τα-πεπραγμένα-του-υπουργείου-οικονομ-261428
ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ | 28.12.2017 | 20:43

Τα πεπραγμένα του Υπουργείου Οικονομίας & Ανάπτυξης (στοιχεία)

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΥΠΟΙΚ, όλοι οι οικονομικοί δείκτες καταγράφουν τη σταθερή αναπτυξιακή δυναμική της ελληνικής οικονομίας. Δυναμική που ενισχύεται μήνα με τον μήνα.

  • Το 2017 είναι το πρώτο έτος ανάπτυξης μετά από χρόνια ύφεσης. Ανάπτυξη για τρία διαδοχικά τρίμηνα (αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,4% το πρώτο τρίμηνο του 2017, 1,6% το δεύτερο και 1,3% το τρίτο).
  • Οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών του α’ εννιαμήνου 2017 αυξάνουν κατά 7,6%, με τις βιομηχανικές εξαγωγές να κυριαρχούν.
  • Η βιομηχανική δραστηριότητα αυξήθηκε κατά 5,3% το πρώτο επτάμηνο του 2017.
  • Οι Ξένες Άμεσες Επενδύσεις, το 2016, συνολικά αυξήθηκαν 142% σε ετήσια βάση, ενώ το α’ εννεάμηνο 2017 σημειώνουν νέα άνοδο 69% αντίστοιχα.
  • Ο τουρισμός φέτος καταγράφει νέο υψηλό με 30 εκατ. τουρίστες και σημαντικά αυξημένα έσοδα.
  • Για πρώτη φορά μετά την κρίση του 2008-2009 ανακάμπτουν ετησίως σε όγκο στο α’ εννεάμηνο 2017 η ιδιωτική οικοδομική δραστηριότητα και το λιανικό εμπόριο κατά 19% και 2% αντίστοιχα.
  • Η χώρα πραγματοποίησε την πρώτη της επιτυχημένη έξοδο στις αγορές και αυτή τη στιγμή τα επιτόκια των ελληνικών ομολόγων βρίσκονται στο χαμηλότερο σημείο από το 2006.
  • Και το κυριότερο, η ανεργία έπεσε στο 21%, από το 27% που ήταν μόλις τρία χρόνια πριν. Το 2018 αναμένεται να βρεθεί κάτω από το 20%.

 

1) ΕΣΠΑ

  1. Η χώρα μας μέχρι το τέλος του 2017 έχει απορροφήσει το 25% των πόρων του νέου ΕΣΠΑ (2014-2020), πετυχαίνοντας την υψηλότερη απορρόφηση στην Ευρώπη.
  2. Η επιτυχία αυτή στην απορρόφηση των πόρων του νέου ΕΣΠΑ έρχεται να προστεθεί σε εκείνη της πλήρους αξιοποίησης των κονδυλίων της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου (2007-2013) που έφερε ξανά τη χώρα μας στην κορυφή της Ευρώπης. Καρπός αυτής της προσπάθειας ήταν η ολοκλήρωση όλων των μεγάλων οδικών αξόνων της χώρας που παρέμεναν παγωμένοι για δεκαπέντε και πλέον χρόνια.
  3. Τα στοιχεία αυτά είναι δημόσια αναρτημένα στο επίσημο σάιτ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η πολύ σημαντική δουλειά που έχουμε κάνει στον τομέα της χρηματοδότησης αναγνωρίστηκε από τους Ευρωπαίους εταίρους, με τον πιο επίσημο μάλιστα τρόπο, στην απόφαση του Eurogroup της 15ης Ιουνίου στην οποία γίνεται ρητή αναφορά στην «εξαιρετική αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων από την Ελλάδα που έφερε στην ελληνική οικονομία περισσότερα από 11 δισ. ευρώ τα τελευταία δύο χρόνια».
  4. Χάρη σε αυτή την προσπάθεια υλοποιούνται πλήθος από μικρά και μεγάλα έργα σε όλη τη χώρα. Υποδομές κρίσιμες για την υγεία και την ποιότητα ζωής των πολιτών, όπως το δίκτυο ύδρευσης της πόλης του Ηρακλείου και της Κέρκυρας, ο βιολογικός καθαρισμός της λίμνης Παμβώτιδας στα Ιωάννινα. Έργα που θα έπρεπε να έχουν υλοποιηθεί εδώ και δεκαετίες.
  5. Με τους πόρους αυτούς πραγματοποιήθηκαν επίσης, σημαντικές παρεμβάσεις στον κοινωνικό τομέα και ενισχύθηκαν ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Προσλήφθηκαν για δεύτερη συνεχή χρονιά έγκαιρα όλοι οι αναπληρωτές καθηγητές και τα σχολεία άνοιξαν στην ώρα τους. Περισσότερα από 108 χιλιάδες παιδιά βρήκαν θέση σε παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς χωρίς ουδεμία οικονομική επιβάρυνση για τους γονείς τους. Χρηματοδοτείται τέλος η μεγάλη μεταρρύθμιση στην Υγεία, με τη δημιουργία για πρώτη φορά στην Ελλάδα, δομών ολοκληρωμένης πρωτοβάθμιας υγείας (ΤΟΜΥ).
  6. Πέρα από την υψηλή απορρόφηση, δίνεται μεγάλη έμφαση και στα ποιοτικά χαρακτηριστικά στην αξιοποίηση των πόρων. Σε όλα τα προγράμματα ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας υπάρχει «ρήτρα εργασίας». Πριμοδοτούνται δηλαδή περισσότερο οι επιχειρήσεις εκείνες που δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας. Επιδοτείται επίσης το μισθολογικό και ασφαλιστικό κόστος των νέων θέσεων εργασίας για το πρώτο διάστημα.
  7. Επιπλέον, με νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε πρόσφατα στη βουλή, τέθηκε ως προϋπόθεση για την υπαγωγή σε προγράμματα ενίσχυσης του ΕΣΠΑ ή από εθνικούς πόρους, η αυστηρή τήρηση της εργατικής νομοθεσίας.

 

2) Εθνικό ΠΔΕ

  • Αυξήθηκε για δεύτερη χρονιά το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ. Από τα  700 εκατ. ευρώ  ανήλθε στο 1 δισ. ευρώ. Αντιστράφηκε έτσι η πολυετής τάση μείωσης του ΠΔΕ από το 2010 η οποία στέρησε πολύτιμους επενδυτικούς πόρους από την ελληνική οικονομία και επέτεινε την ύφεση. Ύφεση που σωρευτικά ξεπέρασε το 25% του ΑΕΠ τα έτη 2009-2014.
  • Με τους πρόσθετους αυτούς πόρους ενισχύονται περισσότερο οι Περιφέρειες (αύξηση των πιστώσεων προς τις Περιφέρειες, από 108 εκατ. ευρώ το 2010 σε περίπου 300 εκατ. το 2017)  και χρηματοδοτούνται στοχευμένα αναπτυξιακά προγράμματα για εκείνες που αντιμετωπίζουν αυξημένες ανάγκες. Τέτοια είναι τα Ειδικά Αναπτυξιακά Προγράμματα Βορείου και Νοτίου Αιγίου ύψους 50 εκατ. ευρώ στα οποία εντάχθηκαν ήδη τα πρώτα έργα. Το Ταμείο Ανάπτυξης Δυτικής Μακεδονίας (10 εκατ. ευρώ). Το ειδικό ταμείο αντιπλημμυρικής προστασίας Έβρου και Σαμοθράκης (26,1 εκατ. ευρώ) και πολλά άλλα.
  • Με τους πόρους αυτούς στηρίζονται αποφασιστικά οι δήμοι και οι Περιφέρειες όλης της χώρας. Χρηματοδοτούνται έργα στις υποδομές, όπως στα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης (για παράδειγμα το μεγάλο έργο της αντικατάστασης του δικτύου ύδρευσης – αποχέτευσης του Ηρακλείου Κρήτης), την κάλυψη έκτακτων αναγκών, στον πολιτισμό, στη συντήρηση και επέκταση κοινωνικών υποδομών κλπ. Σημαντικά έργα αντιπλημμυρικής προστασίας ύψους 250 εκατ. ευρώ.  Έργα δηλαδή, κρίσιμα για την ποιότητα ζωής των πολιτών .
  • Για την ενίσχυση ειδικά των δήμων δημιουργήσαμε με το Υπουργείο Εσωτερικών ένα νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Μέσω αυτού του προγράμματος θα χρηματοδοτηθούν έργα στους ΟΤΑ και των δύο βαθμών, αλλά με έμφαση κυρίως τους Δήμους, με έναν αρχικό προϋπολογισμό 500 εκατομμυρίων ευρώ, ο οποίος θα φτάσει στα 2 δις ευρώ σε βάθος πενταετίας.  Έργα στους κρίσιμους τομείς της ύδρευσης και αποχέτευσης, της αγροτικής οδοποιίας, της αποκατάστασης των ΧΑΔΑ και της αντιπλημμυρικής προστασίας. Είναι σημαντικό να πούμε ότι ενώ πρόκειται για ένα πρόγραμμα δανεισμού, δεν επιβαρύνονται καθόλου οι Δήμοι. Θα μπορέσουν δηλαδή οι Δήμοι να εξασφαλίσουν πρόσθετους πόρους, να δανειοδοτηθούν από αυτό το πρόγραμμα, χωρίς όμως να επιβαρυνθούν από την αποπληρωμή του δανείου, καθώς αυτό θα καλυφθεί από Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
  • Προχωράμε σε ένα νέο πρόγραμμα έργων οδικής ασφάλειας με βάση μελέτες της «Εγνατία Οδός ΑΕ» που εντόπισαν τα περισσότερο επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου. Περίπου 400 εκατ. € θα διατεθούν από πόρους της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων για το σκοπό αυτό.
  • Στα στοιχεία για την εκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων θα πρέπει να προστεθούν και τα 470 εκατ. ευρώ του ειδικού δεσμευμένου λογαριασμού που έχουν πληρωθεί στους παραχωρησιούχους και χάρη στο οποία ολοκληρώθηκαν όλοι οι μεγάλοι οδικοί άξονες της χώρας. Δρόμοι η κατασκευή των οποίων είχε παγώσει για δεκαπέντε και πλέον χρόνια, με αποτέλεσμα η χώρα να κινδυνεύει με πρόστιμα 4 δισ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

3) ΕΤΕπ – Σχέδιο Γιούνκερ – Πρόσθετοι πόροι για την οικονομία

  1. Η χρηματοδότηση δεν περιορίζεται στους πόρους του ΕΣΠΑ και του εθνικού σκέλους του ΠΔΕ. Έχουμε αναπτύξει μία πολύ στενή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων συνάπτοντας συμφωνίες ύψους 5 δισ. ευρώ τη διετία 2016-2017 οι οποίες μεταφράστηκαν σε επιπλέον 2 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία, μόνο για το 2017. Για τα επόμενα τρία χρόνια έχουν δρομολογηθεί συμφωνίες με την Τράπεζα για έργα ύψους 7 δισ. ευρώ που θα πυροδοτήσουν επενδύσεις άνω των 20 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ίδιας της ΕΤΕπ.
  2. Χάρη σε αυτές τις συμφωνίες εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση της κατασκευής της νέας γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας, η στήριξη των δήμων όλης της χώρας για την υλοποίηση των αναγκαίων υποδομών με νέο πρόγραμμα ύψους 500 εκατ. ευρώ (που θα φτάσει τα 2 δις. ευρώ σε βάθος πενταετίας) και το οποίο έχει ήδη θεσμοθετηθεί αλλά και προγράμματα για την ενίσχυση των επιχειρήσεων, όπως το ειδικό πρόγραμμα για τη χρηματοδότηση του εξωτερικού εμπορίου μικρομεσαίων επιχειρήσεων (Trade Finance Facility) με 440 εκατ. ευρώ.
  3. Η στρατηγική συνεργασία με την ΕΤΕπ η Ελλάδα επέτρεψε στην Ελλάδα να ενεργοποιήσει γρήγορα το Σχέδιο Γιούνκερ και να βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη δεύτερη θέση μεταξύ όλων των χωρών της ΕΕ στην αξιοποίηση των πόρων αυτού του πολύ σημαντικού ευρωπαϊκού χρηματοδοτικού εργαλείου. Η χώρα μας έχει ήδη υπογράψει συμβάσεις 1,7 δισ. ευρώ για νέα έργα στο πλαίσιο του Σχεδίου Γιούνκερ, οι οποίες μεταφράζονται σε επενδύσεις άνω των 5,7 δισ. ευρώ.
  4. Συνολικά από όλα τα παραπάνω η παροχή ρευστότητας στην πραγματική οικονομία από τις πρωτοβουλίες και τις ενέργειες μας (ΕΣΠΑ-ΠΔΕ-ΕΤΕπ) θα ανέλθει σε 8 δις ευρώ για το 2017.

4) Νέα χρηματοοικονομικά εργαλεία

Προχωρήσαμε στη δημιουργία πέντε νέων εξειδικευμένων χρηματοοικονομικών εργαλείων για τη στοχευμένη χρηματοδότηση διαφορετικών τομέων της οικονομίας. Πρόκειται για το νέο Ταμείο Επιχειρηματικότητας που θα ενισχύσει κυρίως μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε όλο το εύρος της οικονομικής δραστηριότητας, το νέο Ταμείο Υποδομών που θα χρηματοδοτήσει μικρά και μεγάλα έργα υποδομής στους δήμους όλης της χώρας, το νέο Ταμείο Συνεπενδύσεων (EquiFund) που θα στηρίξει καινοτόμες μικρομεσαίες και νεοφυείς επιχειρήσεις σε κάθε στάδιο της ανάπτυξης τους, με τη μορφή της συμμετοχής τους στο μετοχικό τους κεφάλαιο. Το πρόγραμμα Εξ΄ οικονομώ κατ’ οίκον, τέλος, που θα στηρίξει την ενεργειακή αναβάθμιση ιδιωτικών κατοικιών, δίνοντας παράλληλα σημαντική ώθηση στον κατασκευαστικό κλάδο, και στο νέο Ταμείο Μικροπιστώσεων που θα χορηγεί μικροδάνεια σε επαγγελματίες και επιχειρήσεις που δεν έχουν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό.

Τα νέα αυτά Ταμεία θα διοχετεύσουν στην πραγματική οικονομία περισσότερα από 3 δισ. ευρώ (μαζί με την ιδιωτική συμμετοχή) ενώ είναι έτσι σχεδιασμένα ώστε να κινητοποιήσουν και τον ιδιωτικό τομέα.

 

5) Νέος Αναπτυξιακός Νόμος

  1. Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος είναι προσανατολισμένος στη βιομηχανία, τη μεταποίηση και την αγροδιατροφή. Είναι καινοτόμος ως προς τα μέσα χρηματοδότησης συνδυάζοντας ενισχύσεις με φοροαπαλλαγές. Σε αντίθεση με τους προηγούμενους αναπτυξιακούς όπου η μερίδα του λέοντος κατευθύνθηκε σε λίγα σχέδια, κατά κανόνα χαμηλής τεχνολογίας, τώρα η έμφαση δίνεται στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και  στην καινοτομία/εξωστρέφεια, σε συνέργειες/δικτυώσεις.
  2. Για μεγάλες επενδύσεις προβλέπεται σταθερό φορολογικό πλαίσιο. Ενισχύσεις προβλέπονται μόνο για μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
  3. Ήδη από το πρώτο έτος εφαρμογής του νέου αναπτυξιακού νόμου η αλλαγή στο αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας έχει αρχίσει να υλοποιείται, καθώς η πλειοψηφία των υποβληθέντων επενδυτικών προτάσεων (άνω του 50% των αιτήσεων) εστιάζεται στους κλάδους της βιομηχανίας και το 58% αυτών έχουν αιτηθεί φοροαπαλλαγών, απομακρυνόμενες από την λογική των επιχορηγήσεων (grants).
  1. Επιπλέον, αποπληρώθηκαν μέσα στο 2017 περισσότερα από 550 επενδυτικά σχέδια ύψους άνω των 230 εκατ. ευρώ, τα οποία εκκρεμούσαν από τον νόμο του 2004!

6) Ταμείο Ασύλου

Το Υπουργείο Οικονομίας ανέλαβε την διαχείριση των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων για το προσφυγικό (Ταμεία AMIF και ISF) τον Απρίλιο του 2016.  Ο εγκεκριμένος προϋπολογισμός τους βρισκόταν στα 454 εκ. ευρώ για την περίοδο μέχρι το 2020. Σε διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ύστερα από δύο διαδοχικές τροποποιήσεις των προγραμμάτων καταφέραμε να αυξήσουμε το ποσό αυτό στα 540 εκ. ευρώ.

Όχι μόνο δεν χάθηκαν πόροι δηλαδή, όπως παραπλανητικά υποστηρίζεται, αλλά πετύχαμε σημαντική αύξηση των κονδυλίων που αναλογούν στη χώρα μας.

Μετά από τις συστηματικές προσπάθειες του Υπουργείου μας για τη θέσπιση και λειτουργία όλων των αναγκαίων διαδικασιών διαχείρισης και ελέγχου, η απορρόφηση των πόρων αυτών από την Ελλάδα προσεγγίζει σήμερα το 30% (147 εκ. ευρώ). Πρόκειται για ποσοστό – ρεκόρ σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς ο ευρωπαϊκός μέσος όρος των άλλων Κρατών – Μελών βρίσκεται στο 10%.

Από τα συνολικά 147 εκ. ευρώ που η Ελλάδα έχει πιστοποιήσει στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Επιτροπή έχει πληρώσει στη χώρα περίπου 97 εκ. ευρώ. (Επισυνάπτεται πίνακας με την απορρόφηση ανά δικαιούχο). Τα υπόλοιπα 50 εκ. € έχουν προς το παρόν καλυφθεί από εθνικούς πόρους (Εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων). Αναμένουμε το αμέσως προσεχές την αποπληρωμή των ποσών αυτών από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

 

7) Νέες νομοθετικές παρεμβάσεις για το 2018

Α)   Το πρώτο νομοσχέδιο που θα συζητηθεί και θα ψηφιστεί από τη Βουλή, αμέσως μετά τις γιορτές, είναι ο νόμος – πλαίσιο για την ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών και την εποπτεία της αγοράς. Έρχεται να συμπληρώσει τον νόμο που ψηφίσαμε πέρυσι και ο οποίος απλοποίησε και επιτάχυνε δραστικά την απλοποίηση και αδειοδότηση των επιχειρήσεων (ήδη περισσότερες από 20.000 επιχειρήσεις έχουν επωφεληθεί από αυτό το νέο καθεστώς).

Ο νέος νόμος θέτει κοινούς κανόνες και μεθοδολογία και συντονίζει τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, διευκολύνοντας την οικονομική δραστηριότητα και προστατεύοντας καλύτερα το δημόσιο συμφέρον.

Β)    Η ενίσχυση της βιομηχανίας αποτελεί κεντρική προτεραιότητα. Με νομοσχέδιο που  έρχεται τους επόμενους μήνες αναμορφώνεται και απλοποιείται το σύστημα αδειοδότησης για τις επενδύσεις στη βιομηχανία. Επιπλέον, δίνονται κίνητρα για την εγκατάσταση νέων αλλά και τη μετεγκατάσταση υφιστάμενων βιομηχανιών σε οργανωμένα επιχειρηματικά πάρκα και χρηματοδοτείται ο εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεών τους.

Την ίδια στιγμή παρεμβαίνουμε δυναμικά στη συζήτηση που έχει ανοίξει στην ΕΕ για τη νέα ευρωπαϊκή στρατηγική για τη βιομηχανία και διεκδικούμε, σε συμμαχία και με άλλες χώρες, ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα χρηματοδότησης για τη βιομηχανία, με έμφαση τόσο στους νέους δυναμικούς κλάδους, όσο και στους παραδοσιακούς.

Γ)   Τέλος, φέρνουμε τους πρώτους μήνες του 2018, ειδικό νόμο για την αναμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου του εθνικού ΠΔΕ.

Το υφιστάμενο πλαίσιο υπάρχει από το 1955 (!) και αδυνατεί να καλύψει τις σύγχρονες ανάγκες.

Οι βασικές προβλέψεις της μεγάλης μεταρρύθμισης που ετοιμάζουμε περιλαμβάνουν:

  • Την απευθείας χρηματοδότηση των δήμων από το εθνικό ΠΔΕ.
  • Τη δυνατότητα πολυετούς προγραμματισμού που θα επιτρέψει να γίνεται ένας πιο σοβαρός και ολοκληρωμένος σχεδιασμός. Να σταματήσει η οπισθοβαρής εκτέλεση στο τέλος κάθε χρονιάς.
  • Τη δημιουργία συστήματος διαχείρισης και ελέγχου του εθνικού ΠΔΕ στα πρότυπα του ΕΣΠΑ. Να πάψουν αυτές οι τόσο σημαντικές χρηματοδοτήσεις να αποτελούν «μαύρο κουτί» και να διασφαλιστεί η διαφάνεια και η αποτελεσματικότητα στην αξιοποίησή τους σε έργα και παρεμβάσεις υψηλής προστιθέμενης αξίας.
  • Την επικαιροποίηση και διεύρυνση του ορισμού της «δημόσιας επένδυσης» ώστε να περιλαμβάνει, πέρα από τις υποδομές, και τις δράσεις για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας αλλά και τα νέα χρηματοοικονομικά εργαλεία για τη στοχευμένη χρηματοδότηση της οικονομίας.