στη-βουλή-το-νέο-πλαίσιο-για-την-κυκλοφ-102122
ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ | 18.07.2016 | 08:25

Στη Βουλή το νέο πλαίσιο για την κυκλοφορία των καπνικών προϊόντων

Με σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή το απόγευμα της Παρασκευής υιοθετείται η Οδηγία της Ε.Ε. (2014/40/ΕΕ) με το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τα προϊόντα καπνού και άλλα συναφή προϊόντα, μεταξύ αυτών και το ηλεκτρονικό τσιγάρο.

Σηνειώνεται ότι οι χώρες- μέλη είχαν την υποχρέωση να ενσωματώσουν την Οδηγία στις εθνικές τους νομοθεσίες έως τις 20 Μαΐου.

Η ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας στην ελληνική νομοθεσία έχει ήδη συναντήσει έντοντες αντιδράσεις, κυρίως από τις επιχειρήσεις και τους χρήστες ηλεκτρονικών τσιγάρων.

Η πλειοψηφία των αντιδράσεων αφορά στην εξομοίωση από πλευράς Υπουργείου Υγείας μεταξύ ηλεκτρονικού και συμβατικού τσιγάρου που, όπως υποστηρίζουν, αποβαίνει εις βάρος τόσο των καπνιστών όσο και των δομών υγείας. Η πρόθεση του Υπουργείου Υγείας να απαγορεύσει το άτμισμα σε δημόσιους χώρους, όπως αναφερεται από τον κλάδο του ηλεκτρονικού τσιγάρου, καταδεικνύει το έλλειμμα ενημέρωσης για τις λιγότερο επιβαρυντικές εναλλακτικές του συμβατικού τσιγάρου που μπορούν να σώσουν ζωές. Για τον λόγο αυτό παράγοντες της αγοράς και εκπρόσωποι καταναλωτών ζητούν να μην γίνουν βιαστικές κινήσεις που δεν θα λαμβάνουν υπόψη το υφιστάμενο σώμα γνώσης καθώς και τα νεότερα επιστημονικά δεδομένα, που υπογραμμίζουν τη σημασία επιλογών για εθισμένους καπνιστές.

Νέα έρευνα καταρρίπτει το παθητικό άτμισμα

Το προσεχές διάστημα αναμένεται, μάλιστα, να δημοσιευτεί μελέτη από τη DG Sante της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Γενική Διεύθυνση Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων), η οποία σύμφωνα με πληροφορίες θα τεκμηριώνει το γεγονός ότι δεν υφίσταται παθητικό άτμισμα. Η μελέτη, που στόχο έχει να βελτιώσει την κατανόησή μας αναφορικά με τις εκπομπές του ηλεκτρονικού τσιγάρου και τις επιδράσεις στην υγεία από την παθητική έκθεση σε αυτό, πραγματοποιείται στο πλαίσιο του νέου μακρόπνοου ερευνητικού έργου TackSHS με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Horizon 2020 Έρευνα και Καινοτομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με τη συμμετοχή των πλέον έγκριτων ερευνητικών κέντρων της Ευρώπης στον τομέα του καπνίσματος και της ογκολογίας, όπως το Institut Català d’Oncologia (Ισπανία), το TobaccoFree Research Institute Ireland LBG (Ιρλανδία) και το University of Aberdeen (Η.Β.). Από την πλευρά της Ελλάδας συμμετέχει το ερευνητικό εργαστήριο George D. Behrakis, της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας.

Κρίσιμη η πρόσβαση σε εναλλακτικές επιλογές για τους καπνιστές

Παράγοντες της αγοράς και εκπρόσωποι καταναλωτών τονίζουν την κρισιμότητα του νομοσχεδίου για την ενίσχυση της αντικαπνιστικής προσπάθειας, στο πλαίσιο του πνεύματος της Ευρωπαϊκής Οδηγίας που στοχεύει στην προστασία των καταναλωτών από το κάπνισμα – ενεργητικό και παθητικό. Επισημαίνουν ότι οι καπνιστές πρέπει να διευκολυνθούν να επιλέξουν λιγότερο επιβλαβή για την υγεία τους προϊόντα, ιδίως σε μία περίοδο που η πρόσβαση σε επιλογές είναι γενικότερα περιορισμένη λόγω της οικονομικής κρίσης. Ωστόσο, η απαγόρευση του δημόσιου ατμίσματος δυσχεραίνει την εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου, η οποία έχει αποδείξει τη σχετικότητα της αυστηροποίησης των ρυθμιστικών πλαισίων. Ταυτόχρονα, καταγγέλλουν οι ατμιστές, περνάει το μήνυμα ότι συμβατικό και ηλεκτρονικό τσιγάρο είναι εξίσου βλαπτικά προϊόντα, ενώ αποθαρρύνει χιλιάδες εθισμένους στο τσιγάρο ανθρώπους να βελτιώσουν την ποιότητα της ζωής των ιδίων αλλά και των γύρω τους, εφόσον σύμφωνα με τη διεθνή επιστημονική βιβλιογραφία δεν υφίσταται παθητικό άτμισμα.

Υπέρ του ηλεκτρονικού τσιγάρου τα ευρωπαϊκά κράτη

Την ίδια στιγμή μεγάλα ευρωπαϊκά κράτη  (Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία και Ιταλία) έχουν ενσωματώσει την προώθηση του ηλεκτρονικού τσιγάρου στην εθνική πολιτική τους. Στις χώρες αυτές όπου έχει αναγνωριστεί ότι το ηλεκτρονικό τσιγάρο και οι λοιπές εναλλακτικές αυξάνουν τις πιθανότητες διακοπής του καπνίσματος, διευκολύνεται η πρόσβαση των καπνιστών στα προϊόντα αυτά με αποτέλεσμα να υποχωρούν οι δείκτες των παραδοσιακών καπνιστών. Στην Ελλάδα, από την άλλη, καταγράφεται το υψηλότερο ποσοστό καπνιστών σε επίπεδο ΟΟΣΑ, το οποίο μεταφράζεται σε θνησιμότητα της τάξης του 20% και ετήσιο υγειονομικό κόστος 1,7 δισ., ίσο με 8%-10% του συνόλου των δαπανών για την υγεία.