δ-χόνδρος-είναι-στην-αυτοδιοίκηση-το-ν-248144

Δ. Χόνδρος: Είναι στην Αυτοδιοίκηση το νόμιμο και πολιτικά επιτρεπτό; (Η περίπτωση του δήμου της Κω)

Άρθρο του Δημήτρη Χόνδρου*

Κάποτε υπήρχε ένας υπουργός που ονομαζόταν Γ. Βουλγαράκης. Στις αιτιάσεις για φοροαποφυγή υποστήριξε ότι όλα έγιναν νόμιμα. Και έτσι ήταν. Είναι όμως στην πολιτική το νόμιμο και πολιτικά επιτρεπτό; Είναι, απάντησε. Η κοινή γνώμη, όπως φάνηκε, είχε διαφορετική γνώμη. Το νόμιμο στην πολιτική δεν είναι πάντα και πολιτικά επιτρεπτό.

Χαρακτηριστική της νοοτροπίας των εξουσιών να καλύπτουν, πίσω από το γράμμα του νόμου, αποφάσεις πολιτικά ανεπίτρεπτες, είναι αυτή του δήμου της Κω. Κατά την αρθρογραφία μου στα ΜΜΕ του νησιού, αποκάλυψα ότι ακολουθώντας όλες τις νόμιμες διαδικασίες, ο δήμος της Κω, ανέθεσε για δεύτερη συνεχόμενη φορά την ασφάλιση των οχημάτων του, ύψους περίπου 80.000 σε εταιρία που, στο νησί, εκπροσωπεί συγγενής πρώτου βαθμού, υψηλόβαθμου στελέχους της δημοτικής αρχής που κατέχει και έμμισθη θέση στο δήμο! Να δίνονται δηλαδή μέσα σε δύο χρόνια περί τα 150.000 ευρώ στον αδελφό, υψηλόβαθμου στελέχους του δήμου. Νομικά δεν υπάρχει κανένα απολύτως θέμα. Πολιτικά; Είναι πολιτικά επιτρεπτό να ανατίθενται δουλειές σε συγγενικά πρόσωπα πρώτου βαθμού, του δημάρχου, του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου και των αντιδημάρχων;  Στην περίπτωση μάλιστα αυτή, υποστηρίχθηκε και σωστά κατά τη γνώμη μου, από δύο στελέχη της οικονομικής επιτροπής ότι ο διαγωνισμός από τη στιγμή που εμφανίζεται μόνος ένας ενδιαφερόμενος θα έπρεπε να επαναληφθεί. Στην περίπτωση αυτή υπάρχει και ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο. Στην απόφαση που αναρτήθηκε στη Διαύγεια, δεν αναφέρεται το όνομα του νομίμου εκπροσώπου της εταιρίας. Πώς μπορεί να εξηγηθεί αυτό; Παράλειψη ή γνώση ότι θα μπορούσε να υπάρξει μια άλλη διαδικασία που θα επέτρεπε και να κρατηθούν τα προσχήματα αλλά και το σημαντικό αυτό ποσό να διαχυθεί στην αγορά αντί να πάει όλο προς μια κατεύθυνση. Αυτά είναι ζητήματα που επιτέλους πρέπει να μπουν στο τραπέζι.  

Υπάρχει ακόμα ένα ζήτημα, που θα πρέπει να συζητηθεί σοβαρά και μάλιστα για την περίοδο που ο εκλογικός κύκλος βρίσκεται στο κλείσιμο του. Αυτό των απευθείας αναθέσεων.  Πάμε πάλι στο δήμο της Κω. Δεν είμαι της άποψης ότι οι δήμοι θα πρέπει να κινούνται σαν αργοκίνητοι ελέφαντες. Αλλά οι απευθείας αναθέσεις, τουλάχιστον, τον τελευταίο χρόνο, θα πρέπει να δίδονται αυστηρά και με το σταγονόμετρο. Επιχείρησα μια περιήγηση στη Διαύγεια του δήμου, από το Μάιο του 2013, δηλαδή από τότε από τότε που έγινε ξεκάθαρο ότι οι εκλογές θα γίνουν το Μάιο του 2014. Από ένα πρώτο υπολογισμό, διαπίστωσα ότι μέχρι σήμερα έχουν δοθεί απευθείας αναθέσεις που πλησιάζουν τις 100 χιλιάδες ευρώ.  Έχουν γίνει αναθέσεις για απεντόμωση, μίσθωση μηχανημάτων, προμήθεια και συντήρηση κλιματιστικών, για επισκευές, για είδη εκδηλώσεων και φωταγώγησης, για προμήθεια γραφικού υλικού. Ακόμα και το κέντρο συμβουλευτικής υποστήριξης γυναικών, προτίμησε να προμηθευτεί τα ενημερωτικά του αυτοκόλλητα με τη μέθοδο της απευθείας ανάθεσης.

Και αυτό κατά τη γνώμη μου και ειδικά την προεκλογική περίοδο δεν είναι πολιτικά επιτρεπτό. Θα μπορούσε εύκολα να υποστηρίξει κάποιος ότι οι απευθείας αναθέσεις και ειδικά την προεκλογική περίοδο μπορούν να υπηρετήσουν εκλογικές σκοπιμότητες. Σε κάθε περίπτωση οι απευθείας αναθέσεις θα πρέπει να δίνονται με το σταγονόμετρο. Καθόλη τη διάρκεια της θητείας μιας δημοτικής αρχής. Εξαιρέσεις, ναι, μπορεί να υπάρξουν. Για λόγους ενίσχυσης ατόμων που ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες αλλά και για λόγους πραγματικά εξαιρετικά επείγουσας κατάστασης.

Είναι αδιανόητο και ειδικά μετά τα πάνδεινα του Μνημονίου στο οποίο μας οδήγησαν πελατειακές λογικές, να μην υψώνουμε τείχη ασφαλιστικών δικλείδων που θα τις εμποδίζουν.

*Ο Δημήτρης Χόνδρος είναι Διευθυντής Σύνταξης της aftodioikisi.gr και υποψήφιος Δήμαρχος Κω