υποψήφιοι-αιρετοί-στρατιωτικοί-τι-θα-456146
ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ | 18.03.2019 | 15:41

Υποψήφιοι Αιρετοί-Στρατιωτικοί: Τι θα ισχύει για υποψηφιότητες και άδειες

Ολοκληρώνεται σήμερα Δευτέρα, 18 Μαρτίου 2019, στις 15:00, η δημόσια διαβούλευση τριών αυτοδιοικητικών διατάξεων που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας «Ρυθμίσεις μέριμνας προσωπικού ενόπλων δυνάμεων, στρατολογίας, στρατιωτικής δικαιοσύνης και άλλες διατάξεις», η επίσημη διαβούλευση του οποίου ξεκίνησε την 8η Μαρτίου.

Ι) Κατ’ αρχάς, εκλογικού αυτοδιοικητικού ενδιαφέροντος είναι η παρ.14 του αρ.17 του νομοσχεδίου, αναφορικά με την υποβολή υποψηφιότητας των φαντάρων για τα αξιώματα, μεταξύ άλλων, του Δημάρχου και του Περιφερειάρχη.Αντικαθιστά τον τίτλο και την παρ.1 του αρ.45 του ν.3421/2005, διαμορφώνοντας αυτά πλέον ως εξής:

«Προσωρινή απόλυση από τις Ένοπλες Δυνάμεις και επανακατάταξη σε αυτές των υποψήφιων Βουλευτών – Ευρωβουλευτών – Περιφερειαρχών – Δημάρχων

1. Οι υπηρετούντες στις Ένοπλες Δυνάμεις για εκπλήρωση των στρατιωτικών τους υποχρεώσεων που υποβάλλουν ή αποδέχονται υποψηφιότητα για την εκλογή τους ως Βουλευτών, Ευρωβουλευτών, Περιφερειαρχών ή Δημάρχων, απολύονται προσωρινά από αυτές την επόμενη της ημερομηνίας επίδοσης της πρότασης υποψηφιότητας στον Πρόεδρο του αρμόδιου Δικαστηρίου και η εκπλήρωση των στρατιωτικών τους υποχρεώσεων αναβάλλεται.».

ΙΙ) Επιπλέον, τις υποψηφιότητες για τα αξιώματα, μεταξύ άλλων, του Δημάρχου και του Περιφερειάρχη αφορά και η παρ.9 του ίδιου αρ.17 του νομοσχεδίου.Με αυτήν τροποποιείται ο τίτλος και η παρ.1 του αρ.28 του ν.3421/2005ως κάτωθι:

«Αναβολή κατάταξης υποψήφιων Βουλευτών – Ευρωβουλευτών – Περιφερειαρχών – Δημάρχων

1. Αναβάλλεται η κατάταξη στις Ένοπλες Δυνάμεις των στρατευσίμων που υποβάλλουν υποψηφιότητα για την εκλογή τους ως Βουλευτών, Ευρωβουλευτών, Περιφερειαρχών ή Δημάρχων.».

Ανατρέχοντας στην Αιτιολογική Έκθεση που συνοδεύει τις υπό διαβούλευση ρυθμίσεις, εντοπίζεται κοινή αιτιολογία για τις ανωτέρω (Ι) και (ΙΙ) διατάξεις, που είναι ότι « εκσυγχρονίζονται ορισμένες διατάξεις της στρατολογικής νομοθεσίας προς ευθυγράμμισή τους με την ισχύουσα εν γένει διοικητική νομοθεσία (πχ αντικατάσταση όρων όπως Περιφερειάρχης αντί Νομάρχης)».

ΙΙΙ) Περαιτέρω, αυτοδιοικητικού περιεχομένου είναι το άρθρο 13 του νομοσχεδίου, με το οποίο επεκτείνεται η χορήγηση της προβλεπόμενης στα άρθρα 93 και 182 του Καλλικράτη ειδικής άδειας των Αιρετών στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, εκτός από τους Υπαξιωματικούς και στους οπλίτες και στους Ανθυπασπιστές των Ενόπλων Δυνάμεων.

Επιπρόσθετα, θεσμοθετείται η κατ΄ εξαίρεση μετάθεσή τους ή επιπλέον παραμονή τους στον τόπο όπου εκλέγονται, για όσο διαρκεί η θητεία τους, προς διευκόλυνση εκπλήρωσης των καθηκόντων τους.

Ειδικότερα, το Ν/Σ αντικαθιστά τον τίτλο και την παρ.1 του αρ.31 του ν.4361/2016, ως κατωτέρω:

«Ειδική άδεια Αιρετών οπλιτών, υπαξιωματικών και ανθυπασπιστών στην Τοπική Αυτοδιοίκηση

1. Οι διατάξεις των παρ. 1, 5 και 7 του άρθρου 93, καθώς και των παρ.1, 4 και 10 του άρθρου 182 του ν. 3852/2010 εφαρμόζονται και στο στρατιωτικό προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων.»

Τέλος, να σημειωθεί ότι με το άρθρο 38 του σχεδίου νόμου επέρχονται τροποποιήσεις στο άρθρο 68 του π.δ. 26/2012“Κωδικοποίηση σε ενιαίο κείμενο των διατάξεων της νομοθεσίας για την εκλογήβουλευτών”, προς ίση μεταχείριση και ομοιογενή αντιμετώπιση τωνδικαστικών λειτουργών του Δικαστικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων με τους δικαστές των κοινών Δικαστηρίων, αναφορικά με τη δυνατότητα διορισμού των στρατιωτικών δικαστών ως αντιπροσώπων της δικαστικής αρχής και εφόρων αυτών στη διαδικασία εθνικών εκλογών, των ευρωεκλογών και των αυτοδιοικητικών εκλογών.

Δείτε το νομοσχέδιο ΕΔΩ