κατάρτιση-και-υποβολή-προϋπολογισμο-21810
ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ | 31.07.2017 | 17:08

Κατάρτιση και υποβολή προϋπολογισμού Περιφερειών έτους 2018 (ΦΕΚ)

Οδηγίες για την κατάρτιση και υποβολή προϋπολογισμού των περιφερειών, οικονομικού έτους 2018, περιλαμβάνει η Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Εσωτερικών, Π. Σκουρλέτη και Οικονομικών Ε. Τσακαλώτου, η οποία δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ. Ειδικότερα, στην ΚΥΑ αναφέρεται:

Άρθρο 1 Γενικές οδηγίες κατάρτισης του προϋπολογισμού

1. Η δημοσιονομική θέση του Υποτομέα S1313 της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρέπει να είναι ισοσκελισμένη ή πλεονασματική, κατά τα άρθρα 14 παρ.1 περ. β και 35 παρ. 1 και 2 ν. 4270/2014. Οι ΟΤΑ οφείλουν να καταρτίζουν τουλάχιστον ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς σύμφωνα με το άρθρο 64 του Ν. 4270/2014. Για τις περιφέρειες, επίσης ως φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, ισχύουν κατά τη σύνταξη του προϋπολογισμού τους, οι γενικές αρχές για τη διαχείριση των οικονομικών της Γενικής Κυβέρνησης του άρθρου 33 και της δημοσιονομικής θέσης του άρθρου 35, οι κανόνες του δημοσιονομικού σχεδιασμού του άρθρου 34, του χρέους του άρθρου 36 και της πορείας προσαρμογής του άρθρου 37 και οι γενικές αρχές κατάρτισης Π/Υ του άρθρου 49, του ν. 4270/2014. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι έχουν αναληφθεί υποχρεώσεις και πραγματοποιηθεί δαπάνες καθ’ υπέρβαση των εγγεγραμμένων πιστώσεων του Π/Υ, τα ποσά που αναλογούν στο ύψος αυτών, καταλογίζονται σε βά- ρος των οργάνων που ενέκριναν ή συνέπραξαν στην εκτέλεση της δαπάνης (άρθρο 66 παρ. 5 του ν. 4270/2014 και άρθρο 11 του π.δ. 80/2016).

2. Στον Π/Υ εγγράφονται όλες οι δαπάνες και τα έσοδα της περιφέρειας. Ειδικότερα, εμφανίζονται υποχρεωτικά:  – στο σκέλος των δαπανών όλες οι αναγκαίες για την άσκηση των αρμοδιοτήτων των περιφερειών πιστώσεις, – στο σκέλος των εσόδων όλες οι εκτιμώμενες εισροές πόρων, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι αποδόσεις από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους και οι επιχoρηγήσεις της Κεντρικής Διοίκησης που αποδίδονται για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της που έχουν εκχωρηθεί σε αυτές. Η υπερεκτίμηση των εσόδων ή η εγγραφή εσόδων που δεν πρόκειται να εισπραχθούν, οδηγεί ουσιαστικά στην κατάρτιση ελλειμματικού, μη ισοσκελισμένου τουλάχιστον Π/Υ, το οποίο απαγορεύεται.

3. Τα αδιάθετα ταμειακά υπόλοιπα προηγούμενων ετών προορίζονται κατά προτεραιότητα για την κάλυψη των παρακάτω περιπτώσεων: α) Όταν αυτά προέρχονται από αδιάθετα υπόλοιπα συνεχιζόμενων έργων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, τότε ισχύουν δύο περιπτώσεις: i. Τα αδιάθετα υπόλοιπα πρέπει να καλύψουν υποχρεώσεις που δημιουργήθηκαν μέχρι τις 31.12.2017 και θα πληρωθούν το 2018. Σε αυτή την περίπτωση τα αδιάθετα υπόλοιπα αφορούν σε υποχρεώσεις ΠΟΕ και θα πρέπει να εγγραφούν στον ΚΑΕ Τ121 Ταμειακό υπόλοιπο για την κάλυψη υποχρεώσεων ΠΟΕ χρηματοδοτούμενων από το Π.Δ.Ε.» με εγγραφή ισόποσης πίστωσης σε ΚΑΕ με διάκριση (02). ii. Τα αδιάθετα υπόλοιπα προορίζονται να καλύψουν υποχρεώσεις που θα δημιουργηθούν μέσα στο 2018. Σε αυτή την περίπτωση τα αδιάθετα υπόλοιπα αφορούν σε έργα ΠΔΕ και θα πρέπει να εγγραφούν σε ΚΑΕ με δι- άκριση (01).

β) Για την εξόφληση υποχρεώσεων που δημιουργή- θηκαν σε προηγούμενα έτη και δεν κατέστη δυνατή η εξόφλησή τους μέχρι τις 31.12.2017. Σε αυτή την περί- πτωση, οι περιφέρειες υποχρεούνται να εξοφλούν κατά προτεραιότητα και με ιεραρχημένο τρόπο τις υποχρεώ- σεις αυτές (άρθρο 66 παρ. 7 του ν.4270/2014, άρθρο 4 παρ. 5 του π.δ. 113/2010).

γ) Για τη διασφάλιση ικανοποίησης υποχρεώσεων που επιβάλλονται από διάταξη νόμου.

δ) Για τη χρηματοδότηση νέων έργων, εφόσον τα τα- μειακά υπόλοιπα προέρχονται από αδιάθετες πιστώσεις του προηγούμενου οικονομικού έτους που προορίζονται για την εκτέλεση έργων και επενδυτικών δραστηριο- τήτων.

ε) Για την κάλυψη ειδικευμένων δαπανών (πχ προ- νοιακά επιδόματα, προγράμματα χρηματοδοτούμενα απευθείας από την Ε.Ε.) όταν τα ταμειακά υπόλοιπα προέρχονται από έσοδα για την κάλυψη ειδικευμένων πιστώσεων.

στ) Έπειτα από την κάλυψη των περιπτώσεων από (α) έως (ε), τυχόν εναπομείναντα αδιάθετα ταμειακών υπόλοιπα χρησιμοποιούνται για την κάλυψη εν γένει δαπανών. Στο σκέλος των εξόδων θα εγγράφεται στους αντίστοιχους ΚΑΕ το σύνολο των απλήρωτων υποχρεώσεων κατά την 31.12 του προηγούμενου έτους όπως αυτές προκύπτουν από την τήρηση του π.δ. 315/99 (Γενική Λογιστική). Για λόγους παρακολούθησης, κάθε ΚΑΕ που περιλαμβάνει και υποχρεώσεις του προηγούμενου οικονομικού έτους τα ποσά διαχωρίζονται σε περαιτέρω ανάλυση ως εξής: i. Στο ποσό που αφορά την πίστωση για το τρέχον έτος, με διάκριση σε (01). ii. Στο ποσό που αφορά την πίστωση για τα παρελθό- ντα έτη, με διάκριση σε (02). iii. Στα ποσά που χρηματοδοτούνται από τον ΚΑ εσό- δου 6118, με διάκριση σε (03).

4. Κατά την κατάρτιση του Π/Υ, το σύνολο των εσόδων που αναφέρονται στο Τμήμα Β΄ του άρθρου 5 εκτιμώνται με τη μεθοδολογία που ορίζεται στο τμήμα αυτό. Εκτιμήσεις που αποκλίνουν της μεθοδολογίας αυτής συνιστούν υπερεκτίμηση των εσόδων ή εγγραφή εσόδων που δεν πρόκειται να εισπραχθούν.

5. Η τήρηση των ανωτέρω και των επιμέρους οδηγιών που ορίζονται στην παρούσα ελέγχεται από το Υπουρ- γείο Εσωτερικών και την αρμόδια για την εποπτεία της περιφέρειας αρχή και η παραβίασή τους οδηγεί στην αναπομπή του Π/Υ στο περιφερειακό συμβούλιο. 6. Τα χρηματικά ποσά που λαμβάνουν οι περιφέρειες ως έκτακτη χρηματοδότηση για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τρίτους, σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 2/57103/ΔΠΓΚ/23-6-2016 (Β 1932), απόφα- ση του Υπουργού Οικονομικών, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει και τις οδηγίες που παρασχέθηκαν με την υπ’ αριθμ. 15/22880/12-7-2016 εγκύκλιο του Υπουργείου μας, εγγράφονται στο σκέλος των εσόδων, στον Κ.Α. 6118 «Έκτακτη επιχορήγηση για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων» και το αντίστοιχο ποσό στο σκέλος των εξόδων, στους αντίστοιχους Κ.Α., με περαιτέρω διάκριση (03) «Ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις που εξοφλούνται από την έκτακτη επιχορήγηση», στον οποίο θα πραγματοποιείται και η σχετική ενταλματοποίηση.

7. Υποχρεώσεις που έχουν καταγραφεί στο ισοζύγιο της Γενικής Λογιστικής και απορρέουν από μη νόμιμες ή μη κανονικές δαπάνες εγγράφονται στον Π/Υ, τουλά- χιστον ως προς το ποσό, κατά το οποίο εκτιμάται ότι θα υπάρξει συνδρομή των προϋποθέσεων νομιμότητας ή κανονικότητας αυτών ή δικαστική απόφαση εντός του έτους που θα εκδικάζει την πληρωμή του ποσού του πα- ραστατικού, πλέον των αναλογούντων τόκων υπερημε- ρίας και δικαστικών εξόδων. Σε κάθε περίπτωση, στο πλαίσιο του συγκεκριμένου χειρισμού είναι απαραίτητο να συνυπολογίζεται ο κίνδυνος εμφάνισης μελλοντικής αδυναμίας του φορέα να ικανοποιήσει τις υποχρεώσεις του (και συνακόλουθα να διατηρήσει ισοσκελισμένο τον προϋπολογισμό του) εξαιτίας γεγονότων όπως η έκδοση δικαστικών αποφάσεων ή η υποβολή εκκρεμών δικαιο- λογητικών που θα καθιστούν άμεσα πληρωτέες δαπάνες που είχαν χαρακτηριστεί προγενέστερα ως μη νόμιμες ή μη κανονικές.

8. Κατά την κατάρτιση του Π/Υ εγγράφεται κάθε φορά στο σκέλος των εσόδων το σύνολο των αποδόσεων που απορρέουν από ΚΑΠ ή από άλλου είδους πόρους, ανε- ξαρτήτως τυχόν κρατήσεων, κατασχέσεων, συμψηφι- σμού οφειλών ή απευθείας παρακράτησης από χρηματοπιστωτικό ίδρυμα των τοκοχρεωλυτικών δόσεων για συνομολογηθέν δάνειο. Οι ανωτέρω μειώσεις καταγρά- φονται ως πληρωμή εξόδων σε βάρος των Κ.Α Εξόδων που αφορούν, με έκδοση αντίστοιχων τακτοποιητικών ενταλμάτων.

ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΑΡΘΡΑ ΚΑΙ ΤΟ ΦΕΚ ΕΔΩ