σδιτ-επιτυχημένο-μοντέλο-νέων-επενδύ-196278
ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ | 22.10.2014 | 11:46

ΣΔΙΤ: Επιτυχημένο μοντέλο νέων επενδύσεων με εξαιρετική απήχηση στον κόσμο

Ανερχόμενες σε εθνικό, αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο είναι οι  Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν χθες σε ημερίδα, το α΄ 6μηνο του 2014 η Ελλάδα βρέθηκε στην 4η θέση στην Ε.Ε., λόγω των νέων συμβάσεων που υπεγράφησαν.

Ιδιαίτερα διαλλακτικός ήταν ο τρόπος που ο Ειδικός Γραμματέας ΣΔΙΤ Νίκος Ματζούφας επέλεξε να απευθυνθεί σε δημάρχους από όλη τη χώρα στο πλαίσιο της εκστρατείας που ξεκίνησε το υπουργείο Ανάπτυξης, ώστε να ενισχυθεί η απήχηση των ΣΔΙΤ στους νέους δημοτικούς άρχοντες, ανεξαρτήτως πολιτικής προέλευσης:

«Το να στηρίζεις ένα έργο στη συμμετοχή του ιδιώτη δεν σημαίνει ότι το ιδιωτικοποιείς. Στα έργα που υλοποιούνται με Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), το Δημόσιο διατηρεί την κυριότητα της υποδομής, ενώ ελέγχει τον ιδιώτη για τις υπηρεσίες που προσφέρει. Πρόκειται για ένα μοντέλο επιτυχημένο, που δεν δαιμονοποιεί την έννοια του κέρδους, αλλά το βάζει σε ένα λογικό πλαίσιο».

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Νότης Μηταράκης: «Σε μια χώρα που πέρασε έξι χρόνια πρωτοφανούς ύφεσης, είναι αυτονόητο ότι χρειάζονται νέες επενδύσεις, νέα έργα για να δώσουν θέσεις εργασίας στους νέους και να βγούμε από την κρίση. Αυτό είναι κάτι στο οποίο νομίζω ότι συμφωνούμε όλοι, ανεξαρτήτως των πολιτικών μας πεποιθήσεων»

Επιπλέον, ο κ. Μηταράκης ανέφερε ορισμένα παραδείγματα, χαρακτηριστικά της ευρύτητας των υποδομών που μπορούν να καλυφθούν μέσω ΣΔΙΤ:

• Η κατασκευή 14 σχολείων σε 7 δήμους της Αττικής, μέσω των Κτιριακών Υποδομών Α.Ε. Είναι το πρώτο έργο που χρηματοδοτήθηκε στην Ε.Ε. μέσω Jessica και για πρώτη φορά με τη συμμετοχή της ΕΤΕπ. Οι εργασίες κατασκευής έχουν ήδη ξεκινήσει.

• Η κατασκευή 7 πυροσβεστικών σταθμών, το πρώτο έργο ΣΔΙΤ στη χώρα μας που οδεύει προς ολοκλήρωση. Μάλιστα, όπως αναφέρθηκε, λόγω της καθυστέρησης του ιδιώτη να παραδώσει τον τελευταίο σταθμό, το Δημόσιο θα καταβάλει 5,7 εκατ. ευρώ λιγότερα (από τα 25,9 εκατ. συνολικά).

• Πρόσφατα αποφασίστηκε να ενταχθεί μέσω ΣΔΙΤ η απόκτηση και λειτουργία xray-scanner στα τελωνεία, ενώ ξεκίνησε πιλοτικά έργο ΣΔΙΤ για την τηλεματική στις αστικές συγκοινωνίες.

Οι ΣΔΙΤ έπεσαν και αυτές θύματα της κρίσης και γι αυτό οι νέες συμβάσεις που υπογράφηκαν φέτος είναι οι πρώτες μετά το 2009. «Το α΄ εξάμηνο του 2014 υπογράψαμε τρεις νέες ΣΔΙΤ, συνολικού προϋπολογισμού 130 εκατ. ευρώ. Ετσι η Ελλάδα, με όλα τα δεινά της, βρέθηκε στην 4η θέση πανευρωπαϊκά», ανέφερε ο κ. Ματζούφας.

«Επίσης, μέσα στο επόμενο διάστημα προωθείται πλήθος μικρών έργων, όπως ένα «πακέτο» 11 κολυμβητηρίων και γυμναστηρίων, η νέα ιχθυαγορά της Κεντρικής Αγοράς Αθηνών, η ανάπτυξη της μαρίνας του Ναυπλίου κ.ά.», τόνισε στη συνέχεια.

Εκτός αυτού, τα έργα ΣΔΙΤ έχουν εξαιρετική αποδοχή στον κόσμο. «Σε πρόσφατη έρευνα που διενεργήθηκε για λογαριασμό μας σχετικά με τον προτιμώμενο τρόπο κατασκευής υποδομών, το 65% των ερωτηθέντων απάντησε ότι προτιμά τα έργα ΣΔΙΤ με έλεγχο από το Δημόσιο και το 35% τα κλασικά δημόσια έργα. Σύμφωνα με την έρευνα, αυτό το 65% έχει ποσόστωση σε όλα τα κόμματα». Από πλευράς δημάρχων, ενδιαφέρον είχε η πρόταση χρήσης (από τους δήμους) ακινήτων της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου για έργα ΣΔΙΤ. Πρόταση όμως που προς το παρόν δεν έχει τύχει θετικής ανταπόκρισης.