σπιρτζής-θα-μπουν-κανόνες-στη-λειτουρ-14286
ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ | 01.09.2017 | 20:32

Σπιρτζής: Θα μπουν κανόνες στη λειτουργία της «Uber»

Κανόνες στη λειτουργία της διαδικτυακής πλατφόρμας Uberσε σχέση με τη λειτουργία του ταξί, προανήγγειλε ο υπουργός μεταφορών Χρ. Σπίρτζης, με συνέντευξη του, στο ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο».

Ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Σπίρτζη:

Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Κύριε Υπουργέ, πριν μια εβδομάδα ακριβώς, απ’ αυτό το μικρόφωνο, ο Πρόεδρος του Συνδικάτου Ταξί, ο κ. Λυμπερόπουλος έκανε μια μεγάλη επίθεση στην Uber, για όσους δεν την ξέρουν είναι ένας πολυεθνικός οργανισμός που ουσιαστικά έχει νομιμοποιήσει αυτό που παλιά λέγαμε πειρατεία στα ταξί, δηλαδή οποιοσδήποτε μπορεί να πάει να χρησιμοποιεί το αυτοκίνητό του για μεταφορές προσώπων.

Ενόψει του γεγονότος ότι έχετε φτιάξει ένα νομοσχέδιο το οποίο ουσιαστικά βάζει φραγμούς στην ασύδοτη δραστηριότητα της Uber στην Ελλάδα και το δικό σας εγκώμιο έπλεξε, βλέπω και ότι το περιοδικό του Συνδικάτου σας έχει εξώφυλλο, φαίνεται ότι 200.000 και πλέον οικογένειες μάλλον περιμένουν με αγωνία το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Αναφέρομαι στο νομοσχέδιο το οποίο αφορά την υπόθεση Uber και τα ταξί αλλά και με αφορμή αυτό βλέπω να υπάρχουν σοβαρές διαφοροποιήσεις.

Είναι γνωστό, το δημοσιεύσαμε και στο kokkino.gr το άρθρο του κ. Λυμπερόπουλου που έκανε τεράστια επίθεση στη Νέα Δημοκρατία αλλά και προσωπικά σε στελέχη της Νέας Δημοκρατίας ότι είχαν επαφές με την Uber, ο κ. Χατζηδάκης, η κα Μπακογιάννη, ο κ. Μητσοτάκης, ότι έχουν κρατήσει μια στάση η οποία είναι εχθρική και φιλική προς την Uber.

Για πείτε μας γι’ αυτό, να ξεκινήσουμε μ’ αυτό.

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κοιτάξτε, δε ξέρω γιατί τα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας έχουν υιοθετήσει την Uber. Και μεσαία στελέχη της Νέας Δημοκρατίας και πιο νέοι. Αλλά υπάρχουν τα εξής θέματα: Υπάρχει μια εταιρεία, δε με νοιάζει τ’ όνομά της, ή πολλές εταιρείες, που ο νόμος τους έχει δώσει το δικαίωμα να νοικιάζουν αυτοκίνητα με οδηγό.

Αυτό έχει να κάνει με μια άλλη δράση, τη δράση και τη δραστηριότητα που έχουν επαγγελματίες αυτοκινητιστές σε αστικές περιοχές. Δηλαδή τα ταξί. Αν κάποιος διαβάσει το τί έχει ψηφιστεί μέχρι σήμερα, θα δει ότι οι προηγούμενες κυβερνήσεις άφησαν γκρίζες ζώνες για να μπορεί να καταστρατηγηθεί ο νόμος των αστικών μεταφορών, ο νόμος των ταξί και ν’ αντικατασταθεί από δράσεις σαν κι αυτές που αναφέρατε, χωρίς να υπάρχει καμία προδιαγραφή και χωρίς να υπάρχει και καμία δέσμευση αυτών των ανθρώπων κι αυτών των εταιριών σε σχέση με τις αστικές μεταφορές και συγκοινωνίες.

Δηλαδή ένας επαγγελματίας αυτοκινητιστής -που όλοι θέλουμε και έχουμε βρει ανταπόκριση και από τα συλλογικά όργανα των αυτοκινητιστών να βελτιώσουμε την κατάσταση, όχι να τη χειροτερεύσουμε, σε πάρα πολλά ζητήματα, από τη συμπεριφορά και τον κώδικα δεοντολογίας, από το πώς εξυπηρετούνται τα Ατομα με Ειδικές Ανάγκες, από το ποιοί δραστηριοποιούνται στο επάγγελμα και πώς- οι επαγγελματίες αυτοί, πρέπει να μπορούν επιτέλους, να έχουν κανόνες και λειτουργία που δε θα καταστρατηγείται από κάποιον που θέλει για παράδειγμα να σωρεύσει ένα μεγάλο μέρος του ταξί ως ιδιοκτήτης και μετά να έχουμε μαύρη εργασία.

Αυτοί οι άνθρωποι έχουν πολύ συγκεκριμένες και βαριές υποχρεώσεις ως επαγγελματίες. Έχουν βαριές υποχρεώσεις στη φορολόγηση, έχουν βαριές υποχρεώσεις και τιμοκατάλογο στις αμοιβές τους, περνούν περιόδους που είναι μεγάλης κρίσης και έχουν στριμωχτεί. Δε μπορεί λοιπόν, στο κενό ή στις γκρίζες περιοχές του νόμου, έναν κλάδο που είναι τόσο χτυπημένος, να έρχονται κάποιοι και να τον καταστρατηγούν αντικαθιστώντας τα ταξί με το δικό σας αυτοκίνητο, κι εσάς σαν οδηγό, που κανείς δεν ξέρει αν είστε επαγγελματίας, ποιος είστε…

Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Πληρώνουν φόρο αυτοί οι άνθρωποι;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό είναι μια καλή ερώτηση. Πληρώνουν φόρο αυτοί οι άνθρωποι; Πληρώνονται με κάρτα σ’ ελληνικό λογαριασμό ή σε Τράπεζα του εξωτερικού;

Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Να πούμε ότι δεν έχει καμία σχέση με παρόμοιες εταιρείες, με πλατφόρμες που χρησιμοποιούν επαγγελματίες οδηγούς ταξί ή ταξί, για να κάνουν αυτή τη δουλειά, αυτό είναι άλλη ιστορία.

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εμείς δε θέλουμε ν’ απαγορεύσουμε τις διαδικτυακές πλατφόρμες σε σχέση με τη λειτουργία του ταξί. Πάμε να βάλουμε κανόνες που δε θα επιτρέπουν άλλου είδους κανόνες για τους επαγγελματίες αυτοκινητιστές και άλλου είδους κανόνες για δραστηριότητες που είναι αστικές μεταφορές μέσω του διαδικτύου ή μέσω ενός τηλεφωνικού κέντρου.

Πρέπει να υπάρχουν κοινοί κανόνες για όλους. Αυτό λοιπόν που νομοθετούμε, που έχουμε ως εισήγηση, δε λέμε να κλείσει κάποιος ή να μη μπορεί να ξεκινήσει μια τέτοια δραστηριότητα, μπορεί αύριο το Σωματείο Ταξί ή κάποιος επιχειρηματίας να πάει και να πει «εγώ κάνω μια διαδικτυακή πλατφόρμα μ’ αυτή τη δράση». Αλλά, θα έχουμε, ό,τι υπάρχει και για τον άνθρωπο που είναι επαγγελματίας αυτοκινητιστής, θα υπάρχει και γι’ αυτούς.

Δε γίνεται δηλαδή χωρίς άδειες ταξί να κάνουν αστικό μεταφορικό έργο όταν εντάσσονται επί της ουσίας στο τουριστικό προϊόν της ενοικίασης αυτοκινήτων – οδηγών.

Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Πότε έρχεται το νομοσχέδιο το συγκεκριμένο στη Βουλή;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το νομοσχέδιο το συγκεκριμένο έρχεται τις επόμενες ημέρες στη Βουλή.

Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Και θέτει τέλος στην Uber ουσιαστικά με τον τρόπο που δουλεύει φαντάζομαι, έτσι;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Με τον τρόπο που δουλεύει προφανώς, γιατί ο τρόπος που δουλεύουν τέτοιου είδους δραστηριότητες, δεν εντάσσονται στη νομοθεσία για τις αστικές μεταφορές μέσα στα αστικά κέντρα που έχουμε..

Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Είναι αυτό που λέγαμε παλιά «πειρατής», αλλά άλλες εποχές. Δηλαδή ένα ιδιωτικό αυτοκίνητο κάνει κούρσες ταξί στην πραγματικότητα.

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, μόνο που εδώ έχουμε «νόμιμους», ή τέλος πάντων εντός εισαγωγικών «νόμιμους», που τους αφήνει η γκρίζα ζώνη του κενού της νομοθεσίας, να λειτουργούν μ’ έναν τέτοιο τρόπο, που να μη μπορούν να ελέγχονται από κανέναν, να μην έχουν σήμανση, να μην έχουν τιμοκατάλογο, να μην έχουν επαγγελματίες οδηγούς…

Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Δε δείχνουν πουθενά αυτά τ’ αυτοκίνητα ότι παρέχουν τέτοιου είδους υπηρεσίες, δεν έχουν κάποιο σήμα, οτιδήποτε, έτσι;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κι αυτό είναι το λιγότερο που σας λέω. Διότι εδώ υπάρχει ένα πέπλο μυστηρίου, πρέπει να κάνει κανείς το ντετέκτιβ για το πώς δραστηριοποιείται η Uber, με ποιους συνεργάζεται, τί ασφάλεια και τί ευθύνη έχουν οι «επαγγελματίες» εντός εισαγωγικών..

Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Τί αστική ευθύνη έχουν αν συμβεί κάτι, μάλιστα.

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτά λοιπόν δεν έχουν να κάνουν με τη λειτουργία μιας ευρωπαϊκής χώρας ή μιας χώρας που σέβεται τους πολίτες της και αυτό δε θα συνεχίσει να υπάρχει.

Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Οι φίλοι οδηγοί ταξί και οι ιδιοκτήτες ταξί που μας ακούν, γιατί αυτοί μας επεσήμαναν εδώ και δέκα μέρες το πρόβλημα κι έτσι προέκυψε κι η συνέντευξη με τον κ. Λυμπερόπουλο οφείλω να ομολογήσω, νομίζω ότι μάλλον, τουλάχιστον οι εκπρόσωποι των Συνδικάτων τους είναι ικανοποιημένοι απ’ αυτό που προωθείται στη Βουλή..

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Υπάρχουν κι άλλα θέματα κ. Σχινά που πρέπει να γίνουν σ’ αυτό το χώρο για να βελτιωθεί και η ποιότητα ζωής των πολιτών.

Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Κύριε Σπίρτζη όντως είναι σημαντικό το θέμα με τα ταξί, νομίζω όμως ότι θα έχουμε τη δυνατότητα να τα ξαναπούμε όταν κατατεθεί και το νομοσχέδιο για να το παρουσιάσουμε αναλυτικά.

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σχετικά με τα ταξί, επειδή είναι ένα θέμα που έχει απασχολήσει την κοινή γνώμη και στο παρελθόν πάρα πολύ, κάποιοι από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και το παλαιοκομματικό σύστημα που υπήρχε, έθεταν τις κοινωνικές ομάδες και μια απ’ αυτές ήταν και των αυτοκινητιστών σε μια διαδικασία διαμάχης, ας το πούμε κομψά. Αυτό εξυπηρετούσε πολύ- πολύ συγκεκριμένα συμφέροντα.

Σήμερα με τις δήθεν μεταρρυθμίσεις που δεν ήταν μεταρρυθμίσεις αλλά εξυπηρέτηση συμφερόντων που έγιναν στην αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου, αντί να βελτιώσουμε τη λειτουργία των ταξί στα αστικά κέντρα, το μόνο που κάναμε ήταν να εξυπηρετούμε ομάδες συμφερόντων που κλείνουν συμφωνίες κάτω απ’ το τραπέζι με ξενοδοχεία, με τουριστικές επιχειρήσεις, χωρίς να υπάρχει καμία προδιαγραφή για το πώς θα μετακινείται ο πολίτης στα αστικά κέντρα.

Αυτό, δεν υπάρχει περίπτωση εμείς να το συνεχίσουμε. Έχουμε μια συνεργασία με τους αυτοκινητιστές, θέλουμε να βελτιώσουμε πάρα πολλά πράγματα, τα οποία είναι ντροπή να μην υπάρχουν, π.χ. δε μπορεί να μη γίνει μια συνεργασία του Υπουργείου με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους αυτοκινητιστές για να καθοριστούν μέσα σ’ ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα οι χώροι που θα σταθμεύουν.

Δε μπορεί να μην έχουμε ειδική πρόβλεψη για τα άτομα με ειδικές ανάγκες και πώς μετακινούνται από τα ταξί. Κι εκεί, ο ίδιος ο κλάδος παραδέχτηκε ότι πρέπει να υπάρχουν και ποινές, να υπάρχει ένας κώδικας δεοντολογίας που θα τηρείται απ’ όλους. Και θα είναι κι αυστηρός. Αλλά αυτά για να τα κάνεις, θέλεις την κοινωνία και τους κλάδους συμμέτοχους σε όλο αυτό το εγχείρημα που πάμε να κάνουμε.

Ούτε μπορεί για να εξυπηρετηθούν πέντε συμφέροντα, να τσακίζεις ολόκληρους κλάδους και να τους στέλνεις επί της ουσίας στο σπίτι τους, στο ταμείο ανεργίας. Γιατί αυτό έχει γίνει αυτή τη στιγμή στους αυτοκινητιστές.