φάμελλος-το-μπαλάκι-στους-δήμους-γι-37596

Φάμελλος: Το “μπαλάκι” στους δήμους για δασικούς χάρτες-Τι λέει για γήπεδο ΠΑΟ

“Αποκλειστική ευθύνη των Δήμων να προστατεύσουν τα δικαιώματα των πολιτών αποστέλλοντας τις οικιστικές πυκνώσεις, έως τις 12 Ιουνίου και να μην τους εισάγουν σε μια διαδικασία αντιρρήσεων, κόστους, αλλά και γραφειοκρατίας, αλλά και αμφισβήτησης δικαιωμάτων τους”, ανέφερε μεταξύ άλλων ο Αν. ΥΠΕΝ, Σωκράτης Φάμελλος, σε συνέντευξη που δημοσιεύεται σήμερα στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ και τον δημοσιογράφο Προκόπη Γιόγιακα με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, στις 05 Ιουνίου.

Τονίζει ότι στόχος του ΥΠΕΝ είναι έως τον Φεβρουάριο του 2018 να έχει κυρωθεί το 35% των δασικών χαρτών και το 2019 να υπάρχουν δασικοί χάρτες για όλη την έκταση της χώρας μας.

Για το Σχέδιο Τετραπλής Ανάπλασης της Αθήνας ο Σωκράτης Φάμελλος αναφέρει ότι πρόκειται για μεγάλες παρεμβάσεις, οι οποίες θα γίνουν μέσα από αναθεώρηση του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας. ‘Έτσι, θα εξεταστεί το ισοζύγιο περιβάλλοντος και χρήσεων γης για την Αθήνα, ώστε να είναι θετικό για την ποιότητα ζωής, τον πολίτη και το περιβάλλον, ενώ η νέα χωροθέτηση που θα προκύψει για το γήπεδο του Παναθηναϊκού θα είναι θεσμικά βάσιμη, με θετικό ισοζύγιο χρήσεων και περιβάλλοντος.

Επιπλέον, ο υπουργός αναφέρει ότι μια ουσιαστική αλλαγή θα ήταν η Ημέρα Περιβάλλοντος να «γιορτάζεται» κάθε μέρα του έτους, εφόσον χαρακτηρίζει τη ζωή σε όλα τα επίπεδα. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του Αν. ΥΠΕΝ βασικός όρος για την προστασία του περιβάλλοντος είναι η εναρμόνιση της εθνικής μας νομοθεσίας με την ευρωπαϊκή, που θα οδηγήσει και στην αποφυγή των πολύ μεγάλων και δυσανάλογων προστίμων, ταυτόχρονα με την αποτελεσματική αδειοδότηση των δραστηριοτήτων και τους αυστηρούς ελέγχους περιβάλλοντος.

“Τι θέλει η Ελλάδα και δεν έχει; Κωδικοποιημένη περιβαλλοντική νομοθεσία και έναν χάρτη πάνω στον οποίο θα ξέρουμε όλοι τι μπορούμε και τι δεν πρέπει να κάνουμε. Πού πρέπει να προστατεύουμε και πού πρέπει να αξιοποιούμε το περιβάλλον. Όταν υπάρχει ένα τέτοιο υπόβαθρο, τότε, οι διενέξεις θα είναι περιττές και θα μπορούμε όλοι να έχουμε αυτό που είναι το περιβάλλον: μια κοινή ευθύνη”, επισημαίνει ο Αν. ΥΠΕΝ.

Και προσθέτει: “Η βασική καθυστέρηση της χώρας μας είναι στο επίπεδο των υποδομών. Αυτό που έχουμε συνηθίσει να λέμε έργα περιβάλλοντος. Δυστυχώς έχουμε μπροστά μας την υποχρέωση να προχωρήσουμε σε περίπου 200 έργα αποχέτευσης και επεξεργασίας λυμάτων σε οικισμούς άνω των 2.000 κατοίκων”. Επιπλέον, μια ακόμη υποχρέωση της Ελλάδας είναι η κατασκευή έργων επεξεργασίας και αξιοποίησης απορριμμάτων σχεδόν στο σύνολο της χώρας, πλην ελαχίστων νομών,  όπου κάποια έργα έχουν προχωρήσει. Έργα που στο σύνολό τους “αντιστοιχούν σε προϋπολογισμούς άνω των 2 δις. ευρώ. Είναι ευνοϊκή συγκυρία ότι υπάρχουν διαθέσιμοι ευρωπαϊκοί πόροι. Είναι δυστυχώς μια πραγματικότητα – που εμπεριέχει και πολιτική ευθύνη- ότι η χώρας μας έχει μείνει πίσω σε έργα και υποδομές. Εξαιτίας αυτών οδηγούμαστε σε πρόστιμα”.

Στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων ο Αν. ΥΠΕΝ τονίζει πως “στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Απορριμμάτων έχουμε προσανατολιστεί σε ένα νέο μοντέλο διαχείρισης που προβλέπει το 50% τουλάχιστον των απορριμμάτων να αξιοποιείται με ανακύκλωση, επαναχρησιμοποίηση, διαλογή στην πηγή και βέβαια με πρόληψη παραγωγής. Αυτό – όταν επιτευχθεί – θα σημαίνει μικρότερες εγκαταστάσεις και σαφέστατα θα αποφεύγεται η λύση της ταφής. Για την Αττική, το ζήτημα είναι όταν κορεστεί ο ΧΥΤΑ της Φυλής να έχει αντικατασταθεί με μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων και ισχυρότατη ανακύκλωση”.

Για το λόγο αυτό “προβλέπεται μέσα στο 2017 να υπάρχουν και εντάξεις έργων που έχει ήδη υποβάλλει η Περιφέρεια Αττικής στα αντίστοιχα χρηματοδοτικά εργαλεία του ΕΣΠΑ. Και, βέβαια, θα υπάρχει μια γεωγραφική διασπορά μονάδων και υπηρεσιών διαχείρισης απορριμμάτων”. Σε κάθε περίπτωση, “δεν πρέπει να περιμένουμε μόνο από τα έργα. Θα πρέπει να επιδιώξουμε και αλλαγές στο επίπεδο της καθημερινότητας. Αυτός είναι ο λόγος που θα καταθέσουμε έναν νέο νόμο για την ανακύκλωση -τον επόμενο μήνα- ο οποίος θα συνδυάζεται με αλλαγή των τελών διαχείρισης και την απόδοση της ανακύκλωσης”.

Τέλος, ως προς την επένδυση στο Ελληνικό ο Αν. ΥΠΕΝ είναι σαφής: “Δεν θα μπορούσε, με καμία κυβέρνηση να μην υπάρξει πράξη χαρακτηρισμού του Δασαρχείου και, όσοι κάνουν αντίθετες δηλώσεις στα τηλεπαράθυρα, θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να σοβαρευτούν και απολογηθούν στους πολίτες, διότι αυτό που δηλώνουν είναι παραβίαση του Συντάγματος. Αντίθετα, η πρόσφατη πράξη χαρακτηρισμού του Δασάρχη, είναι επιτάχυνση της επένδυσης. Κι αυτό, διότι τώρα η επένδυση δεν χρειάζεται να περιμένει πράξη του Δημοσίου, αλλά γνωρίζει τα δεδομένα της περιοχής”.

Πράγματι, “η απόφαση του Δασάρχη χαρακτηρίζει 37 στρέμματα, ως δασική έκταση. Και παράλληλα, χαρακτηρίζει 6.170 στρέμματα ως μη καλυπτόμενα από τη δασική υπηρεσία. Σε αυτά γιατί δεν αναφέρεται κανείς; Και από αυτό το 6 τοις χιλίοις που χαρακτηρίζει δασική έκταση, πρέπει να σας πληροφορήσω ότι το 4 τοις χιλίοις είναι στη ζώνη που από τη σύμβαση του Ελληνικού δεν επιτρέπεται η υψηλή δόμηση. Δηλαδή συζητάμε για το 2 τοις χιλίοις του συνόλου της έκτασης. Αυτό το ποσοστό μπορεί σαφέστατα και να ενσωματωθεί στον σχεδιασμό, αλλά και να γίνει προσφυγή γι’ αυτό σε Δευτεροβάθμια Επιτροπή. Επίσης, στο πλαίσιο της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων μπορεί να συνεκτιμηθεί – σε συνδυασμό- με την υπόλοιπη φύτευση που θα κάνει ο επενδυτής”, καταλήγει ο Σωκράτης Φάμελλος.