κεδε-σε-σπίρτζη-αλλαγές-πλαισίου-στις-58688
ΔΗΜΟΙ | 22.02.2017 | 16:13

ΚΕΔΕ σε Σπίρτζη: Αλλαγές πλαισίου στις Δημόσιες Συμβάσεις -Κίνδυνος με δημοπρασίες έργων

Το αίτημα να υπάρξει άμεση τροποποίηση – συμπλήρωση του άρθρου 221 του Ν.4412/2016 που αφορά στις Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών, Υπηρεσιών και Μελετών καταθέτει Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ Γ. Πατούλης με επιστολή του προς τον Υπουργό Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Χ. Σπίρτζη.

Όπως υπογραμμίζει, μεταξύ άλλων στην επιστολή του, η τροποποίηση του σχετικού άρθρου είναι αναγκαία «προκειμένου να δοθεί νομικά η δυνατότητα στους Δήμους που δεν μπορούν να συγκροτήσουν επιτροπές δημοπρασιών από τεχνικούς υπαλλήλους, να δημοπρατούν τα έργα τους με επιτροπές στις οποίες θα συμμετέχουν υπάλληλοι μη τεχνικών ειδικοτήτων κλάδων ΠΕ, ΤΕ ή ΔΕ, ακριβώς δηλαδή όπως γινόταν μέχρι την έκδοση του Ν.4412».

Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ αφού περιγράφει τα προβλήματα που προκύπτουν με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο υπογραμμίζει ότι η ΚΕΔΕ ζητά εκ νέου την τροποποίηση των συγκεκριμένων διατάξεων του νόμου, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού στους δήμους, έτσι ώστε σε περίπτωση που ο δήμος δεν διαθέτει προσωπικό με τα προσόντα της υποπερίπτ. (αα) της περίπτ. (β) της παραγράφου 8 του άρθρου 221, να μπορεί να ορίσει υπαλλήλους από άλλες ειδικότητες, όπως συνέβαινε μέχρι την εφαρμογή του νέου νόμου.

Να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη πρόβλεψη δεν αποτελεί υποχρεωτική εφαρμογή αντίστοιχης διάταξης Κοινοτικής Οδηγίας, που ενσωματώνεται στο εθνικό δίκαιο.

Σύμφωνα με το σκεπτικό αυτό, τονίζει ο Γ. Πατούλης, «ο αρμόδιος Υπουργός έχει την ευχέρεια να προβεί σε τροποποίηση της άμεσα. Σε αντίθετη περίπτωση θα είναι ο μόνος υπεύθυνος για την απώλεια πόρων και την πλήρη αδυναμία δημοπράτησης δημοτικών έργων».

Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της επιστολής

Κύριε Υπουργέ,

Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 221 του Ν.4412/2016 (Α΄147), περί συγκρότησης και λειτουργίας επιτροπών διαγωνισμών και ειδικότερα σύμφωνα με τις παραγρ. 8 & 9 που αφορούν στους διαγωνισμούς έργων, μελετών και λοιπών τεχνικών υπηρεσιών, αντίστοιχα, προβλέπονται τα εξής: Παρ. 8: Στις δημόσιες συμβάσεις έργων ισχύουν και τα ακόλουθα:

α) Σε διαγωνισμούς με κριτήριο ανάθεσης χρησιμοποιείται η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφοράς μόνο βάσει τιμής και η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης του έργου δεν υπερβαίνει το 1.000.000 ευρώ, χωρίς να συνυπολογίζεται το κονδύλιο του ΦΠΑ, η επιτροπή διαγωνισμού αποτελείται από τρεις τεχνικούς υπαλλήλους της αναθέτουσας αρχής που είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο της περίπτωσης η` της παρούσας παραγράφου και που ορίζονται από το αρμόδιο όργανο μετά από κλήρωση. Στις εργασίες της επιτροπής μπορεί να παρίσταται, χωρίς δικαίωμα ψήφου, εκπρόσωπος των εργοληπτών, που υποδεικνύεται μαζί με τον αναπληρωτή του, από τις πανελλήνιες εργοληπτικές οργανώσεις.

β) Σε διαγωνισμούς με κριτήριο ανάθεσης χρησιμοποιείται η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει βέλτιστης σχέσης τιμής – ποιότητας ή η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης του έργου υπερβαίνει το 1 εκατ. €, η επιτροπή διαγωνισμού αποτελείται από: αα): 4 τεχνικούς υπαλλήλους, κατηγορίας ΠΕ ή TE, με τους αναπληρωτές τους, εγγεγραμμένους στο μητρώο της περίπτωσης η΄ ως κατωτέρω, με εμπειρία, τεχνική, εξειδίκευση και ειδικότητες που προσιδιάζουν στις υπό ανάθεση κατηγορίες εργασιών. (η υποπερίπτωση αα` αντικαταστάθηκε ως άνω με το άρθρο 22 περ.49 Ν.4441/2016- ΦΕΚ Α ΄227). ββ): 1 εκπρόσωπο των Ο.Τ.Α. που υποδεικνύεται με τον αναπληρωτή του από την Περιφερειακή Ένωση Δήμων της έδρας της αναθέτουσας αρχής εγγεγραμμένους το μητρώο της περίπτωσης στ` ως κατωτέρω. γγ): 1 εκπρόσωπο του Τεχνικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας (ΤΕΕ), που υποδεικνύεται με τον αναπληρωτή του από τα αρμόδια όργανα του ΤΕΕ εγγεγραμμένους στο μητρώο της περίπτωσης στ`. δδ): 1 εκπρόσωπο των εργοληπτικών οργανώσεων εγγεγραμμένους στο μητρώο της περίπτωσης στ`, που υποδεικνύεται μαζί με τον αναπληρωτή του, από τις πανελλήνιες εργοληπτικές οργανώσεις, όταν πρόκειται για έργα των οποίων ο προϋπολογισμός εκτός ΦΠΑ και αναθεώρησης, ισούται ή υπερβαίνει το όριο εφαρμογής της Οδηγίας, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 5 ή και οργανώσεις σε επίπεδο Περιφέρειας, εφόσον υπάρχουν, στις λοιπές περιπτώσεις.

γ) Η πιτροπή διαγωνισμού της περίπτωσης β`, συγκροτείται από την αναθέτουσα αρχή του φορέα κατασκευής του έργου.

Με την περ. (η) του ίδιου άρθρου προβλέπεται η σύσταση στη Γενική Γραμματεία Υποδομών Μητρώου Μελών Επιτροπών Διαδικασιών Σύναψης Δημοσίων Συμβάσεων Έργων, Μελετών, Τεχνικών και Λοιπών Συναφών Επιστημονικών Υπηρεσιών. Στο Μητρώο αυτό εγγράφονται τεχνικοί υπάλληλοι όλων των αναθετουσών αρχών ή αναθετόντων φορέων, των Ανεξάρτητων Αρχών και της Βουλής των Ελλήνων. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ρυθμίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία για την εγγραφή στο Μητρώο, η διαδικασία κατάρτισης και τήρησης του Μητρώου, τα καθήκοντα των εγγεγραμμένων, τα πειθαρχικά αδικήματά τους και κάθε άλλο σχετικά με τα παραπάνω αναγκαίο θέμα.

Παρ. 9: Ειδικά στις δημόσιες συμβάσεις μελετών και παροχής τεχνικών υπηρεσιών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών: α) Για τη διεξαγωγή των διαγωνισμών του παρόντος Βιβλίου η αναθέτουσα Αρχή συγκροτεί, μετά από δημόσια κλήρωση, με απόφασή της Επιτροπή Διαγωνισμού, που αποτελείται από τρία μέλη. Δύο από τα μέλη είναι τεχνικοί υπάλληλοι «κατηγορίας ΠΕ» , με τους αναπληρωτές τους, εγγεγραμμένοι στο μητρώο της περίπτωσης η’ της παραγράφου 8 του παρόντος άρθρου που έχουν εμπειρία και προσόντα σχετικά με το αντικείμενο της υπό ανάθεση σύμβασης και ένας εξ αυτών ορίζεται ως πρόεδρος με τον αναπληρωτή του. (Η φράση: «κατηγορίας ΠΕ» προστέθηκε ως άνω με το άρθρο 22 περ.49 Ν.4441/2016, ΦΕΚ Α 227).

Εξάλλου σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.10 του άρθρου 376 «Μεταβατικές διατάξεις» του ίδιου νόμου, προβλέπεται ότι: «10. Μέχρι την έκδοση της απόφασης της περίπτωσης η` της παρ. 8 του άρθρου 2 2 1 , σ τ η ν ο π οία π ρ ο σ διο ρίζ ε τ αι κ αι ο χ ρ ό ν ο ς έ ν α ρ ξ η ς λ ειτ ο υ ρ γία ς τ ο υ Μ η τ ρ ώ ο υ , οι επιτροπές διαγωνισμών στις διαδικασίες σύναψης δημόσιων συμβάσεων έργων, μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών, σ υ γ κ ρ ο τ ο ύ ν τ α ι α π ό τ ε χ ν ι κ ο ύ ς υ π α λ λ ή λ ο υ ς τ η ς α ν α θ έ τ ο υ σ α ς α ρ χ ή ς , ο ι ο π ο ί ο ι διαθέτουν τα προσόντα της υποπερίπτ . (αα) της περίπτ. (β) της παραγράφου 8 τ ο υ ά ρ θ ρ ο υ 2 2 1 , κ α τ ά τ ι ς κ ε ί μ ε ν ε ς δ ι α τ ά ξ ε ι ς .

Μ έ χ ρι τ η ν έ κ δ ο σ η τ η ς α ν ω τ έ ρ ω απόφασης, δεν ανατίθενται συμβάσεις δημόσιων έργων της παραγράφου 1 του άρθρου 50.» Από τα ανωτέρω λοιπόν προκύπτει ότι μέχρι τη σύσταση και λειτουργία του Μητρώου της παρ. 8 του άρθρου 221 του νόμου, οι δήμοι, ως αναθέτουσες αρχές, θα πρέπει να συγκροτούν τις επιτροπές διαγωνισμών για τη σύναψη συμβάσεων έργων, μελετών και παροχής συναφών επιστημονικών υπηρεσιών, οι οποίες θα αποτελούνται από τέσσερις τεχνικούς υπαλλήλους κατηγορίας ΠΕ ή TE (με τους αναπληρωτές τους), με εμπειρία, τεχνική, εξειδίκευση και ειδικότητες που προσιδιάζουν στις υπό ανάθεση κατηγορίες εργασιών.

Η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος ασφαλώς και αναγνωρίζει την ανάγκη βελτίωσης του νομικού πλαισίου σύναψης των δημόσιων συμβάσεων, αρκεί η βελτίωση αυτή να είναι λειτουργική και να μην οδηγεί στην απορρύθμιση της λειτουργίας των Δήμων. Ιδιαίτερα των μικρών σε μέγεθος και προσωπικό Δήμων, που δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται όπως οι μεγάλοι Δήμοι .

Δυστυχώς, όπως είχε άλλωστε επισημάνει και η ΚΕΔΕ από τον Σεπτέμβριο, κατά τη συνάντηση του Προέδρου της, κ. Γεωργίου Πατούλη και μελών του Διοικητικού της

Συμβουλίου με τον αρμόδιο Υπουργό κ. Χρήστο Σπίρτζη, στην προσπάθεια της να επιτύχει την αναβολή έναρξης εφαρμογής του νόμου ή τουλάχιστον την τροποποίηση άρθρων, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις ιδιαιτερότητες των δήμων και ιδιαίτερα των μικρών νησιωτικών και ορεινών δήμων, η εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων δεν είναι δυνατή σε δήμους οι οποίοι διαθέτουν συνολικά, στην καλύτερη περίπτωση, τέσσερις υπαλλήλους, οι οποίοι όμως δεν διαθέτουν τα προβλεπόμενα προσόντα για να είναι μέλη των επιτροπών διαγωνισμών.

Οι Δήμοι αυτοί είναι μικροί και με άκρως ιδιαίτερα χαρακτηριστικά απομόνωσης και έλλειψης προσωπικού, όπως επισημαίνουν άλλωστε και οι ίδιοι οι Δήμαρχοι τους.

Με τις προβλέψεις του Νόμου 4412/2016 και ειδικότερα του άρθρου 221, αδυνατούν να δημοπρατήσουν έργα αφού δεν μπορούν να συγκροτήσουν όργανα διεξαγωγής δημοπρασιών, που προβλέπεται πλέον ότι συγκροτούνται μόνο από τεχνικούς υπαλλήλους. Οι περισσότεροι, αν όχι όλοι από αυτούς τους Δήμους, δεν διαθέτουν τον αριθμό εκείνο των τεχνικών υπαλλήλων , ώστε να μπορεί να συγκροτηθεί τριμελής επιτροπή διεξαγωγής δημοπρασίας με τρία τακτικά και τρία αναπληρωματικά μέλη, ούτε επιτροπή εξέτασης ενστάσεων.

Με βάση τα ισχύοντα είναι βέβαιο ότι κανένας μικρός Δήμος δεν θα μπορέσει να δημοπρατήσει τα έργα που έχει εντάξει στο τεχνικό του πρόγραμμα και τον προϋπολογισμό του, με ότι αυτό συνεπάγεται.

Θεωρούμε απαραίτητη την άμεση τροποποίηση – συμπλήρωση του άρθρου 221 του Ν.4412/2016, προκειμένου να δοθεί νομικά η δυνατότητα στους Δήμους που δεν μπορούν να συγκροτήσουν επιτροπές δημοπρασιών από τεχνικούς υπαλλήλους, να δημοπρατούν τα έργα τους με επιτροπές στις οποίες θα συμμετέχουν υπάλληλοι μη τεχνικών ειδικοτήτων κλάδων ΠΕ, ΤΕ ή ΔΕ, ακριβώς δηλαδή όπως γινόταν μέχρι την έκδοση του Ν.4412.

Για τους λόγους αυτούς η ΚΕΔΕ ζητά εκ νέου την τροποποίηση των συγκεκριμένων διατάξεων του νόμου, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού στους δήμους, έτσι ώστε σε περίπτωση που ο δήμος δεν διαθέτει προσωπικό με τα προσόντα της υποπερίπτ. (αα) της περίπτ. (β) της παραγράφου 8 του άρθρου 221 , να μπορεί να ορίσει υπαλλήλους από άλλες ειδικότητες, όπως συνέβαινε μέχρι την εφαρμογή του νέου νόμου.

Σημειώνεται δε ότι η συγκεκριμένη πρόβλεψη δεν αποτελεί υποχρεωτική εφαρμογή αντίστοιχης διάταξης Κοινοτικής Οδηγίας, που ενσωματώνεται στο εθνικό δίκαιο συνεπώς ο αρμόδιος Υπουργός έχει την ευχέρεια να προβεί σε τροποποίηση της άμεσα. Σε αντίθετη περίπτωση θα είναι ο μόνος υπεύθυνος για την απώλεια πόρων και την πλήρη αδυναμία δημοπράτησης δημοτικών έργων.