οδηγίες-για-ευνοϊκούς-συμψηφισμούς-χ-111456
ΔΗΜΟΙ | 22.05.2016 | 12:56

Οδηγίες για ευνοϊκούς συμψηφισμούς χρεών ΟΤΑ – Ποιοι έχουν ενταχθεί στη ρύθμιση

Οδηγίες με αναλυτική περιγραφή του τρόπου συμψηφισμού βεβαιωμένων οφειλών ΟΤΑ της χώρας προς το Δημόσιο, εξέδωσε το υπουργείο Οικονομικών. Πρόκειται για ενημέρωση επί της εφαρμογής των διατάξεων του νόμου 4316/2014 (και συγκεκριμένα του άρθρου 79  – ΦΕΚ Α’ 270/2014), βάσει του οποίου βεβαιωμένες και ληξιπρόθεσμες οφειλές δήμων και περιφερειών στο Ελληνικό Δημόσιο μπορούν να συμψηφίζονται με ποσά που αναλογούν σε ποσοστό τουλάχιστον 5% επί των εσόδων τους από τους Κεντρικούς Αυτοτελούς Πόρους (ΚΑΠ) που προορίζονται για κάλυψη των λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών τους.

Ο συγκεκριμένος τρόπος ρύθμισης χρεών είναι γνωστός στους e-αναγνώστες της aftodioikisi.gr, καθώς η ιστοσελίδα μας έχει αναδείξει το θέμα και στο παρελθόν.

Δεν είναι λίγοι οι ΟΤΑ που έχουν ενταχθεί στη ρύθμιση, μεταξύ των οποίων και ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ και δήμαρχος Αμαρουσίου, Γ. Πατούλης. Ο νόμος προσφέρει μια πραγματική δυνατότητα ευνοϊκού συμψηφισμού οφειλών σε Δημόσιο και Ασφαλιστικά Ταμεία, με την τελική εξόφληση των χρωστούμενων να μετατίθεται έως και για… χιλιετίες αργότερα. Στον Δήμο Αμαρουσίου, εν προκειμένω, θα εξοφληθούν σε 165 χρόνια (ή 1.991 μήνες!).

Ο νόμος πέρασε επί κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ (2014), τέθηκε όμως σε εφαρμογή από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ. Ως γνωστόν, για την ενεργοποίηση των διατάξεων απαιτείται απόφαση του οικείου δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου, αλλά στη συνέχεια -το κυριότερο- έγκριση του αιτήματος με κοινή απόφαση τριών υπουργών: Εσωτερικών, Εργασίας και Οικονομικών.

Τις αναλυτικές οδηγίες του υπουργείο Οικονομικών, μπορείτε να τις δείτε ΕΔΩ. Ας υπενθυμίσουμε, ωστόσο, την ανάλυση της ιστοσελίδας μας:

Σύμφωνα, λοιπόν, με την παράγραφο β’ του άρθρου 79, «οι οφειλές, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και όσες έχουν υπαχθεί σε ρυθμίσεις ή διευκολύνσεις τμηματικής καταβολής που είναι εν ισχύ, επί του εναπομείναντος ποσού, καθώς και όσες τελούν σε αναστολή, απαλλάσσονται κατά ποσοστό από τους πρόσθετους φόρους, τόκους, πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής, καθώς και κάθε μορφής προσαυξήσεις και επιβαρύνσεις, συμπεριλαμβανομένων αυτών που προέκυψαν ή προκύπτουν από κάθε είδους φορολογικές παραβάσεις…».

Οι απαλλαγές από τις προσαυξήσεις γίνονται ως ακολούθως:

i) Εάν ο συμψηφισμός ολοκληρώνεται εντός ενός έτους, από τη δημοσίευση της κοινής υπουργικής απόφασης, με απαλλαγή 90%.

ii) …εντός δύο ετών με απαλλαγή κατά 80%.

iii) …εντός τριών ετών με απαλλαγή κατά 70%.

iν) …εντός τεσσάρων ετών με απαλλαγή κατά 60%.

ν) …εντός πέντε ετών με απαλλαγή κατά 50%.

νi) …εντός έξι ετών με απαλλαγή κατά 30%.

νii) Εάν ο συμψηφισμός ολοκληρώνεται μετά την πάροδο της εξαετίας δεν υπάρχουν απαλλαγές.

Και βέβαια, στην περίπτωση που δήμος ή περιφέρεια επιλέξει, σε οποιοδήποτε στάδιο της ρύθμισης, να εκχωρήσει προς παρακράτηση και συμψηφισμό τέτοιο ποσοστό επί των εσόδων των ΚΑΠ του, ώστε με το ποσό που προκύπτει να εξοφληθεί εφάπαξ με τη νέα κοινή υπουργική απόφαση το υπόλοιπο ποσό της κύριας οφειλής, τυγχάνει όλων των απαλλαγών επί του εναπομείναντος αυτού ποσού.

Εξόφληση σταγόνα-σταγόνα

Είναι προφανές το τι γίνεται στην περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος ΟΤΑ επιλέξει να μπει στη διαδικασία συμψηφισμού, αλλά δεν επιθυμεί να αποπληρώσει το χρέος εντός εξαετίας: το χρέος μετακυλίεται στο διηνεκές και η εξόφληση γίνεται… σταγόνα – σταγόνα.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Δήμου Φυλής: Μπαίνοντας στη διαδικασία κατάφερε να ρυθμίσει χρέη 468 εκατ. ευρώ, (449 εκ. ευρώ στο ελληνικό δημόσιο, 18,965 εκ. ευρώ προς το Β ́ Περιφερειακό Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών Αθήνας και 227.953,74 ευρώ προς τον Ενιαίο Δημοσιογραφικό Οργανισμό Επικουρικής Ασφαλίσεως & Περιθάλψεως) με μηνιαίες δόσεις 18.345,10 ευρώ, σε 25.546 μήνες, δηλαδή σε 2.128 χρόνια!

Με την ίδια απόφαση, προβλέπεται η ρύθμιση χρεών για δύο ακόμη ΟΤΑ:

Ο Δήμος Αμαρουσίου ξεχρεώνει χρέη 56 εκατ. ευρώ (24,3 εκατ. προς το Ελληνικό Δημόσιο και 32. εκατ. προς το υποκατάστημα ΙΚΑ – ΕΤΑΜ Αμαρουσίου) πληρώνοντας μηνιαίως 28.316,69 ευρώ, σε 1.991 μήνες, δηλαδή σε 165 χρόνια.

Ο Δήμος Πειραιώς εξοφλεί 10 εκατ. ευρώ (9,8 εκατ. ευρώ προς το Ελληνικό Δημόσιο και 193.919,99 ευρώ προς το περιφερειακό υποκατάστημα ΙΚΑ – ΕΤΑΜ Πειραιά) σε περίπου 12 χρόνια, με μηνιαίες δόσεις 65.972,24 ευρώ.

Με νεότερη απόφαση στη «Διαύγεια» έγινε γνωστό ότι στην διαδικασία ευνοϊκού συμψηφισμού οφειλών εντάχθηκαν και οι εξής ΟΤΑ:

Ο Δήμος Περάματος αποπληρώνει οφειλές συνολικού ύψους 18.504.054 ευρώ σε Δημόσιο, ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και ΕΤΕΑ σε 125 χρόνια.

Ο Δήμος Κορυδαλλού καταφέρνει να αποπληρώσει χρέη ύψους 8.203.654 ευρώ σε Δημόσιο και ΙΚΑ, βάσει του συμψηφισμού, σε 26,5 χρόνια.

Να σημειωθεί ότι έμπειρα αυτοδιοικητικά στελέχη, υποστηρίζουν την άποψη ότι με την παραπάνω πρακτική, απλά διαιωνίζεται το χρέος και στις επόμενες γενιές, χωρίς να αντιμετωπίζεται η… τοξικότητά του.

Στο ίδιο ΦΕΚ αναφέρονται οι περιπτώσεις των Δήμων Αίγινας και Σαλαμίνας. Ο πρώτος συμψηφίζει οφειλές 205.166 ευρώ και ο δεύτερος 605.613 ευρώ. Αμφότεροι ξεχρεώνουν σε τρία χρόνια (με τον δήμο Σαλαμίνας να καταβάλλει 5,12% των ΚΑΠ μηνιαίως) με απαλλαγή του 70% των προσαυξήσεων.

Τελευταίος ΟΤΑ που εντάχθηκε στη ρύθμιση, είναι ο Δήμος Ερέτριας. Σύμφωνα με την απόφαση που αναρτήθηκε προσφάτως στη «Διαύγεια», συμψηφίζει οφειλές ύψους 1.649.067,85 ευρώ προς τη ΔΟΥ Χαλκίδας με μηνιαία παρακράτηση ΚΑΠ ποσού ύψους 6.391,84 ευρώ. Θα εξοφλήσει πλήρως σε περίπου 21,5 χρόνια

Ευεργετήματα

Στους δήμους και τις περιφέρειες που υπάγονται στο συμψηφισμό, παρέχονται για τα ποσά που ρυθμίζονται τα ακόλουθα ευεργετήματα:

i) χορηγείται αποδεικτικό φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας,

ii) αναβάλλεται η εκτέλεση της ποινής που επιβλήθηκε κατά τις διατάξεις του άρθρου 25 του ν. 1882/1990 (Α΄ 43) ή, εφόσον άρχισε η εκτέλεσή της, διακόπτεται. Αναστέλλεται η παραγραφή του αδικήματος κατά το χρονικό διάστημα της αναστολής της ποινικής δίωξης, κατά παρέκκλιση των χρονικών περιορισμών του άρθρου 113 του ΠΚ,

iii) αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχιση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης. Οι ήδη επιβληθείσες κατασχέσεις στα χέρια τρίτων αίρονται μετά από αίτηση του δήμου ή της περιφέρειας,

ιν) δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 14 του ν. 2523/1997 (Α΄ 179) και του άρθρου 20 του ν. 2648/1998 (Α΄ 238) πλην της παραγράφου 2.

Εν ολίγοις, ο ΟΤΑ που μπαίνει στη ρύθμιση ευνοϊκού συμψηφισμού οφειλών, ουσιαστικά εκμηδενίζει το χρέος του, διευκολύνεται να καταρτίσει πλεονασματικούς προϋπολογισμούς, αλλά και παράλληλα να αποκτήσει πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία.

Δείτε ολόκληρο το ΦΕΚ ΕΔΩ (βλ. άρθρο 79)

Δείτε τις πρόσφατες οδηγίες του υπουργείου Οικονομικών ΕΔΩ