ανησυχία-της-πνο-για-τις-συλλογικές-συ-234764
ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ | 14.01.2014 | 21:29

Ανησυχία της ΠΝΟ για τις συλλογικές συμβάσεις που έληξαν στις 31 Δεκεμβρίου

Για καταστρατήγηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας των ναυτικών στην ακτοπλοΐα, με την επιβολή ατομικών όρων, κάνει λόγο – με σημερινή της ανακοίνωση – η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ), εκφράζοντας την έντονη ανησυχία της, σχετικά με σχέδιο σύμβασης ναυτολόγησης, που μοίρασε στα πληρώματά της η Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Κρήτης (ΑΝΕΚ ΑΕ).

Συνδικαλιστικά στελέχη της ΠΝΟ, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ανέφεραν ότι μπορεί το συγκεκριμένο σχέδιο της σύμβασης να συντάσσεται και να τελεί υπό τη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας (MLC) του 2006, ωστόσο μέσα σ’ αυτό αναφέρεται ότι στην περίπτωση που δεν ισχύουν οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας, τότε εφαρμόζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για τις ατομικές.

Σημειώνεται ότι οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας των ναυτικών στην ακτοπλοΐα, που είχαν υπογραφεί για 2 χρόνια με μηδενικές αυξήσεις και περιελάμβαναν και τα πλοία της Αδριατικής, έληξαν στις 31/12/2013, ενώ παραμένει ακόμα άγνωστο αν ακτοπλόοι και ναυτεργάτες θα καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για την υπογραφή νέας εργασιακής συμφωνίας.

Σύμφωνα με το άρθρο 6 Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την εφαρμογή απαιτήσεων της Διεθνούς Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας, που τέθηκε σε εφαρμογή στη χώρα μας από τις 20 Αυγούστου, στην περίπτωση που δεν υφίσταται σε ισχύ συλλογική σύμβαση εργασίας, οι όροι και οι συνθήκες ναυτολόγησης των ναυτικών, συμφωνούνται ελεύθερα από τα συμβαλλόμενα μέρη και καταχωρούνται στη σύμβαση. Ωστόσο, η ΠΝΟ υποστηρίζει ότι όταν δεν συναφθεί νέα συλλογική σύμβαση εργασίας, ισχύουν οι όροι και οι προϋποθέσεις των προηγούμενων συμβάσεων.

Στη σημερινή ανακοίνωσή της, η ΠΝΟ επισημαίνει μάλιστα ότι το συγκεκριμένο γεγονός αναφέρεται και στη Διεθνή Σύμβαση Εργασίας, όπου στην παράγραφος 3 του Κανονισμού 2.1 (Συμβάσεις Ναυτικών) της MLC επί λέξει ορίζει: «Στο βαθμό που είναι συμβατό με το εθνικό δίκαιο και πρακτική του Μέλους, οι συμβάσεις εργασίας των ναυτικών πρέπει να θεωρείται ότι ενσωματώνουν οποιεσδήποτε συλλογικές συμβάσεις εργασίας, που εφαρμόζονται» .

Πάντως, οι απόψεις των νομικών σε αυτό το θέμα διίστανται, καθώς ορισμένοι αναφέρουν ότι λόγω εφαρμογής των μνημονιακών υποχρεώσεων έως το 2016 δεν ισχύει η μετενέργεια των συμβάσεων, ωστόσο άλλοι αναφέρουν ότι ο κλάδος των ναυτικών εξαιρείται.

Εκπρόσωποι ναυτεργατικών ενώσεων, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, προειδοποίησαν ότι αν υπάρξει οποιαδήποτε προσπάθεια από την ΑΝΕΚ να προχωρήσει σε ατομικές συμβάσεις εργασίας, δημιουργώντας κλίμα αναστάτωσης και φοβίας στα πληρώματα, δεν αποκλείουν οποιαδήποτε μορφή κινητοποιήσεων. Επεσήμαναν, μάλιστα, ότι αν μια εταιρεία προχωρήσει σε ατομικές συμβάσεις εργασίας, θα ακολουθήσουν και οι άλλες, με αποτέλεσμα να υπάρξει σοβαρό πρόβλημα στο ναυτεργατικό κλάδο, στις συντάξεις και στα ασφαλιστικά ταμεία.

Η ΠΝΟ στην ανακοίνωσή της καλεί τη διοίκηση της ΑΝΕΚ να προβεί στην άμεση απόσυρση και αντικατάσταση των σχετικού Σχεδίου Σύμβασης Ναυτολόγησης, και στη νέα σύμβαση εργασίας να εφαρμόζεται αυτούσια και αποκλειστικά η παλαιά Συλλογική Σύμβαση.

Κύκλοι της ακτοπλοΐας ανέφεραν, επίσης στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι πολλές εταιρείες θα επιθυμούσαν την εφαρμογή των ατομικών συμβάσεων, αλλά δεν το πράττουν, προκειμένου να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα σύγκρουσης με τα ναυτεργατικά σωματεία.

Πρόσθεσαν δε ότι όλες οι εταιρείες της ακτοπλοΐας προχώρησαν στην υπογραφή νέων συμβάσεων εργασίας στα πληρώματά τους, με αφορμή την εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας, που από τις 20 Αυγούστου έχει επικυρώσει και η χώρα μας. Οι συμβάσεις αυτές, σύμφωνα με τους ίδιους, ευθυγραμμίζονται πλήρως με τη συλλογική σύμβαση που έχει υπογραφεί με την ΠΝΟ.