Αφορολόγητο και αντίμετρα γίνονται μεταβλητές στην εκλογική «αριθμητική»

Το εκλογικό αποτύπωμα που θα έχει η κατάργηση της μείωσης του αφορολογήτου επιχειρεί να σταθμίσει η κυβέρνηση σε συνδυασμό με το ότι θα πρέπει να ξεκαθαρίσει τι θα πράξει για τα λεγόμενα αντίμετρα, που είχαν εξαγγελθεί ως παρεμβάσεις ανακούφισης της μεσαίας τάξης. Στο φόντο των παρατηρήσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον κίνδυνο δημοσιονομικής ανισορροπίας από τις τελευταίες εξαγγελίες η Αθήνα θα πρέπει να ξεκαθαρίσει τι θα πράξει με την τροπολογία που αναμένεται να καταθέσει αύριο για  την ακύρωση της μείωσης του αφορολογήτου.

Κυβερνητικές πηγές σημείωναν χτες ότι η τροπολογία που θα κατατεθεί θα αφορά μόνο την ακύρωση του μέτρου με το αφορολόγητο, που φέρνει επιβαρύνσεις περίπου 450 ευρώ ετησίως σε χιλιάδες συνταξιούχους και μισθωτούς και όχι την κατάργηση ψηφισμένων πάλι μέτρων που είχαν προωθηθεί ως αντίβαρα στις επιβαρύνσεις αυτές. Ωστόσο, άλλες αναφορές, πάλι από την πλευρά της κυβέρνησης, έκαναν λόγο για κατάργηση των λεγόμενων αντίμετρων,  που είχε ψηφίσει η Βουλή για το 2020 και τα οποία προέβλεπαν την μείωση του φόρου εισοδήματος στο 20% (από 22%), την απαλλαγή από ειδική εισφορά αλληλεγγύης όσων ζουν με έως 30.000 ευρώ και την μείωση του ΕΝΦΙΑ για τους ιδιοκτήτες ακινήτων.

Τα καμπανάκια των Βρυξελλών

Στο μεταξύ ήδη η Κομισιόν για τα εξαγγελθέντα μέτρα απηύθυνε χτες αυστηρές συστάσεις, που στο Eurogroup στις 13 Ιουνίου θα τεθούν και δια ζώσης υπ’ όψιν του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου εφόσον βέβαια πάει ο ίδιος αφήνοντας για λίγο τα καθήκοντά του στην ομάδα σύνταξης του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ. Μάλιστα η Κομισιόν εκτιμά ότι η επιβάρυνση από τα μέτρα είναι 4,5 –  5,5 δις. ευρώ για την διετία 2019 – 2020, που μάλιστα δημιουργεί δημοσιονομικό κενό. Όπως αναφέρεται η δημοσιονομική «τρύπα» για το 2019 πρόκειται να φθάσει από 1,1% έως 1,4% του ΑΕΠ ή από 2,1 έως 2,6 δισ. ευρώ και για το 2020 από 1,2% έως 1,5% του ΑΕΠ ή από 2,3 έως 2,9 δισ. ευρώ. Ωστόσο βέβαια η ελληνική κυβέρνηση και χτες με αναφορές της έκανε σαφές ότι θα τηρηθούν, όπως και στο παρελθόν οι στόχοι και  ότι το συνολικό κόστος των μέτρων θα είναι μόλις 2,3 δισ. ευρώ.

Επιπλέον αναφέρεται ότι η 13η σύνταξη και οι αλλαγές στα κριτήρια χορήγησης των συντάξεων χηρείας αλλάζουν εν μέρει μέτρα που υιοθετήθηκαν το 2012 και το 2016 αντιστοίχως, θα αυξήσουν τη συνταξιοδοτική δαπάνη, που είναι ήδη η υψηλότερη στην Ε.Ε. ως ποσοστό του ΑΕΠ, και έρχονται σε αντίθεση με μέτρα που υιοθετήθηκαν στον προϋπολογισμό του 2019 ώστε να διατεθεί υψηλότερο μερίδιο δαπανών για κοινωνικά επιδόματα προς τους νέους και τους εργαζόμενους που αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο κίνδυνο φτώχειας.

«Δεν είναι ακόμα εφικτό να ενσωματωθούν πλήρως τα πρόσφατα δημοσιονομικά μέτρα στην ανάλυση βιωσιμότητας χρέους, καθώς απαιτείται περαιτέρω ανάλυση σχετικά με την επίδρασή τους στην ανάπτυξη και χρειάζεται μεγαλύτερη σαφήνεια σχετικά με την κατεύθυνση των πολιτικών σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Ωστόσο, πολιτικές που επηρεάζουν αρνητικά το πρωτογενές πλεόνασμα και την αναπτυξιακή δυναμική θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην πορεία του χρέους» αναφέρεται επίσης στην έκθεση .Επιπλέον για την ελληνική πρόταση για  «ειδικό λογαριασμό» διαθεσίμων ως εγγύηση για την μείωση των στόχων πλεονασμάτων η Επιτροπή σημειώνει: «Οποιαδήποτε πρόταση τροποποιεί τη συμφωνία που επετεύχθη με τους Ευρωπαίους εταίρους τον Ιούνιο του 2018 θα πρέπει να συζητηθεί στο Eurogroup στο πλαίσιο μιας επικαιροποιημένες ανάλυσης βιωσιμότητας του χρέους».

Τέλος η Κομισιόν παραθέτει μια σειρά από παρατηρήσεις, ως συνήθως πράττει, για τα ληξιπρόθεσμα, τον κίνδυνο των δικαστικών αποφάσεων, την πορεία των ιδιωτικοποιήσεων και της διαχείρισης των κόκκινων δανείων σημειώνοντας ότι ο ρυθμός υλοποίησης δεσμεύσεων στα πεδία αυτά είναι χαμηλός.

Γιώργος Αλεξάκης

 

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, ΑΦΟΡΟΛΟΓΗΤΟ, ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ, ΑΛΛΑΓΕΣ


ΕΓΓΡΑΦΗ NEWSLETTER

ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΓΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!