οι-ψεύτικοι-λογαριασμοί-δεν-είναι-το-μ-387330
ΚΟΣΜΟΣ | 02.07.2018 | 11:35

Οι ψεύτικοι λογαριασμοί δεν είναι το μόνο πρόβλημα του Facebook

Τον Ιανουάριο, όταν κάναμε τις προβλέψεις του 2018, ο θάνατος του Facebook ήταν Νο 1 στη λίστα. Όχι ένας γρήγορος θάνατος, αλλά μια αργή κατάρρευση καθώς το κοινωνικό δίκτυο μετατρεπόταν σε έναν διαδικτυακό χώρο που το προτιμούσαν οι χρήστες από συνήθεια, και όχι επειδή το ήθελαν. Όπως συνέβη και με το Yahoo.

Αυτή η πρόβλεψη ενισχύθηκε πρόσφατα, αφού το Facebook ανακοίνωσε πως έκλεισε πάνω από 1,2 δισ. ψεύτικους λογαριασμούς μεταξύ του τέταρτου τριμήνου του 2017 και του πρώτου τριμήνου του 2018.

Για να είμαστε όμως δίκαιοι, δεν είναι δυνατόν αυτοί οι λογαριασμοί να αφορούν τους μισούς από τα 2 δισ. χρηστών της εταιρείας σε μηνιαία βάση. Μάλλον πρόκειται για πολλαπλές προσπάθειες κάποιον bots, και πολύ περισσότερο επρόκειτο για ανενεργούς λογαριασμούς που δεν συνυπολογίζονται στους ενεργούς χρήστες.

Παρ’ όλα αυτά, ακόμη και αν ένα ποσοστό 20% από αυτούς τους ψεύτικους λογαριασμούς είχε συνυπολογισθεί στους ενεργούς χρήστες, είναι τεράστιο πλήγμα για το Facebook. Δεδομένου ότι δεν υπάρχει μια ανεξάρτητη αρχή που να διασφαλίζει όσα δηλώνει το Facebook, δεν μπορούμε επακριβώς να γνωρίζουμε τα πραγματικά νούμερα, και ίσως το 20% να είναι μια επιεικής πρόβλεψη.

Αυτό είναι πρόβλημα για το Facebook γιατί αυτοί οι ψεύτικοι χρήστες επιδρούν στα δεδομένα που παρέχει το Facebook στους διαφημιστές, κάτι το οποίο αναμένεται να αυξήσει τον σκεπτικισμό απέναντι στο δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο.

Και όμως, οι ψεύτικοι λογαριασμοί δεν είναι το μόνο πρόβλημα του Facebook.

Η απώλεια της “Γενιάς Ζ”

Το σοβαρότερο πρόβλημα για το Facebook είναι ότι έχει χάσει, ως φαίνεται, το κοινό της “Γενιάς Ζ” (Gen Z), δηλαδή εκείνων των ανθρώπων που διαδέχτηκαν τους Millenials και μεγάλωσαν με έναν υπολογιστή.

Το Facebook δεν φαίνεται να αποτελεί μέρος της ζωής αυτών των ανθρώπων, όπως συμβαίνει με τα Snapchat και Instagram. Και μπορεί το Instagram (και τα δεδομένα του) να ανήκουν στο Facebook, αλλά αυτό βοηθάει την εταιρεία και όχι την υπηρεσία/εφαρμογή που προσφέρει το κοινωνικό δίκτυο. Αυτή η εξέλιξη δείχνει ότι το κοινό του Facebook θα μεγαλώσει σε ηλικία, με αποτελέσματα το social media να χάσει τον cool χαρακτήρα που είχε όταν συστήθηκε στις μάζες. Κατ’ επέκταση, δεν θα είναι πια τόσο ελκυστικό στους διαφημιστές.

Η αποτυχία του video

Το 2016, το Facebook ανακοίνωσε πως το video, και συγκεκριμένα το live video, θα τεθεί στο επίκεντρο. Το Facebook Live ήταν γεγονός και μετά από πολλές φανφάρες… η απογοήτευση. Η ιδέα πως θα καταφέρει το Facebook να εκθρονίσει υπηρεσίες και στούντιο με παραγωγές ήταν τουλάχιστον μια κίνηση αμηχανίας.

Μετά ήρθε η υπηρεσία Watch, στην οποία δεν προσελήφθησαν άτομα με εμπειρία στην παραγωγή πραγματικών τηλεοπτικών εκπομπών. Για κάποιον λόγο, το Facebook δεν ήθελε να δει τη διαφορά μεταξύ του κάνω χιουμοριστικά διαδικτυακά βίντεο και της πραγματικής τηλεοπτικής παραγωγής. Το αποτέλεσμα ήταν, μεταξύ άλλων, σόου που κανείς δεν ήθελε να δει.

Μπορείτε να πάτε σε οποιοδήποτε στούντιο του Χόλιγουντ, ή σε κάποια εταιρεία παραγωγής, και είναι πιθανό να μάθετε πως η ομάδα του Facebook Watch ζητούσε από αυτούς να γυρίσουν τις παραγωγές του έναντι 100.000 δολ. το επεισόδιο, με ορισμένους παραγωγούς να ζητούν ένα επιπλέον μηδενικό για κάτι τέτοιο.

Ήταν κάτι για το οποίο έχω ξαναγράψει. Πως οι παραγωγές πρέπει να είναι καλές, όχι μόνο στοχευμένες, αλλά και έξυπνες, αστείες, με καλό καστ ηθοποιών. Αλλιώς, δεν τις βλέπει κανείς.

Επίσης είναι και το γεγονός πως για να πείσεις τους χρήστες να παρακολουθήσουν το Watch θα πρέπει να τους εκπαιδεύσεις και να αλλάξεις τη συμπεριφορά τους. Ωστόσο, το Facebook δεν έκανε το πλέον απαραίτητο, να διαφημίσει ή και να προμοτάρει την υπηρεσία Watch.

Βέβαια, υπάρχει και η πιθανότητα το Facebook να θεωρεί ότι το Watch είναι σε πειραματικό στάδιο (beta έκδοση), αλλά έχουν ήδη περάσει επτά μήνες από την εμφάνισή του χωρίς κάποια πρόοδο. Από την άλλη, η παρόμοια υπηρεσία βίντεο του Instagram έχει δεχθεί αρκετές κριτικές, ενώ του Watch καμία.

Fake news

Αν και το Facebook προσπαθεί να βελτιώσει την ποιότητα των ειδήσεων στο News Feed, οι ψευδείς ειδήσεις φαίνεται να έχουν κάνει ανεπανόρθωτη βλάβη στο κύρος του δικτύου.

Οι έννοιες “Facebook” και “Fake News” πρέπει να έχουν γίνει ένα και το αυτό στη συνείδηση πολλών χρηστών, ενώ οι πολιτικές παρεμβάσεις σε ένα ιστότοπο που οι χρήστες ανέβαζαν φωτογραφίες από τις διακοπές τους αποτελούν σημαντικούς λόγους για τους οποίους οι χρήστες έχουν απογοητευτεί με το δημιούργημα του Mark Zuckerberg.

Το μέλλον

Το Facebook μπορεί να είναι ένα μπαλόνι που ξεφουσκώνει αργά, αλλά θα αργήσουμε να δούμε τον οριστικό του θάνατο και την κατάρρευσή του, ειδικά εκτός της αγοράς των ΗΠΑ.

Μέχρι τότε, όμως, το Facebook δεν θα πρέπει να σπαταλά τα χρήματα που κερδίζει σε υπηρεσίες τύπου Watch, αλλά θα πρέπει να βρει έναν τρόπο να ανανεώσει το χαρακτήρα του.