Πρέβεζα: Στο σκαμνί οι υπεύθυνοι του Δήμου για καταστροφή ναυτικού πολιτιστικού μνημείου (φωτο)
Η υπόθεση αφορά το πλοίο «Ελευθερία», που είναι ένα από τα ελάχιστα γατζάο που είχαν διασωθεί μέχρι σήμερα. Το γατζάο είναι ένας σπάνιος τύπος γάστρας που κατασκευαζόταν αποκλειστικά στα ναυπηγεία του Ιονίου. Αποτελεί μάλιστα μνημείο πολιτισμού και ιστορίας για τη ναυτική παράδοση της Ελλάδας. Όπως μπορείτε να δείτε και από το φωτογραφικό υλικό που παραθέτει το atpreveza σε σύγκριση με την παλαιότερη κατάσταση του πλοίου, το γατζάο είναι σήμερα εντελώς διαλυμένο και βρίσκεται στο καρνάγιο στο Βαθύ.
Το πλοίο αγοράστηκε από το Δήμο Πρέβεζας το 1999 (όταν Δήμαρχος ήταν ο Κώστας Παπαγεωργίου). Αρκετά χρόνια αργότερα προβλεπόταν να γίνει έκθεμα στο Ναυτικό Μουσείο Πρέβεζας, το οποίο βέβαια παρουσιάζει αυτή την εικόνα που παρουσιάζει σήμερα! Οι δημοτικές αρχές δεν προχώρησαν όμως την εκεί τοποθέτηση έστω τμημάτων του γατζάο.
Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, από το 2000 (Δήμαρχος: Παπαγεωργίου), είχαν ξεκινήσει οι εργασίες συντήρησης και μέχρι και το 2002 υπήρχε ροή χρημάτων, ώστε να διατηρηθεί το γατζαό.
Στη συνέχεια η «κάνουλα» με τα χρήματα στέρεψε, ενώ κατά τη διάρκεια της δημαρχικής θητείας του κου Κλάπα (2003-2010), έγινε μία προσπάθεια να βρεθεί χρηματοδότηση από το υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης (πρόγραμμα: «Ανάδειξη και τουριστική αξιοποίηση διατηρητέων παραδοσιακών σκαφών»), ωστόσο το σχετικό πρόγραμμα σταμάτησε και η προσπάθεια έπεσε στο κενό.
Η νυν δημοτική αρχή δεν κατάφερε, παρά τις έγγραφες οχλήσεις που κατά καιρούς της έγιναν, να βρει κάποια λύση, με αποτέλεσμα το γατζάο να καταστραφεί. Στο μεταξύ, Σύλλογος από τη Μαγνησία που ασχολείται με τον πολιτισμό και τη ναυτική παράδοση, έκανε καταγγελία στην Εισαγγελία Πρέβεζας και το Λιμενικό Σώμα, κατά του Δήμου Πρέβεζας. Σχηματίστηκε δικογραφία και φτάσαμε πλέον στη δίκη της 18ης Μαρτίου.
Το atpreveza επικοινώνησε με την Προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης Αναστήλωσης Μουσείων και Τεχνικών Έργων Ευγενία Γατοπούλου, η οποία μας επιβεβαίωσε το αίτιο της δίκης και μας τόνισε πως θα έρθει αρχιτέκτων-μηχανικός της Υπηρεσίας της στην Πρέβεζα, ο οποίος θα είναι μάρτυρας και θα συλλέξει και επιπλέον στοιχεία από το «Ελευθερία».
Το «Ελευθερία» ναυπηγήθηκε στην Κέρκυρα το 1961, πιθανώς από το φημισμένο καραβομαραγκό Νίκα. Το μέγιστο μήκος του είναι 11,63 μ., το μέγιστο εξωτερικό πλάτος 4,10 μ. και το βάθος από το κατάστρωμα είναι 1,47 μ.
Υπάρχουν πολύ λίγα στοιχεία για το γατζάο πριν από τα τέλη του 19ου αιώνα. Προφορικές μαρτυρίες αναφέρουν ότι το γατζάο ήταν ο πιο διαδεδομένος τύπος στα ναυπηγεία της Κέρκυρας στις αρχές του 20ού αιώνα.
Ο τύπος αυτός κατασκευαζόταν επίσης και σε άλλα μέρη όπως: Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι, Μεσολόγγι, Αιτωλικό, Κορώνη και Καλαμάτα.
Τα γατζάο ήταν εμπορικά σκάφη που χρησιμοποιούντο συχνά στην επικοινωνία μεταξύ των Επτανήσων και των απέναντι ακτών της Ηπείρου.
Δημοσίευμα στο «Έθνος» αναφέρει πως το 2006 ο αρχιτέκτονας, διδάκτωρ Ιστορίας της Ναυπηγικής Κώστας Δαμιανίδης εξέπεμψε σήμα κινδύνου για το «Ελευθερία»: «Επειδή σ’ αυτά τα σκάφη δεν έχει γίνει καμία συντήρηση εδώ και 2-3 χρόνια, σε κάποια ίσως και για περισσότερο καιρό, η κατάστασή τους είναι κακή και φοβάμαι ότι δεν θα προλάβουν να αποκατασταθούν. Το “γατζάο”, ένα σπάνιο σκάφος που ανήκει στον Δήμο Πρέβεζας, είναι δυστυχώς σχεδόν “τελειωμένο”».
Πηγή: atpreveza.gr
Προτεινόμενα άρθρα
29.03.2024 | 07:07
Δώρο Πάσχα: Πόσο θα αυξηθεί μαζί με τον κατώτατο μισθό
28.03.2024 | 22:34