Στον «αέρα» το σύστημα ηλεκτρονικών αποδείξεων

Ακόμη δεν έχει εκδοθεί η υπουργική απόφαση για το «πλαστικό χρήμα» με αποτέλεσμα το σύστημα καταγραφής ηλεκτρονικών συναλλαγών να μην λειτουργεί και οι καταναλωτές να μη γνωρίζουν ποιες αποδείξεις θα αναγνωρίζονται στις δαπάνες και αν χρειάζεται η συγκέντρωση έγχαρτων αποδείξεων.

Ωστόσο, ακόμη και εάν εκδοθεί η απόφαση, το ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής αποδείξεων δεν μπορεί να λειτουργήσει αμέσως, διότι απαιτείται συντονισμός μεταξύ τραπεζών και Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.

Προκειμένου να ξεκινήσει η συνεργασία με τις τράπεζες για το «χτίσιμο» της ηλεκτρονικής εφαρμογής του TAXIS για τις πληρωμές με κάρτες, χρειάζεται η έκδοση μιας ή περισσοτέρων υπουργικών αποφάσεων.

Οι πρώτες υπογραφές θα πέσουν εντός του Ιανουαρίου κι αυτό σημαίνει ότι καλώς εχόντων των πραγμάτων, το σύστημα θα είναι έτοιμο τον επόμενο μήνα. Ωστόσο, αν κρίνει κανείς από τον απίστευτο όγκο των απαιτούμενων Υπουργικών Αποφάσεων και των τεχνικών ζητημάτων που πρέπει να επιλυθούν, είναι ορατό το ενδεχόμενο να αποδειχθεί υπεραισιόδοξο και αυτό το χρονοδιάγραμμα.

Στελέχη της αγοράς, σημειώνουν ότι στις 9 Ιανουαρίου ξεκινούν οι χειμερινές εκπτώσεις όπου παραδοσιακά αναμένεται μεγάλος τζίρος στα καταστήματα και μια σειρά από αποδείξεις θα μπορούν να προσμετρηθούν στο αφορολόγητο, αφού το σύστημα δεν θα είναι έτοιμο.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την «Καθημερινή» άγνωστα ακόμα παραμένουν για τη λειτουργία του συστήματος:

• Ποιες δαπάνες πρέπει να συγκεντρώνουν οι φορολογούμενοι ή διαφορετικά ποιες θα εξαιρεθούν και δεν θα προσμετρηθούν για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου ορίου.

• Τι θα γίνει με τις ιατρικές δαπάνες; Καθώς δεν έχει βγει απόφαση που υποχρεώνει για παράδειγμα τους γιατρούς να δέχονται κάρτες.

• Πότε θα είναι έτοιμη η εφαρμογή του TAXIS, που θα συνδέει αυτομάτως τις πληρωμές με κάρτα με την ηλεκτρονική μερίδα του φορολογουμένου; Οπως προαναφέρθηκε η εφαρμογή δεν πρόκειται να λειτουργήσει πριν από τον Φεβρουάριο.

• Τι θα γίνει μέχρι να τεθεί σε λειτουργία η ηλεκτρονική εφαρμογή του TAXIS; Η εφορία θα δέχεται τις χάρτινες αποδείξεις;

• Πότε θα ξεκινήσουν οι κληρώσεις. Αν και είναι δευτερεύον θέμα, ωστόσο αρκετοί φορολογούμενοι έχουν εκδηλώσει ερωτήματα σχετικά με το θέμα.

Σύμφωνα με τον νόμο, μισθωτοί, συνταξιούχοι και αγρότες προκειμένου να συνεχίσουν να έχουν την έκπτωση φόρου ή διαφορετικά το αφορολόγητο όριο θα πρέπει το νέο έτος να πληρώνουν για τα αγαθά και τις υπηρεσίες με «πλαστικό χρήμα» ή εμβάσματα ή ακόμα και με e-banking. Προκειμένου να έχουν την έκπτωση φόρου 1.900 έως 2.100 ευρώ θα πρέπει να συγκεντρώσουν αποδείξεις ανάλογα με το ύψος του εισοδήματός τους ως εξής:

• 10% για εισόδημα έως 10.000 ευρώ.

• 15% για εισόδημα από 10.000,01 έως 30.000 ευρώ.

• 20% για εισόδημα από 30.000,01 και άνω.

Επιπλέον χρειάζονται μια σειρά από αποφάσεις για να εφαρμοστούν οι σχετικές διατάξεις, μεταξύ των οποίων, σύμφωνα με την ifemerida.gr:

  1. Αυτή που θα ορίζει τις προθεσμίες ανά Κωδικό Δραστηριότητας για την υποχρεωτική εγκατάσταση POS, τις διαδικασίες δήλωσης των επαγγελματικών λογαριασμών, τις κυρώσεις, τις αρμόδιες Αρχές, τα μέσα προσφυγής και δικαστικής προστασίας
  2. Αυτή που θα ρυθμίζει τα θέματα ελέγχου και τον τρόπο επιβολής προστίμων για όσους επιτηδευματίες δεν ενημερώνουν επαρκώς τους καταναλωτές ότι αποδέχονται κάρτες
  3. Αυτή που θα ορίζει το ακριβές περιεχόμενο των στοιχείων που πρέπει να γνωστοποιούν στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών, τη διαδικασία και την περιοδικότητα αποστολής αυτών των στοιχείων, καθώς και τις κυρώσεις για τους παραβάτες.
  4. Αυτή που θα καθορίζει τις εξαιρούμενες δαπάνες για το «χτίσιμο» του αφορολογήτου (π.χ. θα είναι ή δεν θα είναι οι λογαριασμοί ΔΕΚΟ) και άλλες κατηγορίες φορολογουμένων που εξαιρούνται από την υποχρέωση πραγματοποίησης των δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, τα επιπλέον κίνητρα για φορολογούμενους που υπερβαίνουν τα προβλεπόμενα ποσοστά ελάχιστης δαπάνης και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
  5. Η απόφαση του ΓΓΔΕ που θα ορίζει τη διαδικασία συγκέντρωσης των απαραίτητων δεδομένων από τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών.
  6. Αυτή που θα ορίζει τις εξαιρέσεις από την υποχρέωση χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής για τις ιατρικές δαπάνες, προκειμένου αυτές να υπολογίζονται στην προβλεπόμενη μείωση φόρου.
  7. Αυτή που θα ορίζει και θα ρυθμίζει όλα τα ζητήματα που αφορούν στην ασφάλεια της διαβίβασης και επεξεργασίας των στοιχείων των συναλλαγών, από τις τράπεζες προς τη ΓΓΔΕ
  8. Αυτή που θα ρυθμίζει οποιοδήποτε σχετικό θέμα και αναγκαία λεπτομέρεια αναφορικά με το πρόγραμμα κληρώσεων (λοταρίες), όπως ενδεικτικά η διάρκεια του προγράμματος, η διαδικασία και η συχνότητα των κληρώσεων, τα κριτήρια και η διαδικασία συμμετοχής, τα μέσα καταχώρισης των συναλλαγών που συμμετέχουν στις κληρώσεις, ο καθορισμός των χρηματικών ή και σε είδος βραβείων.
  9. Αυτή που θα μπορεί να εξαιρεί από την απαγόρευση χρήσης μη-ταυτοποιημένων και μη-ονομαστικοποιημένων ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής κατά την πραγματοποίηση συναλλαγών, δραστηριότητες δικαιούχων που κατηγοριοποιούνται σε συγκεκριμένους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας, και οι οποίες δεν παρουσιάζουν υψηλό κίνδυνο για τη νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, φοροδιαφυγή και χρηματοδότηση της τρομοκρατίας.
  10. Αυτή που θα καθορίζει τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των Παρόχων Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης, καθώς και οι διαδικασίες ελέγχου των τιμολογίων και των στοιχείων λιανικής πώλησης που εκδίδονται και αυθεντικοποιούνται με την χρήση υπηρεσιών των Παρόχων Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης.
  11. Η απόφαση του ΓΓΔΕ που θα ρυθμίζει τα θέματα που ανακύπτουν από τεχνικά προβλήματα π.χ. διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος, που καθιστούν αναγκαία την έκδοση χειρόγραφων παραστατικών λιανικής πώλησης.

 

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ, ΥΠΟΙΚ, ΠΛΑΣΤΙΚΟ ΧΡΗΜΑ


Αφήστε μια απάντηση