανήλθαν στις 2.601 και συνολικά το εξάμηνο σε 4.194. Αξίζει να σημειωθεί ότι από τις 2.601 αφίξεις του Ιουνίου, οι 2.452 έγιναν με τα επιβατηγά πλοία που δραστηριοποιούνται στις γραμμές Μυτιλήνης – Αϊβαλιού, και 149 έγιναν με θαλαμηγούς. Αν συγκρίνουμε τις αφίξεις του περσινού Ιουνίου με τον αντίστοιχο φετινό μήνα, βλέπουμε ότι έχουμε μια αλματώδη αύξηση από τα 1.166 άτομα, στα 2.601 άτομα, ή σε ποσοστό 223%!

Παντού Τούρκοι!

Τα παραπάνω εντυπωσιακά ποσοστά στην καθημερινότητα της Μυτιλήνης, του Μολύβου, της Αγιάσου, της Πέτρας και των άλλων χωριών του νησιού, γίνονται φανερά με την κυριαρχία των Τούρκων τουριστών έναντι των τουριστών οποιασδήποτε άλλης εθνικότητας. Οι ταμπέλες των καταστημάτων στα τουρκικά τείνουν να αντικαταστήσουν όλες τις ταμπέλες που στα προηγούμενα χρόνια ήταν στα αγγλικά.

Δεν μπορούμε, ωστόσο, να γνωρίζουμε από τώρα εάν θα έχουμε μια τόσο εντυπωσιακή αύξηση των αφίξεων από την Τουρκία στο σύνολο του έτους κι είναι πρόωρο να κάνουμε προγνώσεις, διότι όπως φαίνεται στον πίνακα που δημοσιεύουμε στο σημερινό μας φύλλο, ο κύριος όγκος των αφίξεων πραγματοποιείται τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο.

Πέρυσι, την πρώτη ολοκληρωμένη χρονιά αφίξεων Τούρκων τουριστών, είχαμε 2.605 αφίξεις το πρώτο εξάμηνο, ενώ το δεύτερο εξάμηνο είχαμε 12.208 αφίξεις. Πάντως, είναι φανερό πως υπάρχει μια σαφής τάση ανόδου των αφίξεων, η οποία ευνοείται και από τις προσπάθειες να αντιμετωπισθούν τα προβλήματα που δημιουργεί η υποχρέωση έκδοσης βίζας και μάλιστα με σημαντικό κόστος για τους Τούρκους που θέλουν να επισκεφθούν τα νησιά μας.

Αν διατηρηθεί ο ρυθμός αύξησης των αφίξεων του πρώτο εξαμήνου και τον υπόλοιπο χρόνο, τότε οι Τούρκοι επισκέπτες στη Λέσβο θα ξεπεράσουν κατά πολύ τους 20.000 τη φετινή χρονιά.

Η έναρξη της λειτουργίας της μαρίνας Μυτιλήνης – έστω και στα μέσα του καλοκαιριού – στα πλαίσια ενός επιχειρηματικού σχήματος που διαχειρίζεται σημαντικό αριθμό μαρινών στα τουρκικά παράλια, δημιουργεί νέες προοπτικές για τη φετινή χρονιά, κυρίως όμως για το επόμενο έτος. Η πόλη της Μυτιλήνης θα προσελκύσει πολύ μεγαλύτερο αριθμό θαλαμηγών και ένα σημαντικό αριθμό επισκεπτών υψηλού εισοδήματος και μεγάλης κατά κεφαλήν δαπάνης.

Μάχη επιβίωσης για τις τουριστικές επιχειρήσεις
30% κάτω ο τζίρος του Ιουνίου

Σε 30% με 50% ανέρχεται η μείωση του τζίρου στις επιχειρήσεις του τουριστικού τομέα της Λέσβου. Αυτό δείχνουν τα στοιχεία τού ρεπορτάζ που κάναμε τις προηγούμενες ημέρες. Τη Δευτέρα πρόκειται να ανακοινωθούν τα στατιστικά στοιχεία για τις αφίξεις τουριστών στη Λέσβο με πτήσεις τσάρτερ, τα οποία αναμένεται να δείξουν πτώση και γι’ αυτόν το μήνα, από τη στιγμή που έχουμε μείωση στον αριθμό των αεροσκαφών που προσεγγίζουν το αεροδρόμιο της Μυτιλήνης. Με ρυθμό 20% και πάνω υποχωρούν οι αφίξεις από τους Έλληνες τουρίστες, παρά την ενίσχυση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων με τη βόρεια Ελλάδα.

Σε ποσοστό 30% εκτιμά την πτώση του τζίρου στα καταστήματα της Πέτρας για το φετινό Ιούνιο ο έμπορος Λευτέρης Χαβός. Σε ορισμένες επιχειρήσεις η πτώση του τζίρου είναι ακόμη μεγαλύτερη, ενώ για τον Ιούλιο πιστεύει πως θα πάρει κι άλλες διαστάσεις, εκτιμώντας ότι θα φθάσει στο 50%, καθώς έχει γίνει πολύ άσχημο ξεκίνημα.

Μεγάλο πλήγμα για τον τουρισμό της βόρειας Λέσβου αποτελεί η απώλεια των τουριστών της Νορβηγίας, όπως σημειώνει ο κ. Χαβός. «Οι Νορβηγοί είναι τουρίστες που καταναλώνουν πολύ. Ένας Νορβηγός τουρίστας δαπανά όσα χρήματα δαπανούν οι 10 Άγγλοι. Πέρα από τους Νορβηγούς, οι παραδοσιακοί επισκέπτες της Λέσβου, οι Ολλανδοί, είχαν μειωμένο αριθμό αφίξεων το φετινό Ιούνη. Οι Τσέχοι τουρίστες που έρχονται στη Λέσβο, είναι φανερό ότι δεν έχουν το εισόδημα που απαιτείται για να ξοδέψουν χρήματα στις διακοπές τους. Όσο για τους Τούρκους, ξοδεύουν μόνο για φαγητό και αγοράζουν πολύ περιορισμένο αριθμό προϊόντων, όπως είναι ούζο και μαστίχα. Γενικά μπορούμε να πούμε ότι οι εθνικότητες των τουριστών που επισκέπτονται το νησί μας, δείχνουν ότι δεν έχουν εισόδημα για να δαπανήσουν στις διακοπές τους ή κι αν έχουν, δεν το ξοδεύουν εδώ».

Η εικόνα στην αγορά της Πέτρας είναι απογοητευτική. Υπάρχουν μαγαζιά που άνοιξαν και έκλεισαν είτε μέσα στον Ιούνιο είτε τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου. «Είναι πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό», σημειώνει ο κ. Χαβός. Στο παρελθόν αυτό που συνέβαινε, ήταν τα καταστήματα που δεν πήγαιναν καλά, να κλείνουν μετά το πρώτο 15νθήμερο του Σεπτεμβρίου. Δηλαδή περίμεναν να εισπράξουν ό,τι μπορούσαν κατά τη διάρκεια του Ιουλίου και του Αυγούστου, τους μήνες που έτσι κι αλλιώς υπάρχει αυξημένη κίνηση.

Στο Μόλυβο

Με δραματικούς τόνους περιγράφει την κατάσταση και ο Νίκος Μόλβαλης, πρόεδρος του Φορέα Τουρισμού Μήθυμνας. Εκτιμά πως ο τζίρος των τουριστικών επιχειρήσεων της περιοχής υποχώρησε κατά 35% – 40% τον Ιούνιο. Στα ίδια επίπεδα εκτιμά πως θα κινηθεί και το πρώτο 15νθήμερο του Ιουλίου. Αιτίες γι’ αυτή την εξέλιξη είναι η απώλεια σημαντικών τουριστικών αγορών, όπως είναι η Νορβηγία και tour operators όπως η First Choose. Ζημία κάνει και η γενικότερη πολιτική κατάσταση στην Ευρώπη, που δημιουργεί κλίμα ανασφάλειας σε όλους τους Ευρωπαίους. Μικρή αρνητική επίδραση θεωρεί ότι είχαν οι ποδοσφαιρικοί αγώνες.

Από εκεί και πέρα, ως πρόβλημα καταγράφει τις λίγες ημέρες παρουσίας των Τούρκων τουριστών στο νησί, που μειώνει το ειδικό βάρος στο συνολικό τζίρο των τουριστικών επιχειρήσεων. Μεγάλο πλήγμα θεωρεί δε, τις απώλειες από τον εσωτερικό τουρισμό. Χαρακτηριστική είναι η φράση που χρησιμοποίησε ο κ. Μόλβαλης, «οι Έλληνες σχεδόν έχουν εξαφανιστεί».

Αυτή την περίοδο, τα μαγαζιά του Μολύβου δουλεύουν κυρίως με τουρίστες από την Ολλανδία, λιγότερο με Άγγλους και πολύ λιγότερο με Βέλγους και Γερμανούς. Κρίσιμος μήνας από τις επιχειρήσεις της περιοχής θεωρείται ο Αύγουστος, μια και εκτιμούν ότι η τουριστική κίνηση εκείνο το μήνα, θα κρίνει πόσες επιχειρήσεις θα επιβιώσουν φέτος.

ΠΗΓΗ: «Εμπρός»