ΟΟΣΑ: Προτείνει κατάργηση της υποχρέωσης δημοσίευσης των ισολογισμών ΑΕ, ΕΠΕ

Η κατάργηση της υποχρέωσης δημοσίευσης των ισολογισμών των ΑΕ και ΕΠΕ, καθώς και των τροποποιήσεων των καταστατικών τους σε ΦΕΚ, περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, στην πρώτη δέσμη προτάσεων του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, που αφορούν  τη μείωση των διοικητικών βαρών.

Αυτό ανακοίνωσε σήμερα ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κυριάκος Μητσοτάκης, μετά τη συνάντηση που είχε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΟΣΑ, Άνχελ Γκουρία, στην οποία συμμετείχε και η υφυπουργός, Εύη Χριστοφιλοπούλου.

Παράλληλα ο ΟΟΣΑ προτείνει:

•              (Τομέας Αλιείας – Λαϊκές Αγορές) – Επιμήκυνση ισχύος της παραγωγικής άδειας για ιχθυοκαλλιεργητές και αλιείς σε λαϊκές αγορές από 6 σε 12 μήνες (αρ. 3 του ΠΔ 51/2006).

•              (Τομέας Κρατικών Προμηθειών) – Κατάργηση της υποχρέωσης βεβαίωσης γνησίου υπογραφής στην Υπεύθυνη Δήλωση που κατατίθεται στην πρώτη φάση προσφοράς σε διαγωνισμό του δημοσίου την ίδια ημέρα υποβολής της (ΠΔ 118/2007).

•              (Τομέας Τουρισμού) – Κατάργηση της υποχρέωσης υποβολής μελέτης για την οικονομική βιωσιμότητα ειδικών τουριστικών εγκαταστάσεων (Κέντρα Συνεδριάσεων, Θεματικών πάρκων, Κέντρων Θαλασσοθεραπείας, Αθλητικών και Προπονητικών Κέντρων κ.λπ.) αν ο ενδιαφερόμενος δεν επιχορηγείται για την επένδυσή του (σχετική πρόβλεψη υφίσταται σε κανονιστικές πράξεις – ΚΥΑ).

•              (Τομέας Τουρισμού) – Κατάργηση της βεβαίωσης της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού περί του πολιτιστικού ενδιαφέροντος της διαδρομής που ακολουθεί υπαίθριο τουριστικό τρένο στην οποία επίσης βεβαιώνεται ότι δε προκαλείται φθορά σε αρχαιολογικούς χώρους.

Οι δηλώσεις

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκε η εξέλιξη της μελέτης που έχει αναλάβει να εκπονήσει ο ΟΟΣΑ για τη μείωση των διοικητικών βαρών σε 13 τομείς της οικονομίας. Σε αυτή, μετά την καταγραφή των πλέον επιβαρυντικών και «ενοχλητικών» υποχρεώσεων, ο ΟΟΣΑ θα επισημάνει ποιες από τις υποχρεώσεις αυτές προκαλούν τα μεγαλύτερα διοικητικά βάρη και θα προτείνει την κατάργησή τους προκειμένου να μειωθεί η γραφειοκρατία και να ευνοηθεί η ανταγωνιστικότητα και η επιχειρηματικότητα εν γένει στη χώρα μας.

Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης, οι κ. Μητσοτάκης και Γκουρία, καθώς και η κυρία Χριστοφιλοπούλου, έκαναν τις ακόλουθες δηλώσεις στους δημοσιογράφους:

Κυριάκος Μητσοτάκης: «Με μεγάλη χαρά καλωσορίζουμε στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης τον γενικό γραμματέα του ΟΟΣΑ, κ. Γκουρία, ένα φίλο της Ελλάδας και έναν άνθρωπο που παίζει τον δικό του ξεχωριστό ρόλο στα παγκόσμια οικονομικά δρώμενα.

Όπως γνωρίζετε, το Υπουργείο μας, εδώ και ένα χρόνο, έχει μαζί με τον ΟΟΣΑ προωθήσει μια πολύ σημαντική εργασία ως προς τη μείωση των διοικητικών βαρών για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Είναι ένα project για το οποίο έχουμε μιλήσει πολλές φορές, αφορά 13 τομείς της ελληνικής οικονομίας και έχει ως τελικό στόχο και τελικά παραδοτέα την κατάθεση συγκεκριμένων προτάσεων για τη μείωση αυτών των διοικητικών βαρών.

Η δουλειά την οποία κάνει ο ΟΟΣΑ είναι εξαιρετικά σημαντική, στο πλαίσιο της συνολικής προσπάθειας της ελληνικής κυβέρνησης για τον περιορισμό της γραφειοκρατίας, η οποία κατά την άποψή μου αποτελεί τον σημαντικότερο ανασταλτικό παράγοντα για την υλοποίηση επενδύσεων στη χώρα μας. Η ομάδα του ΟΟΣΑ σε συνεργασία με την ομάδα του Υπουργείου μας έχει ήδη εντοπίσει κάποια πρώτα διοικητικά βάρη τα οποία έχουν απομονωθεί εν είδει παραδείγματος για το εύρος των παρεμβάσεων που θα ακολουθήσουν. Θα ακολουθήσουν, δηλαδή, πολλά περισσότερα όταν ολοκληρωθεί το project σε όλο του το εύρος.

Πιστεύουμε πραγματικά ότι όταν μπορέσουμε να παραλάβουμε όλη τη δουλειά του ΟΟΣΑ, θα μπορέσουμε να κάνουμε μια σημαντική κανονιστική παρέμβαση που θα μειώσει το διοικητικό βάρος για τις επιχειρήσεις. Αυτή από μόνη της θα είναι μια πολύ σημαντική συνεισφορά στην προσπάθεια την οποία κάνουμε όχι μόνο να περιορίσουμε τη γραφειοκρατία στο Δημόσιο, αλλά και να δρομολογήσουμε συνθήκες υγιούς και διατηρήσιμης ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία.

Η απομείωση των διοικητικών βαρών είναι μια διαδικασία σύνθετη, που παρεμβαίνει σε πολλά επίπεδα. Κάποια είναι από τη φύση τους εξαιρετικά σημαντικά. Για παράδειγμα, η υποχρέωση δημοσίευσης ισολογισμών ΑΕ και ΕΠΕ καθώς και τροποποιήσεων καταστατικών στο ΦΕΚ. Αυτό έχει κόστος για τις επιχειρήσεις. Η εισήγηση του ΟΟΣΑ είναι να καταργηθεί, στο βαθμό που οι υποχρεώσεις δημοσιότητας καλύπτονται απόλυτα από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο. Αν καταργηθεί θα υπάρχει άμεσο όφελος για τις επιχειρήσεις, μετρήσιμο και εξαιρετικά σημαντικό.

Υπάρχουν, όμως, και παρεμβάσεις μικρότερου βεληνεκούς, οι οποίες αν γίνουν σε μεγάλη κλίμακα θα απαλύνουν ουσιαστικά το διοικητικό βάρος στις επιχειρήσεις. Αναφέρω ενδεικτικά ένα παράδειγμα: Γιατί να χρειάζεται άδεια του Υπουργείου Πολιτισμού κάποιος ο οποίος θέλει να δρομολογήσει ένα τουριστικό τρενάκι; Γιατί πρέπει να βεβαιώνει το Υπουργείο Πολιτισμού ότι η διαδρομή που ακολουθείται είναι πολιτιστικού ενδιαφέροντος και ότι δεν προκαλείται φθορά σε αρχαιολογικούς χώρους; Μικρές ιστορίες γραφειοκρατικής τρέλας. Πάρα πολλές όμως, σε πάρα πολλά επίπεδα. Αυτές επιχειρεί να εντοπίσει η μελέτη του ΟΟΣΑ. Δεν είναι μόνο τα μεγάλα, όπως η περίπτωση της δημοσίευσης. Είναι και πάρα πολλά μικρά.

Για αυτό και η άσκηση αυτή είναι μια άσκηση σύνθετη, που επεκτείνεται σε 13 τομείς της οικονομίας και για αυτό και μέχρι σήμερα από τη δουλειά που έχει γίνει έχουν εντοπιστεί περισσότερα από 4.000 τέτοια διοικητικά βάρη, τα οποία θα αξιολογηθούν στη συνέχεια από την ομάδα του ΟΟΣΑ και θα εντοπιστεί το 25% που έχει τη μεγαλύτερη οικονομική επίπτωση στις επιχειρήσεις.

Ένα πρόσθετο διοικητικό βάρος δεν είναι μόνο μπελάς και ταλαιπωρία για τον επιχειρηματία. Είναι μπελάς για παράδειγμα για κάποιον ο οποίος έχει άδεια ιχθυοκαλλιεργητή και πρέπει να την ανανεώνει κάθε έξι μήνες, αλλά είναι και κάτι παραπάνω: Είναι και μία εν δυνάμει εστία μικρής διαφθοράς. Κάθε πρόσθετη επικοινωνία του επιχειρηματία με το κράτος, η οποία δεν είναι απαραίτητη, είναι μια εν δυνάμει εστία μικρής διαφθοράς. Αυτές ακριβώς τις διαδικασίες θέλουμε να τις περιορίσουμε στο μέτρο που είναι απαραίτητο.

Επί της ουσίας αυτό που συζητάμε είναι η επαναξιολόγηση των κανονιστικών ορίων του κράτους. Που πρέπει το κράτος να παρεμβαίνει και τι ακριβώς πρέπει να ρυθμίζει. Και εκεί όπου το κράτος δεν πρέπει να παρεμβαίνει να φροντίσουμε εμείς να περιορίσουμε την παρέμβασή του.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον γενικό γραμματέα του ΟΟΣΑ για τη θέρμη και τον ενθουσιασμό με τον οποίο η ομάδα του έχει αγκαλιάσει αυτή την προσπάθεια».

Άνχελ Γκουρία*: «Κοιτάμε τώρα το πώς μπορούμε να μειώσουμε τα διοικητικά βάρη. Τι κάνουμε ακριβώς; Που οδηγεί; Εδώ ουσιαστικά μιλάμε για το ότι υπάρχει ζωή μετά το χρέος. Δεν έχει να κάνει με το πότε θα επιστρέψει η τρόικα στην Ελλάδα, αυτά όλα πρέπει να γίνουν. Και σε ό,τι αφορά αυτές σας τις υποχρεώσεις προς την τρόικα, έχετε πετύχει αξιοσημείωτα αποτελέσματα. Ταυτόχρονα, όμως, βάζουμε τους σπόρους για το μέλλον, για τη βιώσιμη ανάπτυξη της Ελλάδος, για την ανταγωνιστικότητα της χώρας, για το μέλλον της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα, για να γίνει η Ελλάδα πιο φιλική προς τους επενδυτές.

Πραγματικά όλη η δουλειά που κάνουμε, τη βλέπουμε ως μια συνέχεια. Τη βλέπουμε ως μια σειρά ενεργειών σε διάρκεια χρόνου και σε δύο μήνες περίπου το τελικό προϊόν θα είναι έτοιμο ώστε να μπει στο πλαίσιο νομοθετικής ρύθμισης. Βλέπουμε πιθανόν τον Απρίλιο ότι θα υπάρξει επιβεβαίωση από την τρόικα ότι έχετε πρωτογενές πλεόνασμα, γιατί το κερδίσατε με πολύ κόπο. Και θα πρέπει να ανοίξει η συζήτηση τότε για το αν πρέπει να υπάρξει επιπλέον μείωση του χρέους. Όπως σας είπα, όλα αποτελούν μια συνέχεια. Υπάρχει μια διαδικασία. Και στο τέλος το ζητούμενο είναι να σταλεί ένα μήνυμα. Θα αποτελεί μια γλώσσα, που θα λέει ότι τα πράγματα αλλάζουν στη Ελλάδα».

*Οι δηλώσεις του κ. Γκουρία έγιναν στα αγγλικά και το παραπάνω κείμενο αποτελεί ανεπίσημη μετάφραση

Εύη Χριστοφιλοπούλου: «Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Γενικό Γραμματέα του ΟΟΣΑ, Άνχελ Γκουρία, για τη συνεργασία του Οργανισμού με την ελληνική δημόσια διοίκηση και αλλά και ιδιαίτερα τους δημοσίους υπαλλήλους, οι οποίοι συμμετείχαν ενεργά στην προσπάθεια αυτή.

Το έργο αυτό αποτελεί πρότυπο συνεργασίας πολλών Υπουργείων και πρότυπο ενεργούς συμμετοχής των δημοσίων υπαλλήλων. Το μεγάλο όφελος που προκύπτει είναι η απλοποίηση των διαδικασιών για τις επιχειρήσεις και τους πολίτες, αλλά και το όφελος που θα μείνει στο ελληνικό κράτος: Θα μείνει ως παρακαταθήκη ένας μόνιμος μηχανισμός απλοποίησης των διαδικασιών για τη δημόσια διοίκηση. Αυτό θα είναι ένα μεγάλο όφελος!

Στη διαδικασία μετέχουν πάνω από 120 δημόσιοι υπάλληλοι και είναι πολύ σημαντικό ότι υπάρχουν ειδικές συνεργασίες και διαβουλεύσεις του ΟΟΣΑ με τους κοινωνικούς εταίρους, τόσο από το χώρο των εργοδοτών, όσο και από την πλευρά της εργασίας, στις οποίες μετείχε συνολικά και η πολιτική ηγεσία του ΥΔΜΗΔ λόγω της ιδιαίτερης βαρύτητας του έργου».

Δύο δις το κόστος της γραφειοκρατίας για τις επιχειρήσεις

Να σημειωθεί ότι με στόχο την απλούστευση του ρυθμιστικού πλαισίου, η ελληνική κυβέρνηση προχωράει στην άμεση μείωση των διοικητικών βαρών κατά 25%. Στο τέλος του 2012 προχώρησε σε στρατηγική συνεργασία με τον ΟΟΣΑ που καλύπτει 13 τομείς (γεωργία και γεωργικές επιδοτήσεις, ετήσιοι ισολογισμοί, εταιρικό δίκαιο, ενέργεια, περιβάλλον, αλιεία, ασφάλεια τροφίμων, φαρμακευτική νομοθεσία, δημόσιες συμβάσεις, στατιστικές, φορολογικό δίκαιο (ΦΠΑ), τηλεπικοινωνίες, τουρισμός και εργασιακό περιβάλλον – εργασιακές σχέσεις) της οικονομίας αξιοποιώντας τη διεθνή του εμπειρία και την τεχνογνωσία του οργανισμού στο τομέα της άρσης των διοικητικών βαρών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σχετικές έρευνες δείχνουν ότι οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα αναγκάζονται να δαπανούν ετησίως 2 δις ευρώ για να καλύψουν το κόστος που προκύπτει από γραφειοκρατικά εμπόδια.  Σύμφωνα με την ΕE, το κόστος των διοικητικών εμποδίων στην Ελλάδα -το υψηλότερο μεταξύ των 27 κρατών-μελών της ΕΕ- εκτιμάται ότι επιβαρύνει το ΑΕΠ σε ποσοστό 6,8% που αντιπροσωπεύει έως και 14 δις ευρώ μέχρι το 2025!

Η επιλογή των τομέων βασίζεται σε προεργασία της ΕΕ, αλλά και του προγράμματος στρατηγικών δράσεων που επεξεργάστηκε η Ελλάδα. Η συνεργασία αποσκοπεί ευρύτερα στην τόνωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, καθώς και τη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος στη χώρα μας, συμβάλλοντας στην οικονομική ανάπτυξη.

Η συμφωνία χρηματοδοτείται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Διοικητικής Μεταρρύθμισης (ΕΣΠΑ) που διαχειρίζεται το ΥΔΜΗΔ το οποίο παρακολουθεί και συντονίζει το έργο, σε συνεργασία με πλειάδα ελλήνων εμπειρογνωμόνων απ’ όλη τη Διοίκηση. Με συνολική διάρκεια 10 μηνών το έργο βρίσκεται σε τελικό στάδιο.

Από το Μάρτιο του 2013 μέχρι σήμερα έχει γίνει συλλογή, χαρτογράφηση και εντοπισμός διοικητικών βαρών σε όλο το ρυθμιστικό πλαίσιο των 13 τομέων. Για πρώτη φορά στα χρονικά της δημόσια διοίκησης έχουν αποτυπωθεί σε τέτοια έκταση διεξοδικότητα  και ενδελέχεια τα διοικητικά βάρη και εμπόδια που επιβαρύνουν επιχειρήσεις και πολίτες.  Πάνω από 4.500 εν δυνάμει διοικητικά βάρη έχουν εντοπισθεί. Η μέτρηση του κόστους των πλέον οχληρών  βαρών ολοκληρώνεται στο τέλος Νοεμβρίου.

Ο ΟΟΣΑ επεξεργάζεται ήδη τις τελικές εκθέσεις που διατυπώνουν προτάσεις παρέμβασης ή κατευθύνσεις αλλαγής, σε συνεργασία με αρμόδιους φορείς της ελληνικής διοίκησης και με τους κοινωνικούς εταίρους με στόχο την ισόρροπη συνδιαμόρφωση του νέου ρυθμιστικό πλαισίου. Η διεργασία αυτή τελεί υπό την υψηλή εποπτεία ειδικής επιτροπής της Διοίκησης που παρακολουθεί την πορεία του έργου.

Το έργο ολοκληρώνεται στις 31 Ιανουαρίου 2014, χρονικό ορόσημο αντίστροφης μέτρησης για την ριζική αναμόρφωση του σημερινού  ρυθμιστικού πλαισίου από την ελληνική δημόσια διοίκηση που θα πάρει τη σκυτάλη της υλοποίησης των προτάσεων του ΟΟΣΑ. Αναμένεται μέχρι τα μέσα του 2014, το αργότερο, να έχει ολοκληρωθεί η τιτάνια προσπάθεια μείωσης της γραφειοκρατίας συμβάλλοντας καθοριστικά στην επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας.

Το ΥΔΜΗΔ, έχει  θεσμική  αποστολή  συντονισμού για ανάληψη νομοθετικών πρωτοβουλιών μείωσης της γραφειοκρατίας. Με την ευκαιρία της επίσκεψης του Γενικού Γραμματέα  του ΟΟΣΑ, το ΥΔΜΗΔ ανακοίνωσε μικρό αριθμό διατάξεων που θα αντληθούν από τη δεξαμενή πρώιμων προτάσεων του ΟΟΣΑ για άμεση απλοποίηση, σηματοδοτώντας τη βούληση της κυβέρνησης για επιτάχυνση των δράσεων μείωσης της γραφειοκρατίας, τόνωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και βελτίωσης του επενδυτικού κλίματος στη χώρα μας.

Μεταξύ των πρώιμων προτάσεων που υπέβαλε ο ΟΟΣΑ  και οι οποίες καταδεικνύουν την αναγκαιότητα λήψης άμεσων παρεμβάσεων για την ελάφρυνση του διοικητικού βάρους σε επιχειρήσεις και επαγγελματίες  με σκοπό την τόνωση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας, ενδεικτικά αναφέρονται:

•              (Τομέας Ετήσιων Ισολογισμών-Εταιρικού Δικαίου) – Κατάργηση της υποχρέωσης δημοσίευσης των ισολογισμών των εταιρειών ΑΕ και ΕΠΕ καθώς και των τροποποιήσεων των καταστατικών τους σε ΦΕΚ.

•              (Τομέας Αλιείας – Λαϊκές Αγορές) – Επιμήκυνση ισχύος της παραγωγικής άδειας για ιχθυοκαλλιεργητές και αλιείς σε λαϊκές αγορές από 6 σε 12 μήνες (αρ. 3 του ΠΔ 51/2006).

•              (Τομέας Κρατικών Προμηθειών) – Κατάργηση της υποχρέωσης βεβαίωσης γνησίου υπογραφής στην Υπεύθυνη Δήλωση που κατατίθεται στην πρώτη φάση προσφοράς σε διαγωνισμό του δημοσίου την ίδια ημέρα υποβολής της (ΠΔ 118/2007).

•              (Τομέας Τουρισμού) – Κατάργηση της υποχρέωσης υποβολής μελέτης για την οικονομική βιωσιμότητα ειδικών τουριστικών εγκαταστάσεων (Κέντρα Συνεδριάσεων, Θεματικών πάρκων, Κέντρων Θαλασσοθεραπείας, Αθλητικών και Προπονητικών Κέντρων κ.λπ.) αν ο ενδιαφερόμενος δεν επιχορηγείται για την επένδυσή του (σχετική πρόβλεψη υφίσταται σε κανονιστικές πράξεις – ΚΥΑ).

•              (Τομέας Τουρισμού) – Κατάργηση της βεβαίωσης της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού περί του πολιτιστικού ενδιαφέροντος της διαδρομής που ακολουθεί υπαίθριο τουριστικό τρένο στην οποία επίσης βεβαιώνεται ότι δε προκαλείται φθορά σε αρχαιολογικούς χώρους.

 

ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, ΔΗΜΟΣΙΟ, ΟΟΣΑ, ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ, ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ


Αφήστε μια απάντηση