Αερομεταφορές: Ποιο είναι το σχέδιο για την επόμενη μέρα

Η καταβολή αποζημίωσης στις εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων αποτελεί μονόδρομο για την απορρόφηση τμήματος έστω των επιπτώσεων που έχει προκαλέσει η καθίζηση της επιβατικής κίνησης λόγω της πανδημικής κρίσης. Για τον σκοπό αυτό, φαίνεται να βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, του οποίου ο διευθύνων σύμβουλος, Γιάννης Παράσχης, ανέφερε, κατά την πρόσφατη διαδικτυακή εκδήλωσης της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA), ότι απαιτείται να αποζημιωθούν οι εταιρείες αεροδρομίων για τη ζημιά που έχουν υποστεί.

Όχι άδικα, καθώς μόνο τον περασμένο Οκτώβριο η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου μειώθηκε, σε σχέση με τα αντίστοιχα επίπεδα του 2019, κατά 68,8%, στους 719.000 επιβάτες, με την κίνηση εσωτερικού και εξωτερικού να καταγράφει μείωση της τάξης του 60,2% και 72,2% αντίστοιχα. Συνολικά, κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου η κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε στο επίπεδο των 7,6 εκατ. επιβατών, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 66% σε σχέση την αντίστοιχη περίοδο του 2019, ενώ η διεθνής κίνηση μειώθηκε κατά 69,3% και οι επιβάτες εσωτερικού υποχώρησαν κατά 58,4%.

Η επόμενη μέρα

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η ΙΑΤΑ, προτού ξεσπάσει η πανδημία οι αερομεταφορές συνεισέφεραν στο 10,2% του εγχώριου ΑΕΠ, αντιπροσωπεύοντας 457.000 θέσεις εργασίας. Τι κρίνει, όμως, την επόμενη μέρα; Η καθιέρωση ενιαίων υγειονομικών πρωτοκόλλων, η υποχρέωση για διενέργεια τεστ πριν από την πτήση και οι επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών αεροναυτιλίας είναι οι τρεις παράμετροι που κρίνουν το παρόν και το μέλλον των αερομεταφορών, όπως ανέφεραν στελέχη του κλάδου κατά την πρόσφατη εκδήλωση της ΙΑΤΑ.

Ως εκ τούτου, κατά την επόμενη θερινή σεζόν το στοίχημα που θα πρέπει να κερδηθεί είναι η υιοθέτηση ενιαίων υγειονομικών πρωτοκόλλων για τις πτήσεις. Η δημιουργία ενιαίων διαδικασιών πριν από το αεροπορικό ταξίδι υπήρξε ζητούμενο και κατά το περασμένο καλοκαίρι, αλλά το εγχείρημα παγιδεύτηκε στον αργό μηχανισμό λήψης αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς. Ωστόσο, δεδομένου ότι, παρά τις θετικές εξελίξεις στο μέτωπο της δημιουργίας του κατάλληλου εμβολίου, η απειλή της πανδημίας θα αργήσει να απομακρυνθεί από τις αερομεταφορές, απαιτείται για το 2021 η υιοθέτηση ενιαίου υγειονομικού πρωτοκόλλου, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης.

Ευρύτερος στόχος, όπως σημείωσε ο ίδιος, θα πρέπει να είναι να καταστεί σαφές στο επιβατικό κοινό ότι ο κίνδυνος μετάδοσης του κορονοϊού είναι περιορισμένος εν πτήσει, ενώ το αεροπορικό ταξίδι είναι ασφαλές όταν τηρούνται απαρέγκλιτα τα μέτρα.

Απαραίτητο, ακόμα, μέτρο είναι η υποχρεωτική υποβολή σε τεστ ελέγχου πριν από την πτήση. Σύμφωνα με μελέτη που παρουσίασε η IATA, ένα τεστ αντιγόνων αποτελεί ένα πολύ μικρό μόνο τμήμα του κόστους ενός αεροπορικού εισιτηρίου. Αντίθετα, το τεστ ανίχνευσης PCR έχει υψηλότερο κόστος αναλογικά με τη συνολική αξία του εισιτηρίου. Κατά την ΙΑΤΑ, το τεστ πριν από την πτήση, μέθοδος πρόληψης που είχαν εισηγηθεί αρχικά να εφαρμοστεί οριζόντια κατά την πρώτη φάση του lockdown οι επικεφαλής των εγχώριων αερομεταφορών, συμβάλλει στην προσαρμογή των αερομεταφορών στα νέα δεδομένα της πανδημίας.

Σε κάθε περίπτωση, αναγκαίες είναι οι επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών και του ρυθμιστικού πλαισίου. Όπως έχει αναφέρει ο διευθυντής ασφάλειας και υπηρεσιών πτήσεων της ΙΑΤΑ, Giancarlo Buono, το 2019 η Ελλάδα δεν κατάφερε να αξιοποιήσει κεφάλαια της τάξεως των 12 εκατ. ευρώ που έχουν προέλθει από πόρους του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την ασφάλεια της αεροναυτιλίας (Eurocontrol).

Πηγή: Capital.gr

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ, ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ


ΕΓΓΡΑΦΗ NEWSLETTER

ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΓΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!