κ-χαμπίδης-chief-digital-officer-δ-αθηναίων-είμαστε-έτο-465842

Κ.Χαμπίδης-Chief Digital Officer Δ.Αθηναίων: Είμαστε έτοιμοι για 5G δίκτυα

Την «ξεκάθαρη στρατηγική ενθάρρυνσης των επενδύσεων σε δίκτυα σταθερής και κινητής τηλεφωνίας» του δήμου Αθηναίων ξεκαθαρίζει στη συνέντευξή του στην aftodioikisi.gr ο κ. Κωνσταντίνος Χαμπίδης, Chief Digital Officer του δήμου. Όπως τονίζει, «τα δίκτυα νέας γενιάς αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο των πόλεων του όχι τόσο μακρινού μέλλοντος και για αυτό είμαστε έτοιμοι να υποδεχθούμε 5G δίκτυα στην Αθήνα», προσθέτοντας πως ο δήμος Αθηναίων δίνει έμφαση σε δύο σημεία:

-Στην ανεμπόδιστη δωρεάν πρόσβαση στο διαδίκτυο στον δημόσιο χώρο. «Για αυτό τον λόγο τα πετυχημένα πιλοτικά δίκτυα στο Σεράφειο και στην Τεχνόπολη, σύντομα θα επεκταθούν και σε άλλα σημεία στην Αθήνα», επισημαίνει.

-Στην ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο πλήθος κατοίκων: «Κανείς δεν πρέπει να μείνει πίσω. Πρέπει να  άρουμε τους τεχνολογικούς αποκλεισμούς ειδικά σε ότι αφορά την τρίτη ηλικία και τους ανέργους», σημειώνει.

Γι’ αυτό το λόγο, όπως λέει, «δίνουμε έμφαση και στον επιπλέον στόχο της ΕΕ για την Κοινωνία του Gigabit, σύμφωνα με τον οποίο μέχρι το 2025 όλα τα σχολεία θα πρέπει να έχουν αποκτήσει Gigabit πρόσβαση. Πρόκειται για έναν αναμφίβολα φιλόδοξο στόχο ο οποίος είναι πολύ εύλογος: η νέα κοινωνία της απεριόριστης πρόσβασης στο διαδίκτυο δεν μπορεί παρά να ξεκινήσει από τους μελλοντικούς πολίτες», επισημαίνει.

Και καταλήγει: «Η Αθήνα αναπτύσσει την στρατηγική της σε 5 πυλώνες: στα δίκτυα της πόλης, στις υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, στην ψηφιακή εκπαίδευση, στην συμμετοχή και ενημέρωση των κατοίκων και στην ψηφιακή καινοτομία. Αυτοί οι πέντε τομείς είναι οι βασικοί άξονες μίας έξυπνης πόλης.  ….Αν κάτι άλλαξε η θέσπιση του νέου ρόλου, δεν είναι ασφαλώς η υλοποίηση όλων αυτών των έργων από τον Chief Digital Officer, αλλά η εδραίωση μίας κοινής αντίληψης και στρατηγικής στον σχεδιασμό τους. Η Αθήνα για πρώτη φορά έχει ένα συγκεκριμένο σχέδιο, ξέρει που θέλει να φτάσει και ξέρει πως θα το κάνει πραγματικότητα».

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Κωνσταντίνου Χαμπίδη στην aftodioikisi.gr είναι το εξής:

Kύριε Χαμπίδη σε λίγες ημέρες κλείνει ένας χρόνος από τις 25 Απριλίου 2017 που ο δήμαρχος Αθηναίων σας όρισε Chief Digital Officer στον δήμο. Ποιες είναι οι αλλαγές που έχουν γίνει στη βελτίωση της εσωτερικής λειτουργίας των μονάδων πληροφορικής του δήμου, στην ανάπτυξη των ηλεκτρονικών υπηρεσιών για τους δημότες αλλά και στον ορισμό της ατζέντας της «Έξυπνης Πόλης για την Αθήνα»; Σας αναφέρω τις προτεραιότητες που εσείς είχατε θέσει κατά την ανάληψη των καθηκόντων σας.

Μόλις τον περασμένο Ιανουάριο ο Δήμαρχος Αθηναίων κ. Γ. Καμίνης παρουσίασε τον Οδικό Χάρτη του 2018 για την Ψηφιακή Αθήνα, ο οποίος αποτελεί ένα επιχειρησιακό σχέδιο έργων, προγραμμάτων και πρωτοβουλιών για το τρέχον έτος. Με τρόπο συνεκτικό και δομημένο συγκεντρώσαμε όλες τις εν εξελίξει δράσεις για την ψηφιοποίηση του δήμου και τις εντάξαμε μέσα σε μία συγκροτημένη ψηφιακή στρατηγική.

Αυτός ο σχεδιασμός ήταν εφικτός λόγω ακριβώς αυτού του νέου ρόλου που δημιούργησε ο κ. Γ. Καμίνης. Ωστόσο, πρέπει να κατανοηθεί πως ο Οδικός Χάρτης αποτελεί μία συλλογική εργασία πολλών και διαφορετικών οργανικών μονάδων του δήμου, των φορέων και των προγραμμάτων του. Το μεγάλο έργο της ψηφιακής υπογραφής, το οποίο ξεκίνησε το 2016 από τις υπηρεσίες του δήμου, ολοκληρώθηκε φέτος με μεγάλη επιτυχία, αφού πλέον άνω του 90% των διακινούμενων εγγράφων στον δήμο γίνεται ηλεκτρονικά. Αυτό μεταφράζεται σε αποτελεσματικότερη διοίκηση, μικρότερους χρόνους στην λήψη αποφάσεων αλλά και μείωση του εκτυπωμένων εγγράφων. Παράλληλα, οι ηλεκτρονικές πληρωμές είναι σε λειτουργία από τα μέσα του 2017, ενώ έχει ήδη ξεκινήσουν οι ηλεκτρονικές εγγραφές στα κολυμβητήρια του δήμου. Το πρόγραμμα Νοιάζομαι, έχει εξυπηρετήσει πάνω από 70.000 ωφελούμενους, αφού πρώτα ενοποιήθηκαν δεκάδες ιατρικές και κοινωνικές υπηρεσίες μαζί με τα αντίστοιχα μητρώα. Επίσης πήραμε σημαντικές πρωτοβουλίες σε θέματα πρόσβασης στο διαδίκτυο, επενδύοντας σημαντικά ποσά σε υποδομές οπτικών ινών και δίκτυα. Αυτό θα επιτρέψει στις υπηρεσίες του δήμου να έχουν καλύτερη πρόσβαση στο διαδίκτυο και να εξυπηρετούν καλύτερα τους δημότες από απόσταση. Για παράδειγμα το έργο του Fiber to the Office στο Δημαρχιακό Μέγαρο θα προσφέρει σε κάθε θέση εργασίας Gigabit πρόσβαση στο διαδίκτυο. Την ίδια στιγμή προσφέρουμε στην Τεχνόπολη, στο Πνευματικό Κέντρο και στο Σεράφειο ανοιχτή ασύρματη πρόσβαση στο διαδίκτυο για όλους. Αυτά είναι μόνο μερικά από τα έργα που προσέφεραν νέου τύπου υπηρεσίες στους κατοίκους της πόλης, αλλά και βελτίωσαν πραγματικά την καθημερινότητα χιλιάδων ανθρώπων.

Αν κάτι άλλαξε η θέσπιση του νέου ρόλου, δεν είναι ασφαλώς η υλοποίηση όλων αυτών των έργων από τον Chief Digital Officer, αλλά η εδραίωση μίας κοινής αντίληψης και στρατηγικής στον σχεδιασμό τους. Η Αθήνα για πρώτη φορά έχει ένα συγκεκριμένο σχέδιο, ξέρει που θέλει να φτάσει και ξέρει πως θα το κάνει πραγματικότητα

-Τι σημαίνει για μια πόλη και κυρίως για τους πολίτες να γίνει «έξυπνη»; 

Ο όρος έξυπνη πόλη παραπέμπει συχνά σε μία πόλη gadget όπου η όποια εξυπνάδα εξαντλείται σε φουτουριστικούς εντυπωσιασμούς. Οι ελληνικοί δήμοι έχουν απτές προκλήσεις να απαντήσουν, προκλήσεις συνυφασμένες με δημοσιονομικές και θεσμικές δυσκολίες, εμφανίζουν ψηφιακά ελλείμματα που κανονικά θα έπρεπε να έχουν αντιμετωπιστεί πριν μία δεκαετία ενδεχομένως. Την ίδια στιγμή που μιλάμε για έξυπνες πόλεις, ξεχνάμε πολλές φορές πως το αίτημα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, δηλαδή της από απόσταση εξυπηρέτησης του πολίτη, παραμένει μετέωρο στην συντριπτική πλειονότητα των ελληνικών δήμων.

Πρέπει λοιπόν να έχουμε κατά νου πως η αντιμετώπιση των βασικών και συχνά αυτονόητων ψηφιακών αναγκών των κατοίκων και των επισκεπτών ενός -ελληνικού- δήμου, συνθέτουν το νόημα και ορισμό της έξυπνης πόλης. Με αυτήν την αφετηρία, η Αθήνα αναπτύσσει την στρατηγική της σε 5 πυλώνες: στα δίκτυα της πόλης, στις υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, στην ψηφιακή εκπαίδευση, στην συμμετοχή και ενημέρωση των κατοίκων και στην ψηφιακή καινοτομία. Αυτοί οι πέντε τομείς είναι οι βασικοί άξονες μίας έξυπνης πόλης.  

 -Πότε, όμως, η Αθήνα θα γίνει μια πραγματικά «έξυπνη πόλη» για τους δημότες της;

Προϋπόθεση για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Αθήνας είναι η ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο πλήθος κατοίκων. Η ψηφιακή εκπαίδευση σε όλες τις ηλικίες του πληθυσμού είναι κάτι που συχνά παραγνωρίζεται στο αφήγημα της έξυπνης πόλης, στον δημόσιο διάλογο. Εμείς αντιθέτως δίνουμε μεγάλη έμφαση και για αυτόν τον λόγο πάνω από 10.000 άνθρωποι μέσα στο 2018 θα έχουν ευκαιρίες να αποκτήσουν δωρεάν ψηφιακές δεξιότητες στο Innovathens στην Τεχνόπολη, στα Ανοιχτά Σχολεία του δήμου ή στην οικία Λέλας Καραγιάνη στην Κυψέλη.

Κανείς δεν πρέπει να μείνει πίσω. Πρέπει να  άρουμε τους τεχνολογικούς αποκλεισμούς ειδικά σε ότι αφορά την τρίτη ηλικία και τους ανέργους.

Και πριν απαντήσουμε το “πότε” γίνουμε έξυπνη πόλη ίσως πρέπει να απαντήσουμε το “πως” θα το πετύχουμε. Η απάντηση εδώ είναι: με συνεργασίες. Για τον λόγο ο Γ. Καμίνης προσκάλεσε 10 διευθύνοντες συμβούλους πολύ μεγάλων εταιρειών και 4 διακεκριμένους καθηγητές να συμμετέχουν στο Ψηφιακό Συμβούλιο της Αθήνας ώστε από κοινού η τοπική αυτοδιοίκηση, τα πανεπιστήμια και οι επιχειρήσεις να συζητήσουν τις βέλτιστες πρακτικές έξυπνων πόλεων. Η πρωτοβουλία αυτή του Δημάρχου δημιούργησε νέου τύπου συνεργασίες, όπως η κοινή πρωτοβουλία με την Microsoft στο πρόγραμμα της οικίας Λέλας Καραγιάννη, αποδεικνύοντας έτσι το αυτονόητο: πως αν δουλεύουμε από κοινού, πετυχαίνουμε περισσότερα.

-Η θέση του Chief Digital Officer δημιουργήθηκε για πρώτη φορά στη Νέα Υόρκη από τον δήμαρχο Michael Bloomberg. Τι έχει πετύχει μέχρι τώρα η Νέα Υόρκη στον τομέα αυτό;

Πρέπει να λάβουμε αρχικά υπόψη μας  πως ο δήμος της Νέας Υόρκης είναι ένας τελείως διαφορετικός δήμος από οποιοδήποτε ελληνικό δήμο. Η έκταση των αρμοδιοτήτων, οι τελείως διαφορετικές εκτελεστικές αρμοδιότητες, η ανεξαρτησία από την κεντρική κρατική διοίκηση, είναι λίγες μόνο από τις διαφορές που υπάρχουν, χωρίς να ξεχνάμε τα οικονομικά μεγέθη του αμερικανικού τεχνολογικού οικοσυστήματος.

Οι συστηματικές προσπάθειες του δημάρχου Bloomberg στο πεδίο της Ψηφιακής Πολιτικής έχουν βοηθήσει την Νέα Υόρκη να καταστεί ο νο2 τεχνολογικός πόλος των ΗΠΑ μετά την Silicon Valley. Αυτό μεταφράζεται σε 30% περισσότερες θέσεις εργασίας στον τεχνολογικό τομέα τα τελευταία δέκα χρόνια, ενώ από το 2012 οι νεοφυείς επιχειρήσεις της πόλης κατάφεραν να αντλήσουν 4πλάσια κεφάλαια, φτάνοντας φέτος το εκπληκτικό νούμερο των 11.5 δισ. δολαρίων. 

Αυτό λοιπόν που πέτυχε ο δήμαρχος Bloomberg ήταν να γίνει η Νέα Υόρκη μία πόλη φιλική για την ψηφιακή τεχνολογία, για επενδύσεις σε αυτόν τον τομέα και το πέτυχε αυτό κάνοντας τον δήμο του πιο εξωστρεφή, με περισσότερες επαφές με τις επιχειρήσεις και τα πανεπιστήμια

-Πόσες πόλεις στον κόσμο έχουν υιοθετήσει το συγκεκριμένο θεσμό;

Ο δήμος του Λονδίνου έχει υιοθετήσει επίσης αυτόν τον θεσμό ενώ άλλοι δήμοι ανά την Ευρώπη και τον κόσμο χρησιμοποιούν λίγο διαφορετικούς τίτλους για παρόμοια καθήκοντα, όπως Chief Innovation Officer. Ασφαλώς δεν πρέπει να μείνουμε στην επιφάνεια των όποιων τίτλων, αλλά να επικεντρωθούμε στην ουσία του θεσμού: ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί μία αναγκαιότητα για τις πόλεις, οι οποίες είναι κάτι πολύ ευρύτερο από τους δήμους. Οι δήμοι του 21 αιώνα δεν μπορούν να συνεχίσουν να αποτελούν απλούς φορείς υπηρεσιών ηλεκτρονικών ή μη, αλλά θα καταστούν επίκεντρο μίας κοινωνίας που εξελίσσεται ραγδαία μέσα από την ψηφιακή τεχνολογία, η οποία με την σειρά της μας προσφέρει νέες ευκαιρίες αλλά δημιουργεί και νέες ανισότητες.

-Στόχος της ΕΕ είναι έως το 2020 να έχουν αναπτυχθεί, πιλοτικά, δίκτυα 5G, τουλάχιστον σε μία πόλη κάθε κράτους μέλους και έως το 2025 να έχει ολοκληρωθεί πλήρως η εμπορική διάθεσή τους, ώστε να υποστηρίζουν με ταχύτητα, ασφάλεια και αξιοπιστία κάθε τομέα ανθρώπινης δραστηριότητας μέσα από υπηρεσίες e-commerce, e-learning, e-governance, smart city, smart home κτλ εκτοξεύοντας το ρυθμό ανάπτυξης των κρατών-μελών. Έχει τη δυνατότητα να είναι η Αθήνα αυτή η πόλη;

Απολύτως ναι. Εμείς ως δήμος Αθηναίων έχουμε μία ξεκάθαρη στρατηγική ενθάρρυνσης των επενδύσεων σε δίκτυα σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, πάντα σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο. Τα δίκτυα νέας γενιάς αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο των πόλεων του όχι τόσο μακρινού μέλλοντος και για αυτό είμαστε έτοιμοι να υποδεχθούμε 5G δίκτυα στην Αθήνα. 

Παράλληλα όμως δίνουμε έμφαση και στον επιπλέον στόχο της ΕΕ για την Κοινωνία του Gigabit, σύμφωνα με τον οποίο μέχρι το 2025 όλα τα σχολεία θα πρέπει να έχουν αποκτήσει Gigabit πρόσβαση. Πρόκειται για έναν αναμφίβολα φιλόδοξο στόχο ο οποίος είναι πολύ εύλογος: η νέα κοινωνία της απεριόριστης πρόσβασης στο διαδίκτυο δεν μπορεί παρά να ξεκινήσει από τους μελλοντικούς πολίτες.   

-Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η επίδραση της ανάπτυξης των δικτύων 5G στο ΑΕΠ της ΕΕ υπολογίζεται σε περισσότερα 910 δισ. Ευρώ, ενώ αναμένεται να δημιουργηθούν 1,3 εκατ. νέες θέσεις εργασίας. Ποια μπορεί να είναι τα οφέλη της Αθήνας- «έξυπνης πόλης» από τα δίκτυα 5G στην οικονομική ανάπτυξη και στις θέσεις εργασίας; 

Η κινητή και σταθερή ευρυζωνικότητα είναι γνωστό πως συνδέεται άμεσα με την ανάπτυξη του ΑΕΠ, παγκοσμίως. Οι περισσότερες ευκαιρίες για καλύτερη σύνδεση στο διαδίκτυο, δημιουργούν καλύτερες προϋποθέσεις για την δημιουργία νέων εργασίας και την οικονομική ανάπτυξη. Το 5G θα μας δώσει μεγαλύτερες χωρητικότητες, καλύτερες ταχύτητες, ποιοτικότερη σύνδεση ενώ θα απελευθερώσει την δυναμική του Internet of Things, του διαδικτύου των πραγμάτων. Ήδη το Athens Digital Lab του δήμου Αθηναίων με την χρηματοδότηση του ΙΣΝ και την συνεργασία της Nokia και της COSMOTE, αναπτύσσει λύσεις Internet of Things για τον Εθνικό Κήπο, τον δημόσιο χώρο, τα απορρίμματα κ.α. που θα γίνουν διαθέσιμες το προσεχές καλοκαίρι. Οι λύσεις αυτές αναπτύσσονται από νέους επιστήμονες που επιλέχθηκαν μετά από ανοιχτό κάλεσμα του δήμου τον Οκτώβριο του 2017. Έτσι δίνουμε μία ευκαιρία στους νέους της Αθήνας να αλλάξουν οι ίδιοι την πόλη τους και να προσφέρουν καινοτόμες ψηφιακές υπηρεσίες για όλους. Θα σας παρακαλούσα να μείνετε “συντονισμένοι”!

Από την άλλη πλευρά όμως, πρέπει ο δήμος να φροντίσει για την ανεμπόδιστη δωρεάν πρόσβαση στο διαδίκτυο στον δημόσιο χώρο. Για αυτό τον λόγο τα πετυχημένα πιλοτικά δίκτυα στο Σεράφειο και στην Τεχνόπολη, σύντομα θα επεκταθούν και σε άλλα σημεία στην Αθήνα.

-Πόσο δυσκολεύει το έργο σας το γεγονός ότι το 2017 η Ελλάδα παρέμεινε προτελευταία (26η) στην ΕΕ-28 στον Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (DESI), με τις e-υπηρεσίες να βρίσκονται σε εμβρυακό στάδιο – λίγο κάτω από 10%, αν και στη διείσδυση της ευρυζωνικότητας η χώρα βρίσκεται στο μέσο όσο της ΕΕ; 

Δεν μας δυσκολεύει τόσο ο δείκτης DESI όσο η ίδια η πραγματικότητα η οποία αποτυπώνεται με ακρίβεια από αυτόν. Επιστρέφουμε σε δύο σημεία που θίξαμε προηγουμένως στην κουβέντα μας: στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες που τόσο ο ιδιωτικός τομέας όσο και δημόσιος τομέας θα έπρεπε να είχαν ήδη αναπτύξει αλλά και στο θέμα των ψηφιακών δεξιοτήτων των κατοίκων. Η μεγάλη έμφαση που δίνουμε στην ανάπτυξη απαραίτητων ηλεκτρονικών υπηρεσιών (όπως οι ηλεκτρονικές πληρωμές, η ηλεκτρονική εγγραφή στους βρεφονηπιακούς σταθμούς, στις αθλητικές εγκαταστάσεις κ.α.) έχει ως στόχο να απαντήσει ακριβώς  στο πρόβλημα το οποίο αναδεικνύετε με την ερώτηση σας. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με το εκτενές πρόγραμμα ψηφιακών δεξιοτήτων που είναι σε εξέλιξη, από τον δήμο Αθηναίων.