πρόστιμο-500-ευρώ-για-το-κάπνισμα-σε-κλει-239256
ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ | 04.12.2013 | 09:55

Πρόστιμο 500 ευρώ για το κάπνισμα σε κλειστούς χώρους

Έκτακτη εγκύκλιο από το υπουργείο Υγείας για εορταστικό σαφάρι ελέγχων για το κάπνισμα.

Το υπουργείο Υγείας θυμήθηκε το αντικαπνιστικό νόμο και ζητά την “Εντατικοποίηση των υγειονομικών ελέγχων ενόψει της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς”, έλεγχοι που αφορούν καταρχάς σε τρόφιμα και σε επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών.

Επιπλέον, όμως ξεκινούν εντατικοί έλεγχοι και τα συνεργεία θα επιβάλλουν πρόστιμα στους επιχειρηματίες που δεν έχουν συμμορφωθεί με το νόμο του 2011 αλλά και στους καπνιστές οι οποίοι κινδυνεύουν να πληρώσουν πρόστιμο έως και 500 ευρώ.

Σε κάθε υπεύθυνο διαχείρισης και λειτουργίας των χώρων, που ανέχεται την παραβίαση των διατάξεων, επιβάλλεται πρόστιμο από 500 έως 10.000 ευρώ.

Όπως σημειώνεται στην εγκύκλιο: “Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δίδεται εάν υπάρχουν ειδικές πινακίδες αναρτημένες με το σήμα απαγόρευσης του καπνίσματος στους ανάλογους χώρους, εάν υπάρχουν τασάκια κ.λ.π στα τραπέζια πελατών, εάν υπάρχει το απαιτούμενο βιβλίο αναφοράς και καταγραφής ελέγχων σε εφαρμογή της αντικαπνιστικής νομοθεσίας”.

Η εγκύκλιος του υπουργείο Υγείας έχει ως εξής:

Αθήνα 3 /12 /2013

Aριθ.πρωτ. Υ1γ/Γ.Π. οικ.111787

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ

ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ και ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ

Δ/ΝΣΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ

ΤΜΗΜΑ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ

Ταχ. Δ/νση: Αριστοτέλους 17

Ταχ Κώδικας : 101 87

Πληροφορίες : Π. Μωραΐτου

Τηλέφωνο : 2132161343

ΕΞ. ΕΠΕΙΓΟΝ

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ

ΘΕΜΑ: «Εντατικοποίηση των υγειονομικών ελέγχων ενόψει της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς».

ΣΧΕΤ : 1). Ο Α.Ν. 2520/40 (ΦΕΚ 237/τ.α./5-9-40), Περί Υγειονομικών Διατάξεων.

2). Το Π.Δ. 95/2000 «Οργανισμός του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας» (ΦΕΚ 76/ τ.α.10-3-2000).

3). Ο Νόμος 3370/2005 «Οργάνωση και λειτουργία των υπηρεσιών δημόσιας υγείας και λοιπές διατάξεις»(ΦΕΚ 176/ τ.α΄, 11-07-2005), όπως ισχύει.

4). Ο Νόμος 3172/2003 «Οργάνωση και εκσυγχρονισμός των Υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας και άλλες Διατάξεις» (ΦΕΚ 197 /τ.α. 6-8-2003), όπως ισχύει.

5). Ο Νόμος 3852 (ΦΕΚ τ.α./7-6-2010), «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτ/σης Πρόγραμμα Καλλικράτης» .

6). Ο Νόμος 3868/2010 (ΦΕΚ τ.α. 3-8-2010), «Περί αναβάθμισης του ΕΣΥ και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπ. Υγείας και Κοιν. Αλληλεγγύης » και άλλων διατάξεων περί απαγόρευσης του καπνίσματος».

7). Ο Νόμος 3918/2011 (ΦΕΚ τ.α. 2-3-2011), «Διαρθρωτικές αλλαγές στο σύστημα Υγείας και άλλες διατάξεις».

8). O Νόμος 4025/2011 (ΦΕΚ 228 τ.α. 2-11-2011), «Ανασυγκρότηση φορέων Κοιν. Αλληλεγγύης, κέντρα αποκατάστασης, αναδιάρθρωση ΕΣΥ και άλλες Διατάξεις», άρθρο 43 όπως τροποποιήθηκε.

9). Ο Νόμος 4075/2012 (ΦΕΚ 89 τ.α. 11-4-2012) «Θέματα Κοιν. Ασφάλισης ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ασφαλιστικών φορέων, προσαρμογή της νομοθεσίας στην οδηγία 2010/18/ΕΕ και λοιπές διατάξεις », άρθρο 58.

10). Η ΚΥΑ με αρ. πρωτ. 104720 (ΦΕΚ 1315, τ.β. 25/8/2010), σε εφαρμογή του (5) σχετ. νόμου.

11). Η με αρ. Υ1/Γ.Π./οικ 93828/18-8-2011 (ΦΕΚ 2026/τ.β. /12-9-2011 «Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων για την λειτουργία χώρων καπνιζόντων εντός των καζίνο και των κέντρων διασκεδάσεως…άνω των 300 τ.μ.».

12) Η με αρ. Υ1/Γ.Π.οικ. 134274 ΚΥΑ, ΦΕΚ 2931 τ.β. /22-12-2011 «Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων για τη λειτουργία χώρων καπνιζόντων εντός των καζίνο και των κέντρων διασκέδασης »

13) Η Υγειονομική Διάταξη με Υ1γ/Γ.Π/οικ. 96967/8.10.2012 (Φ.Ε.Κ. 2718 τ.β ), 8/10/2012. «Υγειονομικοί Όροι και προϋποθέσεις λειτουργίας Επιχειρήσεων τροφίμων και ποτών και άλλες διατάξεις», όπως ισχύει.

14) Η με ΑΔΑ: ΒΟΧΒΘ-ΝΞΨ εγκύκλιός μας με οικ. αρ. πρωτ. Υ1γ/Γ.Π 9420/19-1-2012 «Παροχή συσσιτίων και τροφίμων-αρωγή στις κοινωνικά ασθενέστερες ομάδες», προς τους εμπλεκόμενους φορείς ανά την επικράτεια.

15) Οι υπ΄αρ. 178/02, 852/04 και 882/04 Κανονισμοί της Ε.Ε.

16) Oι σχετικές εγκύκλιοι των Κεντρικών Αρμοδίων Αρχών για την υγιεινή και ασφάλεια των τροφίμων.

Ενόψει της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς το Υπουργείο Υγείας στα πλαίσια της άσκησης των αρμοδιοτήτων του για την προστασία της Δημόσιας Υγείας αλλά και της γενικότερης εποπτείας για την παρακολούθηση εφαρμογής των Υγειονομικών Διατάξεων, κρίνει σκόπιμο και απαραίτητο να επισημάνει την αναγκαιότητα εντατικοποίησης των υγειονομικών ελέγχων σε όλες τις επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών.

Συγκεκριμένα επισημαίνεται η ανάγκη ελέγχου στους εξής τομείς:

– Στις επιχειρήσεις λιανικού και χονδρικού εμπορίου, σε όλες τις επιχειρήσεις που ασκούν δραστηριότητες εμπορίου τροφίμων και ποτών όπως οι υπεραγορές τροφίμων, τα cash and carry, οι αποθήκες χονδρικού εμπορίου, τα κρεοπωλεία, τα παντοπωλεία, τα πρατήρια κατεψυγμένων προϊόντων, οι κάβες -ξηρών καρπών, σε αρτοποιεία, πρατήρια άρτου λόγω της αυξημένης ζήτησης των ημερών κ.λ.π. Στις παραγωγικές μονάδες αρτοποιίας, νωπών ειδών ζαχαροπλαστικής, προϊόντων σοκολάτας, παγωτών κ.λ.π.

– Στις επιχειρήσεις μαζικής εστίασης, οι οποίες παρασκευάζουν, ή προσφέρουν τρόφιμα και ποτά όπως εστιατόρια, ταβέρνες, πιτσαρίες ζαχαροπλαστεία, κ.λ.π

– Στις επιχειρήσεις αποθήκευσης και διανομής τροφίμων και ποτών (logistics providers), oι οποίες λόγω των ημερών δέχονται μεγάλες ποσότητες τροφίμων προς αποθήκευση.

– Στους μεταφορείς που χρησιμοποιούν ειδικά αυτοκίνητα πώλησης προϊόντων.

– Στις επιχειρήσεις αναψυχής όπως καφετέριες, κέντρα διασκέδασης, χώρους εκδηλώσεων στεγασμένους και υπαίθριους, στους οποίους υπάρχει αυξημένη κίνηση λόγω των εορτών.

– Στις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών υγειονομικού ενδιαφέροντος όπως ξενοδοχεία, κομμωτήρια κ.λ.π., τα οποία λόγω της εορταστικής περιόδου θα έχουν αυξημένη κίνηση.

– Στους παρασκευαστές οι οποίοι πωλούν λιανικώς σε κινητούς ή προσωρινούς χώρους. Aυτοί μπορούν να δραστηριοποιηθούν είτε σε σκηνές, είτε σε πάγκους, είτε σε περίπτερα, κ.λ.π σε χώρους εμποροπανήγυρων, ή υπαίθριες αγορές), που οργανώνονται λόγω των εορτών. Επίσης σε μικροπωλητές με τροχήλατα οχήματα, παρασκευής και διάθεσης τροφίμων, γλυκών, ροφημάτων κ.λ.π (street food).

Ιδιαίτερη σημασία, πρέπει να δοθεί στην κατανάλωση μη θερμικά επεξεργασμένων γαλακτοκομικών προϊόντων τα οποία πωλούνται από διάφορους πλανόδιους μικροπωλητές ή που διακινούνται από μη αδειοδοτούμενα σημεία πώλησης.

Στους εργαζόμενους σε όλες τις επιχειρήσεις Υγειονομικού ενδιαφέροντος (λήψη μέτρων ατομικής υγιεινής, ατομική καθαριότητα, πιστοποιητικά υγείας κ.λ.π)

– Στις εγκαταστάσεις των σταθμών υπεραστικών λεωφορείων, σταθμών τρένων, αεροδρομίων και λιμανιών, καθώς και στα κάθε είδους μέσα μαζικής μεταφοράς.

– Στα Δημόσια θεάματα (θέατρα, συναυλιακούς χώρους κ.λ.π).

Επίσης ιδιαίτερη προσοχή επιβάλλεται:

– στα μαγειρεία, εστιατόρια, κυλικεία και λοιπούς βοηθητικούς χώρους υγιεινής των νοσηλευτικών ιδρυμάτων, κλινικών, θεραπευτηρίων, οίκων ευγηρίας, ιδρυμάτων και φορέων πρόνοιας και κοινωνικής φροντίδας

– σε χώρους παραμονής και σίτισης αστέγων.

– στις πτηνο-κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις για τυχόν υγειονομικά προβλήματα που δημιουργούνται από την λειτουργία τους και στην ανεξέλεγκτη διακίνηση και διάθεση σφαγίων ζώων.

Ιδιαίτερη προσοχή επίσης πρέπει να δίδεται στον έλεγχο των εγκαταστάσεων και των τροφίμων, κυρίως των ευαλλοίωτων για την αποφυγή τροφιμογενών νοσημάτων καθώς και στην εφαρμογή των κανόνων ορθής υγιεινής πρακτικής. Στις περιπτώσεις που κρίνεται απαραίτητο και αφού προηγηθεί η απαιτούμενη συνεννόηση με τα εργαστήρια, με τα οποία η υπηρεσία σας συνεργάζεται (Κ.Ε.Δ.Υ., Π.Ε.Δ.Υ, περιφ. Εργαστήρια του ΕΦΕΤ, εργαστήρια ιατρικών σχολών κ.λ.π), να διενεργείτε δειγματοληψίες τροφίμων και ποτών, με σκοπό τον μικροβιολογικό έλεγχο αυτών.

Οι υγειονομικοί έλεγχοι θα γίνονται:

*με μεγάλη προσοχή και αυστηρότητα και θα αφορούν ιδιαίτερα στην αποφυγή κάθε είδους περιβαλλοντικής ρύπανσης αλλά και την τήρηση των προβλεπόμενων υγειονομικών όρων και προϋποθέσεων, ώστε να ανταποκρίνονται στα σύγχρονα πρότυπα.

*με πνεύμα καλής συνεργασίας με τους επαγγελματίες, αλλά και με πιστή εφαρμογή της ισχύουσας υγειονομικής νομοθεσίας, προκειμένου να προστατευθεί και διασφαλισθεί η Δημόσια Υγεία.

Επιπρόσθετα σας επισημαίνουμε την αναγκαιότητα εφαρμογής της ισχύουσας αντικαπνιστικής νομοθεσίας από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα.

Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δίδεται εάν υπάρχουν ειδικές πινακίδες αναρτημένες με το σήμα απαγόρευσης του καπνίσματος στους ανάλογους χώρους, εάν υπάρχουν τασάκια κ.λ.π στα τραπέζια πελατών, εάν υπάρχει το απαιτούμενο βιβλίο αναφοράς και καταγραφής ελέγχων σε εφαρμογή της αντικαπνιστικής νομοθεσίας.

Τέλος θεωρείται δεδομένη η επιβολή κυρώσεων (διοικητικών και ποινικών), στις περιπτώσεις που διαπιστώνονται παραβάσεις, από τις οποίες είναι δυνατό να προκληθεί κίνδυνος για τη Δημόσια Υγεία.

Οι κ.κ. Περιφερειάρχες παρακαλούνται να παρέχουν κάθε δυνατή βοήθεια στους υγειονομικούς υπαλλήλους (απαλλαγή από αλλότρια καθήκοντα, διευκόλυνση στις μετακινήσεις με παροχή αυτοκινήτων για τις εκτός έδρας μετακινήσεις τους, εξασφάλιση οδοιπορικών εξόδων και εξόδων υπερωριακής απασχόλησης, κ.λ.π), προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις πραγματικά αυξημένες υποχρεώσεις τους.

Οι εν λόγω δαπάνες καλύπτονται από τους προϋπολογισμούς των οικείων Περ. Ενοτήτων κατά τις ισχύουσες διατάξεις, οι οποίες παρακαλούνται να συντονίσουν τις ενέργειες στην περίπτωση εμπλοκής συναρμόδιων υπηρεσιών, ώστε να υπάρξει ορθή και αποτελεσματική αντιμετώπιση των προβλημάτων που ανακύπτουν και να προστατευθεί και διασφαλισθεί άμεσα η Δημόσια Υγεία και το Περιβάλλον γενικότερα.

Της εγκυκλίου μας αυτής παρακαλούμε να λάβουν γνώση, ενυπόγραφα, όλοι οι υγειονομικοί υπάλληλοι που υπηρετούν στις υπηρεσίες σας.

Τα αποτελέσματα των σχετικών ελέγχων παρακαλούμε όπως αποσταλούν άμεσα και στην Υπηρεσία μας.

Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΓΕΙΑΣ

ΖΕΤΤΑ Μ. ΜΑΚΡΗ