επενδύσεις-10-δισ-ευρώ-μπορούν-να-γίνου-126474
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | 06.02.2016 | 20:23

Επενδύσεις 10 δισ. ευρώ μπορούν να γίνουν στην Αττική έως το 2020

Επενδύσεις ύψους άνω των 10 δισ. ευρώ έως το τέλος της δεκαετίας θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν στην αγορά ακινήτων της Αττικής, εφόσον βελτιωθεί το οικονομικό κλίμα και επιλυθούν χρόνια προβλήματα που σχετίζονται με τη γραφειοκρατία, τις πολυετείς καθυστερήσεις στην έκδοση των αδειών και τις προσφυγές που σχεδόν πάντα κατατίθενται από ομάδες πολιτών ή ακόμα και την Τοπική Αυτοδιοίκηση για την ακύρωση έργων μεγάλης κλίμακας στην κτηματαγορά, όπως περιγράφει η «Καθημερινή».

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας, πρόκειται για σειρά έργων μεγάλης κλίμακας, τα οποία όχι μόνο θα συνεισέφεραν καθοριστικά στην οικονομική ανάπτυξη και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, αλλά ταυτόχρονα θα αναδιαμόρφωναν τον «χάρτη» της αγοράς ακινήτων, δημιουργώντας σημαντικές υπεραξίες στις γειτνιάζουσες περιοχές, ιδίως από τη στιγμή που η κτηματαγορά θα σταθεροποιούνταν και θα επέστρεφε σταδιακά σε τροχιά ανάκαμψης.

Ελληνικό

Το σημαντικότερο έργο είναι βέβαια η αξιοποίηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό, που από μόνο του συνιστά επένδυση της τάξεως των 7-8 δισ. ευρώ. Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί στο μνημόνιο να προχωρήσει στην ολοκλήρωση της παραχώρησης του Ελληνικού στην κοινοπραξία των επενδυτών της οποίας ηγείται η Lamda Development, η οποία έχει επικρατήσει στον σχετικό διαγωνισμό αντί ποσού 915 εκατ. ευρώ.

Σε πρόσφατες δηλώσεις του, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιος Πιτσιόρλας, ανέφερε ότι ξεκινούν οι διαπραγματεύσεις για το Ελληνικό, καθώς το Δημόσιο επιδιώκει μια σειρά αλλαγών.

Στόχος είναι να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή εντός της άνοιξης, ώστε στη συνέχεια να τρέξει η διαδικασία της αδειοδότησης. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να προχωρήσει η κατάρτιση και έκδοση του προεδρικού διατάγματος του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ), η έκδοση των απαιτούμενων υπουργικών αποφάσεων για την εφαρμογή του ΣΟΑ και η διενέργεια ανεξάρτητου δημόσιου διαγωνισμού για τη χορήγηση άδειας καζίνο, που και αυτή όμως τελεί υπό αίρεση, καθώς η κυβέρνηση δεν έχει ακόμα αποφασίσει τις κινήσεις της επ’ αυτού. Βάσει του χρονοδιαγράμματος, οι παραπάνω αναβλητικές αιρέσεις θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι τον Νοέμβριο του 2016, κάτι μάλλον απίθανο, με αποτέλεσμα να θεωρείται δεδομένη η παράταση. Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, από την πραγματοποίηση της εν λόγω επένδυσης αναμένεται αύξηση του ΑΕΠ κατά 2%, έσοδα για το Δημόσιο πλέον των 10,5 δισ. ευρώ, άμεση δημιουργία 10.000 νέων θέσεων εργασίας και 70.000 σε βάθος εικοσαετίας, καθώς και προσέλκυση περίπου 1 εκατ. τουριστών επιπλέον ετησίως.

Κάντζα

Σε ό,τι αφορά μεμονωμένες αναπτύξεις, ξεχωρίζει η προωθούμενη επένδυση της REDS, θυγατρικής του ομίλου Ελλάκτωρ, στην περιοχή της Κάντζας (πρώην Κτήμα Καμπά). Εν αναμονή του στρατηγικού επενδυτή, που θα συνεισφέρει χρηματοδοτικά στην εν λόγω ανάπτυξη, θα πρέπει να σημειωθεί ότι πρόκειται για τη μεγαλύτερη επένδυση των τελευταίων ετών, καθώς το κόστος θα ξεπεράσει τα 200 εκατ. ευρώ. Ορίζοντας ολοκλήρωσης του έργου είναι το 2018. Συνολικά, θα αξιοποιηθεί έκταση 315 στρεμμάτων, με τη δομήσιμη επιφάνεια να διαμορφώνεται σε 89.000 τ.μ., εκ των οποίων τα 79.700 τ.μ. αφορούν τα νέα κτίρια και τα 9.300 τ.μ. αφορούν τα υφιστάμενα κτίσματα. Οι δε προτεινόμενες χρήσεις περιλαμβάνουν, πλην του εμπορίου και της ψυχαγωγίας, γραφεία και εστίαση. Σύμφωνα με το επενδυτικό σχέδιο, στόχος της REDS είναι το νέο κέντρο να αποτελέσει τον υπ’ αριθμόν ένα εμπορικό και τουριστικό προορισμό της χώρας, με επισκεψιμότητα 12 εκατ. καταναλωτών ετησίως και με τον τζίρο να υπολογίζεται σε 150 εκατ. ευρώ σε 12μηνη βάση.

Θριάσιο Πεδίο

Εν τω μεταξύ, κινήσεις θα πρέπει να αναμένονται και από την πλευρά της ΓΑΙΑΟΣΕ, της θυγατρικής εταιρείας του ΟΣΕ, η οποία διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία του οργανισμού. Στο επίκεντρο βρίσκεται βέβαια η ανάπτυξη του Θριασίου Πεδίου. Συνολικά στην ευρύτερη περιοχή του Θριασίου Πεδίου δρομολογούνται η ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου, του σταθμού διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων σε έκταση 1.450 στρεμμάτων ιδιοκτησίας ΟΣΕ και τον αντίστοιχο χώρο ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ επιφάνειας 588 στρεμμάτων, όπου υπάρχει η δυνατότητα δόμησης 235.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων. Το έργο θα υλοποιηθεί μέσω σύμβασης παραχώρησης. Ο ανάδοχος που θα προκύψει θα συστήσεις ανώνυμη εταιρεία ειδικού σκοπού που θα αναλάβει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση για 50 χρόνια του εμπορευματικού κέντρου με ταυτόχρονη καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ. Αν δεν υπάρξει κάποια άλλη καθυστέρηση, η υποβολή των προσφορών θα γίνει στις 31 Μαΐου.

Πειραιάς

Παράλληλα, η ΓΑΙΑΟΣΕ θα επιχειρήσει να «ξεμπλοκάρει» και το ακίνητο των 15 στρεμμάτων που βρίσκεται στον σιδηροδρομικό σταθμό στο κέντρο του Πειραιά, το οποίο προορίζει για εμπορικό κέντρο, μέσω της παραχώρησης της εκμετάλλευσης σε ιδιώτες. Στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ επιχειρεί την έκδοση προεδρικού διατάγματος για τον καθορισμό των απαιτούμενων χρήσεων γης. Στόχος είναι η ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας εντός του πρώτου εξαμήνου, ώστε στη συνέχεια να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός (ο πρώτος διαγωνισμός ήταν άγονος).

Πηγή: «Καθημερινή»