περιφερειακή-θεσσαλονίκης-χρειάζετ-115650
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ | 22.04.2016 | 16:25

Περιφερειακή Θεσσαλονίκης: Χρειάζεται 26 εκ. για συντήρηση – Βολευτείτε με 6 εκ, λέει ο Γ. Μπαλάφας

Στο πρόβλημα της μεταφοράς αρμοδιοτήτων χωρίς την αντίστοιχη διάθεση πόρων αποδίδει κυρίως ο υφυπουργός Εσωτερικών Γιάννης Μπαλάφας την κατάσταση που επικρατεί στην συντήρηση της Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης.

Οπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση, “απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή Ν. Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ κ. Αλέξανδρου Τριανταφυλλίδη, με θέμα την αναβάθμιση της περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης, ο υφυπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Γιάννης Μπαλάφας σημειώνει”:

«Η απάντηση μου προέρχεται από τα στοιχεία που έχουν συλλέξει οι υπηρεσίες του Υπουργείου μας με τις αντίστοιχες, επί των ευρωπαϊκών προγραμμάτων υπεύθυνες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, αλλά και μετά από συνεννόηση και ανταλλαγή εγγράφων με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και ιδιαίτερα με τη Μητροπολιτική Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης.

Κατανοώντας τη μεγάλη σημασία που έχει για την Θεσσαλονίκη η περιφερειακή οδός, αλλά και τις ευθύνες-αρμοδιότητες που επιμερίζονται στο συγκεκριμένο ζήτημα, θα προσπαθήσουμε να κάνουμε ένα βήμα στην κατεύθυνση θεραπείας και αντιμετώπισης των πιο οξυμένων πλευρών του προβλήματος, ιδιαίτερα αυτού της οδικής ασφάλειας.

Η «θεραπεία» έχει να κάνει αρχικά με τη σωστή διάγνωση και ανάγνωση των αιτίων και στη συνέχεια τον προγραμματισμό, τις ενέργειες και την υλοποίηση των μέτρων με ένα σαφές κατά το δυνατόν χρονοδιάγραμμα και χρηματοδότηση. Πρέπει να λάβουμε λοιπόν, υπ’ όψιν μας δύο παθογένειες του έργου που συζητάμε.

Η πρώτη είναι, ότι το έργο έχει σχεδιαστεί τη δεκαετία του ’70, υλοποιήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’90 και πήρε τη σημερινή του μορφή σαν κλειστός αυτοκινητόδρομος το 2015.

Η δεύτερη παθογένεια είναι το γεγονός ότι το 2011 μετά την ψήφιση του «Καλλικράτη» και την εφαρμογή του, η αρμοδιότητα του τότε Υπουργείου (ΥΠΕΧΩΔΕ) πέρασε στην αιρετή Περιφέρεια, ιδιαίτερα το ζήτημα της συντήρησης, χωρίς όμως την αντίστοιχη μεταφορά των πόρων, αλλά και χωρίς τη μεταφορά πληροφορίας, αρχείων, αλλά και του απαραίτητου προσωπικού.

Σημειώνω, ότι σε μια αποτίμηση της Περιφέρειας το 2012 οι ανάγκες είχαν αποτιμηθεί σε 26 εκατ. ευρώ ενώ η Περιφέρεια διέθετε 6 εκατ. ευρώ. Σε αυτό το πλαίσιο κινήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια και σε αυτό το πλαίσιο θα κινηθούμε και τώρα. Άλλη περιφερειακή οδός δεν προβλέπεται να φτιαχτεί, επομένως ζητήματα συντήρησης, αποκατάστασης κλίμακας, αναβάθμισης, εκσυγχρονισμού πρέπει να γίνουν στην υπάρχουσα.

Το 2015 από το συνολικό ποσό των περίπου 12 εκατ. που δόθηκαν στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, μέσω των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ), το ίδιο ποσό δόθηκε και το 2016 ελαφρώς αυξημένο για πρώτη φορά μετά από 5 χρόνια, ένα ποσοστό κατανεμήθηκε για τις δαπάνες τέτοιου τύπου, όπως η περιφερειακή οδός.

Το έργο που βρίσκεται σε εξέλιξη είναι το έργο: «Συντήρηση Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης» και η δημοπρασία έγινε το Μάρτιο του 2015. Ο προϋπολογισμός αυτού του έργου είναι 6 εκατ. ευρώ. Η πρώτη σύμβαση μετά το 2011, έγινε το Νοέμβριο του 2015 οπότε και υλοποιείται το έργο αυτό.

Προτεραιότητα είναι η συντήρηση των πιο καταπονημένων τμημάτων της οδού, ασφαλτικές εργασίες συντήρησης, αντικατάσταση κατεστραμμένων συστημάτων αναχαίτισης των οχημάτων, έργα πρασίνου, ανανέωση οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης της οδού, αναγκαία για την οδική ασφάλεια.

Ιδιαίτερα τον μήνα Απρίλιο, με την ευθύνη της Περιφέρειας, προχωράνε έργα ανακατασκευής του ασφαλτοτάπητα, χωματουργικές εργασίες, καθαριότητα της κεντρικής νησίδας και επισκευές ζημιών του οδοστρώματος, για να μην θρηνούμε θύματα από τροχαία ατυχήματα.

Σε αυτή την φάση, θα πορευτούμε με αυτές τις πιστώσεις, αυτά τα χρονοδιαγράμματα και με αυτήν τη μελέτη. Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι εργασίες θα γίνουν γρήγορα, χωρίς κακοτεχνίες, με αξιοποίηση και του τελευταίου ευρώ.

Γι’ αυτό και ως Υπουργείο αποκαταστήσαμε τον δίαυλο επικοινωνίας με την Περιφέρεια για τα έργα τα οποία αναφέρθηκαν.

Θέλω να επισημάνω, ότι όπως μας ενημέρωσε το Υπουργείο Οικονομίας, κάποιες πλευρές της αντιμετώπισης των αναγκών του έργου δεν περιλαμβάνονται στο τρέχον εγκεκριμένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα με τον τίτλο: «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» 2014-2020. Σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς θα εξετάσουμε το ενδεχόμενο να συμπεριληφθούν τέτοιου τύπου έργα στα ευρωπαϊκά προγράμματα».