δύο-δημόσιοι-φορείς-για-τις-συγκοινων-67066
ΔΗΜΟΙ | 14.01.2017 | 19:26

Δύο δημόσιοι φορείς για τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης

Τη δημιουργία δύο δημόσιων φορέων για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης προανήγγειλε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, μετά από τη συνάντηση που είχε στο δημαρχείο Κορδελιού – Ευόσμου με δημάρχους του νομού, ύστερα από αίτημα της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔ-ΚΜ).

Όπως ανέφερε ο κ. Σπίρτζης, από τους δύο δημόσιους φορείς που θα δημιουργηθούν, ο ένας θα είναι φορέας σχεδιασμού και ελέγχου και ο δεύτερος φορέας λειτουργίας. Το σχετικό σχέδιο νόμου θα κατατεθεί σχετικά σύντομα, ενώ ιδιώτες δεν θα συμμετέχουν στο φορέα λειτουργίας.

Ειδικότερα, σημειωσε ότι, επειδή το Μετρό είναι άλλης τεχνολογίας από αυτό της Αθήνας, ο φορέας θα αναλάβει και τη λειτουργία του Μετρό άρα πρέπει να ξεκινήσουμε από τώρα, ώστε με την παράδοση του έργου, στο τέλος του 2019, να μπορεί να το λειτουργήσει. Παράλληλα θα αναλάβει και τις οδικές αστικές μεταφορές της Θεσσαλονίκης, με δικό του στόλο λεωφορείων. Αυτό, όπως είπε, μπορεί να γίνει και νωρίτερα από το τέλος του 2019 αλλά αυτό είναι ένα τυπικό θέμα, το οποίο θα κανονιστεί και από το πόσο θα τρέξει η διοίκηση του νέου φορέα και του υπερκείμενου φορέα τις διαδικασίες να στελεχωθεί και να προχωρήσει το έργο.

Ερωτηθείς αν θα προσβληθεί η σύμβαση με τον ΟΑΣΘ απάντησε: «Αυτό είναι ένα άλλο θέμα, πιθανόν και να μην υπάρχει λόγος αυτή τη στιγμή, λόγω ευρωπαϊκής οδηγίας». Ειδικά για την ευρωπαϊκή οδηγία ανέφερε ότι δίνει πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο να λειτουργήσουμε. «Επομένως ή θα πάμε σε διαγωνισμούς ιδιωτών για το μεταφορικό έργο, που δεν θα έχουμε δηλαδή μονοπώλιο όπως είναι σήμερα, ή θα έχουμε δημόσιο φορέα που θα αναλάβει τις αστικές μεταφορές της Θεσσαλονίκης και επιλέγουμε το δεύτερο. Αυτό θα γίνει όταν ορίζει η οδηγία, την ημερομηνία που ορίζει η οδηγία».

Ερωτηθείς αν θα μπορεί να ανατεθεί τμήμα του έργου σε ιδιώτη με διαγωνισμό απάντησε πως αν δεν μπορεί να αντεπεξέλθει ο δημόσιος φορέας λειτουργίας, πιθανόν να μπορεί, αλλά διευκρίνισε ότι ο στόχος δεν είναι αυτός.

Σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση του εγχειρήματος εκτίμησε πως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανάπτυξης και η Παγκόσμια Τράπεζα θα είναι πολύ θετικές στο να χρηματοδοτήσουν και να στηρίξουν δράσεις αστικών μεταφορών.

Σχετικά με το ρόλο της αυτοδιοίκησης υπογράμμισε ότι πρόθεση του υπουργείου είναι η συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης πιο ενεργά στο φορέα λειτουργίας και προφανώς και η συμμετοχή της στο σχεδιασμό και στον υπερκείμενο φορέα.

Δεσμεύτηκε επίσης ότι ο υπερκείμενος φορέας θα κοιτάει το σύνολο των αστικών συγκοινωνιών σε επίπεδο νομού και ότι δεν θα χαθεί καμία θέση εργασίας από τους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ, τονίζοντας ότι αυτό είναι και προτεραιότητα του υπουργείου.

Ανακοίνωση ΠΕΔ-ΚΜ

Από πλευράς ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας, η ανακοίνωση που εξέδωσε μετά τη συνάντηση, έχει ολόκληρη ως εξής:

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 14-01-2017

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΔΗΜΑΡΧΩΝ ΤΗΣ Π.Ε. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΜΕ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ Κ. ΧΡΗΣΤΟ ΣΠΙΡΤΖΗ

Μετά από επανειλημμένα (από 5-8-2016) αιτήματα της ΠΕΔΚΜ πραγματοποιήθηκε, σήμερα Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2017, στο Δημαρχείο Κορδελιού-Ευόσμου, συνάντηση εργασίας του Υπουργού Μεταφορών & Υποδομών κ. Χ. Σπίρτζη και των Δημάρχων της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, με αντικείμενο την παρουσίαση των προτάσεων της Πολιτείας για την αναδιοργάνωση και αναβάθμιση των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης.

Στην συνάντηση συμμετείχαν ο Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Σ. Φάμελλος, ο Υφυπουργός Εξωτερικών κ. Ι. Αμανατίδης, η Αντιπεριφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Β. Πατουλίδου, οι Δήμαρχοι της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης και υπηρεσιακοί παράγοντες.

Ο Υπουργός κ. Χ. Σπίρτζης παρουσίασε προφορικά το περίγραμμα των προτάσεων του Υπουργείου, που προβλέπουν την συγκρότηση δύο Φορέων:  ενός, αμιγώς δηλαδή 100% δημοσίου με αντικείμενο τον σχεδιασμό, την οργάνωση και τον έλεγχο των αστικών συγκοινωνιών και ενός με πλειοψηφική συμμετοχή του δημοσίου και επιθυμητή συμμετοχή και άλλων δημόσιων φορέων (απέκλεισε την συμμετοχή ιδιωτών), μεταξύ των οποίων και οι δύο βαθμοί Αυτοδιοίκησης (Δήμοι, Περιφέρεια).

Οι Δήμαρχοι στις τοποθετήσεις τους:

(α) θεώρησαν θετική, έστω και με μεγάλη καθυστέρηση, την έναρξη διαλόγου για την αναδιοργάνωση και αναβάθμιση των συγκοινωνιών.

(β) εξέφρασαν την βούληση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για συμμετοχή της στον διάλογο, που μόλις άρχισε, και για την δημιουργική συμβολή της.

(γ) υπογράμμισαν πως αποτελεί «κόκκινη γραμμή» για την Αυτοδιοίκηση:

(i) η διατήρηση των υφισταμένων θέσεων εργασίας όλων των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ.  Ο κ. Υπουργός δεσμεύθηκε, στο σημείο αυτό, πως καμία θέση εργασίας δεν πρόκειται να απωλεσθεί και κανείς εργαζόμενος δεν θα χάσει την εργασία του.

(ΙΙ) η αποφυγή κάθε επιβάρυνσης του μετακινούμενου πληθυσμού με πιθανές αυξήσεις κομίστρων:  καμία αύξηση εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες δεν μπορεί να γίνει ανεκτή από την τοπική κοινωνία.

(iii) η ριζική βελτίωση των παρεχόμενων μεταφορικών υπηρεσιών.

(δ) τόνισαν πως πρέπει να ληφθεί ειδική μέριμνα για την ομαλή και αδιατάρακτη μετάβαση από το σημερινό στο όποιο προτεινόμενο νέο σύστημα αστικών συγκοινωνιών, χωρίς οι πολίτες να ταλαιπωρούνται.

(ε) ζήτησαν ο υπό εκπόνηση σχεδιασμός να περιλάβει συνολικά την αναδιοργάνωση των αστικών μεταφορών, δηλαδή αστικές συγκοινωνίες,  μετρό, ΚΤΕΛ, ταξί, θαλάσσια συγκοινωνία.

(ς) υπενθύμισαν πως η οικονομική κατάσταση των Δήμων δεν επιτρέπει την οικονομική συμμετοχή τους στο μετοχικό κεφάλαιο των υπό σύσταση νέων Φορέων, ενώ παράλληλα, για την συμμετοχή αυτή, απαιτείται να προηγηθούν ανάλογες νομοθετικές ρυθμίσεις.  Ωστόσο, όπως διευκρίνισε ο κ. Υπουργός, θα ήταν δυνατή η συμμετοχή των Δήμων με συνεισφορά άλλων περιουσιακών στοιχείων (π.χ. κατάλληλων εκτάσεων).

(ζ) ζήτησαν να αποσταλεί, το ταχύτερο, από το Υπουργείο γραπτή η σχετική πρότασή του, ώστε με βάση ένα συγκεκριμένο γραπτό, αναλυτικό, τεκμηριωμένο και κοστολογημένο κείμενο να ενημερωθούν, με εγκυρότητα και πληρότητα, τόσο οι Δήμαρχοι όσο και τα Δημοτικά Συμβούλια, τα οποία και θα κληθούν στον κατάλληλο χρόνο να λάβουν σχετικές (θετικές ή αρνητικές) αποφάσεις.

(η) εξέφρασαν την ευχή να συνεχιστεί, σε βάθος και με ένταση, η ενημέρωση που εγκαινιάστηκε σήμερα και ο διάλογος με την συμμετοχή όλων ανεξαιρέτως των αρμοδίων Φορέων και Οργανισμών, δηλαδή και του ΟΑΣΘ και των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ.

Με την ολοκλήρωση της συζήτησης για το κύριο αντικείμενο της συνάντησης, οι συμμετέχοντες Δήμαρχοι έθεσαν στον κ. Υπουργό ζητήματα της αρμοδιότητας του Υπουργείου του, όπως Σχολικής Στέγης, Αντιπλημμυρικής Προστασίας, συντηρήσεως του οδικού δικτύου, κ.λπ..-