αξιολόγηση-στο-δημόσιο-αντίθετη-με-τι-950923
ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ | 01.06.2022 | 13:32

Αξιολόγηση στο Δημόσιο: Αντίθετη με τις διατάξεις του σ/ν δηλώνει η ΠΟΓΕΔΥ

Αντίθετη με τις διατάξεις του σ/ν για την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων δηλώνει με ανακοίνωσή της Η ΠΟΓΕΔΥ, καθώς όπως τονίζει “διαπιστώνεται από τις εισαγόμενες διατάξεις του ό,τι μεταφέρει και πάλι την ευθύνη για τη λειτουργία του υποστελεχωμένου και υποχρηματοδοτούμενου δημοσίου τομέα στους εργαζόμενους, οι οποίοι θα αξιολογούνται ακόμα και από αξιολογητές που δεν έχουν κριθεί, χωρίς να  υπάρχει καμία πρόνοια για να κατανοηθούν οι αδυναμίες του Δημοσίου ως ένα ζήτημα  υποστελέχωσης και υποχρηματοδότησης, πολυνομίας και γραφειοκρατικών αδυναμιών”.

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

Η ΠΟΓΕΔΥ δηλώνει κατ’ αρχάς  ότι είναι υπέρ ενός συστήματος αντικειμενικής και αμερόληπτης αξιολόγησης, η οποία θα  διακατέχεται από την έννοια της χρηστής διοίκησης (αξιοκρατία, ισονομία, δικαιοσύνη και αμεροληψία) και θα συντελεί στην εμπέδωση κλίματος εμπιστοσύνης στη Δημόσια Διοίκηση.

Τίθεται λοιπόν το ερώτημα αν η αξιολόγηση με τη μορφή που προωθείται στο σχέδιο νόμου  «Σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και ανταμοιβής για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης και άλλες διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα» του Υπουργείου Εσωτερικών, η συζήτηση του οποίου είναι σε εξέλιξη αυτή την περίοδο, είναι αντικειμενική και υπηρετεί τις παραπάνω αρχές εμπέδωσης της χρηστής διοίκησης. Η απάντηση είναι δυστυχώς αρνητική διότι διαπιστώνεται από τις εισαγόμενες διατάξεις του ό,τι μεταφέρει και πάλι την ευθύνη για τη λειτουργία του υποστελεχωμένου και υποχρηματοδοτούμενου δημοσίου τομέα στους εργαζόμενους, οι οποίοι θα αξιολογούνται ακόμα και από αξιολογητές που δεν έχουν κριθεί, χωρίς να  υπάρχει καμία πρόνοια για να κατανοηθούν οι αδυναμίες του Δημοσίου ως ένα ζήτημα  υποστελέχωσης και υποχρηματοδότησης, πολυνομίας και γραφειοκρατικών αδυναμιών.

Ειδικότερα :

  1. Από το άρθρο 5 «Περιεχόμενο Ενιαίου Πλαισίου Δεξιοτήτων», ήδη, φορτώνονται οι εργαζόμενες-οι αποκλειστικά την ευθύνη για τη λειτουργία του Δημοσίου, ενώ οι εφαρμοζόμενες πολιτικές, ιδίως από τα μνημόνια και μετά, το υποβαθμίζουν συνειδητά. Για παράδειγμα, στην ενότητα «Η Εστίαση στον Πολίτη», το σημείο «αα) Το ειλικρινές και αυξημένο ενδιαφέρον του υπαλλήλου για τον πολίτη και την κατανόηση των αναγκών του» φέρνει τους υπαλλήλους σε αδιέξοδο, εφόσον οι ασκούμενες πολιτικές είναι σε πλήρη αντίφαση με τις ανάγκες του πολίτη, που περιφρονούνται από τις μνημονιακές κυβερνήσεις, εστιάζοντας στα συμφέροντα και τις «ανάγκες» για υπερκέρδη, των λίγων. Όσο για το σημείο «ββ) Τη λειτουργία με τρόπο ομαδικό…», πρόκειται για καταφανή κοροϊδία, την ώρα που προωθούνται, και με το συγκεκριμένο ν/σ, οι πιο διαιρετικές λογικές (με τα προβλεπόμενα μπόνους επίτευξης στόχων, με τις υπερεξουσίες των διευθυντών κ.ά.). Ακόμα χειρότερα, στο σημείο γ), «Η Προσαρμοστικότητα και Ευελιξία», απαιτείται «γα)  αποτελεσματική και έγκαιρη ανταπόκριση του υπαλλήλου σε νέες συνθήκες και δεδομένα, με πραγματοποίηση των απαραίτητων ενεργειών που συμβάλλουν στην προσαρμογή τόσο του ιδίου όσο και του τρόπου εκτέλεσης της εργασίας» και γβ) «ευελιξία και ανθεκτικότητα του υπαλλήλου στις αλλαγές, με αποτελεσματική διαχείριση ενδεχόμενων κρίσεων και εκτάκτων συνθηκών στην εργασία και με γνώμονα την αναζήτηση της βέλτιστης λύσης και τη σωστή λήψη αποφάσεων, προς όφελος του πολίτη και της κοινωνίας γενικότερα». Δηλαδή, οι εργαζόμενες-οι θα αναγκάζονται να ακροβατούν για να αντιπαρέρχονται τις πολιτικές που διαμορφώνουν συνθήκες κρίσης διαρκώς, κινούμενες αντίθετα από το όφελος του πολίτη. Και η αξιολόγηση θα βασίζεται σε αντικρουόμενες καταστάσεις! Το ίδιο το κράτος θα έπαιρνε «κάτω από τη βάση», με τα κριτήρια που το ίδιο θεσπίζει για τους Δημοσίους Υπαλλήλους.
  2. Εντύπωση προκαλεί η προετοιμασία για διευθυντικές θέσεις από μετακλητούς υπαλλήλους, όταν στο άρθρο 8 σημείο 2, αναφέρεται «Ως προϊστάμενοι, κατά την έννοια της παρ. 1, νοούνται οι πολιτικοί υπάλληλοι με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου ή αξιωματικοί των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, που κατέχουν θέση, η οποία αποτελεί την κορυφή της οικείας οργανικής μονάδας, καθώς και οι μετακλητοί ή με θητεία υπάλληλοι, οι οποίοι κατέχουν τέτοια θέση σύμφωνα με ειδικές διατάξεις, συμπεριλαμβανομένων και των νομίμων αναπληρωτών τους, ανεξαρτήτως αν υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 6». Μπορεί δηλαδή ένας μετακλητός να γίνει προϊστάμενος σε Δ/νση για ολόκληρη θητεία; Ο μετακλητός υπάλληλος (όπως είναι τώρα) είναι συνδεδεμένος με την θητεία του πολιτικού προϊσταμένου που τον διόρισε και παύει μαζί του η θητεία του. Θα μπορεί ένας μετακλητός του Υπουργού η του Πολιτικού προϊσταμένου άλλου φορέα να γίνει  προϊστάμενος σε μία Δνση και όταν φύγει ο Υπουργός ή ο Πολιτικός του προϊστάμενος ,αυτός θα μείνει για το υπόλοιπο της θητείας;
  3. Καταργείται η διαδικασία της αυτοαξιολόγησης από τον υπάλληλο. Από εδώ και στο εξής αξιολόγηση θα κάνουν μόνο οι αξιολογητές. Οι αξιολογούμενοι θα συμμετέχουν στη διαδικασία με τους εξής τρόπους: α) Με τον «Σφυγμό Ομάδας» Άρθρο 7 παρ. 4 το οποίο συμπληρώνεται στο τρίτο στάδιο (τελευταίο) κάθε Δεκέμβριο, υποχρεωτικά και επώνυμα από τους εκάστοτε υφισταμένους (άρθρο 11, παρ.1 εδάφιο Γ) β) με τις περιοδικές δια ζώσης (ή με τηλεδιάσκεψη) υποχρεωτικού τύπου συνεντεύξεις με τον προϊστάμενο στην διάρκεια της χρονιάς (Γενάρη, Μάη τουλάχιστον) γ) με τη διαδικασία των ενστάσεων.
  4. «Παντρεύεται» η διαδικασία της στοχοθεσίας με την αξιολόγηση (Άρθρο 10) και πάνω σε αυτή βασίζει την αξιολόγηση όλων
  5. Κάνει υποχρεωτική την διαδικασία για όλους (Άρθρο 11, παρ.1)
  6. Θεσπίζει μπόνους για τους υπαλλήλους του δημοσίου τομέα και τους ένστολους με εξαιρετικές επιδόσεις οι οποίοι όμως «λόγω αρμοδιότητας υλοποιούν συγκεκριμένους στόχους των Ετήσιων Σχεδίων Δράσης των Υπουργείων» που εξειδικεύονται και στις υπηρεσίες στο ανώτερο ύψος του 15% επί του βασικού μισθού και του επιδόματος θέσης ευθύνης το οποίο υπόκειται στις ασφαλιστικές και λοιπές κρατήσεις των πρόσθετων αποδοχών ( Άρθρο 24 ). Ετήσιο κόστος 20 εκ. Τι σημαίνει αυτό; Α) ότι δεν θα το παίρνουν όλοι οι υπάλληλοι με «εξαιρετικές επιδόσεις» αλλά μόνο αυτοί που ανήκουν σε τμήματα που θα αποφασίζει το Υπουργείο. Β) Λόγω του ύψους της δαπάνης ( που είναι πολύ μικρή σε σχέση με την μισθοδοσία των δημοσίων υπαλλήλων) θα είναι ελάχιστοι αυτοί που τελικά θα πάρουν μπόνους Γ) λόγω του ότι υπάρχει μια συνέχεια στις υπηρεσίες προωθείται το «διαίρει και βασίλευε» μεταξύ των υπαλλήλων διαφόρων υπηρεσιών.
  7. Θεσπίζει μπόνους για υπαλλήλους που θα ασχοληθούν με συγχρηματοδοτούμενα έργα και έργα του Ταμείου Ανάκαμψης. (Άρθρο 25) Ετήσιο κόστος 10 εκ. Εδώ είναι τελείως ειδικό, αφορά στους εργαζόμενους εντελώς συγκειμένων υπηρεσιών και ισχύουν όλα όσα έγραψα πιο πάνω στο (4). Γενικά αυτό το μπόνους θα το παίρνουν οι κολλητοί των Υπουργείων και οι κολλητοί των Δημάρχων και των Περιφερειαρχών.
  8. Θεσπίζει μπόνους για την επίτευξη των δημοσιονομικών. στόχων ( για οργανισμούς και υπηρεσίες που ανήκουν ή εποπτεύονται από το Υπουργείο Οικονομικών και το ΓΛΚ) (Άρθρο 26) Ετήσιο κόστος 5 εκ. ( Ισχύουν όλα τα προηγούμενα)
  9. Ως προς τη στοχοθεσία, αυτή ορίζεται από την υψηλή ιεραρχία και τους υπουργούς και προφανώς αντανακλά τις πολιτικές επιλογές, τις οποίες, όπως διαμορφώνεται το παρόν ν/σ, με ασφυκτικούς ελέγχους, επιχειρείται η «συμμόρφωση προς τα υποδείξεις» με μεθόδους απειλών, τιμωρίας, αλλά και ανθρωποφαγίας με συναδέλφισσες-ους για το μπόνους επίτευξης αντιλαϊκών στόχων
  10. Στο άρθρο 9 σημείο 6 θεσπίζεται η δυνατότητα της Γενικής Γραμματείας Ανθρωπίνου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα του Υπουργείου Εσωτερικών να διαχειρίζεται την πλατφόρμα ηλεκτρονικής διεξαγωγής της διαδικασίας αξιολόγησης και να παρεμβαίνει κατά το δοκούν (όταν «εντοπίζει διαμορφούμενες τάσεις και ακραίες αποκλίσεις») για τη λήψη διορθωτικών μέτρων, όπως αυτά εξειδικεύονται και μάλιστα, με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών\

Ειδικά για το άρθρο 10 Είναι γνωστό ότι η διαδικασία της στοχοθεσίας (Σχέδια Δράσης Υπουργείων μέχρι 15 Νοεμβρη κάθε χρόνου, που εξειδικεύονται στις οικείες υπηρεσίες μέχρι τις 20 Δεκέμβρη κάθε χρόνου κλπ κλπ) δεν έχει εφαρμοστεί ΠΟΥΘΕΝΑ έως  τώρα γι αυτό και αναφέρεται ότι μέχρι 15 Γενάρη κάθε έτους, ακόμα και αν εκλείπουν τα σχέδια δράσης των υπουργείων κλπ κλπ (και όλα τα προηγούμενα) οι προϊστάμενοι των Γενικών Διευθύνσεων πρέπει να έχουν εκκινήσει την στοχοθεσία και να την έχουν εξειδικεύσει σε κάθε ιεραρχικό επίπεδο όλων των υπηρεσιών. Με βάση αυτή την στοχοθεσία λοιπόν κάθε προϊστάμενος για τους υφισταμένους του θα πρέπει να έχει το λιγότερο 3 στόχους έναν υποχρεωτικά στα εξής πεδία:

Α. Παρεχόμενες υπηρεσίες της οργανικής μονάδας.

Β. Εσωτερική Οργάνωση και Λειτουργία της οργανικής μονάδας.

Γ. Γνώσεις, Δεξιότητες και Ικανότητες των υπαλλήλων της οργανικής μονάδας.

Με βάση αυτά θα πραγματοποιήσει την διαδικασία ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ  για κάθε υπάλληλο, αφού καθοριστούν και οι δείκτες μέτρησης και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης

Το σχέδιο αναθεωρείται μόνο μια φορά (κάθε Μάη) ενώ οι στόχοι θα καταχωρούνται σε ειδική πλατφόρμα της Γενικής Γραμματείας Ανθρώπινου Δυναμικού του Υπουργείου Εσωτερικών.

Ειδικά για το Άρθρο 11 ( αξιολόγηση προϊσταμένων)

Η διαδικασία αξιολόγησης γίνεται σε τρία στάδια:

  1. Τον Ιανουάριο ο αξιολογητής καλεί τον αξιολογούμενο σε συζήτηση και του παρουσιάζει τους στόχους , τις προσδοκίες και το σχέδιο Ανάπτυξης του αξιολογούμενου που έχει συντάξει. Μετά την «συζήτηση» ο αξιολογητής τα καταχωρεί όλα αυτά στην πλατφόρμα (υποτίθεται με την σύμφωνη γνώμη του αξιολογούμενου)
  2. Το Μάιο γίνεται η δεύτερη συνάντηση όπου εκεί μπορεί να υπάρξει αναθεώρηση του σχεδιασμού. Την «πρόοδο» του αξιολογούμενου ή την τυχόν αναθεώρηση την καταχωρεί ξανά ο αξιολογητής στην πλατφόρμα
  3. Το Δεκέμβριο οι αξιολογούμενοι συμπληρώνουν τον έντυπο «Σφυγμός Ομάδας» επώνυμα και υποχρεωτικά (που είναι κάτι σαν αξιολόγηση του προϊσταμένου και της διαδικασίας γενικά ) και γίνεται και η τελευταία συζήτηση. Στην συνέχεια ο Αξιολογητής συμπληρώνει την Έκθεση του αξιολογούμενου και το Σχέδιο Ανάπτυξης του αξιολογούμενου για την επόμενη χρονιά.
  4. Προϊστάμενος που αξιολογείται με 2 (με άριστα το 5) απαλλάσσεται από τα καθήκοντα του.

Τα ίδια ισχύουν και για την αξιολόγηση υπαλλήλων ( Άρθρο 13) με εξαίρεση το προηγούμενο (4), δηλαδή υπάλληλος με αξιολόγηση 2 δεν απαλλάσσεται των καθηκόντων του.Γενικά για χαμηλές και εξαιρετικές αξιολογήσεις πρέπει να υπάρχει ειδική δικαιολόγηση.

Όμως, για να αξιολογηθεί ένας υπάλληλος και ως την επίτευξη των στόχων θα πρέπει η Πολιτεία να του παρέχει όλες εκείνες τις αναγκαίες συνθήκες για την επίτευξη των στόχων όπως υποδομές, πόρους (ανθρώπινους και οικονομικούς) και μέσα. Σε ένα υποστελεχωμένο και υποχρηματοδοτημένο δημόσιο η σύνδεση της αξιολόγησης με τη στοχοθεσία είναι πραγματικά επικίνδυνο και δεν έχει ληφθεί υπόψη ότι οι περισσότερες υπηρεσίες λειτουργούν οριακά ως προς την άσκηση των αρμοδιοτήτων και χωρίς τα απαραίτητα μέσα.

Σε συνέχεια των ανωτέρω η  ΠΟΓΕΔΥ δηλώνει ότι είναι αντίθετη με τις διατάξεις του σ/ν για την αξιολόγηση των δημοσίων Υπαλλήλων και θα αγωνιστεί με κάθε τρόπο για την καθιέρωση μιας πραγματικά αντικειμενικής και αμερόληπτης αξιολόγησης του προσωπικού των Δημόσιων Υπηρεσιών.