SOS: Το φρέον δολοφόνος στα αυτοκίνητα

Από τις αρχές του 2017 η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει απαγορεύσει την χρήση του ψυκτικού υγρού R134a στα οχήματα το οποίο έχει αντικατασταθεί από το HFO-1234yf ή CF3CF=CH2 για περιβαλλοντικούς λόγους (φαινόµενο θερµοκηπίου). Το νέο ψυκτικό υγρό είναι 350 φορές λιγότερο επιβλαβές για το περιβάλλον σε σχέση µε το R134a, η διάρκεια ζωής του στην ατµόσφαιρα δεν ξεπερνά τις 11 µέρες, είναι συµβατό σε µεγάλο ποσοστό (µε κάποιες τροποποιήσεις) με κλιµατισµούς που χρησιµοποιούν R134a και έχει δείκτη πλανητικής θέρµανσης GWP µόλις 4, έναντι… 1430 του R134a!

Ωστόσο, το νέο ψυκτικό υγρό 1234yf είναι εύφλεκτο και µε την καύση του δηµιουργείται υδροφθορικό οξύ, το οποίο εάν έρθει σε επαφή µε τα µάτια ή το δέρµα ή το αναπνευστικό σύστηµα, επιφέρει ανεπανόρθωτες βλάβες! Μάλιστα, πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες προσπάθησαν να εμποδίσουν τη χρήση του νέου ψυκτικού υγρού αλλά τελικά υποτάχθηκαν στις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ήδη σε πείραµα γερµανικού περιοδικού αποδείχθηκε ότι ο ιστός του δέρματος υπέστη σοβαρή ζημιά. Τα στελέχη του περιοδικού προμηθεύτηκαν από σφαγείο ένα κεφάλι γουρουνιού και το ψέκασαν µε 10gr υδροφθόριο -το οποίο παράγεται από την καύση του νέου ψυκτικού υγρού 1234yf- και τα αποτελέσματα ήταν άκρως ανησυχητικά, καθώς το δέρμα υπέστη σοβαρή ζημιά στον ιστό του (χρησιμοποιείται κατά πλειοψηφία στα παλαιότερα αυτοκίνητα). Επιπλέον, σύμφωνα με στελέχη της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Ελέγχου και Δοκιμής Υλικών της Γερμανικής Περιβαλλοντικής Υπηρεσίας, αν το υδροφθορικό οξύ έρθει σε επαφή με το δέρμα μπορεί να αποβεί μοιραίο αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα! Ακόμα, όμως, και στην περίπτωση που δεν υπάρξει ανάφλεξη, η διαφυγή του 1234yf στην ατμόσφαιρα (π.χ λόγω διαρροής ή ατυχήματος) παράγεται τριφθοραιθανικό οξύ, το οποίο σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Περιβάλλοντος είναι ιδιαίτερα απειλητικό για τον υδροφόρο ορίζοντα.

Τη λύση σε όλο αυτό το πρόβλημα φαίνεται να δίνει ένας νέος τύπος κλιματισμού που λειτουργεί με διοξείδιο του άνθρακα. Ουσιαστικά πρόκειται για μια τεχνολογία η οποία υπάρχει εδώ και περίπου 30 χρόνια, αλλά μόλις πρόσφατα ξεκίνησε να τελειοποιείται, κυρίως εξαιτίας του υψηλότερου κόστους κατασκευής. Παρότι το ίδιο το ψυκτικό υγρό (R744) είναι φθηνότερο και καθόλου επιβαρυντικό για την τρύπα του όζοντος, η ρύθμιση της θερμοδυναμικής διαδικασίας είναι πιο δύσκολη σε σχέση με τα συμβατικά συστήματα κλιματισμού. Λόγω των υψηλότερων πιέσεων (120 έως 25 bar) στο κύκλωμα του συστήματος κλιματισμού CO2, πρέπει να χρησιμοποιούνται ειδικοί, ηλεκτρικοί συμπιεστές μεταβλητής ταχύτητας. Αυτοί είναι σήμερα πολύ πιο ακριβοί από τους συμβατικούς, που παίρνουν κίνηση από τον ιμάντα στροφαλοφόρου. Γι΄ αυτό και μέχρι στιγμής σύστημα κλιματισμού CO2 έχουν τοποθετηθεί μόνο σε τρία premium μοντέλα παραγωγής: Mercedes S-Class, Αudi A8 και Mercedes E-Class (προαιρετικός εξοπλισμός). Με την εξάπλωση των ηλεκτρικών οχημάτων, οι νέοι συμπιεστές αναμένεται, όμως, να παραχθούν μαζικά, οπότε θα παρουσιάσουν και αντίστοιχη μείωση κόστους. Η VW έχει, άλλωστε, ανακοινώσει πως το νέο της ηλεκτροκίνητο μοντέλο ID θα εξοπλίζεται με κλιματιστικό CO2.

Πηγή: newsauto.gr

ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ, ΦΡΕΟΝ


ΕΓΓΡΑΦΗ NEWSLETTER

ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΓΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!