«ΝΑΙ» στο ν/σ για τη διαφάνεια μέσω Διαδικτύου

Τα θετικά σχόλια της συντριπτικής πλειοψηφίας των πολιτών συγκεντρώνει η απόφαση της κυβέρνησης να αναρτώνται στο ίντερνετ οι αποφάσεις και οι πράξεις κυβερνητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων καθώς και οργάνων διοίκησης φορέων στο Διαδίκτυο και να τίθενται σε δημόσια διαβούλευση. Κύρια σημεία της πρωτοβουλίας, από την οποία πρακτικά δεν εξαιρείται κανένα όργανο, είναι η ανάρτηση στο Διαδίκτυο όλων των αποφάσεων και πράξεων, γεγονός που θεωρείται απαραίτητη προϋπόθεση για τη νομιμότητά τους. Την πρώτη εβδομάδα ανάρτησης του επίμαχου νομοσχεδίου στην ιστοσελίδα του υπουργείου Εσωτερικών (www.ypes.gr) όπου τίθεται σε δημόσια διαβούλευση,μεταξύ των πολιτών και όλων των ενδιαφερομένων φορέων, περίπου 270 πολίτες έχουν καταθέσει τα σχόλια και τις παρατηρήσεις τους.

Σημειώνεται, ότι οι παρατηρήσεις δεν γίνονται για ένα προς ένα, τα οκτώ άρθρα του νομοσχεδίου, αλλά κρίνεται συνολικά η εν’ λόγω πρωτοβουλία της κυβέρνησης.

Οι αποφάσεις των ΟΤΑ στο στόχαστρο των πολιτών

Σε αρκετά σχόλια πολιτών χαρακτηρίζεται σημαντική η υποχρεωτική δημοσίευση όλων των αποφάσεων και πράξεων κυβερνητικών οργάνων, ενώ γίνονται δεκάδες επισημάνσεις και παράπονα για τη λειτουργία των ΟΤΑ.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του P.M ενός Κερκυραίου, που καλεί την κυβέρνηση να επιβάλλει και στους ΟΤΑ Α’ & Β’, Περιφέρειες της χώρας την υποχρέωση να αναρτούν στο Διαδίκτυο και τις μισθοδοσίες των δημοσίων υπαλλήλων, αιρετών, προϊσταμένων, εξωτερικών συνεργατών, διευθυντών όλων των τμημάτων της Δημοσίας Διοίκησης όπως γίνεται στην Ιταλία. «Ένα επεισόδιο που έζησα προσωπικά», αναφέρει μεταξύ άλλων ο πολίτης, «με έκανε να καταλάβω «τι σημαίνει διαφάνεια σήμερα. Συγκεκριμένα, όταν δημότης ζήτησε στο δήμο Κερκυραίων να του γνωρίσει το ύψος της αποζημίωσης που λαμβάνουν ο δήμαρχος, οι αντιδήμαρχοι και οι δημοτικοί σύμβουλοι, ο δήμος Κερκυραίων, δια του νομικού συμβούλου του, αρνήθηκε να παραχωρήσει αυτά τα οικονομικά στοιχεία επικαλούμενος το νόμο περί προστασία προσωπικών δεδομένων. Εάν είναι δυνατόν

Η κ. Ε.Π φωτίζει μια άλλη πλευρά της δημόσιας διαβούλευσης, την έλλειψη προσωπικού που υπάρχει στους ΟΤΑ προκειμένου να στελεχώσουν τον τομέα του ίντερνετ και να αναρτούν τις αποφάσεις. «Όσον αφορά την αυτοδιοίκηση, δεν έχετε παρά να ρίξετε μια ματιά στα στοιχεία με τους κλάδους του προσωπικού. Στην υπηρεσία μου υπάρχουν μόνο δύο ΠΕ Πληροφορικής, ένας ΤΕ Πληροφορικής και πέντε χειριστές Η/Υ. Δε χρειάζεται βέβαια να σας πω ότι δεν ασχολούνται μόνο με το συγκεκριμένο αντικείμενο, αλλά και έχουν και καθήκοντα διοικητικού προσωπικού. Ποιός λοιπόν θα αναλάβει ένα τέτοιο έργο; Δεδομένης της διοικητικής μεταρρύθμισης θα ήταν ίσως χρήσιμο να αναβληθούν οι ρυθμίσεις, όσον αφορά τους ΟΤΑ Α και Β, για το 2010, όταν θα έχουν οργανωθεί η περιφερειακή αυτοδιοίκηση και οι νέοι δήμοι, οι υπηρεσίες αυτές θα έχουν προβλεφθεί στους Οργανισμούς τους και θα έχει ληφθεί μέριμνα για τη στελέχωσή τους».

Nα υπάρξει κεντρική πύλη ανάρτησης των αποφάσεων

Αρκετά σχόλια συγκεντρώνει και η απόφαση της κυβέρνησης να καθιερώσει τη δωρεάν πρόσβαση στο περιεχόμενο της Εφημερίδας της Κυβέρνησης. Σε υπηρεσιακό δε επίπεδο, καθιερώνεται η λειτουργία της Μονάδας Διαφάνειας, σε κάθε δημόσια υπηρεσία, με αντικείμενο τη μέριμνα για την ανάρτηση στο Διαδίκτυο.

Ο κ. Σ.Κ δικηγόρος που κατέθεσε και αυτός την άποψή του για το επίμαχο νομοσχέδιο, επισημαίνει ότι θα πρέπει να δημιουργηθεί κεντρική πύλη δημοσίευσης όλων των πράξεων στο διαδίκτυο: «Θα μπορούσε να γίνει στο opengov ή στη σελίδα του ΦΕΚ ακόμα καλύτερα, ούτως ώστε να μην επισκεπτόμαστε διαφορετικές σελίδες ανάλογα με τη φύση μιας πράξης. Επίσης, θα πρέπει να δημοσιεύονται και στη σελίδα κάθε αρχής που την εκδίδει, αν βέβαια αυτή έχει τέτοια σελίδα. Διπλή δημοσίευση επομένως, με δεσμευτική αυτή σε σχετική κεντρική πύλη πχ ΦΕΚ».

Προτείνει δε ο κ. Σ.Κ να θεσπιστεί κύρωση για την παράλειψη δημοσίευσης, «αυστηρές πειθαρχικές κυρώσεις κατά των φυσικών προσώπων που εξέδωσαν την πράξη και παρέλειψαν τη δημοσίευση. Αστική ευθύνη του δημοσίου σε περίπτωση που προκύπτει ζημία από τη μη δημοσίευση πράξης».

Ανάλογη είναι και η τοποθέτηση πολίτη που υπογράφει με το όνομα Αναστάσης «επειδή τα νομικά κείμενα δεν δημοσιεύονται μόνο στα ΦΕΚ προτείνω τη δημιουργία από το ΕΤ ή από το Υπουργείο Δικαιοσύνης ενός «portal» στο οποίο θα είναι συγκεντρωμένη όλη η Νομοθεσία των ΦΕΚ αλλά και οι Υπουργικές Αποφάσεις, Εγκύκλιοι που δεν δημοσιεύονται σε ΦΕΚ. Το portal θα πρέπει να συγκεντρώνει επίσης τις Αποφάσεις και τη Νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Αρείου Πάγου, του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους κλπ. Θα μπορούσαν επίσης να προστεθούν και κείμενα που δεν αποτελούν νομοθετήματα όπως οι αποφάσεις του Συνηγόρου του Πολίτη».

Σημειώνεται ότι η δημόσια διαβούλευση για το νομοσχέδιο θα συνεχισθεί έως τις 7 Ιανουαρίου 2010 και στη συνέχεια θα κατατεθεί προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή.

«Όλα τα παραπάνω κάνουν εμφανείς τους στόχους του νέου σχεδίου νόμου και κινούνται σταθερά προς την κατεύθυνση της υλοποίησης των προγραμματικών μας δεσμεύσεων : διαφάνεια, ανοιχτή διακυβέρνηση, πρόληψη και αποφυγή φαινομένων κακοδιαχείρισης του δημόσιου πλούτου και αποτροπή της διαφθοράς σε κάθε επίπεδο και σε όλους τους τομείς», αναφέρει σε δήλωσή του ο υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Ραγκούσης.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ, ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ


Αφήστε μια απάντηση

ΕΓΓΡΑΦΗ NEWSLETTER

ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΓΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!