αντιδήμαρχος-με-σύνταξη-303885
ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ | 17.02.2011 | 15:33

Αντιδήμαρχος με σύνταξη

Το 50% της αντιμισθίας που αναλογεί στο δήμαρχο λαμβάνουν οι διορισμένοι από αυτόν αντιδήμαρχοι-συνταξιούχοι ΟΤΕ (ΤΑΠ-ΟΤΕ), χωρίς μάλιστα να τους γίνεται περικοπή στη σύνταξη.

Αυτό απαντά η γνωστή δικηγορική εταιρεία «Aναστάσιος Π. Πετρόπουλος και Συνεργάτες», σε σχετική ερώτηση αναγνώστη της aftodioikisi.gr, παραθέτοντας μάλιστα και το νομικό πλαίσιο που το διευκρινίζει.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερωτήματος και της απάντησης:

Ερώτηση: Εάν κάποιος εκλεγμένος σε δήμο τοποθετηθεί από το δήμαρχο στη θέση του αντιδημάρχου και είναι συνταξιούχος ΟΤΕ (ΤΑΠ – ΟΤΕ), παίρνει ολόκληρο το μισθό του αντιδημάρχου και τη σύνταξη ή την αντιμισθία και μέρος της σύνταξης; Υπάρχει νόμος που το διευκρινίζει;

 Απάντηση: Βάσει του άρθρου 92 παρ. 3 ν. 3852/2010, οι αντιδήμαρχοι λαμβάνουν το 50% της αντιμισθίας που αναλογεί στο δήμαρχο.

Σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ. 14 ν. 2592/1998 οι συντάξεις των συνταξιούχων του δημόσιου τομέα, όπως αυτός έχει οριοθετηθεί με τις διατάξεις του άρθρου 1 παρ. 6 ν. 1256/1982, εφόσον αυτοί λαμβάνουν συγχρόνως και αποδοχές καταβάλλονται μειωμένες κατά 70%. Η διάταξη του άρθρου 8 παρ. 14 ν. 2592/1998 τυγχάνει εφαρμογής και στα αιρετά όργανα των ΟΤΑ Α΄ βαθμού σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 1 ν. 3865/2010.

Ερευνητέο είναι εν προκειμένω εάν ο ΟΤΕ ανήκει στο δημόσιο τομέα του άρθρου 1 παρ. 6 ν. 1256/1982 ώστε να εφαρμοστεί η ως άνω διάταξη περί περικοπής της σύνταξης. Σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ. 6 ν. 1256/1982, «…..στο δημόσιο τομέα περιλαμβάνονται όλοι οι κρατικοί φορείς ανεξάρτητα από το καθεστώς δημοσίου ή ιδιωτικού ή μικτού δικαίου που τους διέπει ήτοι: α)…, β)…, γ) οι Κρατικές ή Δημόσιες και παραχωρηθείσες επιχειρήσεις όπως η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού, ο Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος, η Ελληνική Ραδιοφωνία-Τηλεόραση κ.λπ.».

Ο ΟΤΕ δυνάμει του Π.Δ. 361/1991, που εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 30 ν.1914/1990, έπαυσε να υπάγεται στις ρυθμίσεις που ισχύουν για το δημόσιο τομέα. Τέλος, στο άρθρο 6 παρ. 16 του ν. 2227/1994 ορίζεται: «Οι διατάξεις των άρθρων 54 του ν.1249/1982 (ΦΕΚ 43 Α’), 5 του ν.1284/1982 (ΦΕΚ 114 Α’), δεύτερου του ν.1584/1986 (ΦΕΚ 16 Α’) και 22 του ν.1694/1987 (ΦΕΚ 35 Α’), καθώς και οι όμοιες των άρθρων 6 του ν. 1379/1983 (ΦΕΚ 101 Α’) και 17 του ν. 1489/1984 (ΦΕΚ 170 Α’) εξακολουθούν να ισχύουν και μετά την επαναοριοθέτηση του δημόσιου τομέα, για την εφαρμογή δε των διατάξεων αυτών ως δημόσιος τομέας νοείται πάντοτε αυτός που ορίζεται στην παρ. 6 του άρθρου 1 του ν. 1256/1982 (ΦΕΚ 65 Α’), έστω και αν ορισμένες υπηρεσίες δεν περιλαμβάνονται στον τομέα αυτόν, κατόπιν των διατάξεων του άρθρου 51 του ν.1892/1990 (ΦΕΚ 101 Α’) ή άλλων τυχόν διατάξεων που ισχύουν ή θα ισχύσουν μελλοντικά».

Το ΝΣΚ επί τη βάσει της τελευταίας διάταξης με το υπ’ αριθμ. 348/2003 πρακτικό του δέχεται ότι ο συνταξιούχος του ΤΑΠ-ΟΤΕ υπάγεται στους περιορισμούς της ρύθμισης του άρθρου 8 παρ. 14 ν. 2592/1998 και η έξοδος του ΟΤΕ από το δημόσιο τομέα με το Π.Δ. 361/1991 δεν ασκεί καμία επιρροή σε ό,τι αφορά στην εφαρμογή του άρθρου 8 παρ. 14 ν. 2592/1998.

Σύμφωνα όμως με την υπ’ αριθμ. 395/2007 απόφαση της ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου ως δημόσιος τομέας νοείται εκείνος που προσδιορίζεται με το άρθρο 1 παρ. 6 του ν. 1256/1982, με την έννοια της ύπαρξης των κριτηρίων οριοθέτησης του δημοσίου τομέα που τίθενται από την άνω διάταξη, ήτοι εξετάζεται: α) αν το σύνολο ή η πλειοψηφία των μετοχών του εταιρικού κεφαλαίου ανήκει στο Δημόσιο, σε Ν.Π.Δ.Δ. ή σε δημόσιες επιχειρήσεις, β) αν έχουν κρατικό προνόμιο, ή γ) αν έχουν κρατική επιχορήγηση (αρκεί να συντρέχει μία εκ των τριών προϋποθέσεων).

Εν προκειμένω, δε φαίνεται να συντρέχει κάποιο εκ των χαρακτηριστικών αυτών, διαπίστωση η οποία κατατείνει στη θεμελίωση της άποψης ότι οι συντάξεις του ΤΑΠ-ΟΤΕ (δεδομένης δε και της τυπικής εξόδου του ΟΤΕ από το δημόσιο τομέα διά Π.Δ.) δεν θα πρέπει να καταβάλλονται μειωμένες στα αιρετά όργανα των ΟΤΑ και εν προκειμένω στον αντιδήμαρχο