έρχεται-e-μητρώο-στις-επιχειρήσεις-ηλ-565455
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | 12.12.2018 | 10:02

Έρχεται e-μητρώο στις επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου 

Ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο αναμόρφωσης του λιανεμπορίου που περιλαμβάνει τη δημιουργία μητρώου επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου, παρατηρητηρίου επιχειρηματικότητας, Κώδικα Δεοντολογίαςαναμένερται να αποκτήσει η χώρα σύμφωνα με όσα  εξήγγειλε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Δημήτρης Αυλωνίτης, μιλώντας στο 3ο Συνέδριο της Ναυτεμπορικής για τα καταναλωτικά αγαθά και το λιανεμπόριο, με τίτλο “Facelift στο λιανεμπόριο”. Παράλληλα προανήγγειλε τη ριζική αναθεώρηση των διατάξεων περί τιμολόγησης αγαθών και συναλλακτικών σχέσεων.

Πιο συγκεκριμένα ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Οικονομίας, κατά τη διάρκεια συνέντευξης που έδωσε στον Διευθυντή Σύνταξης της «Ν», Πλάτωνα Τσούλο, αναφερόμενος στο e-μητρώο, τόνισε ότι μέσω αυτού όλες οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο τομέα, θα είναι πιστοποιημένες και θα φέρουν ειδικό σήμα, κάτι το οποίο θα έχει ως αποτέλεσμα τη διασφάλιση των δικαιωμάτων επιχειρήσεων και καταναλωτών και συνεπώς την ενίσχυση της εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας στη συγκεκριμένη κατηγορία εμπορίου, που αναπτύσσεται με ταχείς ρυθμούς.

«Είναι όντως ο πιο ραγδαία αναπτυσσόμενος κλάδος του εμπορίου», σημείωσε ο κ. Αυλωνίτης και «υποστήριξε ότι σιγά-σιγά πρέπει να ξεφεύγουμε από αυτή την τεχνητή εν πολλοίς διάκριση επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου – εμπορικές επιχειρήσεις. Μιλάμε για εμπορικές επιχειρήσεις οι οποίες εξορισμού πλέον πρέπει να έχουν ένα ψηφιακό βραχίονα».
Μητρώο για την αξιοπιστία

Σύμφωνα με τον ίδιο, η  υπουργική απόφαση είναι στο στάδιο της σύνταξης και το μητρώο,  θα επιτρέπει στον Καταναλωτή να γνωρίζει ότι αυτή η επιχείρηση έχει συσταθεί νόμιμα, έχει ΑΦΜ, έχει αριθμό ΓΕΜΗ, έχει ένα νόμιμο εκπρόσωπο. Νομίζουμε ότι αυτό θα βοηθήσει πολύ τον Καταναλωτή να ξέρει από πού ψωνίζει στο λιανεμπόριο. Είναι η επόμενη παρέμβαση που θέλουμε να κάνουμε.

Πέραν όμως του ηλεκτρονικού μητρώου, ανακοίνωσε ότι θα δημιουργηθεί και παρατηρητήριο επιχειρηματικότητας, ενώ με κλαδικές μελέτες, αλλά και την αξιοποίηση των υφιστάμενων παρατητηρίων τιμών, θα υπάρχει μια σφαιρική εικόνα για τα τεκτενόμενα στην αγορά.

Συγκέντρωση στο λιανεμπόριο

Ερωτηθείς για τις καταχρηστικές συμπεριφορές επιχειρήσεων, αλλά και γενικότερα για τις πρακτικές τιμολόγησης των προϊόντων, ο κ. Αυλωνίτης σημείωσε ότι στο λιανεμπόριο και στον κλάδο των ειδών παντοπωλείου υπάρχει μία αυξανόμενη τάση συγκέντρωσης η οποία πρέπει να εξετάζεται για ενδεχόμενες επιπτώσεις στον ανταγωνισμό τόσο σε επίπεδο δυνητικών συμπράξεων για την τιμολόγηση όσο και στις σχέσεις που έχουν οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου με τους προμηθευτές τους.

Αν και όπως είπε, η συγκέντρωση ειδικά στον κλάδο των σούπερ μάρκετ δεν φαίνεται να πλήττει τα συμφέροντα του καταναλωτή καθώς, όπως ανέφερε «με βάση με τα στοιχεία που έχουμε εμείς στη διάθεσή μας από τις τιμοληψίες δεν προκύπτουν αθέμιτων τιμολογήσεων». Ωστόσο, σημείωσε ότι θα πρέπει να δούμε το πόσο σημαντικό είναι το θέμα των «καθαρών» τιμών, δηλαδή τις σχέσεις μεταξύ προμηθευτών και επιχειρήσεων λιανεμπορίου για την τοποθέτηση στο ράφι, για την προώθηση προϊόντων, πώς τιμολογούνται, αν εκεί υπάρχει και ένα στοιχείο παροχής υπηρεσίας από το λιανέμπορο κ.ο.κ.

Σταθερό το πλαίσιο των εκπτώσεων

Στο ίδιο πλαίσιο, γνωστοποίησε ότι η συνεργασία του υπουργείου Οικονομίας με την Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι διαρκής. Ως προς το θέμα των εκπτώσεων, σημείωσε ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει καμία διάθεση παρέμβασης στην περιοδικότητα των εκπτώσεων, «ούτε να αυξήσουμε ούτε να μειώσουμε τις ημέρες των εκπτώσεων». Ωστόσο, ανέφερε ότι θα συσταθεί μια επιτροπή δεοντολογίας μία επιτροπή δεοντολογίας στο υπουργείο οικονομίας για θέματα λιανεμπορίου ώστε αυτό το θέμα να συζητηθεί εκτενώς και με τις δύο πλευρές, δηλαδή και με τους καταναλωτές και με τους εμπόρους. «Κάναμε μία πρώτη διαβούλευση πριν λίγους μήνες. Τα αποτελέσματα πρέπει να πω ότι ήτανε μικτά. Δηλαδή κάποιοι ήταν ικανοποιημένοι με το υφιστάμενο πλαίσιο των εκπτώσεων κάποιοι άλλοι όχι. Αυτό νομίζω πρέπει να το δούμε λίγο πιο σοβαρά και να οδηγηθούμε σε συναινετικές λύσεις», τόνισε ο κ. Αυλωνίτης.

Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο του συνεδρίου θέματα σχετικά με τις τάσεις του σύγχρονου λιανεμπορίου τέθηκαν επί τάπητος. Πιο συγκεκριμένα αναλύθηκαν ζητήματα σχετικά με το προφίλ των καταναλωτών και το πως αυτό άλλαξε στα χρόνια της κρίσης, τις μελλοντικές τάσεις της κατανάλωσης, τον τρόπο με τον οποίο επιδρούν οι νέες τεχνολογίες στη διακίνηση, προώθηση και τοποθέτηση των προϊόντων στην αγορά, την αξιοποίηση των συναλλακτικών data και, σε ότι αφορά τα logistics, τις επενδύσεις που προγραμματίζονται τα επόμενα χρόνια σε αποθηκευτικές υποδομές.
Γιώργος Αλεξάκης