κοινωνικός-τουρισμός-επτά-προτάσεις-376953
ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ | 29.05.2020 | 12:21

Κοινωνικός Τουρισμός: Επτά προτάσεις για αύξηση ημερών, δικαιούχων, μείωσης οικονομικής συμμετοχής

Επτά συγκεκριμένες προτάσεις προς τη Διοίκηση του ΟΑΕΔ κατέθεσαν εργαζόμενοι του Οργανισμού προς τον Διοικητή με τις οποίες προκρίνουν την αύξηση των δικαιούχων και των ημερών.

Ειδικότερα οι προτάσεις τους είναι:

α. Αύξηση των δικαιούχων του προγράμματος, συμμετοχή των συνταξιούχων που έχουν καταβάλλει εισφορές υπέρ Εργατικής Εστίας με την χρησιμοποίηση των αδιάθετων κονδυλίων των προηγούμενων ετών.

β. Χορήγηση επιταγών σε όλους τους εργαζόμενους με ετήσιο εισόδημα κάτω από το όριο της φτώχειας, 6.000€. Δωρεάν συμμετοχή-διακοπές σε όσους εργαζόμενους έχουν εισόδημα κάτω του ορίου της φτώχειας και κάλυψη του κόστους από τον ΟΑΕΔ.

γ. Μείωση της οικονομικής συμμετοχής των δικαιούχων σε όλες τις κατηγορίες των καταλυμάτων.

δ. Χορήγηση επιταγών σε όσους έχουν πληρώσει τις εισφορές τους τα τελευταία πέντε χρόνια ακόμη και εάν δεν επιλέγονται εξαιτίας των κριτηρίων των τελευταίων χρόνων. Μια πρόταση που αποκαθιστά το κοινό αίσθημα δικαίου αφού έχουν πληρώσει πολλές εισφορές και είναι άδικο να μην είναι δικαιούχοι επειδή την τελευταία χρονιά δεν εντάσσονται στα κριτήρια του προγράμματος.

ε. Χορήγηση διπλών επιταγών σε κάθε μεμονωμένο δικαιούχο καθώς και χορήγηση επιταγών σε όλα τα προστατευόμενα μέλη (ωφελούμενους) και στο/η σύζυγο χωρίς κριτήρια αφού οι περισσότερες επιταγές μεμονωμένων δεν χρησιμοποιούνται.

στ. Συνεργασία με τα κατά τόπους πρακτορεία μαζικών μέσων μεταφοράς(πλοίων, ΚΤΕΛ, Τρένα, αεροπορικές εταιρείες) έτσι ώστε να παρέχουν έκπτωση μεταφοράς για τους κοινωνικούς τουρίστες. Εξέταση επιχορήγησης τους από τον ΟΑΕΔ.

ζ. Αύξηση των ημερών του προγράμματος σε έως επτά (7) ημέρες αντί για έως πέντε.

Ακολουθεί ολόκληρη η επιστολή τους:

Ο Κοινωνικός Τουρισμός αποτελούσε το σημαντικότερο ανταποδοτικό κοινωνικό πρόγραμμα του Οργανισμού Εργατικής Εστίας με πάνω από 500.000 δικαιούχους ετησίως. Ως καθολικός διάδοχος ο ΟΑΕΔ, σχεδίασε και υλοποιεί το «δικό» του πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού, με όρους και προϋποθέσεις που αποδεδειγμένα το κατατάσσουν στο πιο αποτυχημένο πρόγραμμα του. Πάνω από τα μισά προϋπολογιζόμενα κονδύλια δεν εκταμιεύονται, η μεγάλη πλειοψηφία των ξενοδοχείων δεν συμμετέχει, οι περισσότερες επιταγές των δικαιούχων δεν εξαργυρώνονται  με αποτέλεσμα τόσο την οικονομική ασφυξία των επιχειρήσεων όσο και τον αποκλεισμό των φτωχών οικογενειών από λίγες ημέρες ξεκούρασης.

Η παράταξή μας με την παρούσα πρόταση καταγράφει τα προβλήματα και τις παθογένειες του προγράμματος και αποτυπώνει συγκεκριμένες λύσεις και νέες ιδέες για την βελτίωση του προγράμματος.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
  • ΜΗ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΖΟΜΕΝΩΝ ΚΟΝΔΥΛΙΩΝ 10 εκ./ετησίως
ΑΙΤΙΕΣ ΜΗ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗΣ
  • ΑΡΝΗΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΩΝ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ ( π.χ Ρόδος, Μήλος 1 ξενοδοχείο)
  • ΜΗ ΕΞΑΡΓΥΡΩΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΤΑΓΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΥΣ
  • ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΑΕΔ

ΑΝΑΛΥΣΗ ΑΙΤΙΩΝ

 

  • ΑΡΝΗΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΩΝ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ
  1. Καθυστέρηση αποπληρωμής τους. Οι υπηρεσίες καθυστερούν αφού οι εργαζόμενοι είναι επιβαρυμένοι με πολλά αντικείμενα και οι οδηγίες είναι να μην απασχολούνται κατά προτεραιότητα με το πρόγραμμα. Ακόμη η δυνατότητα κατάθεσης των δικαιολογητικών για να πληρωθούν τα ξενοδοχεία είναι σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους και όχι ανά μήνα. Αρκετές ξενοδοχειακές μονάδες και καταλύματα που βρίσκονται σε ορεινές περιοχές που δεν υπάρχει ΟΑΕΔ χρειάζεται να μετακινηθούν πολλά χιλιόμετρα για να καταθέσουν τα δικαιολογητικά τους για να πληρωθούν.
  2. Μικρή αποζημίωσή τους ειδικά την υψηλή περίοδο τουρισμού, Ιουνίου-Ιουλίου-Αυγούστου, Χριστουγέννων και Πάσχα. Μή έλεγχος από τον ΟΑΕΔ για την υποχρεωτικότητα βάση της δημόσιας πρόσκλησης της διάθεσης του 30% των κλινών στους κοινωνικούς τουρίστες.
  3. Μεγάλη γραφειοκρατία δήλωσης του κάθε κοινωνικού τουρίστα στο ηλεκτρονικό σύστημα με αποτέλεσμα να χρειάζονται πολλές εργατοώρες από τον υπάλληλο του ξενοδοχείου. Υπερβολική αυστηρότητα προσκόμισης των δικαιολογητικών.
  • ΜΗ ΕΞΑΡΓΥΡΩΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΤΑΓΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΥΣ
  1. Οικονομική αδυναμία των ίδιων των δικαιούχων
  • Οι δικαιούχοι και ωφελούμενοι είναι εργαζόμενοι με χαμηλούς μισθούς (βλ.μοριοδότηση Δημόσιας πρόσκλ.ΟΑΕΔ 5/2019. σελ.15) και εγγεγραμμένοι άνεργοι στον ΟΑΕΔ την ημέρα της αίτησης τους. Εξ ορισμού δηλαδή είναι ουτοπία να περιμένουμε ότι θα περισσεύουν χρήματα για να πληρώσει ένας άνεργος ή χαμηλόμισθος για να πάει διακοπές αντί να τα δαπανήσει για τις βασικές  ανάγκες επιβίωσης της οικογένειας του.
  • Αρκετές οικογένειες συμμετέχουν κάθε χρονιά στο πρόγραμμα παρότι σύμφωνα με την Δημόσια Πρόσκληση δεν έχουν το δικαίωμα εκμεταλλευόμενες το εξής κενό: Την μια χρονιά μπορεί να δηλώσει ο ένας σύζυγος τα παιδιά συμμετέχοντας στο πρόγραμμα και την επόμενη χρονιά να δηλώσει η άλλη σύζυγος με το ΑΦΜ της και τα στοιχεία της τα παιδιά (ωφελούμενοι).
  • Μεγάλο πρόβλημα υπάρχει με την επιλογή των μεμονωμένων ατόμων αφού τα κριτήρια μοριοδότησης, τους αποκλείουν κάθε χρονιά παρότι πληρώνουν τις εισφορές τους.
  • ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΑΕΔ
  1. Ο ΟΑΕΔ τα τελευταία χρόνια δεν έχει εκδόσει τα αποτελέσματα του προγράμματος ως όφειλε, πριν την λήξη του προηγούμενου προγράμματος με αποτέλεσμα να μην «τρέχει» το πρόγραμμα για πολλούς μήνες. (βλ.συνημμένες ανακοινώσεις εργαζομένων). Το μηχανογραφικό σύστημα που μοριοδοτεί και επιλέγει τους δικαιούχους εξάγει λανθασμένα αποτελέσματα με αποτέλεσμα το Δ.Σ ΟΑΕΔ να κάνει αποδεκτές ενστάσεις πολιτών ακόμη και μετά τα οριστικά αποτελέσματα.
  2. Έναρξη του προγράμματος κάθε χρονιά και διαφορετικό μήνα.

Ο ΟΑΕΔ εξαιτίας της αδυναμίας έγκαιρης έκδοσης των αποτελεσμάτων ήταν υποχρεωμένος να καθυστερεί να ξεκινήσει το πρόγραμμα κάθε χρονιά. Έτσι το πρόγραμμα ξεκίνησε ακόμη και κατά τη διάρκεια της υψηλής τουριστικής περιόδου Ιουλίου- Αυγούστου με ότι αυτό συνεπάγεται για τον προγραμματισμό των ξενοδοχείων και των τουριστών.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ

 

  • ΑΡΝΗΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΩΝ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ

 

  1. Καθυστέρηση αποπληρωμής τους.

Σύσταση γραφείων στέγασης και μέριμνας στα ΚΠΑ2, τμήματα στις περιφερειακές Διευθύνσεις και τμήμα προγραμμάτων παροχών μέριμνας στη Διοίκηση καθώς και στελέχωσή τους με προσωπικό που θα απασχολείται αποκλειστικά στα σχετικά αντικείμενα. Αλλαγή των όρων του προγράμματος με κατάθεση των δικαιολογητικών -τιμολογίων από τα ξενοδοχεία κάθε μήνα στα ΚΠΑ2. Ανάθεση της παραλαβής των δικαιολογητικών σε όλους τους ανταποκριτές  ΟΑΕΔ ανά την Ελλάδα εκεί όπου δεν υπάρχουν υπηρεσίες μας.

 

  1. Μικρή αποζημίωσή τους ειδικά την υψηλή περίοδο τουρισμού, Ιουνίου-Ιουλίου-Αυγούστου, Χριστουγέννων και Πάσχα

Καταμερισμός της αποζημίωσης του ΟΑΕΔ προς τα ξενοδοχεία ανάλογα την χρονική περίοδο. Μεγαλύτερη σε υψηλή τουριστική περίοδο και χαμηλότερη αποζημίωση σε χαμηλή τουριστική περίοδο ανά Νομό με ταυτόχρονη αύξηση της υφιστάμενης αποζημίωσης.

Εφαρμογή των επιτόπιων ελέγχων προς τα ξενοδοχεία για το εάν διαθέτουν το 30% των κλινών τους στους κοινωνικούς τουρίστες ιδιαίτερα τις υψηλές τουριστικές περιόδους.

 

  1. Μεγάλη γραφειοκρατία δήλωσης του κάθε κοινωνικού τουρίστα στο ηλεκτρονικό σύστημα με αποτέλεσμα να χρειάζονται πολλές εργατοώρες από τον υπάλληλο του ξενοδοχείου.

 

Μείωση της γραφειοκρατίας με την απλή δήλωση του αριθμού της ηλεκτρονικής επιταγής από τους ξενοδόχους με την άφιξη και την αναχώρηση του κοινωνικού τουρίστα.

 

  1. Οικονομική αδυναμία των ίδιων των δικαιούχων

 

α. Αύξηση των δικαιούχων του προγράμματος, συμμετοχή των συνταξιούχων που έχουν καταβάλλει εισφορές υπέρ Εργατικής Εστίας με την χρησιμοποίηση των αδιάθετων κονδυλίων των προηγούμενων ετών.

β. Χορήγηση επιταγών σε όλους τους εργαζόμενους με ετήσιο εισόδημα κάτω από το όριο της φτώχειας, 6.000€. Δωρεάν συμμετοχή-διακοπές σε όσους εργαζόμενους έχουν εισόδημα κάτω του ορίου της φτώχειας και κάλυψη του κόστους από τον ΟΑΕΔ.

γ. Μείωση της οικονομικής  συμμετοχής των δικαιούχων σε όλες τις κατηγορίες των καταλυμάτων.

δ. Χορήγηση επιταγών σε όσους έχουν πληρώσει τις εισφορές τους τα τελευταία πέντε χρόνια ακόμη και εάν δεν επιλέγονται εξαιτίας των κριτηρίων των τελευταίων χρόνων. Μια πρόταση που αποκαθιστά το κοινό αίσθημα δικαίου αφού έχουν πληρώσει πολλές εισφορές και είναι άδικο να μην είναι δικαιούχοι επειδή την τελευταία χρονιά δεν εντάσσονται στα κριτήρια του προγράμματος.

ε. Χορήγηση διπλών επιταγών σε κάθε μεμονωμένο δικαιούχο  καθώς και χορήγηση επιταγών σε όλα τα προστατευόμενα μέλη (ωφελούμενους) και στο/η σύζυγο χωρίς κριτήρια αφού οι περισσότερες επιταγές μεμονωμένων δεν χρησιμοποιούνται.

στ. Συνεργασία με τα κατά τόπους πρακτορεία μαζικών μέσων μεταφοράς(πλοίων, ΚΤΕΛ, Τρένα, αεροπορικές εταιρείες) έτσι ώστε να παρέχουν έκπτωση μεταφοράς για τους κοινωνικούς τουρίστες. Εξέταση επιχορήγησης τους από τον ΟΑΕΔ.

ζ. Αύξηση των ημερών του προγράμματος σε έως επτά (7)  ημέρες αντί για έως πέντε.

 

  • ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΑΕΔ
  1. Έγκαιρη έκδοση (4 μήνες πριν την λήξη του προγράμματος) της Υπουργικής Απόφασης και δημοσιοποίησης της στα ΜΜΕ για το πρόγραμμα του κοινωνικού τουρισμού.
  2. Έγκαιρη έκδοση των αποτελεσμάτων από τον ΟΑΕΔ ένα τουλάχιστον μήνα πριν τη λήξη του προγράμματος
  3. Καθιέρωση συγκεκριμένης ημερομηνίας έναρξης του ετήσιου προγράμματος κάθε χρονιά. Π.χ 15-30 Ιανουαρίου, μια περίοδο χαμηλής τουριστικής περιόδου. Αυτό θα έχει διπλό θετικό αντίκτυπο τόσο στα ξενοδοχεία που θα γνωρίζουν πότε θα πρέπει να αιτηθούν όσο και στους τουρίστες που θα ξέρουν πότε ξεκινά και πότε τελειώνει το πρόγραμμα για να κάνουν χρήση.
  4. Επίλυση του μηχανογραφικού προβλήματος εξαγωγής λανθασμένων αποτελεσμάτων.
  5. Αλλαγή της μικρής προθεσμίας των ενστάσεων κατά των προσωρινών αποτελεσμάτων από τρεις (3) ημέρες σε δέκα (10).
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ
  • Εξαγωγή στατιστικών αποτελεσμάτων.

α. Οικονομικές υπηρεσίες για το ποσοστό απορρόφησης και το ύψος των κονδυλίων που δεν έχουν διατεθεί τα τελευταία χρόνια.

β. Αντίστοιχες υπηρεσίες ΟΑΕΔ έκδοσης αποτελεσμάτων ΟΑΕΔ για ποιες από τις δύο κατηγορίες (ανέργων ή εργαζομένων) δεν εξαργυρώνει τις επιταγές. Εξαγωγή συμπερασμάτων ανά έτος και εφαρμογή παραπάνω προτάσεων.

γ. Εξαγωγή συμπερασμάτων για την εποχικότητα. Ποιούς μήνες επιλέγουν οι κοινωνικοί τουρίστες και ποιες περιοχές είναι δημοφιλείς.

  • Διακοπή του υφιστάμενου προγράμματος. Λήξη, στις 15 Ιανουαρίου 2020 και εφαρμογή του νέου με τα νέα κριτήρια που θα επιλεχθούν. Δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων και ενημέρωση της κοινής γνώμης. Όσοι δικαιούχοι δεν έκαναν χρήση του προγράμματος θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής στο νέο με ημερομηνία έναρξης 16 Ιανουαρίου 2020 και λήξη 15 Ιανουαρίου 2021.(επικαιροποίηση με ημερομηνίες λόγω πανδημίας)
  • Αλλαγή του Οργανογράμματος ΟΑΕΔ για τη σύσταση των παραπάνω τμημάτων καθώς και λήψη σχετικών αποφάσεων για τους ανταποκριτές από το Δ.Σ ΟΑΕΔ. Στελέχωση των τμημάτων με εργαζόμενους
  • Επικοινωνιακή πολιτική Οργανισμού με συνεντεύξεις, βίντεο κλιπ για το νέο πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού.
  • Συνεργασία του ΣΕΤΕ για τις αλλαγές καθώς και την βοήθειά του για την συμμετοχή των ξενοδοχειακών καταλυμάτων
  • Συνεχή τακτική αξιολόγηση του προγράμματος από τα σχετικά τμήματα ΟΑΕΔ και συνεχή κατάθεση προτάσεων -βελτιώσεων.

Ο ρόλος του κοινωνικού τουρισμού εστιάζει στην ήπια και  βιώσιμη ανάπτυξη και μπορεί να συμβάλει στην μείωση της εποχικότητας αυξάνοντας την πληρότητα των καταλυμάτων. Ο ΟΑΕΔ μπορεί να χρησιμοποιήσει  το πολύ σημαντικό εργαλείο που διαθέτει   εάν εστιάσει  σε αυτόν τον σκοπό.  Να επιχορηγεί περισσότερο τα καταλύματα και τους κοινωνικούς τουρίστες σε συγκεκριμένους μήνες χαμηλής τουριστικής κίνησης καθώς και σε συγκεκριμένους προορισμούς  μειώνοντας το φαινόμενο του υπερτουρισμού  προσφέροντας στο κοινωνικό σύνολο