δακε-οτα-κατά-κυβέρνησης-πρώτα-προσλή-324033
ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ | 20.10.2022 | 12:48

ΔΑΚΕ -ΟΤΑ κατά κυβέρνησης: Πρώτα προσλήψεις & μετά διεύρυνση ωραρίου στους παιδικούς σταθμούς

Δεν μπορούμε να μιλάμε για μεταρρυθμίσεις στον χώρο της Προσχολικής Αγωγής χωρίς ταυτόχρονα να προβλέπεται να γίνουν πρώτα προσλήψεις μόνιμου προσωπικού αλλά και να υπάρξει γενναία χρηματοδότηση των κτιριακών και υλικοτεχνικών υποδομών, τονίζει η ΔΑΚΕ-ΟΤΑ σε ανακοίνωσή της, με αφορμή τη απόφαση για διεύρυνση του ωραρίου των Παιδικών Σταθμών.

Αναλυτικά:

Την Πέμπτη 13/10, πραγματοποιήθηκε συνάντηση μεταξύ της ΠΟΕ-ΟΤΑ και των μελών του Εθνικού Συμβουλίου Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης, στο πλαίσιο της κινητοποίησης της Ομοσπονδίας ενόψει της συζήτησης για τη διεύρυνση του ωραρίου των Παιδικών Σταθμών, μια συζήτηση η οποία εντέλει αναβλήθηκε. Η αναβολή όμως του θέματος και η μετάθεσή του σε άλλη χρονική στιγμή δεν μπορεί να αποτελεί λόγο πανηγυρισμού, παρόλα τα λεκτικά τεχνάσματα στην επακόλουθη ενημέρωση προς τους συγκεντρωμένους συναδέλφους, οι οποίοι ίσως να αποκόμισαν την εντύπωση ότι επετεύχθη κάποια συνδικαλιστική νίκη. Δεν μπορεί να αποτελεί και λόγο επανάπαυσης.

Εν ολίγοις, το θέμα της διεύρυνσης του ωραρίου δεν έκλεισε, απλά δεν τέθηκε στη συγκεκριμένη συνεδρίαση, ενώ και γύρω από το θέμα του Προγράμματος «Κυψέλη», δεν υπήρξε κάποια ουσιαστική εξέλιξη. Ως ΔΑΚΕ-ΟΤΑ έχουμε ήδη τοποθετηθεί από τις 16 Ιουνίου 2022 με σχετική παρέμβασή μας, για το θέμα της διεύρυνσης του ωραρίου, αλλά και για τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Βρεφικοί, Βρεφονηπιακοί και Παιδικοί Σταθμοί.

Κρίνουμε όμως σκόπιμο να επανέλθουμε και να εκφράσουμε τις θέσεις μας σε ένα γενικότερο πλαίσιο, καθώς θεωρούμε ότι βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο σημείο. Άλλωστε ουδέποτε σταθήκαμε συλλήβδην κατά των όποιων μεταρρυθμίσεων με ιδεοληψία ή στείρα αντίληψη. Αντίθετα, θεωρούμε ότι η εξέλιξη των θεσμών είναι απαραίτητη ώστε να συμβαδίζουν με τις εποχές και την κοινωνία.

Δεν μπορούμε όμως να μιλάμε για μεταρρυθμίσεις στον χώρο της Προσχολικής Αγωγής χωρίς ταυτόχρονα να προβλέπεται να γίνουν πρώτα προσλήψεις μόνιμου προσωπικού αλλά και να υπάρξει γενναία χρηματοδότηση των κτιριακών και υλικοτεχνικών υποδομών. Τα φαινόμενα της κάλυψης του ωραρίου με έναν παιδαγωγό, της αγοράς υλικών από την τσέπη των εργαζομένων προκειμένου να ασκήσουν παιδαγωγικό έργο, των κτηρίων που είναι ακατάλληλα και επικίνδυνα κτλ δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για ουσιαστικές και ειλικρινείς μεταρρυθμίσεις. Η δε μέχρι σήμερα πιλοτική εφαρμογή του διευρυμένου ωραρίου στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση φαίνεται να μην έχει την επιτυχία που αναμενόταν από τους εμπνευστές, καθώς η συμμετοχή είναι από ελάχιστη έως μηδαμινή και δεν αντιλαμβανόμαστε τι θα αλλάξει με τυχόν εφαρμογή του στους παιδικούς σταθμούς.

Οι τομές βέβαια, δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιούνται με αποσπασματικού τύπου μέτρα που ουσιαστικά συνεχίζουν να αποκλείουν τους απόφοιτους των Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της χώρας, από μεγάλο μέρος του γνωστικού τους επιστημονικού τους αντικειμένου. Μια πραγματική μεταρρύθμιση οφείλει να ξεκινά από μηδενική βάση και να μην ανακυκλώνει παθογένειες του παρελθόντος ως θέσφατα, καθώς η προσχολική ηλικία οφείλει να είναι ενιαία, από 0-6 ετών και όχι από 0-4 ετών.

Είναι ξεκάθαρο επίσης ότι απορρίπτουμε κάθετα την άποψη που έχει εκφραστεί και ισχυρίζεται, ότι στην Ελλάδα οι Βρεφονηπιακοί Σταθμοί λειτουργούν περισσότερο ως «σταθμοί» φροντίδας. Αντίθετα, θεωρούμε βάσιμα ότι το παιδαγωγικό έργο που παρέχεται είναι εξαιρετικά σημαντικό, παρόλη τη διαχρονική έλλειψη κεντρικής πολιτικής στον συγκεκριμένο τομέα.

Το δε ζήτημα που τίθεται, για την καθιέρωση τακτικού ελέγχου όλων των βρεφών και νηπίων για την έγκαιρη ανίχνευση τυχόν αδυναμιών και δυσκολιών και την έγκαιρη παραπομπή τους σε ειδικούς, αποτελεί και δικό μας αίτημα. Για να συμβεί όμως αυτό θα πρέπει να καλυφθούν μια σειρά από κενά και να υπάρξει πραγματική βούληση εκ μέρους της Πολιτείας, ώστε να υπάρχουν μέσα στους Παιδικούς Σταθμούς ειδικοί επιστήμονες (Κοινωνικοί Λειτουργοί, Ψυχολόγοι, Ιατρικό/Νοσηλευτικό προσωπικό κτλ). Είναι άλλωστε, πάμπολλα τα παραδείγματα όπου ο Παιδαγωγός αντιλαμβάνεται κάποιο πρόβλημα -είτε αναπτυξιακό, είτε κοινωνικό κτλ- το αναφέρει και εντέλει ή δεν βρίσκει ανταπόκριση από το οικογενειακό περιβάλλον ή εντέλει «βρίσκει ακόμη και τον μπελά του».

Με βάση όλα τα παραπάνω, γίνεται σαφές ότι θα πρέπει οποιαδήποτε πρωτοβουλία μεταρρυθμίσεων, να λάβει καταρχάς υπόψη την υφιστάμενη πραγματικότητα. Στο επίπεδο αυτό, οι διάφορες ΜΚΟ και οι εμφανείς «εσωτερικοί ανταγωνισμοί και ίντριγκες» ανάμεσα σε φορείς εκπαίδευσης που οδηγούν σε αδιέξοδα, δεν έχουν θέση σε αυτή τη συζήτηση. Οι εργαζόμενοι διαθέτουν τις γνώσεις, την εμπειρία και τις πληροφορίες για να φανούν αρωγοί των επιστημονικών υπευθύνων στη διαμόρφωση ενός πλήρους και εμπεριστατωμένου προγράμματος -ώστε να διασφαλίζεται η συνέχεια, η συνέπεια και η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, στο πλαίσιο του κοινωνικού χαρακτήρα του θεσμού των Δημοτικών Παιδικών & Βρεφονηπιακών Σταθμών.

Υπάρχουν βασικές προϋποθέσεις για την υλοποίηση και διασφάλιση των παραπάνω, οι οποίες και αποτελούν τις πάγιες διεκδικήσεις μας:

 Προσλήψεις Παιδαγωγών ώστε να καλυφθούν όλα τα κενά.

 Προσλήψεις Παιδαγωγών Ειδικής Αγωγής ώστε να παρέχεται επαρκές παιδαγωγικό έργο στα παιδιά που απαιτείται.

 Προσλήψεις Κοινωνικών λειτουργών, Ψυχολόγων κτλ ώστε επιτέλους να υπάρξει πρόληψη και επίλυση προβλημάτων, όπως για παράδειγμα αυτά που ταλανίζουν την κοινή γνώμη το τελευταίο διάστημα.

 Πρόσληψη Ιατρικού (παιδιάτρων-αναπτυξιολόγων κτλ), Νοσηλευτικού και λοιπού (διατροφολόγοι κτλ) προσωπικού, ώστε να καλύπτεται πλήρως η υγειονομική φροντίδα των παιδιών.

 Πρόσληψη επαρκούς βοηθητικού προσωπικού, ώστε να καλυφθούν πλήρως οι ανάγκες σε καθαριότητα, σίτιση και ασφάλεια.

 Πλήρης κάλυψη σε υλικοτεχνικές και κτηριακές υποδομές, ώστε οι Παιδικοί Σταθμοί να είναι ασφαλείς και να υπηρετούν τις μαθησιακές και αναπτυξιακές ανάγκες των παιδιών.