σύλλογος-σπουδαστών-εσδδα-τι-λέει-για-77128
ΔΗΜΟΣΙΟ | 25.11.2016 | 19:25

Σύλλογος σπουδαστών ΕΣΔΔΑ: Τι λέει για το ν/σ της Κινητικότητας

H ανακοίνωση του Συλλόγου Σπουδαστών Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης με αφορμή το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή για το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας στη Δημόσια Διοίκηση:

«Είναι γνωστό ότι μερικά από τα δομικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα που συνθέτουν διαχρονικά τον τρόπο οργάνωσης, συγκρότησης και λειτουργίας του Διοικητικού Συστήματος στη Χώρα μας, ενδημούν στη δημόσια διοίκηση για δεκαετίες. Κατά γενική ομολογία μερικά από αυτά, είναι, η λειτουργική εσωστρέφεια, οι πελατειακές σχέσεις και οι συναλλαγές, η «ακινησία» και το αίσθημα «τελμάτωσης» εργαζομένων σε θέσεις ακατάλληλες για τα προσόντα τους, η έλλειψη κινήτρων για μετακινήσεις, η κομματικοποίηση στον τρόπο αποσπάσεων και μετατάξεων. Η συστηματική αναπαραγωγή αυτών των οιωνεί εκφυλιστικών δομικών συμπτωμάτων εγκλωβίζει το Διοικητικό Σύστημα σε μία αέναη κρίση ταυτότητας και ικανότητά του να ανταποκριθεί στην εκ του Συντάγματος θεσμοθετημένη αποστολή του, ήτοι στην προάσπιση και προαγωγή του δημοσίου συμφέροντος.

Υπό το πρίσμα των άνω επισημάνσεων ο Σύλλογος Σπουδαστών Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης επισημαίνει ότι το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή για την κινητικότητα των δημοσίων υπαλλήλων κινείται στη σωστή κατεύθυνση, όπως και κάθε μεταρρύθμιση ή απόπειρα εκσυγχρονισμού της δημόσιας διοίκησης που έχει ως επίκεντρο την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού της και την αντιμετώπιση χρόνιων διαρθρωτικών προβλημάτων. Είναι πλέον κοινωνική επιταγή και αδήριτη ανάγκη ο εκσυγχρονισμός και η μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης με επίκεντρο την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού της, την βελτίωση των υπηρεσιών προς τον πολίτη και την διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος.

Ωστόσο, παρά τη θετική μας στάση, εκφράζουμε τις επιφυλάξεις μας σε επιμέρους διατάξεις και ζητάμε την τροποποίησή τους.

Συγκεκριμένα:

  • Καθώς στη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης λειτουργούν την παρούσα περίοδο δύο κατευθύνσεις (Εμπορικοί Ακόλουθοι – Ευρωπαϊκών Θεμάτων) με 25 σπουδαστές που θα κληθούν στο μέλλον να υπηρετήσουν σε υπηρεσίες του εξωτερικού υπογραμμίζουμε ότι στο υπό ψήφιση άρθρο 11 του σχεδίου νόμου για την κινητικότητα των υπαλλήλων δεν υπάρχει πρόνοια για συνυπηρέτηση συζύγων δημοσίων υπαλλήλων στην αλλοδαπή στην περίπτωση που ένας από τους δύο συζύγους υπηρετεί σε υπηρεσία του εξωτερικού ώστε να διασφαλιστεί η συνταγματικά κατοχυρωμένη και προστατευόμενη συνένωση της οικογένειας, όπως άλλωστε συμβαίνει στις αντίστοιχες διατάξεις των Υπουργείων Εξωτερικών, Παιδείας, διά βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και Προστασίας του Πολίτη. Άλλωστε, δεν προκαλείται καμία επιπρόσθετη δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, καθώς οι υπό απόσπαση σύζυγοι δεν δικαιούνται το επίδομα αλλοδαπής. Προτείνουμε άμεσα οι υπάλληλοι Υπουργείων, Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. α’ ή β’ βαθμού ή άλλων κρατικών υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων και όσων υπάγονται στο Ν.2812/2000 (ΦΕΚ 67 Α΄), των οποίων οι σύζυγοι είναι μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι, που έχουν τοποθετηθεί και υπηρετούν στις Υπηρεσίες Εξωτερικού των αντίστοιχων φορέων, να μπορούν να αποσπώνται για συνυπηρέτηση μετά από σχετική αίτησή τους που εξετάζεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας 30 ημερών. Οι αποσπάσεις μπορούν να πραγματοποιούνται σε υπηρεσίες Εξωτερικού των ίδιων φορέων ή του Ελληνικού Δημοσίου ή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου που βρίσκεται στο εξωτερικό στην ίδια πόλη ή γεωγραφική περιοχή με την αρχή που υπηρετεί ο σύζυγος είτε στην ίδια την αρχή είτε σε αρχή που εδρεύει στην ίδια πόλη ή γεωγραφική περιοχή και για όσο διάστημα διαρκεί η τοποθέτηση αυτή ή εναλλακτικά για χρονική περίοδο δύο ετών με δυνατότητα παράτασης για επιπλέον δύο έτη.
  • Στο υπό ψήφιση άρθρο 4 του νόμου, τίθεται ως προϋπόθεση για τη συμμετοχή των φορέων ως υπηρεσιών υποδοχής στο ΕΣΚ η προηγούμενη έκδοση Οργανισμών κατόπιν αξιολόγησης των δομών τους και η αντίστοιχη κατάρτιση περιγραμμάτων θέσεων εργασίας, καθώς και η καταχώριση των ως άνω στοιχείων εκ μέρους των φορέων στο ψηφιακό οργανόγραμμα του άρθρου 16. Εκφράζουμε τον σκεπτικισμό μας και την επιφύλαξή μας για την χρονική ολοκλήρωση των οργανογραμμάτων και περιγραμμάτων θέσεων. Είναι γνωστό ότι πολλάκις στο παρελθόν έχουν εξαγγελθεί αντίστοιχες αλλαγές, αλλά τελικώς έμειναν ανολοκλήρωτες. Η σύνδεση της κινητικότητας με τις προϋποθέσεις αυτές δημιουργεί εύλογες ανησυχίες για την ρεαλιστική εφαρμογή της κινητικότητας με κίνδυνο ακόμη ένας νόμος να μείνει απλά «μία άσκηση επί χάρτου».
  • Επίσης, απόφοιτοι της Ε.Σ.Δ.Δ.Α. που εργάζονται σε πλήρως αυτοχρηματοδοτούμενα Ν.Π.Δ.Δ. έχουν τοποθετηθεί, στα όρια της νομιμότητας και χωρίς δική τους υπαιτιότητα, σε φορείς που δεν εντάσσονται στην Κεντρική Διοίκηση, αλλά σε φορείς που βρίσκονται στις παρυφές της Δημόσιας Διοίκησης, ερχόμενοι αντιμέτωποι με σοβαρά προβλήματα κινητικότητας. Ήδη, τα προηγούμενα χρόνια και πριν την εφαρμογή του νέου νόμου, εξαιτίας της πάγιας αν και αμφιλεγόμενης νομιμότητας πρακτικής να απαγορεύονται οι μετατάξεις υπαλλήλων που προέρχονται από Ν.Π.Δ.Δ. πλήρως αυτοχρηματοδοτούμενα, καθώς προϋποθέτουν την εγγραφή νέων πιστώσεων στον κρατικό προϋπολογισμό, δεν ολοκληρώθηκαν μετατάξεις και αποσπάσεις αποφοίτων Ε.Σ.Δ.Δ.Α. (από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος και Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς), παρότι αυτές είχαν γίνει αποδεκτές από τις υπηρεσίες υποδοχής. Επιπλέον, έχουν απορριφθεί αιτήματα αποσπάσεων υπαλλήλων της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς προς άλλες υπηρεσίες, κάτι που κατέστη τελικά δυνατό μόνο κατόπιν γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (υπ’ αριθ. 40/2010). Σημειώνεται ότι η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς έχει εξαιρεθεί από το δημόσιο τομέα του άρθρου 51, παρ.1. του 1892/1990 (σημ. παραμένει στον ευρύτερο δημόσιο τομέα του άρθρου 6, παρ.1. του ν.1256/1982), με συνέπεια να αναφέρεται ως υπηρεσία «εκτός Δημοσίου Τομέα» στο Μητρώο Υπηρεσιών και Φορέων της Ελληνικής Διοίκησης που τηρεί και δημοσιεύει το Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Επομένως, είναι σαφές ότι για τους ανωτέρω αποφοίτους Ε.Σ.Δ.Δ.Α. των οποίων το δικαίωμα στην κινητικότητα έχει ήδη περιορισθεί με την τοποθέτησή τους στα ανωτέρω πλήρως αυτοχρηματοδοτούμενα ΝΠΔΔ αλλά και για όσους αποφοίτους υπηρετούν σε λοιπούς φορείς εκτός Γενικής Κυβέρνησης, η μη υπαγωγή τους στο ενιαίο σύστημα κινητικότητας ισοδυναμεί πρακτικά με την οριστική απαγόρευση της δυνατότητάς τους να μετακινηθούν με απόσπαση ή μετάταξη σε άλλη υπηρεσία. Το γεγονός αυτό πέραν των υπολοίπων αντίκειται πλήρως στους σκοπούς του ιδρυτικού νομοθέτη της παραγωγικής αυτής Σχολής αλλά και στις σύγχρονες αντιλήψεις της διοικητικής επιστήμης. Αυτές οι πρακτικές δημιουργούν εύλογες υπόνοιες για διακριτική μεταχείριση εις βάρος των αποφοίτων της Ε.Σ.Δ.Δ.Α., ιδίως στις περιπτώσεις που οι φορείς τους (πχ ΤΕΕ και Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς αντίστοιχα) έχουν περιληφθεί τόσο σε προκηρύξεις Εισαγωγικών Διαγωνισμών της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης όσο και στην αντίστοιχη λίστα Υπηρεσιών που τίθεται προς επιλογή των τελειοφοίτων των εκπαιδευτικών σειρών. Για τους ανωτέρω αποφοίτους ήταν αυτονόητο βάσει της συνταγματικής αρχής της ισότητας ότι η τοποθέτηση σε οποιονδήποτε από τους συγκεκριμένους φορείς θα τους εξασφάλιζε τα ίδια βασικά δικαιώματα που άπτονται του δικαίου της κινητικότητας, όπως και για το σύνολο των δημοσίων υπαλλήλων, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Υπαλλήλων. Στερούμενοι λοιπόν το δικαίωμα στην κινητικότητα οι απόφοιτοι της Ε.Σ.Δ.Δ.Α., υφίστανται καταστρατήγηση βασικών αρχών του δικαίου, όπως η αρχή της ισότητας, η αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης και η αρχή της καλής πίστης. Καταστρατηγούνται επίσης σημαντικά δικαιώματα, όπως αυτά της σταδιοδρομίας του υπαλλήλου και της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας. Τέλος, η στέρηση του δικαιώματος της κινητικότητας σε αποφοίτους της Ε.Σ.Δ.Δ.Α. είναι αντίθετη προς το πνεύμα και την αποστολή της Σχολής.

Ευελπιστούμε αυτή τη φορά η κινητικότητα στον δημόσιο τομέα να γίνει πραγματικότητα, να αρθούν γραφειοκρατικά εμπόδια και άλλου είδους αγκυλώσεις, και να μην αποτελέσει «δούρειο ίππο» για ανατροπές στην εργασιακή ασφάλεια, ώστε η μεταρρύθμιση αυτή να αποτελέσει πράγματι ένα μικρό βήμα να προχωρήσει η δημόσια διοίκηση μπροστά».