αποκαταστάθηκε-το-80-των-παράνομων-χωμα-319865
ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ | 26.01.2009 | 00:00

Αποκαταστάθηκε το 80% των παράνομων χωματερών

Περίπου το 80% των παράνομων χωματερών στη χώρα μας έχει κλείσει κυρίως από τον περασμένο Μάρτιο που συστήθηκε η αρμόδια διυπουργική Επιτροπή για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων της χώρας, με πρόεδρο τον υφυπουργό Εσωτερικών Θανάση Νάκο. Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία που έχει στη διάθεση της η ΑΥΤΟδΙΟΙΚΗΣΗ GR.

Συγκεκριμένα, από τις 3.035 παράνομες χωματερές σε όλη τη χώρα, έχουν κλείσει και έχουν αποκατασταθεί οι 1.688, ενώ σε 935 εκτελούνται έργα αποκατάστασης, που αναμένεται σύντομα να ολοκληρωθούν. Στην ουσία δηλαδή έχουν κλείσει και δεν χρησιμοποιούνται πια 2.623 παράνομες χωματερές. Οι υπόλοιπες 412 θα κλείσουν και θα αποκατασταθούν, μόλις ολοκληρωθούν οι απαραίτητοι Χώροι Υγειονομικής Ταφής και όπως φαίνεται η χώρα μας βρίσκεται πολύ κοντά στο να αποφύγει το τσουχτερό πρόστιμο της Ε.Ε.

Με δηλώσεις του στην ΑΥΤΟδΙΟΙΚΗΣΗ GR ο κ. Νάκος τονίζει ότι «βρισκόμαστε μπροστά σε μια νέα πραγματικότητα, που γεννά εύλογες ελπίδες για το περιβάλλον και την υγεία στον τόπο μας. Οι ένθερμες και ενθαρρυντικές δηλώσεις εκπροσώπων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στις οποίες αναγνωρίζεται η τεράστια πρόοδος που έχει πραγματοποιήσει η χώρα μας στο θέμα της διαχείρισης των στερών αποβλήτων, μας δίνουν κουράγιο για να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας στην ίδια, επιτυχημένη γραμμή που έχουμε χαράξει».

Μάλιστα, όπως επισημαίνει ο υφυπουργός Εσωτερικών η προσπάθεια της κυβέρνησης επικεντρώνεται τώρα στη δημιουργία εργοστασίων επεξεργασίας απορριμμάτων σε όλη την Ελλάδα και κυρίως στο λεκανοπέδιο της Αττικής, όπου εντοπίζεται, λόγω πληθυσμού, και το μεγαλύτερο πρόβλημα. 
                                                     

                                                        Το ιστορικό

Μια σύντομη ανασκόπηση του προβλήματος μας γυρίζει στο 2004, με τις καταμετρημένες ανεξέλεγκτες χωματερές στην Ελλάδα να ξεπερνούν τις 3.000. Πολλές φορές είχαν επισημανθεί από κρατικές υπηρεσίες, αλλά και από περιβαλλοντικές οργανώσεις οι τραγικές επιπτώσεις που η κατάσταση αυτή είχε και θα είχε και στο μέλλον για τη χώρα, καθώς συνδέεται άμεσα με σοβαρή υποβάθμιση του περιβάλλοντος, με απειλές για την υγεία των πολιτών, με αισθητική υποβάθμιση και περιορισμούς στην τοπική ανάπτυξη και με σημαντικές επιπτώσεις στην οικονομική δραστηριότητα, κυρίως μάλιστα στη γεωργική και κτηνοτροφική παραγωγή.

Όλες αυτές οι επισημάνσεις έπεφταν επί χρόνια στο κενό, καθώς τόσο η κεντρική εξουσία όσο και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά και η επιστημονική κοινότητα ακόμη, εθελοτυφλούσαν μπροστά σε ένα διαρκώς διογκούμενο πρόβλημα, σε μια ωρολογιακή βόμβα που απειλούσε και εξακολουθεί να απειλεί την υγεία όλων μας.

Έχοντας από πάνω της την «απειλή» του προστίμου από την Ε.Ε. η κυβέρνηση, ευθύς εξαρχής, εμφανίστηκε αποφασισμένη να επιλύσει το πρόβλημα και να εφαρμόσει σύγχρονες μεθόδους διαχείρισης στερεών αστικών αποβλήτων, δίνοντας τέλος στην απαράδεκτη σημερινή κατάσταση των παράνομων χωματερών και των ξεπερασμένων πρακτικών στη διαχείρισή τους.

Το πρώτο σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση ήταν η σύσταση της αρμόδιας διυπουργικής επιτροπής για τη διαχείριση των στερεών αστικών αποβλήτων, η οποία πραγματοποίησε περιοδείες σε όλες της Περιφέρειες της χώρας και συνομίλησε με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, με σκοπό αφενός την αποτύπωση της κατάστασης των έργων που προβλέπονται στους Περιφερειακούς Σχεδιασμούς και τον εντοπισμό των προβλημάτων και δυσκολιών, όπως η έλλειψη χρηματοδότησης και οι αντιδράσεις κατοίκων και αφετέρου την κατάρτιση ενός σχεδίου δράσης, συνολικά και ανά Περιφέρεια.

Στα προβλήματα που εντοπίστηκαν, η διυπουργική Επιτροπή ανέλαβε πρωτοβουλίες για την επίλυσή τους. Καταρχήν εξασφάλισε τα απαραίτητα κονδύλια για την ολοκλήρωση τόσο των έργων αποκατάστασης των παράνομων χωματερών, όσο και των έργων διαχείρισης των απορριμμάτων.

Ταυτόχρονα, δημιουργήθηκαν στο υπουργείο Εσωτερικών δύο ολοκληρωμένα πληροφοριακά συστήματα, σε on line σύνδεση με όλες τις Περιφέρειες της χώρας, για την παρακολούθηση της πορείας υλοποίησης όλων των έργων, σε όλη τη χώρα. Παράλληλα, προωθήθηκε μια σειρά θεσμικών ρυθμίσεων για την ενδυνάμωση των Φορέων διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοδΣΑ), προκειμένου να διασφαλισθεί η ομαλή εξέλιξη των έργων και να επιταχυνθούν οι ρυθμοί υλοποίησής τους.