μικροί-οινοποιοί-ζητήματα-επιβίωσης-434056
ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ | 07.05.2020 | 11:10

Μικροί Οινοποιοί: Ζητήματα επιβίωσης για έναν κλάδο – κλειδί για ύπαιθρο και τουρισμό

Τηλεδιάσκεψη με το Σύνδεσμος Μικρών Οινοποιών Ελλάδος (ΣΜΟΕ) που εκπροσωπεί Μικρές Οινοποιητικές Επιχειρήσεις αναμένεται να έχει σήμερα ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας.

Με δεδομένες τις καταλυτικές επιπτώσεις της πανδημίας του κορονοϊού στην εγχώρια βιομηχανία τροφίμων και ποτών λόγω της διασύνδεσής τους με τον κλάδο HORECA πολλές επιχειρήσεις, ειδικά μικρές βρίσκονται αντιμέτωπες με σοβαρά ζητήματα επιβίωσης. Όμως αυτές οι επιχειρήσεις έχουν δώσει πνοή σε πολλά σημεία της υπαίθρου αλλά και ταυτότητα στο κάθε τοπικό τουριστικό προϊόν.

Ειδικά οι μικρές παραγωγικές μονάδες καθώς δεν έχουν εύκολη πρόσβαση στο το off trade κανάλι της αγοράς που προορίζεται για οικιακή κατανάλωση (supermarkets, mini markets, κάβες), αλλά μόνο στην επιτόπια κατανάλωση (on trade αγορά) και τον ευρύτερο κλάδο HO.RE.CA, δηλ. ξενοδοχεία, μπαρ/καφέ και εστιατόρια έχουν μεγαλύτερο ζήτημα.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, η αγορά off trade εκτιμάται ότι αντιπροσωπεύει μόλις το 38% του συνολικού όγκου πωλήσεων αλκοολούχων ποτών, ενώ το υπόλοιπο 62% των πωλήσεων αλκοολούχων ποτών αφορά στην επιτόπια κατανάλωση, αναδεικνύοντας ουσιαστικά τη HO.RE.CA ως την κύρια αγορά διάθεσης των αλκοολούχων ποτών.

Μάλιστα πέρα από τους παραγωγούς – μικρούς οινοποιούς αντίστοιχα προβλήματα έχουν και επιχειρήσεις, κύρια μικρές και μεσαίες, που εμπλέκονται στις διανομές των οίνων. Συνήθως, δε, έχοντας στο χαρτοφυλάκιό τους και άλλα προϊόντα, αλκοολούχα ή αναψυκτικά έχουν δει τους τζίρους τους να εξανεμίζονται και να αντιμετωπίζουν θέματα επιβίωσης. Π.χ. ο  κλάδος των αναψυκτικών έχει υποστεί μεγάλη απώλεια εσόδων της τάξης τουλάχιστον του 50%, λόγω του αναγκαστικού λουκέτου στην εστίαση και τα ξενοδοχεία. Γιαυτό ολοένα και περισσότερο αναδεικνύεται το αίτημα για οριζόντιες μειώσεις ΦΠΑ στην εστίαση και φορολογικές ελαφρύνσεις για τόνωση της ‘καταναλωτικής ζήτησης εν όψει της επόμενης μέρας της πανδημίας.

Σημειώνεται ότι τα σοβαρά προβλήματα που έχει προκαλέσει στον κλάδο τον οινοποιών η κρίση που βιώνουμε και τα οποία περιγράφονται σε σχετική ανακοίνωση των Δικτύων Οινοποιών ν. Ηρακλείου, Χανίων και Λασιθίου, (που κυρίως έχουν μέλη μικρά οινοποιία με μεγάλη έκθεση στον κλάδο HORECA)  αναδεικνύει με πρόσφατη αναφορά που κατέθεσε στη Βουλή προς τον αρμόδιο Υπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων, ο Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ν. Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης.

«Οι επιπτώσεις από το – αναγκαίο – κλείσιμο των χώρων εστίασης και των ξενοδοχείων, έχουν σημαντικό αντίκτυπο και στους οινοποιούς της Κρήτης», αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Η Πολιτεία οφείλει να συμπεριλάβει τον κλάδο σε καθεστώς έκτακτης ενίσχυσης και να λάβει κάθε αναγκαίο, πρόσθετο μέτρο, έτσι ώστε να αποφευχθεί η πλήρης κατάρρευσή του».

Τα Δίκτυα Οινοποιών, ζητούν με την επιστολή τους την ένταξη των οινοποιών στις ευνοϊκές ρυθμίσεις, την άμεση επιστροφή του οφειλόμενου ΦΠΑ, την αναστολή ή άλλη ευνοϊκή ρύθμιση αναφορικά με την άμεση καταβολή του ΦΠΑ στα τελωνεία, καθώς και την επιτάχυνση των γραφειοκρατικών διαδικασιών πληρωμής των οινοποιών που έχουν υλοποιήσει επενδυτικά προγράμματα και έχουν καταθέσει τα σχετικά δικαιολογητικά.

Τα θέματα των οινοποιών συνολικά ανέδειξε με δηλώσεις του πριν λίγες μέρες  στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο οινοποιός Στέλλιος Μπουτάρης, πρόεδρος της ένωσης οινοπαραγωγών «Οίνοι Βορείου Ελλάδος». «Η εικόνα είναι κακή. Η HORECA, που για την Ελλάδα αποτελεί ένα πολύ μεγαλύτερο κομμάτι της οικονομίας, σε σχέση με τις βόρειες χώρες, δεν δουλεύει καθόλου και δεν ξέρουμε πώς θα λειτουργήσει την επόμενη ημέρα. Στη λιανική, στα σούπερ μάρκετ, υπήρξε κάποια κινητικότητα τον Απρίλιο λόγω του Πάσχα, αλλά το θέμα είναι τι θα γίνει στην πράξη με τον τουρισμό και τα εστιατόρια. Από την αδράνεια στον κλάδο HORECA επηρεάζονται κυρίως τα μικρά οινοποιεία, που πραγματοποιούν μέχρι και το 90% των πωλήσεών τους σε εστιατόρια κτλ. Ευτυχώς που πολλά από αυτά είναι προσωπικές επιχειρήσεις, που σημαίνει ότι τα “τρέχουν” τα μέλη της οικογένειας και δεν χρειάζεται να πληρώνουν και προσωπικό» ανέφερε ο κ. Μπουτάρης και προσέθεσε στον ΑΠΕ – ΜΠΕ

«Έχουμε μπροστά μας έναν τρύγο, που δείχνει καλός, αλλά προς το τέλος του Ιουνίου θα πρέπει να εξετάσουμε και τα αποθέματά μας, για να δούμε πώς θα διαχειριστούμε τις γεμάτες αποθήκες. Οι αποθήκες μπορούν να αδειάσουν είτε με ενέργειες για να τονώσουμε ζήτηση, τουρισμό, εστιατόρια κτλ, είτε στις τρέχουσες συνθήκες με αυτό που λέμε “απόσταξη κρίσης”, το οποίο στην ουσία συνιστά απόσυρση ποσοτήτων κρασιού που περισσεύουν, για να γεμίσουν οι αποθήκες με τα καινούργια», εξηγεί (σ.σ. ιταλικά και ισπανικά οινοποιεία, μέσω των φορέων τους, ζήτησαν ήδη πρόσφατα ενεργοποίηση της απόσταξης κρίσης, ήτοι των κοινοτικών «εργαλείων» για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας).

Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Μπουτάρη, ετοιμάζονται δύο μεγάλα προγράμματα για την αναζωπύρωση της ζήτησης του κρασιού, στην Ελλάδα και το εξωτερικό αντίστοιχα. Τα προγράμματα είχαν προγραμματιστεί προ κρίσης, αλλά η πανδημία αναδεικνύει τη σημασία τους.

Το πρώτο έχει να κάνει με το ελληνικό επώνυμο κρασί και την υποστήριξη της εκπαίδευσης των ανθρώπων της εστίασης -όπως χαρακτηριστικά επισήμανε ο κ. Μπουτάρης, θα πρέπει, με βάση τις σημερινές ιδιάζουσες συνθήκες, να βρεθεί ενδεχομένως κάποιος τρόπος να στηριχθούν και οι ίδιοι οι εστιάτορες, όχι μόνο το προσωπικό τους.

Το δεύτερο έχει να κάνει με τη δημιουργία καμπάνιας ψηφιακού μάρκετινγκ για την προβολή του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό, με ταυτόχρονη προβολή των επισκέψιμων οινοποιείων και σε συνεργασία με φορείς του τουρισμού, για να ανοίξει δίαυλος επικοινωνίας με τον ξένο καταναλωτή. Τα δύο προγράμματα δεν αναμένεται να αρχίσουν πριν από τον Ιούνιο, σύμφωνα πάντα με τον Στέλλιο Μπουτάρη.

Σημειώνεται ότι μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο οινοποιός Αγγελος Ιατρίδης, ιδιοκτήτης του Κτήματος Άλφα (Αμύνταιο Φλώρινας) εξέφρασε την εκτίμηση ότι η κρίση που ξέσπασε εξαιτίας της πανδημίας θα έχει ως αποτέλεσμα την αναδιάρθρωση του κλάδου των οινοποιείων, επισημαίνοντας ότι, στο πεδίο των υποδομών, οι εταιρείες που έχουν επενδύσει στον πρωτογενή τομέα θα ξεχωρίσουν μετά την Covid-19.

Γιώργος Αλεξάκης