δημιουργείται-κινητή-μονάδα-φροντίδ-125634
ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ | 11.02.2016 | 18:43

Δημιουργείται κινητή μονάδα φροντίδας αστέγων – Πώς θα λειτουργεί, τι θα προσφέρει

Τη δημιουργία κινητής μονάδας φροντίδας αστέγων (“Φροντίδα εν κινήσει”) ανακοίνωσε σήμερα σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε η αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης Θεανώ Φωτίου μαζί με μαζί με τον πρόεδρο του ΔΣ του ΟΑΣΑ Αναστάσιο Ταστάνη, τον πρόεδρο της ΜΚΟ Praksis Τζανέτο Αντύπα και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Παπαστράτος ΑΒΕΣ Χρήστο Χαρπαντίδη.  Συγκεκριμένα, πρόκειται για τη μετατροπή ενός λεωφορείου του ΟΑΣΑ σε κινητή μονάδα υγιεινής, παροχής πρωτοβάθμιων υπηρεσιών υγείας και συμβουλευτικής, σε άστεγους της Αττικής. «Είναι μικρές κινήσεις ενθάρρυνσης, γιατί τα προβλήματα είναι τεράστια», τόνισε η αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Το ετήσιο κόστος ανέρχεται στις 400.000, από τις οποίες οι 200.000 θα είναι δωρεά της Παπαστράτος. Η δράση εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει τον Μάιο. Θα υπάρχουν 10 ειδικές στάσεις σε επιλεγμένα σημεία στο Κέντρο της Αθήνας, και τα δρομολόγια του λεωφορείου θα είναι κατά τη διάρκεια όλου του 24ώρου και 7 μέρες την εβδομάδα. Μέσα στο λεωφορεία θα γίνεται καταγραφή του αστέγου και θα υπάρχει υγειονομική και ψυχολογική υποστήριξη. Παράλληλα, η κα. Φωτίου υπογράμμισε ότι γίνονται προσπάθειες για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας της Γενικής Γραμματείας Πρόνοιας και πολλών εποπτευόμενων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου του υπουργείου Εργασίας, για να δημιουργηθούν επιπλέον δομές. Σε σύντομο χαιρετισμό που απηύθυνε, ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος δήλωσε ότι είναι ευθύνη της Πολιτείας να αντιμετωπίσει και τις καταστάσεις της ανθρωπιστικής κρίσης, που βιώνει η χώρα τα τελευταία έξι χρόνια. «Δεν μπορώ να μην συγχαρώ πρωτοβουλίες από την Κοινωνία των Πολιτών, όπως αυτήν που συζητάμε σήμερα, που έρχονται συμπληρωματικές στην ευθύνη του κράτους να δώσουν ένα χέρι βοηθείας στους πιο αδύναμους. Η Θεανώ Φωτίου έχει πετύχει ένα μικρό θαύμα τον τελευταίο χρόνο. Ουσιαστικά, χωρίς πόρους, να έχει εξασφαλίσει στους πιο αδύναμους αυτό το χέρι βοηθείας που τόσο πολύ χρειάζονται» τόνισε ο υπουργός.

Αναλυτικά οι δηλώσεις κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου:

Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Έχω πει πολλές φορές ότι είναι ευθύνη της πολιτείας να αντιμετωπίσει και τις πιο ακραίες καταστάσεις, όπως αυτές της ανθρωπιστικής κρίσης που βιώνουμε τα τελευταία έξι χρόνια. Δεν μπορώ όμως να μην συγχαρώ πρωτοβουλίες από την κοινωνία των πολιτών, όπως αυτή που συζητάμε σήμερα, που έρχονται συμπληρωματικές στην ευθύνη του κράτους να δώσουν ένα χέρι βοήθειας στους πιο αδύναμους.

Θ. ΦΩΤΙΟΥ: Να ξέρετε πως ό,τι προσπαθούμε να κάνουμε είναι μικρές κινήσεις ενθάρρυνσης, γιατί τα προβλήματα είναι τεράστια. Έχουμε πάντα στο μυαλό μας ότι η κοινωνία είναι πανίσχυρη αν εγερθεί. Ακόμα και μέσα στην κρίση μπορεί να κάνει πολύ σημαντικά πράγματα. Πιστεύουμε ότι όταν ο ιδιωτικός τομέας και ο δημόσιος τομέας κάνουν συνέργειες, τότε μπορούμε να δίνουμε κάποια παραδείγματα ενθάρρυνσης τα οποία μπορούν να ακολουθηθούν.

Όπως ξέρετε όλοι, η έλλειψη στέγης δεν θεωρούνταν πρόβλημα στην Ελλάδα μέχρι την κρίση, ή τουλάχιστον ένα πρόβλημα με τέτοιες διαστάσεις. Αυτό που η κρίση έκανε ορατό είναι αυτοί οι άστεγοι που βλέπουμε όπως περπατάμε μέσα στις στοές της Αθήνας αλλά και στη Θεσσαλονίκη και σε άλλα αστικά κέντρα. Άνθρωποι που κοιμούνται στο δρόμο.

Και πάλι το πρόβλημα που βλέπουμε είναι η κορυφή του παγόβουνου. Στην πραγματικότητα ένα πολύ μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού μας έχει ανάγκη από στέγη, αλλά δεν φαίνεται γιατί στην Ελλάδα η οικογένεια, ως ασφαλιστική δικλείδα, μαζεύει τους ανθρώπους με πρόβλημα, τα παιδιά της, τους συγγενείς που δεν έχουν σπίτι, ή δεν μπορούν να πληρώσουν το νοίκι και τους δίνει στέγη.

Να πούμε ότι στο χώρο της έλλειψης στέγης υπάρχουν τέσσερις κατηγορίες. Οι άστεγοι που βλέπουμε να  κοιμούνται στο δρόμο. Εκείνοι που ήταν σε αυτή την κατάσταση, ή παρόμοια λίγο πριν, αλλά σήμερα φιλοξενούνται σε ξενώνες, ή μένουν σε μόνιμα ιδρύματα.

Εκείνοι που στεγάζονται σε ανεπαρκή καταλύματα, σε αυτοκίνητα, σε παραπήγματα σε κοντέινερς, σε καταυλισμούς κλπ. Και τέλος, εκείνος ο πολύ μεγάλος αριθμός ανθρώπων που κινδυνεύουν να βρεθούν χωρίς στέγη, είτε γιατί μένουν προσωρινά σε σπίτια συγγενών,  είτε γιατί δεν μπορούν να πληρώσουν το νοίκι και μπορεί σε λίγο να βρεθούν κάτω από καθεστώς έξωσης.

Σ’ αυτή την τελευταία κατηγορία εμείς κάναμε ένα μικρό βήμα πέρσι με το νόμο για την ανθρωπιστική κρίση. Μπορέσαμε να δώσουμε  σε χιλιάδες οικογένειες επιδότηση ενοικίου από 70 έως 220 ευρώ, ώστε να μην χάσουν το σπίτι τους και να κινδυνεύουν με έξωση, ή να μπορέσουν να νοικιάσουν με αυτά τα χρήματα.

Τα νούμερα για την έλλειψη στέγης που έχουμε σήμερα δεν είναι ασφαλή. Γι’ αυτό εκείνο που προσπαθούμε να κάνουμε με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ,  είναι  ένα εργαλείο που θα σχεδιαστεί και θα λειτουργεί μέσα στη διοίκηση, στο Υπουργείο μας, αλλά θα διασυνδέεται με όλους τους φορείς που παρέχουν, με τον οποιοδήποτε τρόπο, στέγη ή μελετάνε τα θέματα των ανθρώπων στο δρόμο. Αυτό το εργαλείο θα είναι μια κοινή ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα μπορεί να καταγράφει τον άστεγο, και να τον καταχωρεί ταυτόχρονα σε αυτή την ηλεκτρονική πλατφόρμα, και θα διερευνά αν μπορεί να μπει σε κάποια δομή, να βρει ένα καταφύγιο και μετά θα παρακολουθεί την πορεία του σε βάθος χρόνου, ώστε να είναι σαφές αν καταφέρει να επωφεληθεί προγραμμάτων πχ προώθησης στην απασχόληση, και να γίνει ικανός να αποκτήσει δική του στέγη.  Αν θέλετε, το σημερινό πρώτο βήμα, βοηθάει και σε αυτή την κατεύθυνση που σας λέω, όπως θα ακούσετε και παρακάτω.

Παράλληλα στο νέο ΕΣΠΑ 2014 – 2020, έχουμε υποβάλει  πρόταση στο πλαίσιο των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων και των 13 Περιφερειών της χώρας για τη λειτουργία επιπλέον 8 υπνωτηρίων και 10 κέντρων ημερήσιας φιλοξενίας αστέγων σε αστικά κέντρα όπου και εντοπίζεται το πρόβλημα, καθώς και την πλήρη ενημέρωσή τους μέσα από τα Κέντρα Κοινότητας, για το τι δυνατότητες έχουν να στεγαστούν.

Δίνουμε έμφαση στην αύξηση  δομών που να εξασφαλίζουν πολύπλευρη αντιμετώπιση του προβλήματος, (υποστηριζόμενα διαμερίσματα), με συνδυασμένες παρεμβάσεις, για ένταξη στην κοινωνία και ένταξη στην εργασία, γιατί στόχος δεν είναι να βάλουμε απλώς ένα κεραμίδι πάνω από τον άστεγο, αλλά να του δώσουμε και εφόδια ώστε να μην ξαναγυρίσει στο δρόμο μετά από λίγο.

Επίσης, πρόθεσή μας είναι να χρησιμοποιήσουμε και να αξιοποιήσουμε μέσω προγραμμάτων του ΕΣΠΑ για την ενεργειακή αναβάθμιση, τα κενά διαμερίσματα ιδιοκτησίας της Γενικής Γραμματείας Πρόνοιας αλλά και πολλών εποπτευόμενων ΝΠΔΔ του Υπουργείου μας. Ήδη, από την  πρώτη μέρα που αναλάβαμε τον τομέα της πρόνοιας, ξεκινήσαμε ενέργειες για να αποσαφηνιστεί το ιδιοκτησιακό καθεστώς όλων των ακινήτων που φέρονται να ανήκουν στη Γενική Γραμματεία και κυρίως για να αποτυπωθεί αξιόπιστα η σημερινή τους κατάσταση (αν είναι κενά ή κατειλημμένα, παραχωρημένα και χρησιμοποιούμενα ή εγκαταλελειμμένα, μισθωμένα σε ενοικιαστές που δεν ανταποκρίνονται κ.λπ.), και πόσα, τελικά, είναι άμεσα αξιοποιήσιμα.

Ακόμη, σκοπεύουμε να διατηρήσουμε και να επεκτείνουμε το πρόγραμμα «Στέγαση και Επανένταξη»

Αυτό όμως που με ενδιαφέρει περισσότερο σήμερα είναι,  να πούμε ότι, με τη μικρή  ελπιδοφόρο κίνηση που κάνουμε, ανοίγουμε το θέμα και από δω και ύστερα μπορούμε να προχωρήσουμε με πιο σοβαρά βήματα για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα, ριζικά και αποτελεσματικά είτε με την επιδότηση ενοικίου, είτε με τη διάθεση ακίνητων του δημοσίου, αλλά και με άλλες δράσεις.  Και να περάσω στον Πρόεδρο του ΟΑΣΑ.

Τ. ΤΑΣΤΑΝΗΣ: Ως Πρόεδρος του ΟΟΣΑ να σας ευχαριστήσω κι εγώ για την παρουσία σας στη σημερινή συνέντευξη Τύπου, που γίνεται στα πλαίσια της συνέργειας του Υπουργείου Κοινωνικής Αλληλεγγύης με τον ΟΟΣΑ και αφορά την καινοτόμο δράση για την ανακούφιση και φροντίδα των άστεγων συμπολιτών μας στους δρόμους της Αθήνας.

Να ευχαριστήσω βέβαια και προσωπικά την αναπληρώτρια Υπουργό κα Θεανώ Φωτίου γι’ αυτή την πρωτοβουλία και να πω ότι είναι και ιδιαίτερη η τιμή για εμένα και για τον ΟΟΣΑ που θα συνδράμουμε κι εμείς μαζί με τους χορηγούς και την PRAKSIS στην προσπάθεια άμβλυνσης των συνεπειών που υφίστανται σήμερα οι συμπολίτες μας από τη βαθιά ανθρωπιστική κρίση που βιώνει πλέον εδώ και πολλά χρόνια ο λαός μας στη χώρα μας.

Ο ΟΟΣΑ που έχει τη συνολική ευθύνη και εποπτεία του συστήματος των δημόσιων συγκοινωνιών της Αθήνας, πέρα από τη σταθερή πολιτική της Κυβέρνησης, της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, αλλά και προσωπικά του Υπουργού του κ. Σπίρτζη, που είναι η αναδιάρθρωση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών προς όφελος της κοινωνίας και του επιβατικού κοινού της Αθήνας, παρ’ όλη τη δύσκολη οικονομική κατάσταση που βρίσκεται σήμερα ο ΟΟΣΑ και τα μεγάλα οικονομικά ελλείμματα που έχουμε κληρονομήσει δυστυχώς από τις προηγούμενες Διοικήσεις, έχει και ένα άλλο ακόμη στόχο:

Να επιτελέσει την εκπλήρωση του κοινωνικού του ρόλου και έργου, ως δημόσιος Οργανισμός που είναι. Δηλαδή να σταθεί δίπλα, κοντά και αλληλέγγυα στους συμπολίτες μας που πλήττονται βάναυσα από την ανθρωπιστική κρίση. Να σταθεί δίπλα στην πολιτεία, δίπλα στις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, κοντά στους συμπολίτες μας που βρίσκονται στην άκρη της κοινωνίας.

Τον τελευταίο χρόνο έχουν γίνει αρκετά θετικά βήματα που πρέπει όμως να συνεχιστούν με πιο εντατικούς ρυθμούς. Αναφέρω χαρακτηριστικά την ελεύθερη μετακίνηση των ανέργων στην Αθήνα χωρίς εισιτήριο στα δημόσια Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, το μισό εισιτήριο στους πάνω από 65 χρονών και κάτω από 18 χρονών συμπολίτες μας.

Και σήμερα, με αυτή τη δράση, για την περίθαλψη την φροντίδα και την ανακούφιση των άστεγων συμπολιτών μας, όπου μαζί με το Υπουργείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης βάζουμε ακόμη ένα μεγάλο στοίχημα που πιστεύω ότι αν το παλέψουμε θα το πετύχουμε, θα το κερδίσουμε δηλαδή να αποκτήσουν ξανά οι συμπολίτες μας που είδαν τη ζωή τους να γίνεται ρημαδιό, τη χαμένη τους αξιοπρέπεια και να σηκώσουν ψηλά το κεφάλι για να παλέψουν για μια ανθρώπινη ζωή.

Εγώ αυτά έχω να σας πω, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΑΣΑ ο κ. Γιάννης Σκουμπούρης θα σας δώσει περισσότερα αναλυτικά στοιχεία, για το μέρος της συνέργειας που αφορά τον Οργανισμό με το Υπουργείο Κοινωνική Αλληλεγγύης. Σας ευχαριστώ.

Χ. ΧΑΡΠΑΝΤΙΔΗΣ: Να σας πω δυο λόγια γιατί η Παπαστράτος είναι σήμερα εδώ. Η Παπαστράτος σε όλη την 85χρονη ιστορία της νοιαζόταν, πάντα φρόντιζε τους ανθρώπους της, τους συνεργάτες της και πάντα έβρισκε τρόπους να βοηθάει την ελληνική κοινωνία.

Αυτό κάνουμε κι εμείς σήμερα και γι’ αυτό είμαστε σήμερα εδώ. Δεν είναι δυνατό μια εταιρεία σαν την Παπαστράτος με τον ηγετικό της ρόλο για 85 χρόνια σε ένα από τους πιο σημαντικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας να μένει αμέτοχη σε σοβαρά κοινωνικά προβλήματα της σύγχρονης Ελλάδας.

Γι’ αυτό επιλέγουμε συνεργασίες με αξιόπιστες και δραστήριες Οργανώσεις όπως η PRAKSIS για να βρίσκουμε ουσιαστικές λύσεις στις ανάγκες ευπαθών ομάδων. Πιστεύουμε ότι κάποιες από τις δράσεις μας πρέπει να τις επικοινωνούμε ανοιχτά γιατί στόχος μας είναι –αν μου επιτρέπετε είναι και ο ρόλος μας πιστεύω- να εμπνέουμε τους συνανθρώπους μας και άλλες επιχειρήσεις έτσι ώστε να στηρίζουμε τους φορείς που έχουν αναλάβει το δύσκολο έργο της φροντίδας των συμπολιτών μας έτσι ώστε όλοι μαζί –κι αυτό είναι το σημερινό μήνυμα πιστεύω- να φτιάχνουμε ένα καλύτερο αύριο.

Εμείς σαν Παπαστράτος θα συνεχίσουμε και πέρα από αυτή την πολύ ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία να συνεργαζόμαστε και να βρίσκουμε λύσεις με συνεχή και έμπρακτη  υποστήριξη των αστέγων της Αθήνας. Σας ευχαριστώ πολύ.

Ι. ΣΚΟΥΜΠΟΥΡΗΣ: Εμείς στον ΟΟΣΑ με την Οδηγία και του Υπουργού, του κ. Σπίρτζη, σχεδιάζουμε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο είτε συμμετοχής σε κοινωνικές δράσεις όπως είναι αυτή, είτε σχεδιασμού δράσεων που έχουν να κάνουν με το κοινωνικό πρόσωπο της δημόσιας συγκοινωνίας, την οποία την κατανοούμε και σα μια ιδιότυπη προέκταση του δημόσιου χώρου. Δηλαδή ανήκει σε όλους τους πολίτες, πρέπει να εξυπηρετεί ισόνομα όλους τους πολίτες και με την έννοια αυτή για όλες τις ομάδες και τις ευπαθείς και τις άλλες ομάδες, προσεγγίζουμε με μια τέτοια διάσταση τη δημόσια συγκοινωνία.

Πριν αναφερθώ στη συνέργεια να πω εν τάχει παίρνοντας αυτή την ευκαιρία ότι στον ΟΟΣΑ ήδη εξελίσσονται δυο μεγάλα έργα που θα αναβαθμίσουν ιδιαίτερα τη δημόσια συγκοινωνία στην Αθήνα, δηλαδή η τηλεματική που πρακτικά σημαίνει ότι θα βλέπεις σε επίπεδο λεωφορείου πότε έρχεται το επόμενο λεωφορείο, ή σε μια εφαρμογή στο κινητό, που θα αυξηθεί ιδιαίτερα η ποιότητα της δημόσιας συγκοινωνίας και αυτό στα τέλη Μάρτη θα αρχίσουμε να το βλέπουμε σε πλήρη έκταση σε όλη την πρωτεύουσα.

Και βέβαια το άλλο μεγάλο έργο είναι το ηλεκτρονικό εισιτήριο που θα είναι περίπου σε ένα χρόνο. Τώρα ερχόμενος σε αυτή τη δράση εδώ έχουμε μια πολύ σημαντική συνέργεια που αξίζουν συγχαρητήρια, διότι η πολιτεία με διάφορες πλευρές της και με την πρωτοβουλία του Υπουργείου Κοινωνικής Αλληλεγγύης βλέπει μια συγκεκριμένη κοινωνική ομάδα συμπολιτών μας, τους αστέγους και προχωράμε άμεσα σε αυτή τη δράση που σε πολύ λίγα σημεία ανά τον κόσμο έχει αναπτυχθεί μια τέτοια δράση.

Τώρα, ειδικότερα ο ΟΟΣΑ θα συμμετάσχει σε αυτή τη δράση κατ’ αρχήν παρέχοντας ένα λεωφορείο 12 μέτρων, μεγάλη δηλαδή λεωφορείο το οποίο θα μετασκευαστεί κατάλληλα ώστε να φέρει τον εξοπλισμό ο οποίος θα σας αναφερθεί στη συνέχεια.

Ταυτόχρονα εμείς θα σχεδιάσουμε δρομολόγια εκεί που θα υποδειχθούν από το Υπουργείο που έχει εικόνα που βρίσκονται ομάδες αστέγων. Θα σχεδιάσουμε λοιπόν αυτά τα δρομολόγια και θα προσδιορίσουμε σε επίπεδο πολύ συγκεκριμένο που θα πρέπει να σταματάνε αυτά τα λεωφορεία για να δίνουν αυτή την εξυπηρέτηση. Αυτό είναι μια τεχνική δουλειά, που αν περνάει ένα λεωφορείο σε 10-12 σημεία πρέπει να πας να σχεδιάσεις 10-12 στάσεις να τις αδειοδοτήσεις γιατί δεν μπορεί να σταματάει οπουδήποτε οποιοσδήποτε και να εξασφαλίσουμε τις διάφορες παροχές είτε ρεύματος, είτε νερού που χρειάζεται αυτό.

Όλο αυτό θα το κάνει ο ΟΟΣΑ και παράλληλα όπως καταλαβαίνετε θα σχεδιάσουμε και τα δρομολόγια να είναι τουλάχιστον σε δυο βάρδιες ή θα κριθεί και στην πράξη πόσο θα είναι με βάση την αντίστοιχη ζήτηση που θα υπάρχει αυτής της υπηρεσίας.

Επίσης εμείς θα συντηρούμε όλη αυτή τη διαδικασία του λεωφορείου. Το συζητήσαμε με την τεχνική ομάδα και το πιο κατάλληλο όχημα είναι το όχημα των 12 μέτρων, το οποίο μπορούμε εύκολα και σε ένα χρονοδιάγραμμα περίπου από τη στιγμή που θα ξεκινήσουμε δυο μηνών, άρα μέσα στο Μάιο κα Υπουργέ εμείς μπορούμε να πούμε ότι θα είμαστε έτοιμοι από τη στιγμή που θα ξεκινήσουμε, να έχουμε το όχημα πλήρως λειτουργικό, πλήρως εξοπλισμένο που θα μπορεί να εξυπηρετήσει την ομάδα αυτή των συμπολιτών μας.

Με όλες τις εξυπηρετήσεις που χρειάζεται, κοινωνικούς λειτουργούς κ.λ.π. θα υπάρχει δηλαδή μια ολοκληρωμένη προσέγγιση της υπηρεσίας αυτής.

Επομένως εγώ να πω ότι έχουμε μια ετοιμότητα, έχουμε μια προετοιμασία, έχουμε  ήδη προσδιορίσει το όχημα που θα είναι πλήρως λειτουργικό στο χρονοδιάγραμμα που είπα και νομίζω ότι θα είναι μια πολύ σημαντική και καινοτομική συνέργεια της πολιτείας που θα είναι υποδειγματική και νομίζω μπορεί και σε άλλους τομείς να επαναληφθεί με θετικό και επιτυχή τρόπο. Ευχαριστώ πολύ.

Αντύπας Τζανέτος: Το συγκεκριμένο έργο ευελπιστούμε να ξεκινήσει το αργότερο σε τρεις μήνες από σήμερα.

Στα 20 χρόνια δράσης η PRAKSIS έχει ήδη  εξυπηρετήσει αρκετές χιλιάδες πληθυσμού που βρίσκονται στο όριο ή κάτω από το όριο της φτώχιας. Αυτή τη στιγμή έχουμε 31 ενεργά προγράμματα και 100.000 ωφελούμενους το χρόνο. Στα τρία Κέντρα ημερήσιας υποδοχής αστέγων στην Αθήνα, στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη, έχουμε εξυπηρετήσει γύρω στα 6.500 άτομα που ερχόμενα απολαμβάνουν τις απαραίτητες υπηρεσίες υγιεινής, κάνουν μπάνιο, πλένουν τα ρούχα τους, τους βλέπει γιατρός, κοινωνικός λειτουργός και εργασιακός σύμβουλος, έτσι ώστε  σιγά – σιγά να επανέλθουν σε μια ομαλή ζωή και να ξαναμπούν στην αγορά εργασίας.

Υπάρχουν όμως και άστεγοι στο κέντρο της Αθήνας, που δεν επισκέπτονται καθόλου τα κέντρα, μη θέλοντας να εγκαταλείψουν το σημείο όπου έχουν φτιάξει τη γωνιά τους, μήπως και δεν το ξαναβρούν αν χρειαστεί.

Γι αυτό, σε μια «γειτνίαση» των ονείρων μας, με αυτά της Υπουργού, πιστεύουμε ότι αυτή η κινητή μονάδα είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό εργαλείο δουλειάς, όχι μόνο γιατί θα καταγράφουμε τον άστεγο αλλά και γιατί επιτόπου θα  ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες του για φροντίδα υγιεινής, πρωτοβάθμιες νοσηλευτικές υπηρεσίες αλλά και συμβουλευτική από κοινωνικό λειτουργό. Με τον τρόπο αυτόν θα μπορούσαμε να αντιμετωπίσουμε και τις ανάγκες μετακινούμενων πληθυσμών, όπως οι  μεταναστευτικές και προσφυγικές ροές.

Εμείς, στην PRAKSIS, θεωρούμε ότι  όταν διακυβεύεται η ανθρώπινη αξιοπρέπεια, όταν υπάρχει πραγματική ανάγκη έστω και για ένα συμπολίτη μας, είναι σημαντική η σύγκλιση των πλευρών ενός τριγώνου, όπου στη μία πλευρά στέκεται το κράτος, και η πολιτική βούληση, στην άλλη πλευρά ο ιδιωτικός τομέας και στην τρίτη η κοινωνία των πολιτών, είτε είναι ΜΚΟ, είτε εθελοντικές ομάδες, και αλληλέγγυοι πολίτες.

Στην περίπτωση της κινητής μονάδας για αστέγους, τίποτα δεν θα μπορούσε να γίνει χωρίς την αρωγή του Παπαστράτου και, βέβαια, του ΟΑΣΑ, που παραχώρησε το λεωφορείο.           Πολύ σημαντική θα είναι η στιγμή που θα μπορούμε να έχουμε αποτελέσματα από την υλοποίηση του έργου, που θα μιλάμε πια με συγκεκριμένους αριθμούς και όχι με υποθέσεις.

Να μην παραλείψω να πω ότι σημαντικοί αρωγοί στην όλη προσπάθεια θα είναι και οι δημόσιοι φορείς, όπως το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης, και το ΕΚΑΒ, για την παραπομπή επειγόντων περιστατικών. Ελπίζουμε και πιστεύουμε μελλοντικά όλη η πράξη αυτή, που σήμερα είναι πιλοτική, να περάσει στις κρατικές δομές και να γίνει εργαλείο δουλειάς.

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για το κόστος της μονάδας, η Υπουργός και ο κ. Αντύπας απάντησαν ότι το κόστος γι’ αυτή την παρέμβαση περιλαμβάνει το κόστος του ίδιους του λεωφορείου, περίπου 60.000 Ευρώ αν δεν το παραχωρούσε ο ΟΑΣΑ, την  ανακατασκευή του λεωφορείου που είναι περίπου το ποσό της χορηγίας του «Παπαστράτου», 200.000 ευρώ, αλλά και το κόστος της λειτουργίας του, που με τους ανθρώπους που θα το στελεχώνουν, φτάνει τις 400.000 ευρώ το χρόνο αν μιλάμε για 24ωρη λειτουργία, 7 ημέρες την εβδομάδα σε 10 διαφορετικά σημεία της Αττικής.