Η «κίτρινη» απειλή για την Ελληνική Ναυτιλία

Μπορεί η ναυτιλία των Ελλήνων να είναι στην κορυφή του κόσμου ελέγχοντας πάνω από 4000 πλοία ωστόσο οι διαγραφόμενες εξελίξεις «στήνουν» παγίδες σε ένα κλάδο που αποτελεί ισχυρό όπλο για τη χώρα.

Ο λόγος για τη δυναμική ανάδυση της Ασίας στη ναυτιλιακή πυραμίδα. Με πακτωλούς χρημάτων από τα πιστωτικά ιδρύματα, κύρια της Κίνας, με ανταγωνιστικά ναυπηγεία που λόγω των πιστώσεων των εκεί τραπεζών κρατιούνται ζωντανά, πολυπληθή πληρώματα, αλλά και σειρά διευκολύνσεων τα Ασιατικά ναυτιλιακά κέντρα έχουν καταφέρει να προσελκύσουν πολλές επιχειρήσεις στήνοντας τα πιο αναπτυσσόμενα cluster.

Σε μια προσπάθεια να απαντήσει σε αυτές τις προκλήσεις θα πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι να αφυπνιστούν και ειδικά η πολιτεία που χαράσσει την πολιτική. Στο φόντο αυτό την ανάγκη ανάδειξης της σημασίας της ναυτιλίας για την οικονομία της ΕΕ υπογράμμισε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θ. Βενιάμης μιλώντας στο 3ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Ναυτεμπορικής. Ο κ. Βενιάμης ανέφερε ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία δεν κινδυνεύει από πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των εταίρων της, αλλά από τον ανταγωνισμό με χώρες της Άπω Ανατολής και με τα ναυτιλιακά clusters που έχουν αναπτυχθεί εκεί και γιγαντώνονται με γρήγορους ρυθμούς, τόνισε ο Θ. Βενιάμης.

«Αυτό είναι και το κύριο πολιτικό επιχείρημά μας, πέρα από τη σωρεία των νομικών ερεισμάτων, που έχουμε αναπτύξει προς τις υπηρεσίες της Επιτρόπου Ανταγωνισμού, κα. Vestager στα πλαίσια της υπό εξέλιξη διερεύνησης του ελληνικού θεσμικού πλαισίου. Και είμαι αισιόδοξος ότι το αποτέλεσμα του εποικοδομητικού διαλόγου που είχαμε τους τελευταίους μήνες θα είναι συνακόλουθο με το θεμελιώδες ευρωπαϊκό εγχείρημα της διατήρησης της ανταγωνιστικότητας της κοινοτικής ναυτιλίας, το 50% της οποίας εκπροσωπεί η ελληνόκτητη» είπε.

Επίσης υπογράμμισε την ανάγκη να υπάρξει σταθερότητα στο θεσμικό ναυτιλιακό πλαίσιο, θεραπεία των διοικητικών και γραφειοκρατικών κωλυμάτων που δυσχεραίνουν την καθημερινή ομαλότητα στη λειτουργία της ναυτιλιακής επιχείρησης και τέλος αναζωπύρωση της ναυτοσύνης των Ελλήνων ως βασικές προϋποθέσεις ανάπτυξης του κλάδου.

Το ελληνικό cluster

Ως θετικό βήμα οι ομιλητές του συνεδρίου χαρακτήρισαντην πρώτη «συστάδα επιχειρήσεων» το γνωστό ναυτιλιακό cluster «Hellasmartime.org. Ωστόσο επισήμαναν ότι χρειάζεται συγκεκριμένο σχέδιο στις επόμενες φάσεις ώστε να επιτευχθεί η καταξίωση του cluster και τρίτον και βασικότερο ότι το cluster χρειάζεται την ελληνική πλοιοκτησία καθώς και ένα νομοθετικό πλαίσιο που θα επιτρέπει την παράλληλη ανάπτυξη του συνόλου των υποτομέων του κλάδου.

Είναι ενδεικτικό ότι ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλης Σακέλλης τόνισε ότι οι σκέψεις για επιβολή ΦΠΑ 24% στις ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως μέτρο στήριξης του cluster την ώρα που άλλα έχουν είτε μηδενικούς συντελεστές είτε μονοψήφιους.

Συνάντηση για την απασχόληση στα πλοία

Πάντως ο αρμόδιος Υπουργός Π. Κουρουμπλής τόνισε ότι το υπουργείο στηρίζει την ποντοπόρο ναυτιλία και όπως προαναφέρθηκε αναλαμβάνει πρωτοβουλία ενίσχυσης της απασχόλησης στο ελληνόκτητο πλοίο γιατί, όπως είπε, «θέλουμε η ναυτοσύνη και πάλι να πλαισιώσει τα ελληνικά πλοία και τα ελληνόκτητα πλοία. Και επειδή διαπιστώνω διάθεση θετική, το υπουργείο θα αναλάβει συγκεκριμένη πρωτοβουλία, το ίδιο το υπουργείο σε μια τριμερή προσπάθεια να βρούμε κοινό τόπο. Θα είναι πολύ σημαντική κατάκτηση να κατανοήσουμε όλοι τη συγκυρία και να απελευθερώσουμε αυτή τη σχέση».

Μάλιστα στο θέμα της διελκυστίνδας μεταξύ Ε.Ε. και Ελλάδας για το φορολογικό καθεστώς της ναυτιλίας, επισήμανε ότι το θέμα αυτό θα απαντηθεί «στο υψηλότερο πολιτικό επίπεδο, γιατί πρέπει να καταλάβουν και οι Ευρωπαίοι ότι η ελληνική ναυτιλία δεν αφορά μόνο την Ελλάδα, είναι δύναμη και για την ίδια την Ευρώπη. Και αυτό θα προσπαθήσουμε με κάθε τρόπο να το εμπεδώσουμε».

Κίνδυνος να φύγει η ναυτιλία από την Ευρώπη

Είναι ενδεικτικό ότι ο κ. Philippe Louis-Dreyfus, President & Chairperson of the Board της BIMCO και Chairman της Louis Dreyfus Armateurs S.A.S. περιέγραψε το τι θα συμβεί από άστοχες πολιτικές επιλογές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Η Ε.Ε. δεν αρκεί μόνο να υποστηρίξει απλά τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό αλλά να υπάρξει αλληλοϋποστήριξη, διαφορετικά οι περιφερειακοί κανονισμοί θα φέρουν χειρότερο αποτέλεσμα και θα οδηγήσουν τους Ευρωπαίους εφοπλιστές έξω από την Ευρωπαϊκή Ένωση, γεγονός καταστροφικό για την Ευρώπη.

Ο πρόεδρος της Bimco είπε ακόμη ότι οι νέοι τραπεζικοί κανονισμοί κάνουν ακόμη πιο σπάνια και πιο ακριβή τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση. Τέλος ο Philippe Louis-Dreyfus υπογράμμισε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση, εάν δεν θέλει να χάσει και άλλο έδαφος στον διεθνή ανταγωνισμό, θα πρέπει να στηριχθεί σε πρωτοπόρους κλάδους, όπως η ναυτιλία, που έχουν ηγετικό ρόλο στην παγκόσμια οικονομική σκηνή.

Γιώργος Αλεξάκης

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, ΑΠΕΙΛΗ, ΑΣΙΑ, ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ, ΚΙΤΡΙΝΗ


Αφήστε μια απάντηση