el-dorado-για-τις-ελληνικές-εξαγωγές-και-το-497916
ΚΟΣΜΟΣ | 20.06.2018 | 11:01

«El Dorado» για τις ελληνικές εξαγωγές και τον τουρισμό η Ινδία

Αγροτικά προϊόντα, μεταποίηση, φάρμακο, μέταλλα και τουρισμός είναι τομείς όπου υπάρχει πολύ «ψωμί» στη Ινδία για τις Ελληνικές επιχειρήσεις.

«Μπορούμε να ξεπεράσουμε το 1 δις δολάρια σε συναλλαγές την επόμενη χρονιά, μεταξύ Ελλάδας και Ινδίας», υπογράμμισε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας της Ινδίας Ραμ Ναθ Κοβίντ στο Επιχειρηματικό Φόρουμ Ελλάδας – Ινδίας που διοργανώνει η πρεσβεία της Ινδίας στην Ελλάδα σε συνεργασία με το Enterprise Greece.

Στο χαιρετισμό του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας της Ινδίας σημείωσε ότι οι Ινδοί επιχειρηματίες μπορούν να βρουν στην Ελλάδα τους κατάλληλους εταίρους στον τομέα του τουρισμού καθώς η Ινδία αναμένει μεγάλη ανάπτυξη μέχρι το 2022 και συμπλήρωσε ότι οι νεουφυείς επιχειρήσεις από την Ινδία αλλά και την Ελλάδα μπορούν να αναζητήσουν ευκαιρίες συνεργασίας στην αγροτική παραγωγή και μεταποίηση αγροτικών προϊόντων, στη ναυτιλία, τον τουρισμό, στη φαρμακοβιομηχανία, στην ενέργεια, αλλά και στην ψυχαγωγία, στην εξόρυξη μετάλλων και γενικότερα στην κατασκευή και πώληση τροφίμων ποτών, ενδυμάτων και υποδημάτων.

Ο ίδιος κατέληξε ότι όπως συζήτησε και με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο, υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες για την περαιτέρω σύσφιξη των σχέσεων των δυο χωρών τουλάχιστον στον τεχνολογικό και βιομηχανικό τομέα.

Με την πολιτική ειρήνης και φιλίας που ακολουθούμε, θέλουμε να καταστήσουμε, όχι μόνο την Ελλάδα αλλά και την ευρύτερη περιοχή, έναν παγκόσμιο επενδυτικό προορισμό, χώρο ειρήνης, σταθερότητας και ισότιμης συνεργασίας, σημείωσε στον χαιρετισμό του ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομίας Γιάννης Δραγασάκης.

Στη συνέχεια υπογράμμισε ότι οι πολιτιστικοί δεσμοί της Ελλάδας με την Ινδία είναι ιστορικοί, οι πολιτικές σχέσεις άριστες, οι οικονομικές προοπτικές πολλά υποσχόμενες και οι δυνατότητες οικονομικής συνεργασίες είναι σημαντικές και διευρυνόμενες καθώς η Ελλάδα αποτελεί φυσική πύλη προς την Ευρώπη, διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο, ενεργειακό κόμβο, τουριστικό προοορισμό, ναυτιλιακή δύναμη και έχει υψηλά καταρτισμένο προσωπικό.

Τέλος υπογράμμισε ότι στην ΔΕΘ το 2019 με τιμώμενη χώρα την Ινδία δίνεται μια νέα ώθηση στις δυνατότητες των ευρωπαίων ενδιαφερομένων επιχειρηματιών να γνωρίσουν τις οικονομικές επιτυχίες της Ινδίας και τις δυνατότητες συνεργασίας.

Διμερές εμπόριο 457 εκ. ευρώ

Ο υφυπουργός Οικονομίας Στέργιος Πιτσιόρλας ανέφερε ότι η επίσκεψη του Προέδρου της Ινδικής Δημοκρατίας στην Ελλάδα αποτελεί ένα ορόσημο στις σχέσεις των δύο χωρών.

«Οι χώρες μας έχουν μακραίωνης παράδοση φιλίας και καλών σχέσεων, όμως οι οικονομικές μας σχέσεις παραμένουν σε σημείο χαμηλό. Το 2017 το διμερές εμπόριο ανήλθε μόλις στα 457 εκατ. ευρώ» σημείωσε και προσέθεσε: «Η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει για την Ινδία μια ευρωπαϊκή χώρα-βάση πολλών ινδικών εταιρειών για το εμπόριο, τις υπηρεσίες, την παραγωγή προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, ώστε να εξάγονται από μια ευρωπαϊκή χώρα αυτά τα προϊόντα σε όλο τον κόσμο με ευνοϊκούς όρους. Υπάρχει κοινό έδαφος για ουσιαστική συνεργασία ανάμεσα στις δυο χώρες.»

Ο υφυπουργός ανέφερε ότι στις αρχές του φθινοπώρου η Ελληνική πλευρά προετοιμάζει επιχειρηματική αποστολή στην Ινδία για να συνεχιστεί η από κοινού αναζήτηση των ευκαιριών, που ξεκινάει με το σημερινό φόρουμ.

Χαμηλή επίδοση μεγάλες προοπτικές

Ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθήνας Κωνσταντίνος Μίχαλος σημείωσε ότι η Ινδία είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη χώρα στον κόσμο, με το ΑΕΠ της να παρουσιάζει αδιάλειπτη μεγέθυνση, της τάξης του 7% ετησίως, τα τελευταία 20 χρόνια. Σήμερα είναι η 7η μεγαλύτερη οικονομία παγκοσμίως, σε απόλυτα νούμερα, ενώ οι μακροπρόθεσμες προοπτικές της παραμένουν εξαιρετικά ευοίωνες και εφόσον οι σημερινοί ρυθμοί ανάπτυξης διατηρηθούν, έχει τη δυνατότητα να γίνει εντός της επόμενης δεκαετίας η 3η μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, σε απόλυτους αριθμούς.

«Μέχρι στιγμής, οι οικονομικές σχέσεις μεταξύ της Ελλάδας και της Ινδίας βρίσκονται σε σχετικά χαμηλό επίπεδο, αλλά το ενδιαφέρον και από τις δύο πλευρές για τόνωση αυτών των σχέσεων είναι ισχυρό, τόσο σε διακρατικό όσο και σε επιχειρηματικό επίπεδο, σημείωσε ο ίδιος και πρόσθεσε ότι ήδη έχουμε σταθερή παρουσία ινδικών εταιριών στην Ελλάδα, στους τομείς των υποδομών, των φαρμάκων και της χαλυβουργίας, ενώ ελληνικές εταιρίες δραστηριοποιούνται στην Ινδία, σε τομείς όπως οι κατασκευές και η πληροφορική.

Οι ελληνικές εξαγωγές στην Ινδία έφθασαν το 2016 τα 62,5 εκατ. ευρώ σε αξία, με κυριότερα εξαγόμενα προϊόντα το βαμβάκι, το μάρμαρο και το γρανίτη, τα φύλλα αλουμινίου κ.ά. Αντίστοιχα, οι εισαγωγές από την Ινδία ανήλθαν σε 298 εκατ. ευρώ, με κυριότερα εισαγόμενα προϊόντα τις μηχανές και συσκευές, ψάρια και μαλακόστρακα, οχήματα, οργανικά χημικά προϊόντα, σπόρους και καρπούς κ.ά.

Ο συνολικός όγκος του διμερούς εμπορίου ανήλθε το 2016 σε 360 εκατ. ευρώ, με το ισοζύγιο να είναι σαφώς αρνητικό για την Ελλάδα.

Εξαίρεση αποτελεί ο τουρισμός, όπου παρατηρείται τα τελευταία χρόνια εντεινόμενο ενδιαφέρον του ινδικού κοινού για την Ελλάδα. Είναι γεγονός ότι η Ινδία θεωρείται μια από τις κορυφαίες αγορές εξερχόμενου τουρισμού παγκοσμίως – τη δεύτερη ταχύτερα αναπτυσσόμενη μετά την Κίνα – με τον αριθμό των Ινδών εξερχόμενων τουριστών να υπολογίζεται στα 50 εκατομμύρια το 2020.

Οι ελληνικοί προορισμοί έχουν πλέον καταστεί αναγνωρίσιμοι στην Ινδία, είπε ο κ. Μίχαλος, μέσω του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και μέσω κινηματογραφικών παραγωγών. «Είναι ενδεικτικό ότι ο αριθμός των Ινδών τουριστών στη χώρα μας βαίνει συνεχώς αυξανόμενος τα τελευταία χρόνια, με τις διμερείς τουριστικές ροές να έχουν αυξηθεί κατά 60%.

Θεωρούμε, λοιπόν, ότι στον τομέα αυτό, υπάρχουν σημαντικά περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης, μέσω συνεργασιών και στοχευμένων προγραμμάτων προβολής. Σημαντική ώθηση δίνει βεβαίως και η πρόσφατη υπογραφή της αεροπορικής συμφωνίας μεταξύ των δύο χωρών, για τον προγραμματισμό απευθείας πτήσεων από και προς την Ελλάδα».

Ευκαιρίες, όπως είπε, υπάρχουν και στον αγροτοδιατροφικό τομέα, με δεδομένη την αύξηση της φήμης της ελληνικής κουζίνας στην Ινδία. Παρά το ότι η Ινδία διαθέτει έναν ιδιαίτερα ανεπτυγμένο αγροτικό τομέα, μια σειρά από ελληνικά προϊόντα, όπως το ελαιόλαδο και τα εσπεριδοειδή, μπορούν να προσεγγίσουν με επιτυχία την αγορά της, ανέφερε ο πρόεδρος κια υπογράμμισε ότι η Ελλάδα δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ποιοτική παραγωγή τροφίμων, με υψηλή διατροφική αξία. Παράλληλα, έχει αναπτύξει τεχνογνωσία σε τομείς που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για τον ινδικό πρωτογενή τομέα, όπως είναι οι υδατοκαλλιέργειες και η ελαιοκαλλιέργεια.

Υπάρχουν, ωστόσο, αρκετοί ακόμη τομείς οι οποίοι παρέχουν ευκαιρίες για ενίσχυση της διμερούς συνεργασίας Ελλάδας και Ινδίας:

o Η ναυτιλία, με έμφαση σε θέματα ανταλλαγής ναυτιλιακής τεχνογνωσίας, ναυτικής εκπαίδευσης, ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας και ανάπτυξης οικονομικών δραστηριοτήτων σε παράκτιες περιοχές.

o Τα φαρμακευτικά, με δεδομένη την ανάπτυξη που παρουσιάζει στον τομέα αυτό η Ινδία και – αντίστοιχα – την ανερχόμενη δυναμική των ελληνικών επιχειρήσεων.

o Η ενέργεια και ιδιαίτερα οι ανανεώσιμες πηγές, όπου οι δύο χώρες έχουν αναπτύξει σημαντική εμπειρία και τεχνογνωσία

o Και βεβαίως ο τομέας της ψηφιακής τεχνολογίας, όπου η Ελλάδα διαθέτει ένα εξαιρετικά αξιόλογο δυναμικό νεοφυών, καινοτόμων επιχειρήσεων.

Ο γενικός γραμματέας βιομηχανίας Ευστράτιου Ζαφείρης σημείωσε ότι η βιομηχανία είναι από τους κλάδους που άντεξαν στην κρίση και παρουσιάζει δυναμική πορεία και αναφέρθηκε στις προσπάθειες της κυβέρνησης να καταστήσει ακόμη περισσότερο φιλικό το επενδυτικό περιβάλλον.

Πεδίο λαμπρό για τουρισμό και αγροτικά προϊόντα

 «Οι εισαγωγές αγροτικών προϊόντων από την Ινδία είναι υψηλότερης αξίας από ότι οι ελληνικές εξαγωγές και ότι η ενίσχυση των εξαγωγών μας στην Ινδία αποτελεί στόχο» ανέφερε ο γενικός γραμματέας Αγροτικής ανάπτυξης και Τροφίμων Χαράλαμπος Κασίμης ενώ ο γενικός γραμματέας Τουρισμού Γιώργος Τζιάλας αναφέρθηκε στη σημασία του τουρισμού όχι μόνο στα έσοδα αλλά και στην απασχόληση ενώ ανέφερε ότι οι ροές τουριστών από την Ινδία αυξήθηκε κατά 25% τα τελευταία χρόνια φτάνοντας στους 35000 τουρίστες που είναι ένα πολύ μικρό νούμερο σε σχέση με τη δυναμική που υπάρχει και ήδη προωθούνται δράσεις για την αύξηση αυτού του ποσοστού.

Γιώργος Αλεξάκης