γιατί-τα-τουριστικά-λεωφορεία-μένουν-1187277
ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ | 31.05.2023 | 10:45

Γιατί τα τουριστικά λεωφορεία μένουν χωρίς οδηγούς – Μεγάλες ελλείψεις στη Βόρεια Ελλάδα

Μεγάλες ελλείψεις σε οδηγούς τουριστικών λεωφορείων έχουν σημειωθεί το τελευταίο διάστημα στη Βόρεια Ελλάδα, με το μέλλον των εκδρομών να είναι πλέον αβέβαιο, σε μια περίοδο μάλιστα που ο τουρισμός επανακάμπτει πλήρως και οι επισκέπτες καταφθάνουν διαρκώς στις τουριστικές περιοχές.

Πάνω από 500 οδηγοί εξαφανίστηκαν από την αγορά εργασίας, καθώς τους απορρόφησαν τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Κιλκίς και Σερρών για τις ανάγκες της αστικής συγκοινωνίας. Την σοβαρότητα του προβλήματος για τον κλάδο έθιξε στο ThessToday.gr, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Πρακτόρων Τουρισμού Μακεδονίας- Θράκης Μιχάλης Πεζίκογλου, τονίζοντας ότι τα ΚΤΕΛ δεν αξιοποίησαν οδηγούς του ΟΑΣΘ αλλά κυρίως μέσα από την αγορά με συνέπεια να μένουν ακινητοποιημένα τα τουριστικά λεωφορεία που εκτελούν και τις σχολικές εκδρομές, όπως τα διώροφα λεωφορεία για τα οποία δεν υπάρχουν οδηγοί.

«Αυτήν την περίοδο εκτελούμε τις σχολικές εκδρομές είτε ημερήσιες είτε πολυήμερες μέχρι και τη λήξη της σχολικής χρονιάς. Υπάρχει ο κίνδυνος να μην μπορούμε να εκτελέσουμε εκδρομές το επόμενο διάστημα και να ανταπεξέλθουμε στις απαιτήσεις της αγοράς», είπε χαρακτηριστικά.

Το όριο ηλικίας

Πέρα όμως από την μεταπήδηση των οδηγών στα αστικά λεωφορεία, ο κ. Πεζίκογλου ανέφερε κι άλλους λόγους στους οποίους οφείλεται η έλλειψη, όπως οι αλλαγές στο όριο ηλικίας για απασχόληση στις σχολικές εκδρομές αλλά και για τη συνταξιοδότηση. Ειδικότερα, μέχρι πρότινος ίσχυε ότι οι εργαζόμενοι μέχρι 67 ετών μπορούν να οδηγούν λεωφορείο για να μεταφέρουν μαθητές και είχαν την δυνατότητα για συνταξιοδότηση στα 69 έτη. Ωστόσο, από πέρυσι η κατάσταση άλλαξε και το όριο μειώθηκε κατά δύο έτη, δηλαδή στα 65 και 67 έτη αντίστοιχα.

«Έχουμε έμπειρους και ικανούς οδηγούς, οι οποίοι δεν μπορούν να εκτελούν τα δρομολόγια των σχολικών εκδρομών με συνέπεια να τους χάνουμε. Αυτή η μείωση ήρθε σε μια περίοδο που ήδη υπάρχει πρόβλημα με την διαθεσιμότητα των οδηγών. Αντιθέτως, οι εργαζόμενοι τουριστικών θα έπρεπε να περνούν από αυστηρούς ελέγχους στην υγεία και στις ικανότητες οδήγησης και με βάση αυτά να κριθεί αν μπορούν ή όχι να οδηγήσουν ένα τουριστικό λεωφορείο», εξήγησε στο ThessToday.gr ο κ. Πεζίκογλου.

Πρόσθεσε ακόμη ότι και για τους νέους οδηγούς είναι αποτρεπτικά τα κριτήρια για να εργαστούν στον κλάδο. «Οι νέοι οδηγοί έχουν το δικαίωμα να βγάλουν επαγγελματικό δίπλωμα, εφόσον είναι άνω των 21 ετών και μέχρι να λάβουν όλα τα κατάλληλα έγγραφα φτάνουν τα 22. Ποιος νέος μπορεί να περιμένει από τα 18 έως τα 22 του για να γίνει οδηγός τουριστικού λεωφορείου; Ζητάμε από το αρμόδιο υπουργείο να μειωθούν τα ηλικιακά όρια για τους ενδιαφερόμενους και να δοθούν κίνητρα ώστε να ενισχυθεί ο κλάδος με νέους οδηγούς», σημείωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Πρακτόρων Τουρισμού Μακεδονίας- Θράκης.

Εξαντλητικοί έλεγχοι από Τροχαία

Παράλληλα, έκανε λόγο και για εξαντλητικούς καθημερινούς ελέγχους από την τροχαία όταν μεταφέρουν μαθητές στις εκδρομές, ακόμη και λίγων χιλιομέτρων, με συνέπεια να δημιουργείται ένα εργασιακό άγχος στους οδηγούς και να αποφεύγουν τις σχολικές εκδρομές. «Οι έλεγχοι που γίνονται δεν αφορούν την ασφάλεια του λεωφορείου που θα μεταφέρει εκείνη τη στιγμή τους μαθητές αλλά τον έλεγχο των οδηγών 28 ημέρες πριν. Δηλαδή, αν η Τροχαία εντοπίσει ότι λείπει κάποιος ταχογράφος ή έχει υπερβεί έστω και λίγο τα όρια ταχύτητας 28 ημέρες πριν, τότε επιβάλλεται πρόστιμο στον οδηγό αλλά και στον ιδιοκτήτη του λεωφορείου», ανέφερε χαρακτηρίζοντας τους ελέγχους εισπρακτικούς.

Σε αναμονή για την καλοκαιρινή σεζόν

Μετά το πέρας των σχολικών εκδρομών, οι οδηγοί τουριστικών λεωφορείων περιμένουν τις εκδρομές με τουρίστες που έρχονται στη Βόρεια Ελλάδα, διατηρώντας ωστόσο μια στάση αναμονής για το πως θα κινηθεί η σεζόν. «Ο κλάδος δεν επανακάμπτει πλήρως όπως λένε για τον τουρισμό, καθώς ο κύριος όγκος της δουλειάς μας το καλοκαίρι ήταν οι επισκέπτες από Ρωσία, Λευκορωσία και Ουκρανία. Μετά τον πόλεμο χάθηκαν και η κατάσταση άλλαξε στη Βόρεια Ελλάδα σχετικά με τις τουριστικές εκδρομές, ενώ οι Βαλκάνιοι έρχονται με τα δικά τους οχήματα και δεν πραγματοποιούν εκδρομές με λεωφορεία. Είναι αβέβαιο, λοιπόν, πως θα κινηθεί το καλοκαίρι για τα τουριστικά λεωφορεία», είπε καταλήγοντας ο κ. Πεζίκογλου.
πηγή: ThessToday.gr