κ-σταυρίδης-εθνική-τράπεζα-χωρίς-το-jessica-193390
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | 14.11.2014 | 07:10

Κ. Σταυρίδης-Εθνική Τράπεζα: Χωρίς το JESSICA κοινωνικά επιθυμητά έργα δεν θα ήταν βιώσιμα

Στην προστιθέμενη αξία που δίνει το JESSICA ΣΤΑ Έργα που υλοποιούνται αναφερεται ΣΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ του προς την aftodioikisi.gr Ο κ. Κωνσταντίνος Σταυρίδης , ειδικός συνεργάτης της Εθνικής Τράπεζας για το χρηματοδοτικό εργαλείο JESSICA. Όπως τονίζει «χαρακτηριστικό του JESSICA είναι η ενίσχυση οριακών έργων που είναι κοινωνικά επιθυμητά, τα οποία δεν θα μπορούσαν να είναι βιώσιμα αν χρηματοδοτούνταν με όρους αγοράς», προσθέτοντας ότι «δημιουργεί μόχλευση κεφαλαίων, ενώ με την κάλυψη μεγάλου τμήματος του προϋπολογισμού ενός έργου, καθιστά ευκολότερη τη συγκέντρωση των λοιπών κεφαλαίων (τραπεζική συγχρηματοδότηση και ίδια συμμετοχή) ». Αναφορικά με τους ΟΤΑ, σημειώνει ότι «τους εξοικειώνει στην κουλτούρα των ανταποδοτικών έργων και της επιστρεφόμενης χρηματοδότησης, κάτι που από μόνο του έχει σημαντική προστιθέμενη αξία, δεδομένου του ότι από την επόμενη Προγραμματική Περίοδο, αρκετά μεγαλύτερο ποσοστό των πόρων των Διαρθρωτικών Ταμείων θα διοχετεύεται μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων και όχι με τη συνήθη μορφή της επιχορήγησης. »

 

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Κωνσταντίνου Σταυρίδη στην aftodioikisi . gr είναι το εξής:

Κύριε Σταυρίδη, η Εθνική Τράπεζα έχει αναλάβει τη διαχείριση συνολικά περίπου 85 εκατ. ευρώ από το JESSICA που προορίζονται ΓΙΑ την χρηματοδότηση ΕΡΓΩΝ Αστικής ανάπτυξης ΓΙΑ τις Περιφέρειες Αττικής, Δυτικής Ελλάδας, Ιονίων Νήσων και για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη». Τι μέρος από αυτά τα χρήματα έχουν χρησιμοποιηθεί?

Το Ταμείο Αστικής Ανάπτυξης (ΤΑΑ) για την Περιφέρεια Αττικής έχει υπογράψει συμβάσεις χρηματοδότησης για 3 έργα, τα οποία θα απορροφήσουν 40 εκ. € περίπου. Παράλληλα εξετάζονται και άλλα έργα σε προχωρημένο στάδιο ωριμότητας, τα οποία αναμένεται να απορροφήσουν το υπόλοιπο των αδιάθετων πόρων του ΤΑΑ Αττικής. Στα ΤΑΑ των Περιφερειών Δυτικής Ελλάδας, Ιονίων Νήσων και του ΕΠΠΕΡΑΑ δεν έχει μέχρι στιγμής συμβολαιοποιηθεί κάποιο έργο, αλλά έχουν υποβληθεί και εξετάζονται αρκετά ώριμα έργα, τα οποία εκτιμάται ότι θα απορροφήσουν σημαντικό τμήμα των διαθέσιμων πόρων. Παράλληλα συνεχίζεται η προσπάθεια για την εξεύρεση και αξιολόγηση και άλλων ώριμων έργων, ώστε τελικά να απορροφηθεί το μεγαλύτερο μέρος των πόρων των ΤΑΑ.

-Ποια Έργα βρίσκονται σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμά τους: Μπορείτε να μας αναφέρετε αναλυτικά τους θεματικούς τομείς αλλά τις περιοχές που καλύπτουν, τον προϋπολογισμό τους αλλά και την κατανομή τους χρηματοδοτικού εργαλείου JESSICA?

Τα τρία έργα που βρίσκονται σε φάση υλοποίησης αφορούν στην κατασκευή και διαχείριση σχολικών υποδομών μέσω ΣΔΙΤ (δύο έργα: 14 Σχολικές Μονάδες – προϋπολογισμός 58 εκ € και 10 Σχολικές Μονάδες – προϋπολογισμός 52 εκ €..) Και στην εγκατάσταση και διαχείριση, ενός Ολοκληρωμένου Συστήματος Τηλεματικής για τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών μέσω ΣΔΙΤ, προϋπολογισμού 19 εκ. €. Το τελευταίο έργο προβλέπεται να ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2015, ενώ τα δύο έργα σχολικών υποδομών αναμένεται να ολοκληρωθούν στο πρώτο εξάμηνο του 2016.

-Ποιες Είναι οι επιπτώσεις αυτών των έργων στην βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών?

Τα έργα αφορούν στην κατασκευή βασικών υποδομών που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των πολιτών και συντελούν στην αναβάθμιση, ουσιαστική και αισθητική, του αστικού περιβάλλοντος. Μέσω της κατασκευής σύγχρονων σχολικών υποδομών που θα συντηρούνται για 25 χρόνια με αυστηρές προδιαγραφές από τον φορέα διαχείρισης αναβαθμίζεται η ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και επωφελούνται άμεσα οι μαθητές, οι γονείς τους και οι καθηγητές. Η υλοποίηση του έργου της Τηλεματικής, με την κατασκευή των «έξυπνων στάσεων» και την πρόσθετη παροχή πληροφόρησης για τον χρόνο άφιξης των λεωφορείων από πολυμέσα (π.χ. κινητό τηλέφωνο, διαδίκτυο ) θα βελτιώσει αισθητά την ελκυστικότητα των αστικών συγκοινωνιών και την ποιότητα των καθημερινών μετακινήσεων εκατοντάδων χιλιάδων επιβατών.

-Ποια Είναι τα σχέδια της Εθνικής Τράπεζας για το άμεσο μέλλον προκειμένου να διοχετευτούν σε έργα και τα εναπομείναντα κονδύλια: Υπάρχει διαθέσιμη λίστα με έργα τα οποία πρόκειται να προχωρήσουν το επόμενο διάστημα?

Εξετάζουμε ώριμα έργα αστικής ανάπτυξης που μπορούν να λάβουν έγκριση χρηματοδότησης και να συμβολαιοποιηθούν εντός του 2014, ώστε να μπορέσουν να απορροφήσουν τους εναπομείναντες πόρους του ΤΑΑ εντός του 2015.

jessica_logo_aftodioikisi

-Μπορείτε Να μας περιγράψετε τη λειτουργία του JESSICA αναφορικά με τη συνεργασία με τους δημόσιους φορείς και ιδιαίτερα τους ΟΤΑ. Για παράδειγμα, ποιο είναι το ανώτατο ποσοστό του κόστους του έργου που μπορεί να χρηματοδοτηθεί?

Η χρηματοδότηση από το JESSICA δύναται να ανέλθει ως το 70% του επιλέξιμου κόστους του έργου, ενώ τουλάχιστον το 10% αυτού πρέπει να καλυφθεί από τραπεζική συγχρηματοδότηση (δάνειο εμπορικής τράπεζας) και τουλάχιστον 10% από ίδια συμμετοχή του φορέα του έργου. Το χρηματοδοτικό σχήμα κάθε έργου προσδιορίζεται κατά περίπτωση, ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του έργου και το ύψος του δανεισμού που κρίνεται βιώσιμο. Κρίσιμο σημείο αποτελεί το ύψος της ίδιας συμμετοχής, η οποία θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε ο φορέας του έργου να μπορεί να λάβει μια εύλογη απόδοση επί των κεφαλαίων του, προκειμένου να έχει κίνητρο να επενδύσει στο έργο, παράλληλα όμως να διασφαλίζεται η ομαλή εξυπηρέτηση των δανείων με συντηρητικές παραδοχές εκμετάλλευσης.

-Ποια Είναι η προστιθέμενη αξία που δίνει το χρηματοδοτικό εργαλείο JESSICA στην προώθηση της αστικής ανάπτυξης?

Χαρακτηριστικό του JESSICA είναι η ενίσχυση οριακών έργων που είναι κοινωνικά επιθυμητά, τα οποία δεν θα μπορούσαν να είναι βιώσιμα αν χρηματοδοτούνταν με όρους αγοράς. Παράλληλα το JESSICA δημιουργεί μόχλευση κεφαλαίων, ενώ με την κάλυψη μεγάλου τμήματος του προϋπολογισμού ενός έργου, καθιστά ευκολότερη τη συγκέντρωση των λοιπών κεφαλαίων (τραπεζική συγχρηματοδότηση και ίδια συμμετοχή). Επιπλέον το JESSICA εξοικειώνει τους ΟΤΑ στην κουλτούρα των ανταποδοτικών έργων και της επιστρεφόμενης χρηματοδότησης, κάτι που από μόνο του έχει σημαντική προστιθέμενη αξία, δεδομένου του ότι από την επόμενη Προγραμματική Περίοδο, αρκετά μεγαλύτερο ποσοστό των πόρων των Διαρθρωτικών Ταμείων θα διοχετεύεται μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων και όχι με τη συνήθη μορφή της επιχορήγησης.

-Κύριε Σταυρίδη ποια είναι τα διδάγματα από την εμπειρία της εφαρμογής του JESSICA κατά τη διάρκεια της προγραμματικής περιόδου 2007-2013? 

Όσον αφορά στους ΟΤΑ, πρέπει η Περιφέρεια να επικοινωνήσει στους Δήμους πιο άμεσα τη χρήση των νέων χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως το JESSICA , και παράλληλα να εξασφαλισθούν και διατεθούν πόροι για την ωρίμανση των έργων που επιθυμούν να εντάξουν οι Δήμοι (π.χ. εκπόνηση μελετών , προετοιμασία τευχών δημοπράτησης). Επίσης τα Ολοκληρωμένα Σχέδια Αστικής Ανάπτυξης των Δήμων πρέπει να είναι περισσότερο εστιασμένα στην υλοποίηση έργων βασικών αστικών υποδομών, όπως π.χ. διαχείριση απορριμμάτων, και λιγότερο σε έργα αξιοποίησης δημοτικών ακινήτων με σημαντικό κίνδυνο αγοράς και αμφίβολα επιχειρηματικά σχέδια. Όσον αφορά σε έργα ιδιωτών, λόγω του ολοκληρωμένου χαρακτήρα των παρεμβάσεων που χρηματοδοτεί το JESSICA , είναι απαραίτητο τα έργα να έχουν τη σύμφωνη γνώμη των Δήμων στους οποίους υλοποιείται το έργο, ενώ παράλληλα πρέπει να υπάρχει σαφές και επεξεργασμένο επιχειρηματικό σχέδιο, καθώς και δέσμευση του φορέα για τη στήριξη του έργου με επαρκές ύψος ιδίων κεφαλαίων.

Την ώρα που στη χώρα μας μιλάμε για Ανάπτυξη, το JESSICA , θεωρείται σε όλη την Ευρώπη, κατεξοχήν αναπτυξιακό εργαλείο και μάλιστα εστιασμένο σε συγκεκριμένες περιοχές. Μπορεί να παίξει αυτό το ρόλο και στην Ελλάδα?

Το JESSICA , με την εστίασή του σε δράσεις αστικής ανάπτυξης και ανάπλασης, έχει ήδη δημιουργήσει σημαντική αναπτυξιακή προοπτική, έχοντας αξιολογήσει έργα που συμβάλουν στην αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος, όπως π.χ. απόδοση νέων χρήσεων σε παλαιά βιομηχανικά κτίρια, ανάπτυξη αστικών υποδομών (π.χ. σχολικές υποδομές, έργα διαχείρισης απορριμμάτων, δημοτικός οδοφωτισμός, κλπ.). Η υλοποίηση αυτών των έργων θα συντελέσει στην κοινωνικοοικονομική αναζωογόνηση των αστικών περιοχών, με άμεσες θετικές επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής των κατοίκων των αστικών κέντρων.