ένεση-ρευστότητας-για-τη-διάσωση-τη-717426
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | 24.11.2020 | 08:06

«Ένεση» ρευστότητας για τη διάσωση της Aegean και από το κράτος

Η συμμετοχή των μετόχων αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του σχεδίου κρατικής στήριξης-κεφαλαιακής ενίσχυσης της Aegean, το οποίο βρίσκεται στη διαδικασία της αξιολόγησης με στόχο την εξασφάλιση έγκρισης από τις αρμόδιες αρχές της Κομισιόν. Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, το “εμβόλιο” ρευστότητας που σχεδιάζεται για την εγχώρια αεροπορική εταιρεία, της οποίας η ετήσια συνεισφορά στην οικονομία τοποθετείται σε 400 εκατ. ευρώ, έχει δύο χαρακτηριστικά που δεν συναντώνται σε αντίστοιχες περιπτώσεις κρατικής στήριξης ευρωπαϊκών αερομεταφορέων.

Πρώτον, η συνολική αξία του “πακέτου” ενίσχυσης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 120 εκατ. ευρώ, ποσό πολύ χαμηλότερο, συγκριτικά με τη στήριξη, αξίας άνω των 32 δισ. ευρώ, που έχουν λάβει ή έχει δρομολογηθεί να λάβουν, έως σήμερα, αθροιστικά οι αερομεταφορείς στην Ε.Ε.

Δεύτερον, επιπρόσθετα κεφάλαια της τάξεως των 60 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από τους μετόχους της Aegean. Ως εκ τούτου, αναπόσπαστο “προσάρτημα” της σχεδιαζόμενης κρατικής αποζημίωσης προς την αεροπορική θα είναι η πραγματοποίηση Αύξησης Μετοχικού Κεφαλαίου της τάξεως των 60 εκατ. ευρώ (αν κι εφόσον η “βοήθεια” ανέλθει σε 120 εκατ. ευρώ) που θα καλυφθεί από τους μετόχους της αεροπορικής.

Από την πλευρά του, το ελληνικό Δημόσιο εκτιμάται ότι θα λάβει δικαιώματα προαίρεσης για μετοχές της Aegean που θα ασκήσει σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Δεδομένου ότι από τον περασμένο Μάρτιο, οπότε η πανδημία εκδηλώθηκε στην Ελλάδα, η πτώση των αφίξεων έχει αγγίξει το 95%, οδηγώντας σε υψηλές ζημιές την αεροπορική, η κρατική βοήθεια αποτελεί ένα μικρό μόνο τμήμα των απωλειών της.

Είναι ενδεικτικό ότι κατά τους εννέα μήνες του 2020, η απώλεια ρευστότητας (cash burnout) της Aegean διαμορφώθηκε σε 160 εκατ. ευρώ, από τα οποία 65 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν στο δεύτερο τρίμηνο της φετινής χρονιάς. Κατά το πρώτο εξάμηνο, οι επιβάτες που διακίνησε η Aegean, στο εσωτερικό της χώρας, δεν ξεπέρασαν τους 1,22 εκατ., αριθμός που είναι χαμηλότερος σε ποσοστό 55,7%, συγκριτικά με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2019.

Για να αντιμετωπίσει, ως ένα βαθμό, το “cash burnout”, η αεροπορική έχει κάνει χρήση του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων COVID-19, έχοντας υπογράψει ενδεικτικό σύμφωνο όρων (Indicative Term Sheet) με τις τέσσερις ελληνικές συστημικές τράπεζες για τη χορήγηση, πενταετούς διάρκειας, oμολογιακού δανείου 150 εκατ. ευρώ.  Κι έχει, ακόμη, αντλήσει 92 εκατ. ευρώ από κοινοπρακτικό δάνειο σε μορφή ανακυκλούμενης πίστωσης ύψους 120 εκατ. ευρώ, που λήγει σε περίπου δύο χρόνια και αποτελεί την μετατροπή υπάρχουσας γραμμής κεφαλαίου κίνησης.

Από το “κάδρο” της κρατικής βοήθειας των αερομεταφορών δεν θα μπορούσαν να απουσιάσουν οι αερολιμένες, για τους οποίους εκτιμάται ως πιθανή η παροχή κρατικής ενίσχυσης, δεδομένου ότι τα μεγέθη τους έχουν καταγράψει ελεύθερη πτώση.

Στο “Ελ. Βενιζέλος”, κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου, η κίνηση του αεροδρομίου διαμορφώθηκε στο επίπεδο των 7,6 εκατ. επιβατών, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 66% σε σχέση την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Η διεθνής κίνηση μειώθηκε κατά 69,3%, ενώ οι επιβάτες εσωτερικού παρουσίασαν πτώση της τάξης του 58,4%.

Στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, η κίνηση για το 10μηνο του 2020, υποχώρησε κατά 70,8%, σε  8.395.136 επιβάτες, έναντι 28.726.660 το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Κατά την ίδια περίοδο, η κίνηση εσωτερικού μειώθηκε 59,2% και η διεθνής 73,9%.

“Το ελληνικό Δημόσιο δεν θα βάλει μόνο χρήματα, αλλά θα πάρει και χρήματα”

Πριν από λίγο κατά την ενημέρωση συντακτών, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στ.Πέτσας αναφέρθηκε στο θέμα σημειώνοντας ότι: “οι αερομεταφορές είναι ένας κλάδος κομβικός για την λειτουργία της οικονομίας. Είναι τα φτερά που φέρνουν στην Ελλάδα τους τουρίστες. Μιλάμε για μία απαραίτητη στήριξη που επιβάλει όχι μόνο τη συνεισφορά του Δημόσιου. Για κάθε ένα ευρώ που θα βάζει το ελληνικό Δημόσιο, 50 λεπτά θα προσφέρουν οι ιδιώτες μέτοχοι. Άρα έχουμε μία σύμπραξη για την ενίσχυση της κεφαλαιακής βάσης της εταιρείας. Επιπλέον, το Δημόσιο με τα warrants που παίρνει δεν βάζει χρήματα σε ένα βαρέλι χωρίς πάτο. Αντίθετα, με την ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας, θα υπάρξει αύξηση στην τιμή της μετοχής της εταιρείας με βάση τις προοπτικές για το επόμενο χρονικό διάστημα κι επομένως το ελληνικό Δημόσιο δεν θα βάλει μόνο χρήματα, αλλά θα πάρει και χρήματα κι ενδεχομένως πολλαπλάσια όταν τελειώσει η περιπέτεια του κορονοϊού”.

Στο τελικό στάδιο συζητήσεων με τις ελληνικές αρχές

Στο τελικό στάδιο συζητήσεων με τις ελληνικές αρχές βρίσκεται η Aegean αναφορικά με συμφωνία πακέτο που συμπεριλαμβάνει και τη χορήγηση κρατικής ενίσχυσης, όπως αναφέρει η εταιρεία σε σχετική ανακοίνωση σε συνέχεια των δηλώσεων του κυβερνητικού εκπροσώπου.

Όπως αναφέρει η Aegean, η συμφωνία θα πρέπει να λάβει την έγκριση της αρμόδιας γενικής διεύθυνσης της Ε.Ε. με την οποία έχουν γίνει ήδη διερευνητικές επαφές προκειμένου να οριστικοποιηθεί, όπως έχει γίνει κατά τους προηγούμενους μήνες και σε πολλές άλλες μεγάλες αεροπορικές εταιρείες στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η Aegean θα ενημερώσει το επενδυτικό κοινό σύμφωνα με τις υποχρεώσεις πληροφόρησης και διαφάνειας που υπέχει αμέσως μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, καταλήγει η ανακοίνωση της εισηγμένης.

Πηγή: capital.gr