καμπανάκι-κινδύνου-για-την-ελληνική-ν-154966
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | 28.07.2015 | 11:00

Καμπανάκι κινδύνου για την ελληνική ναυτιλία εν όψει διαπργμάτευσης

«Διεθνής οικονομική κυριαρχία δεν νοείται χωρίς ισχυρή παρουσία στις θαλάσσιες μεταφορές απ΄ όπου διακινείται το μεγαλύτερο μέρος των αγαθών» αναφέρουν στελέχη της ναυτιλιακής κοινότητας, παραπέμποντας στις κινήσεις της Κίνας τα τελευταία χρόνια αλλά και των ΗΠΑ. Στο πλαίσιο αυτό η παρουσία της Ελλάδας στα διεθνή ναυτιλιακά δρώμενα είναι μια μοναδική περίπτωση που συνδυάζει το τρίπτυχο εφοπλισμός, ναυτοσύνη και διαχείριση πλοίων.

Κι όλα αυτά την ώρα που η οικονομία της χώρας είναι σε κακό χάλι. Στον αντίποδα η πιο ισχυρή οικονομία της ΕΕ η Γερμανία βλέπει τον εμπορικό της στόλο να συρρικνώνεται συνεχώς γεγονός που δημιουργεί ανησυχία για την παρουσία της ευρωπαϊκής οικονομικής υπερδύναμης στο διεθνή οικονομικό ανταγωνισμό.

Στο πλαίσιο αυτό δεν είναι τυχαίες οι συνεχείς επισημάνσεις της Ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας ότι πίσω από τη στοχοποίηση της Ελληνική ναυτιλίας κρύβονται άλλες σκοπιμότητες.

Έτσι, όπως μεταφέρει η εφημερίδα «Εστία» ο ίδιος ο πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Θεόδωρος Βενιάμης έχει καταγγείλει προσφάτως πως η κριτική που ασκείται εναντίον της φορολογικής μεταχείρισης της ελληνόκτητης ναυτιλίας από το ελληνικό κράτος είναι «κακοπροαίρετη, ατεκμηρίωτη και εν πολλοίς ιδιοτελής και ψευδής».

Σύμφωνα με τον κ. Βενιάμη το ελληνικό μοντέλο του φόρου χωρητικότητας των πλοίων, ακολουθήθηκε από σχεδόν όλα τα κράτη – μέλη της ΕΕ όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Κύπρος και η Μάλτα και μάλιστα σε ορισμένα από αυτά με ακόμη πιο ευνοϊκή δομή.

Η ΕΕΕ επισημαίνει πως οι Γερμανοί πλοιοκτήτες μείωσαν την φορολόγησή τους στα τέλη της δεκαετίας του ΄90 υιοθετώντας αντίστοιχο φορολογικό σύστημα με το ελληνικό. Ωστόσο, εξαιτίας κάκιστων χειρισμών του ναυτιλιακού τους συμπλέγματός δεν απέφυγαν την διάβρωση των γερμανικών μεριδίων στην παγκόσμια ναυτιλία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Lloyd’s Register ο ελληνικών συμφερόντων στόλος ξεπερνά σήμερα τα 4.057 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 314,4 εκατομμυρίων τόνων, όταν ο γερμανικών συμφερόντων στόλος μόλις αγγίζει τα 2.600 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 65 εκατομμυρίων τόνων.

Στην ελληνική σημαία τον Μάιο βρίσκονταν 1.837 πλοία, όταν στην αντίστοιχη γερμανική τον ίδιο μήνα ευρίσκονταν μόλις 354 πλοία. Είναι χαρακτηριστικό πως μέσα σε ένα χρόνο ο γερμανόκτητος στόλος έχει μειωθεί κατά 200 πλοία.

Γ.Α.