πώς-κρίνουν-οι-πολίτες-το-ν-σ-για-την-αξ-135752
ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ | 04.12.2015 | 07:04

Πώς κρίνουν οι πολίτες το ν/σ για την αξιολόγηση στο Δημόσιο – Τα θετικά & τα αρνητικά σημεία

Την τελευταία πενταετία ο δημόσιος τομέας βρέθηκε στο «στόχαστρο» ανάλγητων πολιτικών. Απολύσεις, διαθεσιμότητες, «προκρούστειες» λογικές αξιολόγησης, επιλογή προϊσταμένων που κατέληγε σε «κομματικό ρεσάλτο», ήταν τα συμπεράσματα όσων κρατικών λειτουργών ανέλυαν τις αλλαγές που επέφεραν νομοσχέδια που απηχούσαν στο ακέραιο νεοφιλελεύθερες πολτικές και έβρισκαν για πεδίο εφαρμογής την Δημόσια Διοίκηση. Με το πρώτο νομοσχέδιο της κυβέρνησης για το δημόσιο, μετά τις εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου, φαίνεται ότι το κλίμα αλλάζει προς την αντίθετη κατεύθυνση. Αυτό τουλάχιστον μαρτυρούν τα σχόλια που κατατέθηκαν την πρώτη ημέρα της δημόσιας διαβούλευσης. Αναφωνώντας «επιτέλους» πλήθος πολιτών κατέθεσε το σχόλιό του.

Το νομοσχέδιο με τίτλο: «Διαφάνεια, Αξιοκρατία και Αποτελεσματικότητα της Δημόσιας Διοίκησης» ουσιαστικά διαρθρώνεται σε τρία σκέλη: Το πρώτο αφορά τη σύσταση Μητρώου Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης, το δεύτερο την Αξιολόγηση Δομών και Δημοσίων Υπαλλήλων και το τρίτο την Επιλογή Προϊσταμένων.

«Θεωρώ πως η σύσταση του μητρώου είναι αναμφίβολα μια θετική πρωτοβουλία, ωστόσο έχω επιφυλάξεις ως προ το αν θα μακροημερεύσει. Το πολιτικό σύστημα έχει την τάση να περιθωριοποιεί οτιδήποτε δεν το εξυπηρετεί μακροπρόθεσμα…», είναι το σχόλιο που διαβάζουμε στο άρθρο 1 που μιλά για τη σύσταση του Μητρώου.

Στο άρθρο 2 , αναφορικά με την εγγραφή στο Μητρώο, ακολουθεί ο παρακάτω σχολιασμός: «-Είναι σωστό το παραπάνω μόνο για τις θέσεις Γενικών Γραμματέων Γενικών Διευθυντών, Υπουργείων κτλ – Για τις θέσεις όμως του ευρύτερου δημοσίου τομέα (Διοικητές κτλ) πρέπει να διευρυνθεί η δυνατότητα συμμετοχής ή να δημιουργηθεί δεύτερο μητρώο ανεξαρτήτως βαθμού των υπαλλήλων και ανεξαρτήτως αν προέρχονται οι υποψήφιοι απο τον ιδιωτικό ή δημόσιο τομέα. “Δηλαδή ο καλύτερος Manager ενός ιδιωτικού Νοσοκομείου απο Λευκωσία θα αποκλείεται επειδή θα προτάσσεται ένας Υπάλληλος ενός Δήμου (παράδειγμα είναι δεν το αναφέρω ειρωνικά)με βαθμό Α΄που δεν έχει ιδέα απο Διοίκηση Υπηρεσιών Υγείας”.»

Προσθήκες ζητάει χρήστης της πλατφόρμας διαβούλευσης λέγοντας: «Κάπου στη διαδικασία αξιολόγησης ή μοριοδότησης θα πρέπει οπωσδήποτε να προσμετρηθεί ο τρόπος εισαγωγής στη δημόσια διοίκηση με προβάδισμα στους γραπτούς διαγωνισμούς του Ασεπ και τη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης. Οι άνθρωποι που ζούμε τη Δημόσια Διόικηση από μέσα έχουμε υποστεί κόπωση και απογοήτευση από την υπερβολική αξιοποίηση και εκτίναξη στελεχών που δεν έχουν διοριστεί με διαδικασίες ή έχουν εισέλθει στην υπηρεσία με συνεντεύξεις. Πρέπει να αποδοθεί δικαιοσύνη. Και οι άνθρωποι που επχουν διοριστεί αξιοκρατικά να δικαιωθούν και να αξιοποιηθούν».

«Ίδια κριτήρια για όλους», ζητάει άλλος σχολιαστής του ίδιου άρθρου.

«Επιτέλους» για την αξιολόγηση…

Και εάν αυτα τα σχόλια φαίνονται μετριοπαθή, υπάρχουν και πολίτες που συμμετέχουν στη διαβούλευση και δεν φείδονται εγκωμιαστικών σχολίων. Συγκεκριμένα για το άρθρο 6 που περιγράφει ποιες θέσεις φορέων κεντρικής διοίκησης στελεχώνονται από μέλη του Μητρώου: «Επιτελους! Ελπιζω να υπαρξει δικλειδα ασφαλειας για να μην προκυπτουν αμετρητες “αυτοτελεις γενικες γραμματειες”», λέει μια κυρία. «Επιτέλους, μια επαναστατική αλλαγή! Η συγκεκριμένη διάταξη και όλη η λογική του μητρώου φαίνεται να φέρνει το τέλος στις κομματικές τοποθετήσεις και να δίνει την ευκαιρία σε προσοντούχους να καταλάβουν θέσεις που μέχρι σήμερα ήταν αδύνατο ακόμη και να διεκδικήσουν», σχολίασε ένας κύριος.

Στο ίδιο πνεύμα και τα σχόλια στο άρθρο 25, που αναφέρεται στην βαθμολογική διάρθρωση θέσεων στην ενότητα της Αξιολόγησης. Πρώτο σχόλιο: «Επιτέλους, καταργείται το άθλιο σύστημα με το οποίο οι προσοντούχοι και νέοι υπάλληλοι κατατάσσονταν είτε στο Δ’ είτε στον Ε’ βαθμό με ελάχιστες πιθανότητες να ανέλθουν, αφού επί χρόνια είχαν ‘κολλήσει’ στο βαθμό πού βρίσκονταν! Συγκεκριμένα για να μπορέσουν (ίσως) να εξελιχθούν θα έπρεπε να είναι φίλοι του εκάστοτε συνδικαλιστή που θα τους έκρινε μέσω του υπηρεσιακού συμβουλίου και θα αποφάσιζε ποιοι θα περνούσαν στον παραπάνω βαθμό.
»Επιτέλους θα καταταγούμε σε υψηλούς βαθμούς και θα συνεχίσουμε να ανεβαίνουμε και μάλιστα μέσω ενός συστήματος που συνδέεται άμεσα με την αξιολόγηση και την αξιοκρατία!

Δεύτερο σχόλιο: «Επιτελους διδεται προωθηση στους αποφοιτους της Σχολης ΔΔ. Σε ολα τα προηγουμενα βαθμολογια (εν μερει και λογω της συνδεσης με το μισθολογιο), οι αποφοιτοι της ΕΣΔΔΑ εμεναν κατω απο το μεσο της βαθμολογικης κλιμακας & ουσιαστικα παρεμεναν εκτος διαδικασιων επιλογης».

Και το τελευταίο σχόλιο του άρθρου: «Είναι σαφές πως οι ανωτέρω διατάξεις στοχεύουν στον εξορθολογισμό του συστήματος βαθμολογικής διάρθρωσης των θέσεων του δημοσίου τομέα. Οδηγούμαστε επιτέλους σε ένα δίκαιο σύστημα, με σεβασμό στα τυπικά προσόντα (διδακτορικά διπλώματα, ΕΣΔΔΑ, μεταπτυχιακά διπλώματα). Ωστόσο, η παράγραφος 5 του άρθρου 83 θα πρέπει να αλλάξει, προκειμένου να καθίσταται δυνατός ο έλεγχος της τήρησης των όσων προβλέπονται από αυτό το εξαιρετικά ελπιδοφόρο σχέδιο νόμου».

… και κριτική για την Επιλογή Προϊσταμένων

Εντελώς διαφορετικού χαρακτήρα, όμως, είναι τα σχόλια για το άρθρο 29, το οποίο αναφέρεται στην διαδικασία και στα κριτήρια επιλογής προϊσταμένων. Πρόκειται για το άρθρο που συγκεντρώνει σχεδόν τα μισά σχόλια του νομοσχεδίου. Παραθέτουμε μερικά από αυτά:

* «Το υπουργείο πρέπει να προχωρήσει σε αναγνώριση και των Τιτλων ΙΕΚ, οχι μονο ΑΕΙ-ΤΕΙ, πότε επιτέλους θα σταματήσει αυτή η αδικία ανθρώπων που εχουν φάει χρόνια σε αναγνωρισμένες σχολές του Δημοσίου».

* «Δεν αναγνωρίζεται καθόλου στη μοριοδότηση η προϋπηρεσία σε θέση ευθύνης. Δεν είναι δίκαιο για αυτούς που έχουν υπηρετήσει σε θέσεις ευθύνης. Άλλωστε ο τίτλος της υποπαραγράφου 3β του άρθρου 85 είναι Εργασιακή – «Διοικητική» Εμπειρία. Θα πρέπει να δοθεί βαρύτητα και στη Διοικητική Εμπειρία».

* «Ειναι τουλαχιστον προκλητικο και καταφανεστατα δε συναδει με τις δηλωσεις περι επιλογης προϊσταμενων με αυξημενα προσόντα & αξιοποίησης των πτυχιούχων δημοσίων υπαλλήλων. Αποτελει «τραγικη ειρωνία» οτι μπορει να κριθει για προϊσταμενος ενας ΔΕ με βαθμό Α και ΜΗΔΕΝΙΚΑ άλλα προσόντα και όχι ένας ΠΕ με μεταπτυχιακα, ξενες γλωσσες, επιμορφωση κλπ μονο και μονο γιατι δεν ειναι βαθμου Α. Απιστευτο και απαραδεκτο.
Επιπλεον δε είναι δυνατόν, δεδομενου ότι μπορουν να κριθουν για θεσεις προϊσταμενων, και ΠΕ και ΤΕ και ΔΕ τα πτυχια ολων να μοριοδοτουνται με 100 μορια. Δε μπορει με τοσο απαραδεκτο τροπο να εξισωνεται το απολυτηριο λυκειου με το πτυχιο ΤΕΙ και ακομη χειροτερα με το το πτυχιο Πανεπιστημιου. Με μια λέξη: ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ. Μηδενικη αξιοκρατια.
Απλα οποιος υπαλληλος κατηγορίας ΔΕ «ετυχε» να ειναι αρκετα χρονια στο Δημοσιο μοριοδοτειται ακριβως το ιδιο με οποιον εχει επενδυσει χρονια και κοπο στις σπουδες. Και φυσικα, εαν ο παραπανω ΔΕ υπαλληλος «τυχει» να καταταχθει και στο βαθμο Α διεκδικει θεση προϊσταμενου.
ΑΠΛΑ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ»

* «Εδώ γίνεται μια προφανής αδικία.

Δηλαδή θα μπορούν να συμμετέχουν στη διαδικασία επιλογής για Προϊσταμένους Τμήματος υπάλληλοι ΔΕ με βαθμό Α και όχι υπάλληλοι ΠΕ ή ΤΕ με βαθμό Β, Γ, Δ, Ε με μεταπτυχιακά και διδακτορικά;

Θα δούμε δηλαδή πάλι φαινόμενα Προϊστάμενος Λογιστηρίου ΔΕ και υφιστάμενους Οικονομολόγους και Λογιστές ΠΕ και ΤΕ με βαθμό Β,Γ,Δ,Ε κτλ…

Το πρόβλημα αυτό θα αναδειχθεί σε Δήμους και Νοσοκομεία της Επαρχίας. Αν θέλουμε να αναβαθμίσουμε τη Δημόσια Διοίκηση να δοθεί έμφαση στα προσόντα

Άμεση διόρθωση της διάταξης αυτής. Μόνο ΠΕ και ΤΕ σε θέσεις Προϊσταμένων».

* Είναι άδικο να μην μοριοδοτείται καθόλου η ΚΑΛΗ και η ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ γνώση ξένης γλώσσας.

-Κάποιος υπάλληλος με μεταπτυχιακό στην Αγγλία λαμβάνει 150 μόρια λόγω μεταπτυχιακού και ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΑ 20 μόρια λόγω της άριστης γνώσης που του δίνει απευθείας η απόκτηση του μεταπτυχιακού στην Αγγλία (1 ή 2 έτη στην Αγγλία).

– Αντίθετα κάποιος υπάλληλος με μεταπτυχιακό στην Ελλάδα που έχει πολύ καλή γνώση αγγλικών και καλή γνώση ιταλικών λαμβάνει ΜΟΝΟ τα 150 μόρια του μεταπτυχιακού και δεν μοριοδοτείται καθόλου για τις άλλες δύο γλώσσες για τις οποίες έχει πιστοποιήμένη γνώση μέσω αναγνωρισμένων πτυχίων και η οποία (πιστοποίηση) δεν δίνεται απευθείας αλλά μετά από πολλά έτη σπουδών στις συγκεκριμένες γλώσσες.

* «Απαράδεκτη η διάταξη για την επιλογή προϊσταμένων Τμήματος. Δεν το πίστευα όταν τη διάβασα!!! Ντροπή και αίσχος!!! Υπάλληλοι με μεταπτυχιακά και διδακτορικά να μη μπορούν να κριθούν επειδή δεν είχαν ποτέ την ευκαιρία να διατελέσουν προϊστάμενοι τμήματος.

Που πήγαν κύριοι του Υπουργείου οι εξαγγελίες για ευκαιρίες σε νέους προσοντούχους υπαλλήλους να διεκδικήσουν θέση ευθύνης; Περίμενα να δω ως προϋπόθεση την 6ετή δημόσια προϋπηρεσία και αντ’ αυτού είδα να ορίζονται στην ουσία οι ήδη υπηρετούντες σε θέσεις ευθύνης υπάλληλοι. Ντρέπομαι για άλλη μια φορά για το κράτος που ζω. Δε θα αλλάξει τίποτε σε αυτή τη χώρα, λυπάμαι».

Μάλλον θα πρέπει να προβληματίσουν το υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης…

Δεν λείπουν όμως ούτε εδώ τα θετικά σχόλια:

* «Είναι πολύ θετικό να μην μοριοδοτούνται οι προηγούμενες θέσεις ευθύνης που ξέρουμε όλοι πώς έχουν δοθεί».

* «πολύ θετικό το γεγονός ότι δεν μοριοδοτούνται οι προηγούμενες θέσεις ευθύνης που στις περισσότερες περιπτώσεις ήταν δοτές . Αυτό θα δώσει φρεσκάδα και ανανέωση στην δημόσια διοίκηση . Παίρνουν την ευκαιρία τους νέοι άνθρωποι με όρεξη και δυναμισμό . Θετικό επίσης το γεγονός ότι κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου δεν θα ληφθεί υπόψη το κριτήριο της αξιολόγησης δεδομένου ότι οι αξιολογητές στις περισσότερες περιπτώσεις δεν είναι κριμένοι προϊστάμενοι. Θα πρέπει να υπάρξει μια μικρή διαφοροποίηση ως προς την μοριοδότηση του βασικού τίτλου σπουδών μεταξύ ΠΕ , ΤΕ και ΔΕ όχι όμως τέτοια που να αποκλείει τους ΔΕ
Επίσης να μνημονεύεται ότι για την προυπηρεσία στον ιδιωτικό τομέα απαιτειται αποφαση υπηρεσιακου συμβουλίου».

* «Επιτέλους αναγνωρίζονται τα τυπικά προσόντα του υπαλλήλου προκειμένου αυτός να συμμετάσχει στην όλη διαδικασία επιλογής προϊσταμένων και όχι η προϋπηρεσία σε θέση ευθύνης η οποία απέκλειε ευθύς εξαρχής προσοντούχους υπαλλήλους και προωθούσε εκείνους που ήδη υπηρετούσαν σε θέσεις ευθύνης και μάλιστα με αναπλήρωση χωρίς να έχουν κριθεί από τα υπηρεσιακά συμβούλια.Ας μην ξεχνάμε πως από το 2011 έχουν να γίνουν κρίσεις προϊσταμένων στις Περιφέρειες.Δίκαιο και αξιοκρατικό, λοιπόν, το ότι δεν προσμετράται ως κριτήριο συμμετοχής η προϋπηρεσία σε θέση ευθύνης. Περιμένουμε να εφαρμοστεί άμεσα.Μπράβο σε όλους όσους δούλεψαν στο παρόν σχέδιο νόμου».