πασοκ-η-κυβέρνηση-εγκατέλειψε-την-αυτ-2209
ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ | 28.02.2008 | 00:00

ΠΑΣΟΚ: Η Κυβέρνηση εγκατέλειψε την Αυτοδιοίκηση

“Η Κυβέρνηση εγκατελειψε την Αυτοδιοίκηση Α και Β βαθμού και αδυνατεί να προχωρησει στη διοικητική Μεταρρύθμιση“,υποστήριξαν σε Συνεντευξη Τύπου που παραχώρησαν, ο Ντίνος Ρόβλιας, αρμόδιος στο Πολιτικό Συντονιστικό Όργανο του ΠΑΣΟΚ για θέματα δημόσιας διοίκησης και Αυτοδιοίκησης και ο αναπληρωτής εισηγητής του αντίστοιχου ΚΤΕ, Βουλευτής, Γιώργος Ντόλιος.

ΝΤ. ΡΟΒΛΙΑΣ: Θα αναφερθούμε σήμερα κυρίως σε δύο θέματα: πρώτον, στην εγκατάλειψη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού από την κυβέρνηση της Ν.δ. και, δεύτερον, στην πολιτική αδυναμία αυτής της κυβέρνησης να προωθήσει την διοικητική   της χώρας.

Για το πρώτο θέμα, της εγκατάλειψης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού, σας δίνω τα εξής συγκεκριμένα στοιχεία:

1. Στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις της χώρας, οι κενές οργανικές θέσεις ανέρχονται σε 22.997 τουλάχιστον και, λέω τουλάχιστον, διότι για τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις Ημαθίας, Θεσσαλονίκης, Μεσσηνίας, Πέλλης, Πιερίας και Σερρών, δεν μας έχουν δοθεί στοιχεία, παρότι τα ζητήσαμε μέσω της Βουλής. Σχετικός πίνακας ακολουθεί. Αυτές οι χιλιάδες κενές οργανικές θέσεις της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης επηρεάζουν με τρόπο δραματικό την ποιότητα ζωής του πολίτη, διότι προφανώς, ελλείψει προσωπικού, οι έλεγχοι στην αγορά είναι πλημμελείς, οι έλεγχοι των κτηνιατρικών υπηρεσιών ομοίως, οι πολίτες ταλαιπωρούνται γραφειοκρατικά κλπ.

2. Ο Κώδικας δήμων και Κοινοτήτων, δηλαδή ο Νόμος 3463/2006, είναι ουσιαστικά ανενεργός, διότι η κυβέρνηση δεν έχει εκδώσει 30 Υπουργικές Αποφάσεις και 11 Προεδρικά διατάγματα που προβλέπονται στον Κώδικα. Σχετικοί πίνακες ακολουθούν. δηλαδή, η κυβέρνηση ψήφισε μεν τον Κώδικα δήμων και Κοινοτήτων, αλλά τον έχει ουσιαστικά ανεφάρμοστο, ακριβώς λόγω του εξαιρετικά μειωμένου ενδιαφέροντος που έχει για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

3. Χιλιάδες εργαζόμενοι σε όλη τη χώρα σε Οργανισμούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, επιχειρήσεις αυτών κλπ είναι απλήρωτοι επί μήνες, ορισμένοι είναι απλήρωτοι μέχρι και 12 μήνες. Με βάση τα στοιχεία που έχουμε συλλέξει μέχρι στιγμής, στο τέλος του χρόνου, ήταν απλήρωτοι πολλοί περισσότεροι από 5.137 εργαζόμενοι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, σε 321 φορείς. Το Υπουργείο Εσωτερικών μας χορηγεί τα στοιχεία δύσκολα και με μεγάλη καθυστέρηση. Σχετικός πίνακας ακολουθεί. Είναι πολιτικά απαράδεκτο και αποτελεί βαρύτατο ατόπημα της κυβέρνησης, η εγκατάλειψη χιλιάδων απλήρωτων εργαζόμενων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

4. Το Πρόγραμμα «ΘΗΣΕΑΣ» παρουσιάζει «μαύρη τρύπα», ύψους άνω των 300 εκατ. ευρώ. δηλαδή, τα χρήματα, τα οποία έχουν κατατεθεί στο Ταμείο Παρακαταθηκών και δανείων, είναι κατά 300 εκατ. ευρώ λιγότερα, από τα χρήματα που αντιστοιχούν στο Πρόγραμμα «ΘΗΣΕΑΣ». Χαρακτηριστικό είναι ότι Ερώτησή μου στη Βουλή, σε σχέση με το υπόλοιπο που υπάρχει στο λογαριασμό του Προγράμματος «ΘΗΣΕΑΣ», στο Ταμείο Παρακαταθηκών και δανείων, παραμένει αναπάντητη. Η κυβέρνηση, με τα χρήματα του «ΘΗΣΕΑ», καλύπτει ελλείμματα του προϋπολογισμού και ανάγκες άλλων Υπηρεσιών.

5. Οι συμβασιούχοι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των οποίων οι συμβάσεις μετετράπησαν σε αορίστου χρόνου από το ΑΣΕΠ, υπολογίζονται περίπου σε 13.500. Η κυβέρνηση αρνείται να καλύψει τις ανάγκες μισθοδοσίας τους, οι οποίες υπερβαίνουν τα 150 εκατ. ευρώ ετησίως. δεν υπάρχει καμία σχετική πρόβλεψη στον προϋπολογισμό.

6. Η Νδ, ως αντιπολίτευση, κατηγορούσε την τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ για παρακρατούμενους πόρους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και υποσχόταν ότι, ως κυβέρνηση, θα τους επέστρεφε αμέσως. Το ποσό αυτό υπολογίζεται σε 1,4 εκατ. ευρώ έως το 2004. Η κυβέρνηση της Νδ, όχι μόνο δεν έχει επιστρέψει ούτε ένα ευρώ από το ποσό αυτό, αλλά έχει προβεί, μέσα σε τέσσερα μόνο χρόνια, σε περαιτέρω παρακρατήσεις σε βάρος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ύψους άνω του 1,1 εκατ. ευρώ. δηλαδή, συνολικά σήμερα, η κυβέρνηση της Νδ οφείλει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση παρακρατούμενους πόρους που υπερβαίνουν τα 2,5 εκατ. ευρώ. Οι υποσχέσεις της Νδ ήταν υποσχέσεις προεκλογικής κατανάλωσης.

7. Αρμοδιότητες, που μεταφέρονται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ενώ πρέπει να συνοδεύονται από αντίστοιχους πόρους, σύμφωνα με το Σύνταγμα, υποχρηματοδοτούνται από το κράτος ή εγκαταλείπονται πλήρως στην τύχη τους. Αναφερόμαστε σε μεταφερθείσες αρμοδιότητες, όπως είναι οι βρεφονηπιακοί σταθμοί, η δημοτική αστυνομία, τα ΚΕΠ, οι χώροι άθλησης, τα κέντρα φροντίδας οικογένειας κλπ. Η πρόβλεψη στον προϋπολογισμό για την κάλυψη αυτών των αναγκών ανέρχεται σε 180 εκατ. ευρώ. Οι πραγματικές, όμως, ανάγκες υπερβαίνουν τα 300 εκατ. ευρώ, όπως προκύπτει από στοιχεία των προηγούμενων δύο ετών. Άρα, η υποχρηματοδότηση για τις μεταφερόμενες αρμοδιότητες υπερβαίνει τα 120 εκατ. ευρώ. Ειδική περίπτωση είναι η συντήρηση των οδών, αρμοδιότητα που μεταφέρθηκε στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, χωρίς να προβλεφθεί ούτε ένα ευρώ για την χρηματοδότησή της. Πρόσφατα, ζήσαμε και τα προβλήματα των εκχιονισμών.

8. Η Νδ με το Νόμο 3613/2007, κατήργησε τη Γενική Γραμματεία Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Έτσι έδειξε το έμπρακτο «ενδιαφέρον» της για το θεσμό.

Από όλα τα ανωτέρω, προκύπτει ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη της. Κάθε άλλο παρά αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση της Νδ Η σχέση της Νδ με την Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι κακή, φοβική και ψεύτικη.

Το δεύτερο θέμα της σημερινής συνέντευξης Τύπου αφορά στην πολιτική αδυναμία της κυβέρνησης να προωθήσει την απολύτως πλέον αναγκαία διοικητική μεταρρύθμιση της χώρας και την αποκέντρωση.

Για το θέμα αυτό, καλέσαμε τον υπουργό Εσωτερικών στην διαρκή Επιτροπή δημόσιας διοίκησης της Βουλής, προκειμένου να μας εξηγήσει τους λόγους της αδικαιολόγητης καθυστέρησης. Η αίτηση έχει κατατεθεί από τις 6-12-2007. Τρεις μήνες μετά, ο κ. υπουργός δεν έχει προσέλθει ακόμη στη Βουλή.

Η χώρα έχει ανάγκη από ένα νέο διοικητικό – περιφερειακό χάρτη, με σκοπό την ενίσχυση της αυτοδιοίκησης, τη συμμετοχή των πολιτών στην λήψη κάθε σημαντικής απόφασης, την αποκέντρωση, την διαφάνεια, την λογοδοσία και τον κοινωνικό έλεγχο. Η χώρα έχει ανάγκη από:

· Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση με μικρότερο αριθμό Περιφερειών, με αιρετό Περιφερειακό Συμβούλιο και αιρετό Περιφερειάρχη.

· Μικρότερο αριθμό Νομαρχιών, που θα λειτουργούν με τη μορφή «Νομαρχιακών διαμερισμάτων» της κάθε Περιφέρειας.

· Περαιτέρω ενίσχυση των δήμων και περιορισμό του αριθμού τους, με νέο κύμα συγχωνεύσεων, τον λεγόμενο «ΚΑΠΟδΙΣΤΡΙΑ 2».

Η κυβέρνηση, βουτηγμένη στα σκάνδαλα και διαθέτουσα μια ισχνή κοινοβουλευτική πλειοψηφία, παρουσιάζεται πολιτικά αδύναμη να προωθήσει την διοικητική μεταρρύθμιση.

Η καθυστέρηση προώθησης της διοικητικής μεταρρύθμισης της χώρας και της περαιτέρω ενίσχυσης των δήμων, μέσω του «ΚΑΠΟδΙΣΤΡΙΑ 2», εγκυμονεί μεγάλους κινδύνους και για την προώθηση του δ’ ΚΠΣ, διότι η πρόοδος και η απορροφητικότητα αυτού σχετίζεται άμεσα με την διοικητική διαίρεση της χώρας και την διαχειριστική ικανότητα και το μέγεθος των δήμων. Αυτή τη στιγμή, ξεκινάει ο σχεδιασμός του δ’ ΚΠΣ, με την υφιστάμενη περιφερειακή δομή της χώρας, οπότε τα πράγματα δυσκολεύουν περισσότερο για αλλαγές στη συνέχεια, για να μην πω ότι οδηγούνται σε αδιέξοδο. Αν σχεδιαστούν τα έργα και οι δράσεις βάσει των σημερινών δήμων, Νομαρχιών και Περιφερειών, όπως αντιλαμβάνεστε, πολύ δύσκολα στη συνέχεια θα μπορέσει να υπάρξει αλλαγή σ’ αυτήν την υφιστάμενη διαίρεση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όταν το δ’ ΚΠΣ θα είναι σε εξέλιξη.

Κατά την άποψή μας, αυτή η αποκέντρωση και διοικητική αλλαγή, την οποία η κυβέρνηση αδυνατεί να προωθήσει, μπορεί πραγματικά να αναζωογονήσει το πολιτικό σύστημα και να αποτελέσει ανάχωμα στην εκτεταμένη διαφθορά, την οποία αδυνατεί να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση της Νδ.

Είναι κρίμα να χαθεί μια τόσο μεγάλη ευκαιρία για το νέο αυτό διοικητικό χάρτη της χώρας, όταν όλες οι συνθήκες είναι ευνοϊκές για την κυβέρνηση και το μόνο εμπόδιο είναι η αδυναμία και η ανικανότητά της. Θυμίζω ότι, τόσο η ΚΕδΚΕ, όσο και η ΕΝΑΕ, έχουν ταχθεί υπέρ του σχεδίου της διοικητικής μεταρρύθμισης. Μόνον η κυβέρνηση είναι αυτή που αποτελεί εμπόδιο.

Το ΠΑΣΟΚ, δηλώνει ότι θα συνδράμει ουσιαστικά την κυβέρνηση, εάν αυτή αποφασίσει να ανοίξει τον φάκελο «διοικητική Μεταρρύθμιση της χώρας». Το θέμα αυτό δεν είναι για εμάς θέμα αντιπολίτευσης, είναι θέμα ζωτικής σημασίας για το μέλλον της χώρας. Όλη η Ευρώπη, εκτός από την Ελλάδα, βασίζεται σε ισχυρές Περιφέρειες και οι Περιφέρειες είναι αυτές που συνεννοούνται με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η αποκέντρωση που εφαρμόζεται στην υπόλοιπη Ευρώπη, καθυστερεί αδικαιολόγητα στη χώρα μας.

Γ. ΝΤΟΛΙΟΣ: Μερικές γενικές επισημάνσεις θα κάνω, καταρχήν, για να αντιληφθείτε πώς προσεγγίζουμε το θέμα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Εάν δούμε την Τοπική Αυτοδιοίκηση από το ’81 και μετά, θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για μια θεαματική πορεία, με συγκεκριμένους σταθμούς, χωρίς να έχει καμιά σχέση η Τοπική Αυτοδιοίκηση του σήμερα, με την Αυτοδιοίκηση του ’81.

Εάν δούμε, τι ποσοστό πόρων διαχειρίζεται η Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα, σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε σχέση ακόμη και με το ποσοστό πόρων που διαχειρίζεται η Τοπική Αυτοδιοίκηση στις χώρες της διεύρυνσης, τότε θα μιλήσουμε για εντελώς ασήμαντα αποτελέσματα. Μία πρώτη επισήμανση είναι αυτή.

Στην ελληνική περιφέρεια, ο κεντρικός ρόλος ανήκει στον Περιφερειάρχη και στην Περιφέρεια, ο οποίος κεντρικός ρόλος χαρακτηρίζεται από μία απόλυτα πελατειακή και παλαιοκομματική λειτουργία. Είναι επισημάνσεις, τις οποίες κάνουμε και, πιστεύουμε, ότι δεν μπορεί να διαφωνήσει κανείς.

Μετά απ’ αυτό, εκείνο που έχουμε να πούμε είναι ότι, το σημερινό νομικό πλαίσιο, που διέπει την Τοπική Αυτοδιοίκηση, έχει κλείσει τον κύκλο του. δεν μπορούν πλέον, εντός του υπάρχοντος νομικού πλαισίου κινούμενοι, να αναδειχθούν εμπνευσμένοι δήμαρχοι. Όταν έγινε αυτό το νομικό πλαίσιο, πραγματικά ενέπνευσε ανθρώπους και μπορούμε να αναφερθούμε σε πολλά παραδείγματα εμπνευσμένων δημάρχων παλαιότερων εποχών.

Σήμερα, απαιτείται ένα άλλο νομικό πλαίσιο, εντελώς διαφορετικό, που να εμπιστεύεται την ελληνική περιφέρεια, που να εμπιστεύεται τους πολίτες γενικότερα, που να εμπνέει τους ανθρώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που να τους απελευθερώνει, που να αξιοποιεί ένα έμψυχο δυναμικό της χώρας, το οποίο ουσιαστικά βρίσκεται σε αργία.

Ένα νομικό πλαίσιο που, εκτός από τον αναπτυξιακό ρόλο στην ελληνική περιφέρεια και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, θα δίνει ρόλο στην Τοπική Αυτοδιοίκηση στον τομέα της υγείας, για παράδειγμα, που της έχει αφαιρεθεί. δεν υπάρχουν εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στις διοικήσεις των νοσοκομείων. Στην παιδεία, στην πρόνοια, ακόμη και στην ασφάλεια.

Είναι ζητήματα, τα οποία δεν έχουμε προσεγγίσει καθόλου. Απαιτείται τώρα, άμεσα, να προχωρήσουμε τη διοικητική μεταρρύθμιση. Μια διοικητική μεταρρύθμιση, με επίκεντρο την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους δύο βαθμούς της. Βεβαίως, με το β’ βαθμό, κυρίως στο επίπεδο της περιφέρειας, που να έχει στόχο την ουσιαστική αποκέντρωση, γιατί φοβούμαι, φοβόμαστε, ότι έχει απονεκρωθεί αυτή η λέξη.

Η κυβέρνηση αυτή δεν πιστεύει στην αποκέντρωση. Ποτέ δεν πίστευε. Είναι εχθρός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και είναι επιλεγμένη η λέξη. Το αποδεικνύει η στάση της, ο βίος και η πολιτεία της, κατά τις θητείες στην αντιπολίτευση, όταν αποχώρησε ή δεν ψήφισε μία σειρά καίριων νομοθετημάτων, από τον Καποδίστρια, απ’ την καθιέρωση του β’ βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης κλπ.

Εκτός αυτού, έχει παντελή πολιτική αδυναμία, να προχωρήσει σήμερα σε οποιαδήποτε μεταρρύθμιση δημιουργεί πολιτικό κόστος και ελάχιστες τριβές. Αυτό αποτελεί ένα μεγάλο πολιτικό ζήτημα για τη χώρα μας και θα πρέπει να αντιμετωπιστεί. Απ’ αυτά στα οποία αναφέρθηκε ο κ. Ρόβλιας, θέλω να σταθώ σε ένα μόνο, το οποίο αποτελεί δείγμα γραφής της κουλτούρας, της πολιτικής άποψης και της πολιτικής πρακτικής της Νέας δημοκρατίας.

Θέλω να αναφερθώ με δυο λόγια στο ΕΣΠΑ, στο δ’ ΚΠΣ. Πώς το προσέγγισε η Νέα δημοκρατία, τι έκανε. Η πρώτη της δουλειά είναι να δημιουργήσει ένα παραδημόσιο, μια νέα γραφειοκρατία δίπλα στο δημόσιο. Οι δεκάδες Ανώνυμες Εταιρείες, μια Ανώνυμη Εταιρεία δίπλα σε κάθε Περιφέρεια, Αναπτυξιακό Οργανισμό Περιφέρειας τον είπαν, με ανεξέλεγκτες αμοιβές, με αυθαίρετες και ρουσφετολογικές προσλήψεις. Ουσιαστικά, στήνεται ένας παρακομματικός στρατός, ένας στρατός πραιτοριανών, ο οποίος θα καταδυναστεύσει το σύνολο της χώρας την επόμενη περίοδο.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, βέβαια, θα είναι υφιστάμενη. Θα είναι επαίτης, όχι μόνο στα γραφεία των Περιφερειαρχών και των Υπουργών, αλλά και στη νέα γραφειοκρατία. Η «μεγάλη καινοτομία», κατά τη Νέα δημοκρατία, ήταν η αξιολόγηση για την καθιέρωση των νέων δικαιούχων, για το δ’ ΚΠΣ μιλάω. Ονομάζονταν τελικοί δικαιούχοι, ονομάστηκαν δικαιούχοι απλώς. δεν ξέρουμε, ποιοι θα είναι, δεν ξέρουν πως θα αξιολογηθούν ακόμη. Προφανώς, η Νδ αναφέρεται κυρίως στους δήμους και τις Νομαρχίες.

Αυτοί είναι οι ιδιοκτήτες. Τα ΚΠΣ, για να μπορούν να ανταποκριθούν στοιχειωδώς στην αρχή της εταιρικότητας, πρέπει να θεωρούν την Τοπική Αυτοδιοίκηση, την ελληνική περιφέρεια, με όλες τις μορφές έκφρασής της, ως ιδιοκτήτες των ΚΠΣ. Αντιμετωπίζονται εντελώς διαφορετικά. Αίρεται, στην ουσία, η αρχή της εταιρικότητας. Ουσιαστικά, καταστρατηγείται η ευρωπαϊκή νομιμότητα στο συγκεκριμένο ζήτημα.

Ενισχύεται, έτσι όπως δομήθηκε το δ’ ΚΠΣ, ακόμη περισσότερο ο ρόλος των Υπουργείων. Παρεμβαίνουν σε όλες τις δράσεις της Περιφέρειας. Πολλοί δήμοι, ιδιαίτερα οι μικροί και αρκετές Νομαρχίες, δεν θα πιστοποιηθούν σαν δικαιούχοι. Θα καλούν αυτές τις Ανώνυμες Εταιρείες ή όποιους ιδιώτες, να εκτελούν τα έργα τους εντός της χωρικής τους αρμοδιότητας.

Οι Περιφέρειες μετατρέπονται σε ενδιάμεσους φορείς. Οι Ανώνυμες Εταιρείες, που θα λειτουργούν δίπλα στις Περιφέρειες, καταστρατηγούν ακόμη και αυτόν τον θεσμικά ανολοκλήρωτο θεσμό των Περιφερειακών Συμβουλίων. Έτσι προσεγγίζει το θέμα η Νέα δημοκρατία. δεν πρόκειται να κάνει τίποτα.

Έχω τη γνώμη, ότι η χθεσινή ανακοίνωση του κ. Σουφλιά, μάλλον να διασκεδάσει τα πράγματα επιχειρεί. δεν πιστεύω ότι έχει συζητήσει με τον κ. Παυλόπουλο, γιατί παρακολουθώντας την πολιτική δράση του Υπουργείου Εσωτερικών, εμείς διαπιστώνουμε ότι, καμιά πρόθεση δεν έχει, να προχωρήσει σε ουσιαστική μεταρρύθμιση.