εργαζόμενοι-κοινωφελούς-να-μετατραπ-196792
ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ | 30.03.2021 | 13:54

Εργαζόμενοι Κοινωφελούς: Να μετατραπούν σε 12μηνες οι συμβάσεις απασχόλησης

Με αφορμή την πιθανή προκήρυξη νέου προγράμματος κοινωφελούς εργασίας, οι εργαζόμενοι του Κοινωφελούς Προγράμματος  οι 30.333 πρώην εργαζόμενοι της Δημόσιας Πρόσκλησης  του ΟΑΕΔ 8/2018, έστειλαν επιστολή προς τον Υπουργό Εργασίας κ. Χατζηδάκη, προς τον Αναπληρωτή Υπουργό Εσωτερικών κ. Πέτσα με αρμοδιότητες για την τοπική αυτοδιοίκηση και προς τον Διοικητή του Οαέδ κ. Πρωτοψάλτη, η οποία περιέχει προτάσεις για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του νέου προγραμματος κοινωφελούς εργασίας.
Σημειώνουνε ότι με αυτό τον τρόπο μέσα από την εμπειρία μας από την απασχόλησή μας στην τοπική αυτοδιοίκηση θέλουμε να δείξουμε ότι εκτός από αιτήματα έχουμε και προτάσεις.

Ακολουθεί η επιστολή:

Καλημέρα σας αξιότιμοι κ. Υπουργοί και Διοικητή του Οαέδ.

Με αφορμή διάφορα σημερινά δημοσιεύματα, τα οποία αναφέρουν ότι σχεδιάζεται να δοθεί παράταση δύο μηνών στο παρόν πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας 36.500 ατόμων και προκήρυξη νέου προγράμματος κοινωφελούς εργασίας περίπου 25.000 θέσεων.

Κατανοούμε ότι ο σχεδιασμός ενός νέου προγράμματος είναι χρονοβόρος και δύσκολος μέχρι να ολοκληρωθούν οι σχετικές διαδικασίες των αιτημάτων απασχόλησης από τους φορείς απασχόλησης και την υποβολή πρότασης από το Υπουργείο για την χρηματοδότηση του προς υλοποίηση έργου, μέχρι την έκδοση της σχετικής Δημόσιας Προσκλησης από τον Οαέδ.

Εμείς ως πρώην εργαζόμενοι στην κοινωφελή εργασία, μέσα από την εμπερία μας από την εργασία μας στην τοπική αυτοδιοίκηση, θα θέλαμε να βοηθήσουμε με προτάσεις στο νέο πρόγραμμα που θα σχεδιάσει η Επιτελική Δομή Έσπα του Υπουργείου Εργασίας, σύμφωνα με την κατεύθυνση που θα δώσει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου.

Οι προτάσεις μας είναι οι κάτωθι:

1. Να προβλεφθεί να μην υπάρχουν χρονικά κενά ανάμεσα στο πρόγραμμα που υλοποιείται τώρα και όπως φαίνεται θα λάβει δίμηνη παράταση με το νέο πρόγραμμα, ώστε να μην μείνουν κενές οι θέσεις στους φορείς απασχόλησης ιδιαίτερα τώρα που πλησιάζει η θερινή και τουριστική περίοδος. Εάν αυτό δεν είναι δυνατόν να συμβεί διότι κατανοούμε τις δυσκολίες που υπάρχουν, τουλάχιστον η λήξη του υπάρχοντος προγράμματος έπειτα κι από ενδεχόμενη παράτασή του να συνοδευτεί από την προκήρυξη του νέου προγράμματος, ώστε οι φορείς απασχόλησης να μείνουν το πολύ έως δύο μήνες χωρίς εργαζόμενους από το πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας και να μπορέσουν οι Δήμοι σε αυτό το χρονικό διάστημα να καλύψουν τις ανάγκες τους μέσω δίμηνων συμβάσεων ορισμένου χρόνου.

2. Για την εξοικονόμηση χρημάτων, ώστε αυτά που θα εξοικονομηθούν να μπορέσουν να χρηματοδοτήσουν περισσότερες από 25.000 θέσεις στο νέο πρόγραμμα, θα πρέπει η κατάρτιση που συνοδεύει το πρόγραμμα να μην είναι υποχρεωτική αλλά προαιρετική όπως ήταν σε όλα τα προηγούμενα προγράμματα, με εξαίρεση το παρόν πρόγραμμα 36.500 θέσεων στο οποίο είναι υποχρεωτική. Η χρηματοδότηση η οποία θα προβλεπόταν για την κατάρτιση με αυτό τον τρόπο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε περισσότερες θέσεις απασχόλησης. Εναλλακτικά θα μπορούσε να είναι υποχρεωτική για τις θέσεις Δ.Ε και Υ.Ε, και προαιρετική για τις θέσεις Π.Ε και Τ.Ε. Το σκεπτικό είναι ότι τα άτομα που προέρχονται από την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ήδη διαθέτουν περισσότερα αναβαθμισμένα προσόντα σε σχέση με τα άτομα δευτεροβάθμιας και υποχρεωτικής εκπαίδευσης και δεν χρειάζονται κάποια είδους κατάρτιση αφού τα προσόντα τους ήδη αναβαθμίζονται περεταίρω μέσω της εμπειρίας που λαμβάνουν από την απασχόλησής τους στον τομέα σπουδών τους. Η πλειοψηφία ήδη διαθέτει κατάρτιση στους υπολογιστές, στις ξένες γλώσσες διαθέτουν μεταπτυχιακά και όσον αφορά την κατάρτιση σε θέματα ίσως της ειδικότητάς τους αυτή την λαμβάνουν μέσω της εμπειρίας που θα αποκομίσουν από την απασχόληση τους στο πρόγραμμα στην ειδικότητά τους.

3. Η χρονική διάρκεια απασχόλησης θα πρέπει να μετατραπεί από 8 μήνες σε 12 μήνες, ώστε οι εργαζόμενοι να μπορούν να εργαστούν περισσότερους μήνες, καθώς θα αποκομίσουν μεγαλύτερη εμπειρία. Ειδικά κατά τους πρώτους δύο μήνες μέχρι να ενσωματωθούν και να προσαρμοστούν στα καθήκοντα τους οι εργαζόμενοι και να μπορέσουν να αποδώσουν καλύτερα στα προς υλοποίηση έργα για τα οποία έχουν προσληφθεί, ο μεγαλύτερος χρόνος απασχόλησης θα ωφελήσει και τους εργαζόμενους και τους φορείς απασχόλησης και τις τοπικές κοινωνίες αφού θα αποκτήσουν κατά την διάρκεια απασχόλησης τους μεγαλύτερη εμπειρία.

4. Να μην υπάρχει αποκλεισμός σε κάθε νέο πρόγραμμα των ωφελούμενων που έχουν εργαστεί σε προηγούμενο πρόγραμμα, για λόγους ισονομίας και για να μπορεί ένας πρώην εργαζόμενος να διεκδικήσει μία θέση μέσω της μοριοδότησης, η οποία είναι εντελώς διαφανής. Με τον τρόπο αυτό θα αντιμετωπιστεί και το φαινόμενο να μην μένουν κενές θέσεις σε κάθε πρόγραμμα, οι οποίες δεν καλύπτονται σε κάθε πρόγραμμα λόγω έλλειψης υποψηφίων. Με τον τρόπο αυτό ένας πρώην εργαζόμενος θα μπορέσει να ξανακαλύψει μία κενή θέση η οποία θα έμενε κενή. Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται ιδιαίτερα σε Δήμους της επαρχίας λόγω έλλειψης ατόμων σε πολλές ειδικότητες της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οι κενές θέσεις σε σχέση με τις προκηρυσσσόμενες πολλές φορές φτάνουν 3.000 – 5.000.

5. Να υλοποιείται κάθε χρόνο ένα μεγάλο πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας σε όλους τους Δήμους και τις Περιφέρειες και να μην υλοποιούνται άλλα μικρότερα σε μεμονωμένο αριθμό Δήμων όπως έχει συμβεί από το 2013 – 2020. Με τον τρόπο αυτό θα μπορεί να υλοποιείται κάθε χρόνο πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας στους Δήμους και στις Περιφέρειες, χωρίς χρονικά κενά ανάμεσα σε αυτό που λήγει και σε αυτό που προκηρύσσεται. Επίσης κάτι τέτοιο θα δίνει την δυνατότητα να προκηρύσσονται περισσότερες θέσεις οι οποίες ίσως φτάνουν τις 40.000 – 50.000 ετησίως.

6. Να υπάρχει η δυνατότητα στους φορείς απασχόλησης να μπορούν εφόσον επιθυμούν μετά την λήξη του προγράμματος 12μηνης διάρκειας, να ανανεώνουν τις συμβάσεις αυτές σε ένα πρόγραμμα που λήγει, για 6 μήνες ακόμα. Το μισθολογικό και μη μισθολογικό κόστος να καλύπτεται σε αυτή την περίπτωση στο 40% από τους φορείς απασχόλησης και στο 60% από εθνικά κεφάλαια. Στην κανονική 12μηνη διάρκεια του προγράμματος θα καλύπτεται στο 100% από ευρωπαϊκά και εθνικά κεφάλαια και σε περίπτωση ανανέωσης 6 μηνών να μετατρέπεται η κάλυψη αυτή σε 40% από τους φορείς απασχόλησης και 60% από εθνικά κεφάλαια. Αυτή η πρόταση θα βοηθήσει επίσης στο να μην υπάρχουν τυχόν χρονικά κενά ανάμεσα στα δύο προγράμματα αφού μέσω  της 6μηνης ανανέωση θα δίνεται η δυνατότητα να σχεδιάζεται το επόμενο πρόγραμμα εγκαίρως και να προκηρύσσεται εγκαίρως στην περίπτωση που δεν θα είναι δυνατή η προκήρυξη του πριν την λήξη της κανονικής διάρκειας του προηγούμενου προγράμματος.

7. Το γενικό μας αίτημα δεν παύει να είναι σταθερή και μόνιμη εργασία για όλους ανεξαρτήτως ειδικότητας. Ας μην χαθεί η ευκαιρία στην μετά εποχή της οικονομικής και πανδημικής κρίσης, το μεγάλο επιστημονικό δυναμικό να φύγει ξανά στο εξωτερικό για να εργαστεί στον τομέα του, αλλά να προσφέρει στην ανάπτυξη και στην ευημέρία της χώρας μας και γενικά στο εργατικό δυναμικό της χώρας να μην χαθεί η πιο παραγωγική τους ηλικία.

Ελπίζουμε με τις προτάσεις αυτές να βοηθήσουμε στο έργο σας αλλά και στην δημιουργία καλύτερων συνθηκών για την αντιμετώπιση της ανεργίας, οι οποίες βασίζονται στην απόκτηση εργασιακής εμπειρίας, η οποία είναι και η ζητούμενη και το μεγαλύτερο κριτήριο στην αγορά εργασίας. Οι προτάσεις αυτές βοηθούν σε μεγάλο βαθμό στην απόκτηση εργασιακής εμπειρίας ώστε ένας εργαζόμενος ο οποίος θα εξέλθει από ένα τέτοιο πρόγραμμα, να μην επιστρέψει στην ανεργία αλλά σε νέα εργασία αμέσως.

Σας ευχαριστούμε για τον χρόνο σας κι ευελπιστούμε σε απάντησή σας.

Με εκτίμηση,

Οι 30.333 πρώην εργαζόμενοι της Δημόσιας Πρόσκλησης του ΟΑΕΔ 8/2018.