προσθήκη-επώνυµων-προϊόντων-στο-καλ-1088391
ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ | 19.01.2023 | 06:30

Προσθήκη επώνυµων προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού»

Η προσθήκη αυτή, µάλιστα, εξετάζεται να µην είναι υποχρεωτική, καθώς πιθανόν αυτό θα δηµιουργούσε προβλήµατα στρέβλωσης του ανταγωνισµού, αλλά να υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις έτσι ώστε να διατηρούνται σε χαµηλά επίπεδα οι τιµές. Ένα από τα σενάρια που σύµφωνα µε ασφαλείς πληροφορίες µελετώνται είναι το επώνυµο προϊόν να µπαίνει στο «καλάθι» µε τιµή στα επίπεδα των αρχών Νοεµβρίου, όταν ξεκίνησε το µέτρο.

Εάν οι τιµές είναι υψηλότερες ή εάν δεν υπάρχει καλή πορεία πωλήσεων, τότε το προϊόν θα αποσύρεται. Οριστικές αποφάσεις αναµένονται στις αρχές της επόµενης εβδοµάδας, αφού προηγουµένως γνωµοδοτήσει επί του ζητήµατος και η Επιτροπή Ανταγωνισµού, προκειµένου οι όποιες αλλαγές να εφαρµοσθούν από τη µεθεπόµενη.

Σύµφωνα, λοιπόν, µε υψηλόβαθµο παράγοντα του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, οι κατηγορίες προϊόντων στις οποίες εξετάζεται η προσθήκη επώνυµων προϊόντων είναι οι ακόλουθες: καφές (κυρίως ο στιγµιαίος), αλεύρι, µακαρόνια, ρύζι, όσπρια και γάλα. Πρόκειται για προϊόντα στα οποία καταγράφεται πολύ υψηλό ποσοστό προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε σύγκριση µε τα αντίστοιχα επώνυµα ή ακόµη και όταν υπάρχει συµµετοχή των επωνύµων, συνήθως πρόκειται για προϊόντα 1-2 εταιρειών.

Η συµµετοχή επώνυµων προϊόντων στις παραπάνω κατηγορίες συναντάται µόνο στα ηλεκτρονικά σούπερ µάρκετ (e-fresh.gr, efood και wolt) και σε κάποιες περιπτώσεις σε τοπικές αλυσίδες που διαθέτουν προϊόντα τοπικών επιχειρήσεων.

Ειδικότερα, σύµφωνα µε τα στοιχεία του «καλαθιού» για την εβδοµάδα 11.1.202317.1.2023 παρατηρούνται τα ακόλουθα: επώνυµο στιγµιαίο καφέ διαθέτουν µέσω του «καλαθιού» µόνο έξι αλυσίδες από τις συνολικά 17 που συµµετέχουν και από τις µεγάλες µόνο µία, επώνυµο αλεύρι διαθέτουν µόνο τέσσερις αλυσίδες, επώνυµο ρύζι µόνο πέντε και καµία από τις µεγάλες, επώνυµα µακαρόνια διαθέτουν 9 αλυσίδες, αλλά µόνο δύο από τις µεγάλες.

Επώνυµο φρέσκο γάλα στο «καλάθι» έχουν συµπεριλάβει 11 αλυσίδες και πρόκειται κυρίως για το γάλα µιας βορειοελλαδίτικης γαλακτοβιοµηχανίας, ενώ επώνυµα όσπρια έχουν συµπεριλάβει στα «καλάθια» τους 9 αλυσίδες. Στην πλειονότητα πρόκειται για προϊόντα µικρότερων προµηθευτών και όχι των κορυφαίων εταιρειών της κατηγορίας.

∆ιευκρινίζεται ότι και σήµερα επιτρέπεται η ύπαρξη επώνυµων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο «καλάθι», χωρίς κάποιο περιορισµό. Ωστόσο, πολλές αλυσίδες επιλέγουν ολοένα και περισσότερο για τα «καλάθια» τους τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, καθώς έτσι διασφαλίζουν ότι αυτά θα έχουν χαµηλότερη µέση αξία και θα είναι πιο ανταγωνιστικά.

Το ζήτηµα της «υποχρεωτικής» προσθήκης επώνυµων προϊόντων τέθηκε στο υπουργείο Ανάπτυξης από τον Σύνδεσµο Ελληνικών Βιοµηχανιών Τροφίµων (ΣΕΒΤ), ο οποίος αρχικά δεν είχε υποδεχθεί θερµά το µέτρο, καθώς οι επιχειρήσεις – µέλη του χάνουν µερίδια στα επώνυµα προϊόντα. Το θέµα της υποχρεωτικής προσθήκης επώνυµων προκαλεί, από την άλλη, προβληµατισµό στις αλυσίδες σούπερ µάρκετ.